Výzva pražské ODS: změňte kulturní politiku v Praze
Je asi paradoxem, že na změnu režimu se snad nejvíce těšili ti, kdo dnes přede dveřmi pražské radnice demonstrovali svou nespokojenost: tvůrčí lidé, umělci, kteří byli, jsou a budou lakmusovým papírkem stavu společnosti.
Nespokojeni jsou ti, kdo se ujali té „ekonomicky životaschopné“ části – showbusinessu a populární zábavy či atrakcí pro turisty - i ti, kdo se pustili na tenčí led hledání nových uměleckých výrazů, kdo setrvali či se nově uchýlili do uměleckých laboratoří k pokusům, kde si tvůrci a diváci teprve cestu k sobě hledají. Nespokojeni jsou soukromí majitelé muzikálů a divadel, nespokojeni jsou ředitelé malých divadel a nových festivalů a přehlídek, doslova vydupaných ze země za poslední desetiletí.
A proč? Protože vedení města svým způsobem řízení, svými špatnými rozhodnutími začíná promrhávat kapitál, kterým kulturní dění v Praze je. Dám pár příkladů:
· Vedeno krátkodobým ekonomickým zájmem své vlastní akciové společnosti Obecní dům, město škrtlo dvě pracovní místa – a výsledek: v Obecním domě zanikl typ galerie, na jejíž výstavy se sjížděli lidé z celé země, a jejíž specifická činnost nebyla v Praze nahrazena nikým a ničím jiným. Zůstal jen "zaručený úspěch".
· Už rok je největší – alespoň co majetku se týče – Galerie v Praze, GHMP, bez ředitele. Co odvážného, nového může asi za této sitauce pražanům nabídnout?
· Nedodržováním ani své vlastní Koncepce kulturní politiky(viz http://kultura.praha-mesto.cz/DOKUMENTY/Koncepce-kulturni-politiky-a-Grantova-politka-Prahy) a netransparentním systémem poskytování finančních prostředků proti sobě popudilo podnikatele. Ke konci minulého roku pan radní Richter přišel s návrhem na nový grantový systém, který měl tenhle problém vyřešit. Nově navržený „příspěvek na vstupenku“, který je nárokový, možná utišil nelibost podnikatelů v umění (přinejmenším jim všem rozděluje peníze, a rozděluje je podle nějakého jasného pravidla), ale zato zcela destabilizoval tu část pražské kulturní scény, která je na veřejných financích závislá, protože na ni prostě zbylo míň. Praha přijde o mnoho špičkových představení a koncertů, dělá si ostudu po světě, protože se ruší již měsíce dohodnutá vystoupení. Škrtat obvyklé peníze až o 80% pět minut po dvanácté (ne pro nedostatek peněz, pro špatné řízení), není kulturní politika, to je trestuhodná arogance. (Pro pořádek – tyto škrty nedělala grantová komise, ale Rada na návrh kulturního výboru v rámci „partnerství“.)
· Druhá vlna transformace několika pražských divadel z příspěvkových organizací na něco, co nemá na příspěvek od města žádný nárok – převážně právě oněch „laboratoří“. Ta byla před několika lety ohlášena, ale za celou tu dobu nikdo ze zodpovědných neudělal nic, aby změřil, vyhodnotil dopad té první a přpravil vnu druhou. Teď najednou se vedení radnice snaží urychleně divadla transformovat - bez znalostí o dopadu první vlny, bez přípravy, bez koncepce, bez časového plánu, do zjitřené atmosféry a naprosté nejistoty. Který manažer může něco takového udělat?
Přidejme k tomu neodůvodnitelná rozhodnutí v rámci „partnerství“ a zjistíme, že město Praha v současné době:
· má pramalý zájem o svou vznikající pověst „kulturní metropole Evropy“;
· mizivou schopnost rozpoznat, co tento kapitál vytváří;
· neumí ocenit jeho hodnotu;
. není s to vytvořit pro něj vhodné prostředí;
· není schopno definovat své vlastní priority, ani dodržovat svá vlastní pravidla;
· rozdělovat všechny finanční prostředky na kulturu transparentně.
Vzhledem k tomu, že v současné době není síla, která by mohla na pražské radnici změnit rozhodnutí ODS,
vyzývám pražskou ODS i osobně Vás, pane primátore,
abyste si uvědomili svoji zodpovědnost za hodnoty, které lze zničit lusknutím prstů, ale postavit je znovu jde ztuha. Vezměte předkládanou petici vážně - k dnešnímu dni ji podepsalo na 12 000 občanů (http://www.tydenika2.cz/petice). Zasedněte k jednacímu stolu se zástupci odborné kulturní veřejnosti, zrušte špatná rozhodnutí z minulosti, změňte svou kulturní politiku (a když to nepůjde jinak, tak změňte lidi, kteří jsou za řízení kultury v Praze zodpovědni). Přestaňte vytvářet prokorupční prostředí - učiňte transparentními všechny formy přidělování finančních prostředků na kulturu.
Jana Ryšlinková,
předsedkyně klubu SNK ED, ZHMP
Nespokojeni jsou ti, kdo se ujali té „ekonomicky životaschopné“ části – showbusinessu a populární zábavy či atrakcí pro turisty - i ti, kdo se pustili na tenčí led hledání nových uměleckých výrazů, kdo setrvali či se nově uchýlili do uměleckých laboratoří k pokusům, kde si tvůrci a diváci teprve cestu k sobě hledají. Nespokojeni jsou soukromí majitelé muzikálů a divadel, nespokojeni jsou ředitelé malých divadel a nových festivalů a přehlídek, doslova vydupaných ze země za poslední desetiletí.
A proč? Protože vedení města svým způsobem řízení, svými špatnými rozhodnutími začíná promrhávat kapitál, kterým kulturní dění v Praze je. Dám pár příkladů:
· Vedeno krátkodobým ekonomickým zájmem své vlastní akciové společnosti Obecní dům, město škrtlo dvě pracovní místa – a výsledek: v Obecním domě zanikl typ galerie, na jejíž výstavy se sjížděli lidé z celé země, a jejíž specifická činnost nebyla v Praze nahrazena nikým a ničím jiným. Zůstal jen "zaručený úspěch".
· Už rok je největší – alespoň co majetku se týče – Galerie v Praze, GHMP, bez ředitele. Co odvážného, nového může asi za této sitauce pražanům nabídnout?
· Nedodržováním ani své vlastní Koncepce kulturní politiky(viz http://kultura.praha-mesto.cz/DOKUMENTY/Koncepce-kulturni-politiky-a-Grantova-politka-Prahy) a netransparentním systémem poskytování finančních prostředků proti sobě popudilo podnikatele. Ke konci minulého roku pan radní Richter přišel s návrhem na nový grantový systém, který měl tenhle problém vyřešit. Nově navržený „příspěvek na vstupenku“, který je nárokový, možná utišil nelibost podnikatelů v umění (přinejmenším jim všem rozděluje peníze, a rozděluje je podle nějakého jasného pravidla), ale zato zcela destabilizoval tu část pražské kulturní scény, která je na veřejných financích závislá, protože na ni prostě zbylo míň. Praha přijde o mnoho špičkových představení a koncertů, dělá si ostudu po světě, protože se ruší již měsíce dohodnutá vystoupení. Škrtat obvyklé peníze až o 80% pět minut po dvanácté (ne pro nedostatek peněz, pro špatné řízení), není kulturní politika, to je trestuhodná arogance. (Pro pořádek – tyto škrty nedělala grantová komise, ale Rada na návrh kulturního výboru v rámci „partnerství“.)
· Druhá vlna transformace několika pražských divadel z příspěvkových organizací na něco, co nemá na příspěvek od města žádný nárok – převážně právě oněch „laboratoří“. Ta byla před několika lety ohlášena, ale za celou tu dobu nikdo ze zodpovědných neudělal nic, aby změřil, vyhodnotil dopad té první a přpravil vnu druhou. Teď najednou se vedení radnice snaží urychleně divadla transformovat - bez znalostí o dopadu první vlny, bez přípravy, bez koncepce, bez časového plánu, do zjitřené atmosféry a naprosté nejistoty. Který manažer může něco takového udělat?
Přidejme k tomu neodůvodnitelná rozhodnutí v rámci „partnerství“ a zjistíme, že město Praha v současné době:
· má pramalý zájem o svou vznikající pověst „kulturní metropole Evropy“;
· mizivou schopnost rozpoznat, co tento kapitál vytváří;
· neumí ocenit jeho hodnotu;
. není s to vytvořit pro něj vhodné prostředí;
· není schopno definovat své vlastní priority, ani dodržovat svá vlastní pravidla;
· rozdělovat všechny finanční prostředky na kulturu transparentně.
Vzhledem k tomu, že v současné době není síla, která by mohla na pražské radnici změnit rozhodnutí ODS,
vyzývám pražskou ODS i osobně Vás, pane primátore,
abyste si uvědomili svoji zodpovědnost za hodnoty, které lze zničit lusknutím prstů, ale postavit je znovu jde ztuha. Vezměte předkládanou petici vážně - k dnešnímu dni ji podepsalo na 12 000 občanů (http://www.tydenika2.cz/petice). Zasedněte k jednacímu stolu se zástupci odborné kulturní veřejnosti, zrušte špatná rozhodnutí z minulosti, změňte svou kulturní politiku (a když to nepůjde jinak, tak změňte lidi, kteří jsou za řízení kultury v Praze zodpovědni). Přestaňte vytvářet prokorupční prostředí - učiňte transparentními všechny formy přidělování finančních prostředků na kulturu.
Jana Ryšlinková,
předsedkyně klubu SNK ED, ZHMP