Lukáše Wagenknechta odvolali kvůli tomu, co chystal
"Tak nám odvolali náměstka."
"Kerýho pani Müllerová?"
"Toho, jak nahlas říkal, že se krade z eurofondů."
Poradce Lukášovi Wagenknechtovi jsem dělal za směšné peníze, a dělal jsem ho rád. Ve státní správě byl (a ještě je) jeho tým takový vzácný ostrůvek bez tradiční české připosranosti, což ostatně dost možná stálo i za jeho nedávným odvoláním. Co naplat, ministr si má právo volit své náměstky (ještě asi týden, před náběhem služebního zákona), čehož ten náš využil do sytosti.
Jaký byl hlavní důvod odvolání si upřímně nejsem jistý. Vsadím však boty, že se mýlí většina médií, když ukazuje na spor s ministryní Šlechtovou o audit na systém pro čerpání eurofondů - jednak věcné argumenty jsou jednoznačně na straně auditorů (což potvrdil i Brusel), a ministr to dobře ví. Druhak a důležitěji - zde už je mléko rozlito, Wagenknecht byl rizikem hlavně pro to, co teprve mělo přijít.
Důvody, proč se dnes půl státní správy a většina politckého spektra poťouchle raduje z odchodu jednoho náměstka, jsou podle mě zkrátka spíš v tom, co chystal, než co už udělal. Jmenuji tři:
1. Audit systému MS2014+ má být první z řady auditů velkých IT systémů, které nařídila Evropská komise. Co jsme v relativně malém viděli na ministerstvu pro místní rozvoj se mohlo opakovat třeba na vnitru se základními registry nebo datovými schránkami. Kostlivci ve skříni pro půl politické reprezentace.
2. Zákon o finanční kontrole, který úředníkům fakticky zavádí osobní odpovědnost za nehospodárné investice a reformuje audit ve státní správě, aby tuto odpovědnost skutečně vymáhala. Nepříliš překvapivě narazil na tuhý odpor ze strany státní správy :). Za sebe, velkou většinu neziskovek a (velmi opatrně) MMR můžu říct, že bez tohoto zákona nový zákon o veřejných zakázkách bude zcela bezzubý vůči korupci a nehospodárnému jednání.
3. Zveřejňování otevřených dat jsme na MF odstartovali jako první velký úřad. Ačkoliv již zveřejněné informace jsou poměrně zásadní (např. seznamy smluv a faktur ministerstva, rozpočty všech veřejných institucí apod.), ty nejpodstatnější na zveřejnění teprve čekají: Účetní závěrky právnických osob, jejich závazky vůči státu a obchodní rejstřík.
Každý z těchto bodů má dle mého názoru potenciál udělat pro chod státu větší službu, než stokrát skloňovaná evidence tržeb. Bohužel, ze stejného důvodu mají mezi mocnými i více nepřátel. Doufejme, že s jedním náměstkem co se nebál šlapat lidem na kuří oka neskončí i to, proč vlastně na ministerstvo přišel.
"Kerýho pani Müllerová?"
"Toho, jak nahlas říkal, že se krade z eurofondů."
Poradce Lukášovi Wagenknechtovi jsem dělal za směšné peníze, a dělal jsem ho rád. Ve státní správě byl (a ještě je) jeho tým takový vzácný ostrůvek bez tradiční české připosranosti, což ostatně dost možná stálo i za jeho nedávným odvoláním. Co naplat, ministr si má právo volit své náměstky (ještě asi týden, před náběhem služebního zákona), čehož ten náš využil do sytosti.
Jaký byl hlavní důvod odvolání si upřímně nejsem jistý. Vsadím však boty, že se mýlí většina médií, když ukazuje na spor s ministryní Šlechtovou o audit na systém pro čerpání eurofondů - jednak věcné argumenty jsou jednoznačně na straně auditorů (což potvrdil i Brusel), a ministr to dobře ví. Druhak a důležitěji - zde už je mléko rozlito, Wagenknecht byl rizikem hlavně pro to, co teprve mělo přijít.
Plán: tahat kostlivce ze skříně
Důvody, proč se dnes půl státní správy a většina politckého spektra poťouchle raduje z odchodu jednoho náměstka, jsou podle mě zkrátka spíš v tom, co chystal, než co už udělal. Jmenuji tři:
1. Audit systému MS2014+ má být první z řady auditů velkých IT systémů, které nařídila Evropská komise. Co jsme v relativně malém viděli na ministerstvu pro místní rozvoj se mohlo opakovat třeba na vnitru se základními registry nebo datovými schránkami. Kostlivci ve skříni pro půl politické reprezentace.
2. Zákon o finanční kontrole, který úředníkům fakticky zavádí osobní odpovědnost za nehospodárné investice a reformuje audit ve státní správě, aby tuto odpovědnost skutečně vymáhala. Nepříliš překvapivě narazil na tuhý odpor ze strany státní správy :). Za sebe, velkou většinu neziskovek a (velmi opatrně) MMR můžu říct, že bez tohoto zákona nový zákon o veřejných zakázkách bude zcela bezzubý vůči korupci a nehospodárnému jednání.
3. Zveřejňování otevřených dat jsme na MF odstartovali jako první velký úřad. Ačkoliv již zveřejněné informace jsou poměrně zásadní (např. seznamy smluv a faktur ministerstva, rozpočty všech veřejných institucí apod.), ty nejpodstatnější na zveřejnění teprve čekají: Účetní závěrky právnických osob, jejich závazky vůči státu a obchodní rejstřík.
Každý z těchto bodů má dle mého názoru potenciál udělat pro chod státu větší službu, než stokrát skloňovaná evidence tržeb. Bohužel, ze stejného důvodu mají mezi mocnými i více nepřátel. Doufejme, že s jedním náměstkem co se nebál šlapat lidem na kuří oka neskončí i to, proč vlastně na ministerstvo přišel.