Policejní škodovky a tah ministra reklamy
Policisté budou jezdit ve „škodovkách“, oznámili zástupci policejního prezidia. Výběrová komise byla jmenována ve středu. Práci zahájila ve čtvrtek a po několika hodinách vybrala vítěze. U zakázky za více než miliardu korun zvláštní. Způsob, jakým vyhlásilo Ministerstvo vnitra (MV) výběrové řízení na nákup nových policejních vozů je od počátku přinejmenším podivný. Je s podivem, že ministr vnitra, který často hovoří o svobodě a konkurenci neudělal vše proto, aby v tomto případě mohla být právě konkurence větší.
Tak například lhůtu pro podání nabídek stanovilo MV jen na zákonem povinných 30 dnů. A to je v tak velké zakázce opravdu málo. Některé automobilky tak neměly šanci lhůtu splnit. Logicky tak došlo k tomu, že některé firmy byly zvýhodněny před těmi ostatními. Přitom by větší konkurence pravděpodobně zajistila také větší počet kvalitních nabídek a stlačila cenu dolů. Nemám nic proti „škodovkám“, sám v ní jezdím a jsem spokojen. Jen větší konkurencí by Škoda možná musela nabídnout nižší cenu. A že dokáže prodávat auta levněji v zahraničí než v ČR je všeobecně známé.
Dalším sporným bodem celé „operace“ je změna barvy policejních aut. Zatímco bílé vozy se zeleným pruhem jsou na silnicích nepřehlédnutelné a lidé si na ně zvykli, je stříbrná barva vozidla nevýrazná a za snížené viditelnosti je špatně vidět. Navíc metalíza zvýší nejen pořizovací náklady, ale také opravy. Téměř každý průměrně informovaný řidič ví, že když potřebuje opravit metalízou nastříkaný díl vozu, není možné udělat to jen z části, jako u obyčejné barvy. Opravou musí projít celý díl a výsledkem je, že člověk musí při placení sáhnout hlouběji do peněženky.
Takto vynaložené peníze by policie mohla investovat například do lepšího a hlavně účelovějšího vybavení nových aut. Policisté bezesporu potřebují a zaslouží si lepší vozidla, ale jejich součástí by mělo být také modernější vybavení. Argument, že se stříbrné vozy budou lépe prodávat prostě nemůže obstát. Dnes jsou policejní vozy k mání za 20 až 30 000 Kč poté, co mají na tachometru najeto několik set tisíc kilometrů a jsou téměř na hranici životnosti. Navíc zůstanou na kapotě auta viditelné stopy po firemních potiscích. Pokud je tam nebude nový majitel chtít, bude muset auto stejně přestříkat. To si pan ministr neuvědomuje?
Ivan Langer si přičítá zásluhu za obnovu policejního automobilového parku, ale zapomíná dodat, že takové kroky nebyly za minulých vlád ČSSD nijak výjimečné. V letech 2003 – 2006 dostala policie 3 090 nových vozů. Pro srovnání - v roce 2007 dostali policisté celkem 46 vozidel. Během dalších tří let to bude dalších zhruba 3 000 aut. Celý tendr na nákup nových policejních automobilů tak považuji za další marketingový tah ministra reklamy.
Tak například lhůtu pro podání nabídek stanovilo MV jen na zákonem povinných 30 dnů. A to je v tak velké zakázce opravdu málo. Některé automobilky tak neměly šanci lhůtu splnit. Logicky tak došlo k tomu, že některé firmy byly zvýhodněny před těmi ostatními. Přitom by větší konkurence pravděpodobně zajistila také větší počet kvalitních nabídek a stlačila cenu dolů. Nemám nic proti „škodovkám“, sám v ní jezdím a jsem spokojen. Jen větší konkurencí by Škoda možná musela nabídnout nižší cenu. A že dokáže prodávat auta levněji v zahraničí než v ČR je všeobecně známé.
Dalším sporným bodem celé „operace“ je změna barvy policejních aut. Zatímco bílé vozy se zeleným pruhem jsou na silnicích nepřehlédnutelné a lidé si na ně zvykli, je stříbrná barva vozidla nevýrazná a za snížené viditelnosti je špatně vidět. Navíc metalíza zvýší nejen pořizovací náklady, ale také opravy. Téměř každý průměrně informovaný řidič ví, že když potřebuje opravit metalízou nastříkaný díl vozu, není možné udělat to jen z části, jako u obyčejné barvy. Opravou musí projít celý díl a výsledkem je, že člověk musí při placení sáhnout hlouběji do peněženky.
Takto vynaložené peníze by policie mohla investovat například do lepšího a hlavně účelovějšího vybavení nových aut. Policisté bezesporu potřebují a zaslouží si lepší vozidla, ale jejich součástí by mělo být také modernější vybavení. Argument, že se stříbrné vozy budou lépe prodávat prostě nemůže obstát. Dnes jsou policejní vozy k mání za 20 až 30 000 Kč poté, co mají na tachometru najeto několik set tisíc kilometrů a jsou téměř na hranici životnosti. Navíc zůstanou na kapotě auta viditelné stopy po firemních potiscích. Pokud je tam nebude nový majitel chtít, bude muset auto stejně přestříkat. To si pan ministr neuvědomuje?
Ivan Langer si přičítá zásluhu za obnovu policejního automobilového parku, ale zapomíná dodat, že takové kroky nebyly za minulých vlád ČSSD nijak výjimečné. V letech 2003 – 2006 dostala policie 3 090 nových vozů. Pro srovnání - v roce 2007 dostali policisté celkem 46 vozidel. Během dalších tří let to bude dalších zhruba 3 000 aut. Celý tendr na nákup nových policejních automobilů tak považuji za další marketingový tah ministra reklamy.