Malá revoluce ve veřejných zakázkách
Když chce starosta bez soutěže Frantovi zadat opravu školy za milion, může. Stačí, když se veřejně podepíše pod zdůvodnění, že cena je rozumná a s Frantou jsou vynikající zkušenosti. Zní to jako sci-fi? Nová pravidla pro malé zakázky to umožňují. Sepsali jsme je za neziskový sektor (spolky Econlab a Oživení) spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj.
Nová metodika pro malé zakázky (tady je) má pouhých 11 stran i s přílohami, a je překvapivě konkrétní. Zakázky nad milion se soutěží otevřeně, nad čtvrt milionu uzavřenou soutěží alespoň tří firem. Pod touto hranici není hříchem dodavatele vybrat rovnou, třeba na základě vynikající zkušenosti s dodavatelem, nebo průzkumu trhu podle kterého více firem nabízí víceméně obdobný poměr ceny a kvality. Nemá totiž ekonomický smysl otevřeně soutěžit každou drobnost.
Výjimky z pravidla schvaluje politik, který se podepíše pod veřejné zdůvodnění. Třeba za zmíněnou zakázku Frantovi za milion starosta nese politickou odpovědnost, nic víc mu však nebrání. Takové měkké doporučení od neziskovek překvapí - je ale potřeba si uvědomit, že takto se z ruky zadávají zakázky i dnes. Jen ta odpovědnost a zdůvodňování tam nejsou.
Jedná se dost možná o nejdůležitejší text, jaký jsme kdy napsali. Malé zakázky se sice málo propírají v médiích, svým objemem 250 miliard Kč ročně však tvoří polovinu veřejných nákupů, spolknou čtvrtinu vašich daní. Jedná se o hrubý odhad, přesné číslo nikdo nemá - protože výsledky těchto zakázek se typicky nezveřejňují. I to nová metodika změní - výsledek, uchazeči i zdůvodnění přímého zadání mají být známy u všech zakázek nad čtvrt milionu.
Pro zájermce o detailnější čtení startujeme k metodice praktický seriál pro zadavatele na blog.zindex.cz
Při postupu podle metodiky pozbývá smysl česká tradice fiktivních soutěží. Situací, kdy město na oko oslovuje více firem, aby se udělala soutěž, a pak vybralo přejdednaného dodavatele. Než podstupovat tento taneček, při kterém se všichni cítí jednou nohou v kriminále (i když třeba sledují nejlepší zájem daňových poplatníků), to ať se raději zakázka zadá na přímo.
Metodika je doporučující, v právním vakuu malých zakázek však s puncem od MMR bude mít velmi silnou váhu. Většině zadavatelů, kteří se prostě snaží mít nákupy v pořádku, dá jasný návod jak postupovat transparentně a hospodárně. Dalším milníkem, ke kterému směřujeme, je podle této meotidky sjednocovat podmínky čerpání dotací. Cílem je, aby města a obce mohly nakupovat podle jedněch rozumných pravidel, ne jinak s každou dotací.
Je to naivní? Zítra máme jednání s panem premiérem, chystáme se k poskytovatelům dotací. Od starostů, i odborných organizací zatím dostáváme výbornou zpětnou vazbu. Vše nasvědčuje tomu, že jsme zadělali na posun k ekonomicky rozumnějšímu zadávání zakázek. Neyzbývá než chtít po vašem městě, aby se doporučeními začalo řídit.
Děkujeme kolegům z Ministerstva pro místní rozvoj za velmi vstřícnou a korektní spolupráci. Věříme, že bude pokračovat.
Nová metodika pro malé zakázky (tady je) má pouhých 11 stran i s přílohami, a je překvapivě konkrétní. Zakázky nad milion se soutěží otevřeně, nad čtvrt milionu uzavřenou soutěží alespoň tří firem. Pod touto hranici není hříchem dodavatele vybrat rovnou, třeba na základě vynikající zkušenosti s dodavatelem, nebo průzkumu trhu podle kterého více firem nabízí víceméně obdobný poměr ceny a kvality. Nemá totiž ekonomický smysl otevřeně soutěžit každou drobnost.
Výjimky z pravidla schvaluje politik, který se podepíše pod veřejné zdůvodnění. Třeba za zmíněnou zakázku Frantovi za milion starosta nese politickou odpovědnost, nic víc mu však nebrání. Takové měkké doporučení od neziskovek překvapí - je ale potřeba si uvědomit, že takto se z ruky zadávají zakázky i dnes. Jen ta odpovědnost a zdůvodňování tam nejsou.
Jedná se dost možná o nejdůležitejší text, jaký jsme kdy napsali. Malé zakázky se sice málo propírají v médiích, svým objemem 250 miliard Kč ročně však tvoří polovinu veřejných nákupů, spolknou čtvrtinu vašich daní. Jedná se o hrubý odhad, přesné číslo nikdo nemá - protože výsledky těchto zakázek se typicky nezveřejňují. I to nová metodika změní - výsledek, uchazeči i zdůvodnění přímého zadání mají být známy u všech zakázek nad čtvrt milionu.
Pro zájermce o detailnější čtení startujeme k metodice praktický seriál pro zadavatele na blog.zindex.cz
Soumrak fiktivních soutěží
Při postupu podle metodiky pozbývá smysl česká tradice fiktivních soutěží. Situací, kdy město na oko oslovuje více firem, aby se udělala soutěž, a pak vybralo přejdednaného dodavatele. Než podstupovat tento taneček, při kterém se všichni cítí jednou nohou v kriminále (i když třeba sledují nejlepší zájem daňových poplatníků), to ať se raději zakázka zadá na přímo.
Metodika je doporučující, v právním vakuu malých zakázek však s puncem od MMR bude mít velmi silnou váhu. Většině zadavatelů, kteří se prostě snaží mít nákupy v pořádku, dá jasný návod jak postupovat transparentně a hospodárně. Dalším milníkem, ke kterému směřujeme, je podle této meotidky sjednocovat podmínky čerpání dotací. Cílem je, aby města a obce mohly nakupovat podle jedněch rozumných pravidel, ne jinak s každou dotací.
Je to naivní? Zítra máme jednání s panem premiérem, chystáme se k poskytovatelům dotací. Od starostů, i odborných organizací zatím dostáváme výbornou zpětnou vazbu. Vše nasvědčuje tomu, že jsme zadělali na posun k ekonomicky rozumnějšímu zadávání zakázek. Neyzbývá než chtít po vašem městě, aby se doporučeními začalo řídit.
Děkujeme kolegům z Ministerstva pro místní rozvoj za velmi vstřícnou a korektní spolupráci. Věříme, že bude pokračovat.