Sloni v kulturní politice
Muzea i galerie všude na světě mají tendenci se poněkud zamotat do pavučin bádání svých historiků/odborníků, které je tedy potřeba vyvážit znalostmi o ekonomických možnostech, marketingu, novými nápady, jak vyhovět návštěvníkům/klientům, tedy znalostmi obecně nazývanými manažerskými. Řídím vysokou školu, která vychovává budoucí i stávající manažery. V Hospodářských novinách nás nedávno právě manažeři vyhodnotili jako nejlepší na trhu. Je tedy těžké mne podezírat, že mám něco proti manažerům.
Tak proč mne tak děsí, když vidím, jak naši modří i oranžoví politici zacházejí v poslední době s galeriemi, dosazujíce na místa ředitelů osoby často bez vážného vztahu ke kultuře, zato s jakýmisi znalostmi managementu?
Nějaký politický pámbu jim zřejmě našeptal, že je načase něco udělat s galeriemi. Roztahují se v nejkrásnějších domech v centru měst (tedy ty galerie), spolykají spoustu peněz z krajských rozpočtů, a ještě k tomu si dovolují dělat věci, které jsou zcela mimo kontrolu ( a chápaní) politiků. Jsou potěšením pro mnohé občany (ale do ulic se kvůli nim asi demonstrovat nepůjde), díky nim ( i jiným, pravda) do České republiky jezdí turisté, manažeři zahraničních firem si rádi vybírají Českou republiku právě proto, že kromě všech vhodných ekonomických ukazatelů je tu bohatý kulturní život. V dobách nejtěžších, za totality, to často byly ostrůvky svobody, v listopadu 89 poskytovaly galerie prostory a všelikou podporu rebelujícím občanům - takže: nadešel čas pomsty!
Zahájila to galerie v pražském Obecním domě. Výstavní prostory zůstaly, ale odborníci, kteří pravidelnou a velmi kvalitní výstavní činnost dlouhá léta zabezpečovali, už tam nejsou. Na webu Obencího domu už žádná zmínka o galerii není, jsou tam jenom výstavní sály k pronajmutí. Když budeme mít štěstí, tak se tam nějaká dobrá výstava zatoulá ale to bude spíš náhoda (o výběru rozhoduje obchodní oddělení). Praha přišla o galerii, která měla svoji koncepci a pravidelně připravovala objevné výstavy.
Pak následovala Galerie hlavního města Prahy. Tu nikdo nevystěhoval, jenom její ředitel Karel Srp, významný kunsthistorik, byl na hodinu odvolán. Oficiálně kvůli „nevýhodně uzavřené smlouvě“. Firma BNV consulting, která (alespoň podle svých webových stránek) nemá s galeriemi žádnou zkušenost (s výjimkou právě GHMP), doporučila vyhodit část kunsthistoriků a pár dalších administrativních sil. Specializují se totiž na „zeštíhlování“ provozů. Žádný ohled na zpracovanou koncepci další práce galerie od lidí, kteří se výstavní činností soustavně zajímají! Šup - pár dní a pěkně efektivně, moc se s tím nepárat. Do vedení pod dlouhé době provizorního řízení nastoupil manažer (a - slávabohu, do funkce hlavního kurátora se vrátil Karel Srp).
To jsme si ještě nafoukaně mysleli, že máme v Praze takový unikát. Ale středočeský hejtman nás rychle vyvedl z omylu. Sotva pár týdnu po své instalaci do křesla rozhodl, že vystěhuje České muzeum výtvarných umění z Prahy (www.CMVU.cz - ostatně jedna z nejlepších galerijních webových stránek, podobnou má jenom National Galery v Londýně. Projděte se po sbírkách alespoň tam, v reálu je nejspíš ještě dlouho neuvidíte, alespoň ne v žádné ucelené podobě...). Než se kdo stačil rozkoukat, je v Praze o další galerii míň. A ČMUV, které mělo v souvislosti s přesunem svých rozsáhlých sbírek roztroušených na několika místech do Jezuitské koleje v Kutné Hoře zpracován zcela nový plán činnosti, má nového ředitele, nemá místo v Praze a v Kutné Hoře mu do nově zrekonstruované Jezuitské koleje nastěhují ještě Středočeskou universitu. To znamená novou přestavbu! Ale co, daňový poplatník to zaplatí! Hejtman stejně do té galerie nechodil, a co mu je po Pražanech a turistech v Praze! Novému řediteli je možné jenom držet palce, ale jestli je to slušný člověk, tak mu dlouhého trvání neprorokuji. (Viz též http://artalkweb.wordpress.com/2009/02/18/trestik-s-nami-a-zle-pryc/)
No, a v posledních dnech se tahle infekce rozšířila do západočeského kraje. Další novopečná lékařka -hejtmanka léčí zcela zdravou Galerii U bílého jednorožce v Klatovech a na zámku Klenová odvoláním jejího ředitele Mgr. Marcela Fišera, bez udání důvodu, bez diskuse o tom, co je třeba změnit.
Jsou všichni tihle politici jenom slony v porcelánu, kteří prostě nevědí, jaký poklad mají v rukou, jak s ním zacházet, nebo se za tím skrývá něco jiného? Uvědomují si vůbec, jak strašně jejich chování škodí České republice, jejíž renomé ve světě je založeno převážně na jejích kulturních tradicích? Všechny dobré galerie ve světě se mění, přetvářejí. Jistý tlak na změnu k lepšímu je dobrý. Ale tahle destabilizace bez konceptu k ničemu dobrému nevede.
Tak proč mne tak děsí, když vidím, jak naši modří i oranžoví politici zacházejí v poslední době s galeriemi, dosazujíce na místa ředitelů osoby často bez vážného vztahu ke kultuře, zato s jakýmisi znalostmi managementu?
Nějaký politický pámbu jim zřejmě našeptal, že je načase něco udělat s galeriemi. Roztahují se v nejkrásnějších domech v centru měst (tedy ty galerie), spolykají spoustu peněz z krajských rozpočtů, a ještě k tomu si dovolují dělat věci, které jsou zcela mimo kontrolu ( a chápaní) politiků. Jsou potěšením pro mnohé občany (ale do ulic se kvůli nim asi demonstrovat nepůjde), díky nim ( i jiným, pravda) do České republiky jezdí turisté, manažeři zahraničních firem si rádi vybírají Českou republiku právě proto, že kromě všech vhodných ekonomických ukazatelů je tu bohatý kulturní život. V dobách nejtěžších, za totality, to často byly ostrůvky svobody, v listopadu 89 poskytovaly galerie prostory a všelikou podporu rebelujícím občanům - takže: nadešel čas pomsty!
Zahájila to galerie v pražském Obecním domě. Výstavní prostory zůstaly, ale odborníci, kteří pravidelnou a velmi kvalitní výstavní činnost dlouhá léta zabezpečovali, už tam nejsou. Na webu Obencího domu už žádná zmínka o galerii není, jsou tam jenom výstavní sály k pronajmutí. Když budeme mít štěstí, tak se tam nějaká dobrá výstava zatoulá ale to bude spíš náhoda (o výběru rozhoduje obchodní oddělení). Praha přišla o galerii, která měla svoji koncepci a pravidelně připravovala objevné výstavy.
Pak následovala Galerie hlavního města Prahy. Tu nikdo nevystěhoval, jenom její ředitel Karel Srp, významný kunsthistorik, byl na hodinu odvolán. Oficiálně kvůli „nevýhodně uzavřené smlouvě“. Firma BNV consulting, která (alespoň podle svých webových stránek) nemá s galeriemi žádnou zkušenost (s výjimkou právě GHMP), doporučila vyhodit část kunsthistoriků a pár dalších administrativních sil. Specializují se totiž na „zeštíhlování“ provozů. Žádný ohled na zpracovanou koncepci další práce galerie od lidí, kteří se výstavní činností soustavně zajímají! Šup - pár dní a pěkně efektivně, moc se s tím nepárat. Do vedení pod dlouhé době provizorního řízení nastoupil manažer (a - slávabohu, do funkce hlavního kurátora se vrátil Karel Srp).
To jsme si ještě nafoukaně mysleli, že máme v Praze takový unikát. Ale středočeský hejtman nás rychle vyvedl z omylu. Sotva pár týdnu po své instalaci do křesla rozhodl, že vystěhuje České muzeum výtvarných umění z Prahy (www.CMVU.cz - ostatně jedna z nejlepších galerijních webových stránek, podobnou má jenom National Galery v Londýně. Projděte se po sbírkách alespoň tam, v reálu je nejspíš ještě dlouho neuvidíte, alespoň ne v žádné ucelené podobě...). Než se kdo stačil rozkoukat, je v Praze o další galerii míň. A ČMUV, které mělo v souvislosti s přesunem svých rozsáhlých sbírek roztroušených na několika místech do Jezuitské koleje v Kutné Hoře zpracován zcela nový plán činnosti, má nového ředitele, nemá místo v Praze a v Kutné Hoře mu do nově zrekonstruované Jezuitské koleje nastěhují ještě Středočeskou universitu. To znamená novou přestavbu! Ale co, daňový poplatník to zaplatí! Hejtman stejně do té galerie nechodil, a co mu je po Pražanech a turistech v Praze! Novému řediteli je možné jenom držet palce, ale jestli je to slušný člověk, tak mu dlouhého trvání neprorokuji. (Viz též http://artalkweb.wordpress.com/2009/02/18/trestik-s-nami-a-zle-pryc/)
No, a v posledních dnech se tahle infekce rozšířila do západočeského kraje. Další novopečná lékařka -hejtmanka léčí zcela zdravou Galerii U bílého jednorožce v Klatovech a na zámku Klenová odvoláním jejího ředitele Mgr. Marcela Fišera, bez udání důvodu, bez diskuse o tom, co je třeba změnit.
Jsou všichni tihle politici jenom slony v porcelánu, kteří prostě nevědí, jaký poklad mají v rukou, jak s ním zacházet, nebo se za tím skrývá něco jiného? Uvědomují si vůbec, jak strašně jejich chování škodí České republice, jejíž renomé ve světě je založeno převážně na jejích kulturních tradicích? Všechny dobré galerie ve světě se mění, přetvářejí. Jistý tlak na změnu k lepšímu je dobrý. Ale tahle destabilizace bez konceptu k ničemu dobrému nevede.