Než nastoupí Star Trek: nový stavební zákon musí být schválen
Z pohledu vlivu na ekonomiku a na život všech občanů je stavební zákon asi nejvíce bezprostředně důležitým právním předpisem, který Babišova vláda vůbec připravila a současná Sněmovna má schválit. Znamená reformu současného stavu, který je zcela nepřijatelný pro kohokoliv. Neschválení zákona přinese neporovnatelně větší škody než jakékoliv jednotlivé chyby v něm obsažené. Znamenalo by to totiž odložení reformy stavebního práva nejméně o několik let, přinejhorším až do volebního období po roce 2025. Důvodem je to, že se nedá čekat, že by nová vláda vzala a jen oprášila a opravila současný návrh – to se v české politice nestává.
Pro přípravu a prosazení tak komplexního zákona, jako je nový stavební zákon, je zapotřebí silné vlády a celého volebního období – rychleji se to prostě stihnout nedá. Trochu s nadsázkou lze říci, že současný stav povolovacích řízení už nemůže být horší, a proto jakákoli změna bude změnou k lepšímu. Bez nadsázky lze naopak říci, že současný návrh nového stavebního zákona je kvalitní a moderní zákon, který téměř vše významně zlepší, ale jako každý návrh má i tento některé mouchy. Těch plácaček na mouchy bude ale v příštím parlamentu určitě dostatek.
Navíc nový zákon bude i tak nabíhat roky. Budeme čekat na jeho účinnost do roku 2023 a pak na to, než se s ním všichni naučí zacházet. Ta cesta bude každopádně dlouhá a je nutné na ni vyrazit teď, tedy schválit zákon ještě před volbami.
Důvodů, proč bez odkladů schválit nový stavební zákon, je mnoho. Jen namátkou pár, které by měly dnes rezonovat. Jaké věci současný stavební zákon brzdí?
Pomoc mladým rodinám a nedostatek bydlení:
Zaklínadlem letošních voleb bude také drahé a nedostatkové bydlení pro (mladé) rodiny. Neustálý růst cen bytů především ve velkých aglomeracích je ale z velké části způsoben jejich nedostatkem, konkrétně tím, že se nestaví nové byty. Poptávka po nových bytech už dlouhou řadu let násobně převyšuje novou výstavbu. Růst cen není tedy dílem spekulantů či snad AirBnb nebo bohatých developerů, ale tím, že se nové byty nestaví. Důvodem proto není nedostatek peněz, ale nedostatek nových projektů, který je nejvíce způsoben kulhajícím územním plánováním a rozhodováním a stavebním povolováním. To vše bytovou výstavbu významně prodlužuje. Tento problém nový stavební zákon pomůže změnit a všechny politické strany, které nedostatek bytů řeší, by se pod něj měly podepsat ještě před volbami. Proto potřebujeme schválit nový stavební zákon.
Stárnoucí infrastruktura:
Bez moderní a funkční infrastruktury, mimo jiné dopravní, tedy dálnic, železnic a vodních cest, se ekonomika nemůže rozvíjet. Tím, kdo nejvíce trpí, jsou méně rozvinuté kraje a okresy České republiky, které bez propojení do centra a do zahraničí nemohou začít plně realizovat svůj ekonomický potenciál. Boj proti dálnicím není boj za zdravé životní prostředí, ale boj za skanzen české ekonomiky. Do vynalezení transportéru ze Star Treku silniční infrastruktura potřeba prostě bude („Beam me up, Scotty“). To samé platí o infrastruktuře vodárenské nebo energetické – dekarbonizace znamená nutnost postavit celou řadu jiných zdrojů energie, od plynových elektráren přes obnovitelné zdroje až po úložiště energie. Celá infrastruktura se musí zmodernizovat – tedy postavit, a nejdříve naplánovat a povolit. Proto potřebujeme schválit nový stavební zákon.
Průmyslové investice:
Proinvestovat se z krize ve většině případů znamená něco postavit nebo něco zrekonstruovat. I špičkové vědeckovýzkumné projekty musí sedět ve špičkových a drahých budovách jako například laser ELI BEAMLINES v Dolních Břežanech. I start-upy zaměřené na software development potřebují kancelářské budovy. I továrny na elektromobily, i továrny na vodíkové mobily, ba i továrny na normální mobily, potřebují nejdřív postavit, a proto potřebují stavební zákon. Bez možnosti rychle a pružně povolovat stavby se z krize proinvestovat nedá. Jedině, že bychom cílili na proinvestování se až z té příští krize, za cca 10 let… I proto potřebujeme schválit nový stavební zákon.
Pro přípravu a prosazení tak komplexního zákona, jako je nový stavební zákon, je zapotřebí silné vlády a celého volebního období – rychleji se to prostě stihnout nedá. Trochu s nadsázkou lze říci, že současný stav povolovacích řízení už nemůže být horší, a proto jakákoli změna bude změnou k lepšímu. Bez nadsázky lze naopak říci, že současný návrh nového stavebního zákona je kvalitní a moderní zákon, který téměř vše významně zlepší, ale jako každý návrh má i tento některé mouchy. Těch plácaček na mouchy bude ale v příštím parlamentu určitě dostatek.
Navíc nový zákon bude i tak nabíhat roky. Budeme čekat na jeho účinnost do roku 2023 a pak na to, než se s ním všichni naučí zacházet. Ta cesta bude každopádně dlouhá a je nutné na ni vyrazit teď, tedy schválit zákon ještě před volbami.
Důvodů, proč bez odkladů schválit nový stavební zákon, je mnoho. Jen namátkou pár, které by měly dnes rezonovat. Jaké věci současný stavební zákon brzdí?
Pomoc mladým rodinám a nedostatek bydlení:
Zaklínadlem letošních voleb bude také drahé a nedostatkové bydlení pro (mladé) rodiny. Neustálý růst cen bytů především ve velkých aglomeracích je ale z velké části způsoben jejich nedostatkem, konkrétně tím, že se nestaví nové byty. Poptávka po nových bytech už dlouhou řadu let násobně převyšuje novou výstavbu. Růst cen není tedy dílem spekulantů či snad AirBnb nebo bohatých developerů, ale tím, že se nové byty nestaví. Důvodem proto není nedostatek peněz, ale nedostatek nových projektů, který je nejvíce způsoben kulhajícím územním plánováním a rozhodováním a stavebním povolováním. To vše bytovou výstavbu významně prodlužuje. Tento problém nový stavební zákon pomůže změnit a všechny politické strany, které nedostatek bytů řeší, by se pod něj měly podepsat ještě před volbami. Proto potřebujeme schválit nový stavební zákon.
Stárnoucí infrastruktura:
Bez moderní a funkční infrastruktury, mimo jiné dopravní, tedy dálnic, železnic a vodních cest, se ekonomika nemůže rozvíjet. Tím, kdo nejvíce trpí, jsou méně rozvinuté kraje a okresy České republiky, které bez propojení do centra a do zahraničí nemohou začít plně realizovat svůj ekonomický potenciál. Boj proti dálnicím není boj za zdravé životní prostředí, ale boj za skanzen české ekonomiky. Do vynalezení transportéru ze Star Treku silniční infrastruktura potřeba prostě bude („Beam me up, Scotty“). To samé platí o infrastruktuře vodárenské nebo energetické – dekarbonizace znamená nutnost postavit celou řadu jiných zdrojů energie, od plynových elektráren přes obnovitelné zdroje až po úložiště energie. Celá infrastruktura se musí zmodernizovat – tedy postavit, a nejdříve naplánovat a povolit. Proto potřebujeme schválit nový stavební zákon.
Průmyslové investice:
Proinvestovat se z krize ve většině případů znamená něco postavit nebo něco zrekonstruovat. I špičkové vědeckovýzkumné projekty musí sedět ve špičkových a drahých budovách jako například laser ELI BEAMLINES v Dolních Břežanech. I start-upy zaměřené na software development potřebují kancelářské budovy. I továrny na elektromobily, i továrny na vodíkové mobily, ba i továrny na normální mobily, potřebují nejdřív postavit, a proto potřebují stavební zákon. Bez možnosti rychle a pružně povolovat stavby se z krize proinvestovat nedá. Jedině, že bychom cílili na proinvestování se až z té příští krize, za cca 10 let… I proto potřebujeme schválit nový stavební zákon.