Forman pobouřil hasiče, Švejk se nelíbil vojákům… A Koule?

21. 02. 2011 | 08:49
Přečteno 4775 krát
V dnešní poznámce bych se chtěl vrátit ke hře Koule, která byla velmi volně inspirována životem sportovkyně Heleny Fibingerové. Napsal ji David Drábek a odvysílala ji v rámci cyklu her ze současnosti stanice Vltava, Český rozhlas 3. Paní Fibingerová je dnes velmi aktivní členkou Rady České televize a zároveň funkcionářkou Českého atletického svazu, kterému se hra nelíbila a požádala advokátní kancelář Pokorný/Wagner, aby ji ve věci zastupovala.

Už jen tato zpráva je jak z jiné planety a pamětníkům připomíná stížnost požárníků z šedesátých let minulého století na Miloše Formana a jeho film Hoří, má panenko či první reakce na vydání Osudů dobrého vojáka Švejka Jaroslava Haška na počátku dvacátých let, kdy se cítila dotčená armáda či útlocitné dámy. Vzhledem k tomu, že rozhlasová hra stejně jako film či román jsou uměleckými díly, nepřísluší v demokratickém světě žádnému státnímu úřadu, aby je posuzoval, protože hlavní postavou jsou vždy fiktivní figury, v tomto případě sportovkyně Milena. Reálná jména mají ve hře jen papalášové, aby hra byla časově přesněji zařaditelná. Chce-li se někdo s touto postavou ztotožňovat, nebo pokud někomu taková postava někoho připomíná, je to pouze a jen jeho osobní problém. Rusové by mohli v této postavě vidět třeba Annu Avdějevovou a Američané třeba Lisu Misipekovou. Fiktivní postava v uměleckém zpracování nemůže nikdy zasahovat do něčích osobních práv. Teprve kdyby kvůli tomu soudnímu sporu došlo, budou osobní práva žalující strany, tedy paní Fibingerové poškozena, protože se tím ve veřejnosti zesměšní.

S podivem tedy je, že se vůbec Rada Českého rozhlasu stížností zabývala, že o ní dokonce hlasovala, i když návrh díky jednomu hlasu neprošel. Všem podobným radám by mělo být a priori jasné, že o umělecké kvalitě díla se nedá hlasovat: tu posoudí vždy jedině čas, pokud nepropagují fašismus či jiné extrémistické organizace a pak se tím zase může zabývat jen soud. A jak víme z historie, většinou právě ta nejkontroverznější díla bývají s odstupem času vysoce hodnocená. Což zrovna platí jak o Osudech dobrého vojáka Švejka, tak o Hoří, má panenko, ale i o malířství Pabla Picassa či třeba o tvorbě Leoše Janáčka, ale i o všech hrách rakouského dramatika Thomase Bernharda. Dříve asi nejtvrdšího kritika Rakouska, dnes klasika.

Ještě smutnější je ale postoj vedení Českého rozhlasu, který se rázně a jednoznačně za tvůrce nepostavil a připustil, že bude jeho stanice opatrnější a že zvýší pozornost při dramaturgických postupech. Takovéto prohlášení má totiž vždy velmi devastující důsledky na vnitřní poměry v každé stanici (nakladatelství, divadle, atd.) a je svým způsobem horší, než zákaz, proti kterému se vždy alespoň někdo rovněž rázně postaví, což většinou vyvolá veřejnou debatu. U nás zatím došlo jen k okrajovému střetu Josef Chuchma versus Barbora Tachecí na stránkách idnes. Opatrnost vždy vede jen k vystrašenosti, zatímco velké umělecké výkony naopak musí čeřit hladinu, bourat vžité konvence, zostřovat pohled na společnost a její protagonisty: vyvolávat neklid a živou otevřenou diskusi.

Na přesně nedefinované a permanentní vystrašenosti byl postaven úspěch normalizace sedmdesátých let a ta vedla k tomu, že něco jiného se říkalo veřejně a něco jiného v soukromí: společnost ztratila dynamiku šedesátých let, byla umrtvená. Zdravá společnost se pozná podle toho, jak v ní lidé veřejně umí bojovat za své názory a jak jsou k tomu vychovávaní od malička. Dodnes si pamatuji na scénu z Německa z pískoviště, kde se jedna malá holčička rozplakala, když jí cizí chlapeček vzal lopatičku a maminka ji okřikla slovy: "Neplač, slzy patří jen do pokojíku pro služky. Když něco chceš, musíš si to vybojovat". Tak je vychovávaná měšťanská vrstva ve staré Evropě. Pokud takhle nebudeme vychovávat děti a dospělé, budeme je v práci vést k vystrašenosti, bude naše společnost stále vykazovat velmi nízké výkony: nebudeme schopní konkurence. Neobsazení místa generálního ředitele v Českém rozhlase již dlouhodobě tento nebezpečný stav uměle prodlužuje.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

dedek napsal(a):

"Neplač, slzy patří jen do pokojíku pro služky. Když něco chceš, musíš si to vybojovat". Tak je vychovávaná měšťanská vrstva ve staré Evropě. Pokud takhle nebudeme vychovávat děti a dospělé, budeme je v práci vést k vystrašenosti, bude naše společnost stále vykazovat velmi nízké výkony: nebudeme schopní konkurence.
Tedy pane Hvížďalo to je věc. Ano, dravost, bezohlednost, kde cit nemá místo. Myslíte, že to je nejlepší výchova? Nezdá se Vám naopak, že tohoto chování je v Česku přebytek? A nezdá se mi, že by to vedlo k světlejším zítřkům. Myslím, že je to zkáza morálky lidstva. Ohledně hry jinak souhlas.
21. 02. 2011 | 09:11

Špína jakási napsal(a):

Ono už se nedá poslouchat a koukat ten rozhlas a televizi a když už se něco jakž takž povede, tak to potrhlá rada strhá a ředitýlci to v médiu zakážou.
Přijde mi, že musí nastat nějaký zlom v umění pro lid obecný, aby zase byla jakási zábava. Sedět u televize a čučet na ty profláknutiny, nebo poslouchat rozhlas s Kájou a rádoby osvětou či zábavou, to už je dávno odepsané. Případně patřící jen starým lidem, co už nemají jinou volbu zábavy.
Jestli Fibingerová s radou zruší jaké pořady v ČT nebo rozhlase je mi v podstatě jedno, stejně neposlouchám a nedívám. Na tom mě nejvíc žere, že ta osoba a rada je placená z MÉHO!!!
21. 02. 2011 | 09:15

Čochtan napsal(a):

Dedku,
nemáš pravdu. V patnáctkrát přelidněném světě je to jedinný rozumný způsob jak vychovávat děti bělochů. Solidaritu se svými, tvrdost vůči cizím.
21. 02. 2011 | 09:20

Tenco napsal(a):

Dobré dopoledne ČEZko, MOravo a Slazsko !

http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=691712
:((((

https://www.youtube.com/watch?v=CTOXzmM4dTs

....jedeme do zimbabwe.... to co je před náma lechtá nás u pupku, mám strach že skončíme někomu v žaludku... :)))))
21. 02. 2011 | 09:24

Matěj napsal(a):

Koule je dobrá hra. Zajímavé je, jak se všichni ochránci Heleny chytají toho dopingu - to je ve hře podle mě naprosto okrajové. Celé to je, aspoň já jsem to tak pobral, o osobnosti Mileny. Jenže tím se asi v žalobě operovat nedá, protože vyšetření osobnosti paní Heleny by narozdíl od vyšetření její moči mohlo být "pozitivní". Tož rada je moudrá, rada ví, rada nás podrží.
21. 02. 2011 | 09:24

irinek napsal(a):

Pane Hvížďalo,já se jen ptám,kdo určí,která rozhlasová hra je umělecké dílo, a která jen politická agitka?.Máme už k tomu účelu sestavenou komisi?
21. 02. 2011 | 09:31

matěj napsal(a):

pro Irinek
Právě že nemáme: každá rozhlasová hra je dramatické dílo. a šmitec, komise netřeba.
21. 02. 2011 | 09:38

irinek napsal(a):

to matěj:
Každá bouračka dvou automobilů a každé uklouznutí na chodníku má všechny prvky dramatu.Šlo by to tedy odvysílat jako veleumělecké veledílo? Já bych tu komis rozhodně chtěl,protože v této zemi jich máme ještě furt strašně málo a naproti tomu lidí,kteří by se v ní chtěli zúčastnit je jistě hrozně moc.Akorát by bylo třeba určit honorář za účast.
21. 02. 2011 | 09:44

Petr napsal(a):

Me by zajimalo, jak by se napriklad panu autorovi libila hra, kde by hlavni postava jmenem treba LERAK ALAĎŽÍVH, novinář pacující v letech 1966-70 v Mladém světě, 1971-77 v nakladatelství Albatros a pak až do roku 1990 na volné noze.
V letech 1978–89 v exilu v Německu. 1990-1992 šéfreportér a předseda představenstva vydavatele Mladé fronty Dnes, 1993-1998 spoluzakladatel a šéfredaktor časopisu Týden, vystupovala například jako sexuální násilník s pedofilními sklony? Vše v rámci umělecké licence ;)
21. 02. 2011 | 09:55

matěj napsal(a):

Pro Irinek: to je trošku přitažené za vlasy, ne? srovnávat bouračku a rozhlasovou hru... z podstaty věci v tom malý rozdíl je. Jinak komisí máme samozřejmě málo, je třeba přitlačit - navrhuji, v případě potřeby, i komise jednočlenné.
21. 02. 2011 | 09:57

matěj napsal(a):

pro Irinek: ještě jsem zapomněl k těm autům: pokud by auta byla členy rady pro televizní a rozhlasové vysílání a poukazovala na vady motoru těchto strojů, pak by to odvisílat asi šlo, a možná by to i něco sdělovalo. nezapomeňte, to je důležité, Milena...ééé...Helena je radní. Potěš.
21. 02. 2011 | 10:00

matěj napsal(a):

ježiš.. omlouvám se za to měkké i. v zápalu překlep, stydím.
21. 02. 2011 | 10:00

Pepík napsal(a):

Proboha, pane Hvížďalo, o jakém uměleckém díle tady mluvíte. Autor hry, zakomplexovaný , že mu žádné "dílo" nikde neberou,se nám tady přiživil na známosti dvou slavných atletek. Posílám námět na další trhák. Na jedné straně novinář Hvížďalka, co zadarmo zprivatizoval Mladou frontu a na jejím prodeji zbohatnul. Na straně druhé slavná atletka, nucená žít a vyjít z invalidního důchodu.
21. 02. 2011 | 10:18

irinek napsal(a):

ještě pro matěj:
dokladuji tu autobouračku jako dramatické dílo:
úvod - auto jede (ostře)
kolize - auto se jen taktak otře o jiné
peripetie - auto jede dál ostře
krize - a už je to tady (bouračka)
katarze - soudní řízení a napařený flastr
finále - soudní síň povstává
A teď vážně - samozřejmě si dělám šoufky z toho jak pan Hvížďala označuje rozhlasovou inscenačku hned za umění.Já bych byl v tomto punktu velice,velice opatrný.Zejména,co se týče současných svěžích dílek.(Ale mluvím obecně,hru jsem neslyšel,jen jsem o ní četl.Mýlím-li se,tak sorry)
21. 02. 2011 | 10:45

matěj napsal(a):

:-) vaše bouračka vyklenula skvělý oblouk a zanechává ve mě pocity napětí, vzrušení, dojetí, soucitu i zadostiučinění. Beru.
A tu hru si poslechněte, je to minimálně bžunda - když už to není umění. Píší se o ní různé věci, Čtení je čtení, ale poslech je ... poslech.
21. 02. 2011 | 10:52

dedek napsal(a):

Čochtane, v čem nemám pravdu? Nehovořím o rasizmu ale o chování člověka k člověku a nebýt vývozu amerického způsobu života a demokracie do světa, nemuselo to tak být.
21. 02. 2011 | 10:58

teatrolog napsal(a):

Připravuje se nová hra z pera výjimečné autorky Petry Paroubkové s pracovním názvem : "Stvol ve větru".

Hra pojednává o zákulisí a pozlátku vrcholné politiky v níž zásadový politik je okolní smečkou podplacených žurnalistů, politických hyen a zrádců ve vlastních řadách, nucen prosazování své osvícené politiky národu prospěšné načas přerušit a odstoupí.

Avšak on se nakonec poctivou prací vrátí a národu, prostým obyčejným občanům pomůže!

Premiéra 30 listopadu 2014, Lidový dům.
21. 02. 2011 | 10:59

Dočekal napsal(a):

dedek:

Promiňte, nepochopil jsem.
Jako kluk z dědiny jsem se musel o to své místo v partě rvát. Doslova. Tam se totiž slabošství trestalo opovržením a vyloučením ze všech klukovských her.
Jak se mi právě tohle hodilo v mém pozdějším životě!
Nedávno se mi stala taková příhoda. Byli jsme s mojí paní nakupovat a v jednom hypermarkteu do mne vrazil mladík a ještě to okomentoval: "Uhni, vole!"
Tak jsem toho mladíka chytil za loket a krapítek jsem mu tu ruku zmáčkl. A řekl jsem mu, že ho nepustím dřív, než se mi omluví.
Bylo zajímavé pozorovat, jak se z ještě před chvílí velkého suveréna stává ubrečený chlapeček. Když zakoktal "Promiňte," tak jsem ho pustil a on zmizel mezi regály.

To, že se z těch suverénů stávají tváří v tvář problémům ubrečené baby, je zřejmé i z toho, jak narůstá počet psychicky labilních občanů, zvláště těch mladých. Každoroční nárůst spotřeby antidepresiv hovoří za vše. O tom, jak se vyvíjí počty sebevražd, se nikde nedočteme.

Za mého mlada bylo pravidlem, že se zvláště kluci chtěli co nejdřív osamostatnit. Největší potupou bylo označení "maňas." To nebyl manuální pracovník, jak je tento pojem vykládán dnes. "Maňas" byl maminčin mazánek.
Dnes vidím, že čím dál víc mladých se snaží co nejdéle využívat služby "Mamahotelu." Když se pak tito lidé setkají s reálným životem (nezřídka až ve svých třiceti letech), je to pro ně něco jako rána mezi oči.

Jinak k tomu odcházení politiků jen toto:

"Tisíckrát omílané klišé, že politici jsou jen obrazem této společnosti, je liché! Mezi občany této země přece nemůže být devadesát procent lhářů, prospěchářů, tunelářů, korupčníků a lemplů. To by tato společnost už dávno neexistovala!
Ono to bude spíše takto: Ti samozvaní politici, nalezlí do OF a později rozlezlí do nově vzniklých politických stran, ti, kteří nám na začátku devadesátých let tvrdili - „Kdo, když ne my, kdy, když ne teď „ - se nám v té politice pěkně zabydleli. A taky si dost pomohli a zalíbilo se jim to. Proto dneska mezi sebou snesou jen sobě podobné. To je ta základní příčina dnešního marasmu. A doplácíme na to všichni."

Zářným příkladem současného českého politika je UD Marek Benda.
21. 02. 2011 | 11:22

rejpal napsal(a):

K celé věci mohu říci jen jedno. Pokud má kdokoli pocit, že nějaké dílo se dotýká jeho cti, v civilizovaných zemích se obrátí na soud. Takových sporů proběhla ve světě spousta, a vím dokonce o jednom, kdy autor detektivky ve snaze zabránit možnému sporu, vymyslel velmi neobvyklé jméno pro záporného hrdinu. Jenže takový člověk žil, podal žalobu a vyhrál (možná proto, že jméno bylo velmi neobvyklé), i když věcná podobnost nebyla žádná. Tyhle spory jsou vždycky komplikované a výsledek může být všelijaký. Co by ale mělo být naprosto nepřijetelné je, aby postižený řešil věc pokusem o zákaz prostřednictvím nějaké rady, které je navíc členem.Tu hru neznám, neumím posoudit, jaká míra shody smyšlené a reálné postavy tam je - nicméně soukromě soudím, že určité možnosti takový spor vyhrát, tam jsou, protože samotná změna jména by asi nestačila. Důležuité asi spíš bude, jak velká podobnost těch postav tam je, a co konkrétně je v té hře předkládáno.
21. 02. 2011 | 11:46

rejpal napsal(a):

Dočkal
V roce 1990 se v politice objevily desetitisíce nových tváří. Jsem přesvědčen, že drtivá většina z nich chápala svou angažovanost jako dočasnou, než se politika "profesionálně" rozběhne. Hodně jich odešlo brzy právě z tohoto důvodu - vznikly nové strany a tihle "amatéři" se vrátili k původní profesi. A pak přišla druhá vlna odchodů - řada slušnějších podle míry nastavení svých vlastních bariér dříve či později shledala, že na tohle nemají žaludek a nechtěla při tom asistovat. A tak došlo k určité selekci, díky které nelze politiky pokládat za morální odraz zbytku společnosti. Struktury se navíc zakonzervovaly, a samovolná šance na změnu k lepšímu se limitně blíží nule. Jedině exemplární volební výprask může (nemusí) vyvolat ve straně zemětřesení spojené se zásadní obměnou tváří (a to ještě není nikde psáno, že ty nové tváře budou lepší starých). Jenže to mají v rukou voliči, a především ti skalní. Jenže přsvědčit skalního voliče strany X, aby ji v těchto volnách nevolil, protože to je to nejlepší, co pro ni může udělat, je téměř nemožné. I to je důvod, proč do budoucna dávám větší šanci ODS než TOP 09. Tu druhou volila spousta lidí v určitém konkerétním očekávání a ne kvůli příchylnosti ke značce. ODS svůj věrný fanklub má, a to hodně početný (jsou i jiné, daleko racionálnější důvody, ale to by patřilo spíš na jiný blog).
21. 02. 2011 | 11:56

neo napsal(a):

Dočekal:

ono máte celkem jedno, kdy se setkáte s realitou života (jestli v 15ti, 18ti, 25ti nebo 30ti Pokaždé to bude rána mezi oči a je jen na Vás, jak se s tim vypořádáte.
21. 02. 2011 | 12:12

Dočekal napsal(a):

rejpal:

Když mi mailnete ne moji kontaktní adresu d47@volny.cz
pošlu Vám nějaké písání.
Kdysi jsem totiž byl "u toho," i když jen na komunální úrovni.
21. 02. 2011 | 12:16

skeptický napsal(a):

Tak se nám v Německu zase rozmáhá judeo-křesťanské maloměstské buržoazní šosáctví.Paní k ruce,pánovi k tělu,Nabouraná služka v komoře břečící.Holky,já to pořád říkám,nejezděte tam.Prej opéro.
A víme jak to skončilo.Lidé bděte.Tak to začíná.
21. 02. 2011 | 12:52

Josef Orel napsal(a):

Ano reakce Fibingerové je totalitnější, než byl režim před sranda prčem, v dnešní době je jakýkoliv názor napadnutelný debilním zákonem o pomluvě a ještě debilnějším přestupkovým zákonem, který snad neexistuje v takové podobě ani v KLDR a to už je co říci, přitom všichni mají plné huby demokracie, až se tím téměř dusí.Stejné je to s nakladatelstvími, ti vydávají jenom stupidní tituly o životech komediantů, aby nedejbože vydali něco, co by kritizovalo budování světlých kapitalistických zítřků v Česku zítra, popozítří, ba až do konce světa.Napsal jsem pět knih, než abych obcházel servilní nakladatele, raději jsem je umístil na mém blogu http://joseforel.blogspot.com kde si je každý může přečíst zadarmo.
21. 02. 2011 | 12:54

skeptický napsal(a):

Miluji věci zadarmo,obvykle cena odpovídá.
21. 02. 2011 | 12:56

Tenco napsal(a):

Dočekal
"Mamahotel".
:)))
21. 02. 2011 | 13:20

eri napsal(a):

co je to zde za debatu? "Kouli" jsem sice neslyšel, četl jsem ale řadu recenzí, kde o kvalitě textu nebyla pomalu ani čárka, Fibingerová se probírala pomalu včetně spodního prádla. V dané době "zobal" anabolika kde kdo, včetně Kratochvílové, Kochové. Lewise, Fibingerovu nevyjímaje. Pokud rozhlasová hra jen naznačuje a Helena je Milena nebo naopak, potom pí. Fibingerová je bez šancí.
Pan Hvížďala zbohatl na MF? V této zemi snad bohatne kde kdo :-)
21. 02. 2011 | 14:22

Dočekal napsal(a):

Tenco:

A to ti mladí ještě nevědí, že o důchod si budou moci zažádat až ve svých sedmdesáti letech. Tu žádost budou ale muset podepsat také oba rodiče žadatele.

Tak jsem sledoval tu tiskovou konferenci představitelů Magistrátu Hlavního města Prahy. A došel jsem k závěru, že pražská ODS utrpěla vítězství.
To, jak doslova zářil pan doktor Boris Šťastný, mne nechtěně vrátilo do dob takzvané normalizace. Můj problém, nemám si toho pamatovat až tolik.

Jen tak pro zajímavost jsem si "projel" diskuse na dalších serverech. Bohužel se potvrdilo to, co tady kritizuju už pomalu pět let. Sprostota ve skrytu zdánlivé anonymity, silná slova, nahrazující vlastní zbabělost, odsudky nemocničních lékařů bez znalosti věci - to vše mne utvrzuje v přesvědčení, že tento národ pomalu ale jistě spěje k zániku.
Právě teď se na ČT 24 projevuje Bc. Marek Šnajdr. Už přirovnává MUDr. Martina Engela ke Gottwaldovi.
Nikdy bych nevěřil, jak hluboko může klesnout poměrně inteligentní člověk.
21. 02. 2011 | 15:14

neo napsal(a):

Dočekal:

škoda že už si o tom nepopovídáme, až v těch 70ti půjdu do důchodu.
21. 02. 2011 | 15:22

Tenco napsal(a):

neo
Ty nevěříš na okultismus a médium ?
Proč bychom si tedy s tebou nemohli popovídat, až budeš v důchodě ?
:)))

Dočekal
No, abyste se ještě nedivil, kam až můžou klesnout poměrně inteligentní lidé. Až se začnou bortit mafijní struktury a ptáčci začnou zpívat. :)))

Divím se VV. Drží basu i hubu.
Tím tratí.
Anebo že by šlo o převzetí moci po Corleonem a Lucianim ?
V tom případě získávají.
21. 02. 2011 | 15:39

Jos napsal(a):

Jeden pisálek, v zájmu své slávy a zisku, se rozhodl nahradit svou neschopnost cokoliv vymyslet parazitováním na cizím osudu. Myslím, že má také plné právo nést všechny, i nepříjemné následky, svého příživnictví. Mimochodem v ČT24 s ním byl rozhovor. Je to triviální, schematicky myslící jedinec. A podle toho dopadla jeho hra.
21. 02. 2011 | 15:40

Dočekal napsal(a):

Tenco:

Já už se divit nebudu. A to proto, že tohle jsem zažil už dvakrát.

Poprvé to bylo po roce 1968, přesněji po čistkách, které probíhaly v roce 1969. Když jsem tehdy viděl, jak se slušní a inteligentní lidé doslova plazí před těmi normalizačními komunisty, bylo mi do breku.
Podruhé jsem to zažil krátce po Vítězném Listopadu. To když v podniku, kde jsem tehdy pracoval, probíhalo veřejné lynčování toho nejslušnějšího komunisty. Bylo to v době, kdy se tady najednou vyrojilo tolik disidentů, že nebylo kam plivnout.

Z tohoto důvodu mne taky nepřekvapuje to množství anonymních hrdinů, kteří se vyskytují i v těchto diskusích. Zpočátku mi ty jejich málověté výkřiky docela vadily, dnes to už beru jen jako nutné zlo. On si ten vlastní mindrák léčí každý jinak.
21. 02. 2011 | 16:34

Vltava napsal(a):

...koulařka Fibingerová je dnes velmi aktivní členkou Rady České televize a zároveň funkcionářkou Českého atletického ...probůh co tam paní Fibingerová v České televizi rozhoduje a dělá a kdo ji tam dostal !!! Je to stejně blbé, jako v případě Klause, který nám předpovídá počasí, určuje kdo je čistý politik, co je architektura...!!!!
21. 02. 2011 | 19:03

Neodcházím napsal(a):

Havel to má dobré,jeho "Odcházení" může naštvat Havla jako prvního...
22. 02. 2011 | 07:56

petřík napsal(a):

no, podle ukázek se mi zdá být tento text docela slabota, jazyková i myšlenková. Spíš se na Fibingerové přiživuje (ji samotnou rád nemám, ale to není podstatné)
Zatímco Formanovo Hoří i Švejk tu s námi budou ještě za padesát let, ale tenhle opus ani nežije jara, podle mě.
22. 02. 2011 | 09:35

Pierrot napsal(a):

Musím říct, že po vyslechnutí hry jsem si přál, aby se Helena F. více podobala Mileně. Když odstřihneme karikující stránky ala Růžičková (hurónský smích a neotesanost apod.), zjistíme, že hlavní postava je překvapivě otevřená k reflexi citlivých témat, tedy hlavně dopingu. Mluví bez obalu a nevyhne se ani zcela osobní stránce věci: neplodnosti. Toho se samozřejmě u Heleny nikdy nedočkáme. Přitom autor hry podle mě staví věc do správného světla: Milena a další si zaslouží spíše politování a pochopení, než odsouzení a zavržení. Je samozřejmě ošidné, využívat komický žánr ke ztvárnění problematických témat. Najde se určitě řada omezenců, kteří komickou nadsázkou vezmou doslova. Na druhou stranu, kdo by poslouchal smutnou zpověď o zlých věcech? Nehledě k tomu, že by jistě sklouzla k hlubokomyslnému mentorování a sebezpytu, což by vyznělo ještě méně věrohodně než groteska....

P.S.: Hru jsem v premiéře neslyšel a v danou chvíli se nedala stáhnout z archivu Čr. Zřejmě kvůli probíhajícímu řízení ohledně stížnosti ČAS. Doufám, že už je hra opět k dispozici. Pokud ne, mohu zájemcům zaslat link, odkud ji lze stáhnout. Jak vidno, cenzura je v dnešní době skoro nemožná...
22. 02. 2011 | 09:58

matej napsal(a):

pro Pierrot:

jde stáhnout na ulozto.cz (stránky mají vlastníka někde v kongu, bo kýho výra, takže asi hru kvůli helenině senzitivitě nestánhnou).
22. 02. 2011 | 13:41

Přemysl Hnilička napsal(a):

Pierrot: Nejde o cenzuru - rozhlasovou hru teď ČRo zavěšuje na svůj web na dobu jednoho týdne, více mu nedovoluje autorský zákon. I to je velký krok dopředu - přede dvěma lety to ještě ČRo nenabízel..
24. 02. 2011 | 11:36

Přemysl Hnilička napsal(a):

Pierrot: Souhlasím s Vaším příspěvkem, Milena je spíše sice hloupou, ale hodnou "Helenou". Přesto je hra dostatečně satirická, zobrazuje nejen zločiny minulosti na lidech, kteří ji měli reprezentovat, ale i nezdravost současnosti, která z nich dělá modly a staví je do pozic, na něž nemají ani intelektuálně, ani zkušenostmi (členka Rady).
24. 02. 2011 | 11:39

Prognostik napsal(a):

Z lirerarnich postav ktere nemaji se skutecnym svetem nemaji vubec ale vubec ni spolecneho mam rad ty z romanu Milose Urbana. Predevsim dva prazsti radni z 19 stoleti z romanu Lord Mord, Burg a Meister.... a pak poslanec Kot ktery recituje Shakespera z pameti poslance parlamentu.

Na Urbanovi je zajimave, ale na rozdil od Drabka, ze jde o uplne jine pribehy, ktere jsou velice ctive a zabavne, podlozene neuveritelnou resersi historickych zdroju, a postavy o kterych jsme nidky neslyseli a "vubec nikoho nam nepripominaji" jen dodavaji atmosferu zkazene a zkorumpovane doby...
10. 04. 2011 | 07:17

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy