UCHO Ivana Langera
Ivan Langer je vpravdě zručný mediální mág. Rád si hraje s čísly, rád dělá dramatické pomlky, rád používá silných výrazů. Svou prací s mimickými svaly jakoby se chtěl vydrápat na úroveň velkých herců. Nikdo neumí tak pěkně vyjádřit údiv, upřímnou hrůzu, zklamání, strach o budoucnost země, a to již pouhou hrou obličeje. Když se pak přidá i text, je to „opravdový“ koncert.
To všechno předvedl před více než rokem, před parlamentními volbami. Celý národ s ním trnul nad statistikou množství odposlechů telefonů. Miliony lidí mu uvěřili, když hřímal, že ČSSD vede zemi k policejnímu státu, kde si nikdo nemůže být před štěnicemi jistý. Dal do toho vše. A sliboval – právě já Ivan Langer to zastavím. Nyní, téměř po roce v čele ministerstva vnitra, si nechal udělat analýzy odposlechů (a sledování osob) a člověk by čekal, že touto dobou vystoupí a řekne: Snížil jsem počet odposlechů na polovinu, třetinu, desetinu nebo tak nějak…
Avšak dívám se právě na ty statistiky a onu analýzu. Poslední pokles proběhl za úřadování Františka Bublana v letech 2004 (9610 úkonů) a 2005 (7330 úkonů). Za rok 2006 nejen, že nevidím pokles. Já tu dokonce vidím jasný růst pod taktovkou „odposlechobijce“ Ivana Langera!
Kdybych byl jako on, začnu křičet: Ať se ministr Langer sám odvolá! Lhal před volbami, lže i teď!
Nu, zkusím něco klidnějšího a konstruktivního – co kdyby pan ministr konečně pochopil, že počet odposlechů především ukazuje, že se rozvíjejí mobilní technologie, že podezřelí lidé vlastní více telefonů a SIM karet, že používají i telefony svých rodinných příslušníků a tak dále?
Ale jednu kousavou poznámku si opravdu neodpustím. Jestli něco statistiky dokazují opravdu naprosto jasně, pak fakt, že největším uživatelem odposlechů je Útvar na odhalování organizovaného zločinu pana plukovníka Kubiceho, což určitě není oblíbenec ČSSD, ale vše naznačuje, že naopak: pánů Langera či Vidíma. Tento útvar užívá odposlech nebo sledování u téměř 60% !!! všech živých spisů. Možná by se zdálo, že je to s ohledem na trestnou činnost, kterou vyšetřují logické. Problém je ovšem v tom, že výsledky tomu neodpovídají. Národní protidrogové centrále (NPC) postačuje odposlech u 44% živých případů. A výsledky má jistě lepší. Navíc NPC odposlouchává 3,6 linky na osobu, ÚOOZ jen 1,6 (tedy více osob). Nejvyšší efektivitu odposlechu z hlediska návrhu na podání obžaloby má opět NPC s 44%, ÚOOZ je až třetí s 28%.
Ministr spravedlnosti s podporou ministra vnitra přichází s novelou trestního řádu, která má odposlechy – slovníkem ODS – umravnit. Legislativní úpravy by zákon jistě potřeboval. Jenže ODS zjednodušeně řečeno navrhuje, aby každý, kdo byl odposloucháván, a nebyl nakonec odsouzen, byl o tomto odposlechu informován. Nic proti tomu. Ale pokud bude informován člen organizované skupiny, kterému nic zrovna nebylo prokázáno, může to znamenat, že varuje ostatní členy gangu. Složitá konstrukce návrhu ODS o neinformování organizovaných skupin tomu v praxi nezabrání. Návrh ODS tak může znamenat velké snížení efektivity vyšetřování závažných trestných činů. Vždyť odposlech lze nařídit už nyní jen v případech, kde je horní hranice sazby alespoň 8 let vězení. Tedy zejména u drogové kriminality, obchodu s lidmi ale i závažné korupce.
ČSSD proto přišla za ODS s nabídkou kompromisního řešení. To by spočívalo v preventivním charakteru, nikoliv v následné represi jak navrhuje ODS. Nyní povoluje odposlech okresní soud na dobu šesti měsíců. Poté musí stejný soud rozhodnout o prodloužení. Nikdo pak nezkoumá, zda jeho důvody byly dostatečné. ČSSD proto navrhuje, aby okresní soud mohl povolit odposlech jen na 3 měsíce a o prodloužení by mohl rozhodnout jen vyšší soud – krajský nebo Nejvyšší soud. Ten by zároveň zpětně přezkoumal důvody povolení okresního soudu a jeho oprávněnost. Na tuto nabídku však ODS doposud nereagovala.
Přesto věřím, že budeme schopni nalézt s ODS kompromis při projednávání změny zákona. Jenom doufám, že ODS pochopí, že takovéto závažné změny trestního řádu, pokud mají přetrvat několik volebních období, by neměly být prosazovány a přijímány těsnou většinou pánů Melčáků a Pohanků.
To všechno předvedl před více než rokem, před parlamentními volbami. Celý národ s ním trnul nad statistikou množství odposlechů telefonů. Miliony lidí mu uvěřili, když hřímal, že ČSSD vede zemi k policejnímu státu, kde si nikdo nemůže být před štěnicemi jistý. Dal do toho vše. A sliboval – právě já Ivan Langer to zastavím. Nyní, téměř po roce v čele ministerstva vnitra, si nechal udělat analýzy odposlechů (a sledování osob) a člověk by čekal, že touto dobou vystoupí a řekne: Snížil jsem počet odposlechů na polovinu, třetinu, desetinu nebo tak nějak…
Avšak dívám se právě na ty statistiky a onu analýzu. Poslední pokles proběhl za úřadování Františka Bublana v letech 2004 (9610 úkonů) a 2005 (7330 úkonů). Za rok 2006 nejen, že nevidím pokles. Já tu dokonce vidím jasný růst pod taktovkou „odposlechobijce“ Ivana Langera!
Kdybych byl jako on, začnu křičet: Ať se ministr Langer sám odvolá! Lhal před volbami, lže i teď!
Nu, zkusím něco klidnějšího a konstruktivního – co kdyby pan ministr konečně pochopil, že počet odposlechů především ukazuje, že se rozvíjejí mobilní technologie, že podezřelí lidé vlastní více telefonů a SIM karet, že používají i telefony svých rodinných příslušníků a tak dále?
Ale jednu kousavou poznámku si opravdu neodpustím. Jestli něco statistiky dokazují opravdu naprosto jasně, pak fakt, že největším uživatelem odposlechů je Útvar na odhalování organizovaného zločinu pana plukovníka Kubiceho, což určitě není oblíbenec ČSSD, ale vše naznačuje, že naopak: pánů Langera či Vidíma. Tento útvar užívá odposlech nebo sledování u téměř 60% !!! všech živých spisů. Možná by se zdálo, že je to s ohledem na trestnou činnost, kterou vyšetřují logické. Problém je ovšem v tom, že výsledky tomu neodpovídají. Národní protidrogové centrále (NPC) postačuje odposlech u 44% živých případů. A výsledky má jistě lepší. Navíc NPC odposlouchává 3,6 linky na osobu, ÚOOZ jen 1,6 (tedy více osob). Nejvyšší efektivitu odposlechu z hlediska návrhu na podání obžaloby má opět NPC s 44%, ÚOOZ je až třetí s 28%.
Ministr spravedlnosti s podporou ministra vnitra přichází s novelou trestního řádu, která má odposlechy – slovníkem ODS – umravnit. Legislativní úpravy by zákon jistě potřeboval. Jenže ODS zjednodušeně řečeno navrhuje, aby každý, kdo byl odposloucháván, a nebyl nakonec odsouzen, byl o tomto odposlechu informován. Nic proti tomu. Ale pokud bude informován člen organizované skupiny, kterému nic zrovna nebylo prokázáno, může to znamenat, že varuje ostatní členy gangu. Složitá konstrukce návrhu ODS o neinformování organizovaných skupin tomu v praxi nezabrání. Návrh ODS tak může znamenat velké snížení efektivity vyšetřování závažných trestných činů. Vždyť odposlech lze nařídit už nyní jen v případech, kde je horní hranice sazby alespoň 8 let vězení. Tedy zejména u drogové kriminality, obchodu s lidmi ale i závažné korupce.
ČSSD proto přišla za ODS s nabídkou kompromisního řešení. To by spočívalo v preventivním charakteru, nikoliv v následné represi jak navrhuje ODS. Nyní povoluje odposlech okresní soud na dobu šesti měsíců. Poté musí stejný soud rozhodnout o prodloužení. Nikdo pak nezkoumá, zda jeho důvody byly dostatečné. ČSSD proto navrhuje, aby okresní soud mohl povolit odposlech jen na 3 měsíce a o prodloužení by mohl rozhodnout jen vyšší soud – krajský nebo Nejvyšší soud. Ten by zároveň zpětně přezkoumal důvody povolení okresního soudu a jeho oprávněnost. Na tuto nabídku však ODS doposud nereagovala.
Přesto věřím, že budeme schopni nalézt s ODS kompromis při projednávání změny zákona. Jenom doufám, že ODS pochopí, že takovéto závažné změny trestního řádu, pokud mají přetrvat několik volebních období, by neměly být prosazovány a přijímány těsnou většinou pánů Melčáků a Pohanků.