Stáváme se standardní evropskou zemí
Viděno pohledem ze zahraničí, po letošních komunálních a senátních volbách - dle předběžných výsledků ČTK - se stáváme standardní evropskou zemí. Extrémistické strany KSČM a SPD se do Senátu vůbec nedostaly a naopak největší počet senátorů bude mít klub STAN a některý představitel této strany se stane druhým nejmocnějším mužem po prezidentovi. ANO bude mít sedm senátorů a naopak z 11 kandidátů ODS se dostalo do Senátu 10.
Hlavní město díky sociálnímu složení obyvatelstva, jako ve většině jiných zemích, volí v komunálních volbách skoro vždy jinak a senátní volby zase ukazují, že i u nás funguje pravidlo brzd a rovnováh, které má zabránit autoritativní vládě jednoho hnutí či strany: Senátoři totiž s výjimkou státního rozpočtu mají možnost vetovat každý zákon. V případě ústavních či volebních zákonů je navíc poslanci ve Sněmovně nemohou přehlasovat.
Podobně - budou-li neoficiální výsledky potvrzeny - bude mít malou šanci i přímá volba starostů, proti které je většina stran. Oponenti poukazují hlavně na konflikty, které vyvolala přímá volba prezidenta či na to, co by se stalo, kdyby starosta byl z jiné strany než většina zastupitelstva. Kvůli tomu by se musely změnit pravomoci starosty i zastupitelstva atd.
Minimálně do příštích celostátních voleb si budou muset naši politici zvyknout na to, že demokratický systém byl vymyšlen a doposud funguje v Evropě tak, aby vládnutí ztížil a ne usnadňoval.
Hlavní město díky sociálnímu složení obyvatelstva, jako ve většině jiných zemích, volí v komunálních volbách skoro vždy jinak a senátní volby zase ukazují, že i u nás funguje pravidlo brzd a rovnováh, které má zabránit autoritativní vládě jednoho hnutí či strany: Senátoři totiž s výjimkou státního rozpočtu mají možnost vetovat každý zákon. V případě ústavních či volebních zákonů je navíc poslanci ve Sněmovně nemohou přehlasovat.
Podobně - budou-li neoficiální výsledky potvrzeny - bude mít malou šanci i přímá volba starostů, proti které je většina stran. Oponenti poukazují hlavně na konflikty, které vyvolala přímá volba prezidenta či na to, co by se stalo, kdyby starosta byl z jiné strany než většina zastupitelstva. Kvůli tomu by se musely změnit pravomoci starosty i zastupitelstva atd.
Minimálně do příštích celostátních voleb si budou muset naši politici zvyknout na to, že demokratický systém byl vymyšlen a doposud funguje v Evropě tak, aby vládnutí ztížil a ne usnadňoval.