ČSSD si na omezení vlivu Babiše jen hraje?
Minulý týden se v Senátu hlasoval ve druhém čtení návrh novely zákona o státním podniku a o majetku České republiky, který jsem zpracovával. O co v návrhu šlo?
Nastavit transparentní pravidla pro výkon vlastnické politiky ve státních podnicích a státem ovládaných společnostech typu ČEZ, Čepro, Mero. Stanovit měřitelné cíle, nastavit transparentní pravidla pro odměňování šéfů těchto firem a členů dozorčí rady.
Státní a polostátní podniky disponují majetkem v řádu stovek miliard korun. Většina těchto firem je přitom ovládána Ministerstvem financí. Tady se koncentruje větší ekonomická moc, než kterou má celý koncern Agrofert s kapitálem kolem 55-ti miliard korun.
Promarněná příležitost, nesplněné sliby
Připomínám závěr Nejvyššího kontrolního úřadu, podle kterého Ministerstvo financí ve 14-ti případech (z 22 kontrolovaných smluv) porušilo v ovládaných společnostech vládou schválené zásady odměňování. V jednou případě byla odměna vyšší o 7 miliónů korun!
Pan Babiš neřídí státní firmy (alespoň v oblasti odměňování manažerů) jako svou firmu. Průměrné odměny manažerů Agrofertu byly podle poslední výroční zprávy 2,2 miliónů ročně, průměrné odměny manažerů ve firmách pod správou Ministerstva financí 5,5 miliónů korun!
ČSSD měla možnost vliv pana ministra financí v této oblasti účinně omezit. A nejen možnost. Senátoři za ČSSD pánové Franc, Malý, Maštalíř, Kratochvíle a Štohl slibovali voličům podporu zákonných změn, které omezí trafiky ve státních firmách. Ani jeden z těchto 5-ti pánů návrh nepodpořil. K jeho projití ve druhém čtení přitom chyběly právě 4 hlasy …
Návrhy ČSSD jsou plácnutím do vody
Minulý týden ČSSD slavnostně představila pozměňovací návrh k zákonu o střetu zájmů. Ministr by podle návrhu nemohl vlastnit majetkový podíl např. v Agrofertu nebo v mediální společnosti MAFRA. Kdyby ČSSD přišla s tímto návrhem před vypuknutím kauzy Čapí hnízdo, dalo by se tvrdit, že jde o naivitu nebo o neznalost transakcí s akciemi.
Ale právě z kauzy Čapí hnízdo se ČSSD mohla poučit. Podobně jednoduše jako se Agrofert „zbavil“ společnosti Farma Čapí hnízdo, ale přitom si nad ní nechal fakticky kontrolu, podobně jednoduše se může pan ministr financí zbavit Agrofertu nebo společnosti Mafra.
Může své podíly převést do svěřenského fondu, může své podíly převést na osoby blízké i zdánlivě vzdálené. I na osoby fakticky vzdálené, které nebudou mít desítky miliard na splacení podílů a po určené době (po uplynutí volebního období) budou muset podíly vrátit…
Aby došlo k faktickému prodeji podílů, musela by existovat povinnost nabídky jejich akcií na veřejných trzích. I zde by pochopitelně bylo riziko, že akcie koupí spřízněná osoba, ale byla by větší šance, že se podíly rozředí. Transakce na burze také nelze podmiňovat různými ovládacími smlouvami, peníze za akcie musí být reálně zaplaceny apod.
Pokud si ČSSD bude jen hrát na omezení vlivu pana Babiše, může o přízeň voličů přijít. Bude-li ČSSD chtít účinně ministra financí omezit, dostane znovu příležitost. :-)
Nastavit transparentní pravidla pro výkon vlastnické politiky ve státních podnicích a státem ovládaných společnostech typu ČEZ, Čepro, Mero. Stanovit měřitelné cíle, nastavit transparentní pravidla pro odměňování šéfů těchto firem a členů dozorčí rady.
Státní a polostátní podniky disponují majetkem v řádu stovek miliard korun. Většina těchto firem je přitom ovládána Ministerstvem financí. Tady se koncentruje větší ekonomická moc, než kterou má celý koncern Agrofert s kapitálem kolem 55-ti miliard korun.
Promarněná příležitost, nesplněné sliby
Připomínám závěr Nejvyššího kontrolního úřadu, podle kterého Ministerstvo financí ve 14-ti případech (z 22 kontrolovaných smluv) porušilo v ovládaných společnostech vládou schválené zásady odměňování. V jednou případě byla odměna vyšší o 7 miliónů korun!
Pan Babiš neřídí státní firmy (alespoň v oblasti odměňování manažerů) jako svou firmu. Průměrné odměny manažerů Agrofertu byly podle poslední výroční zprávy 2,2 miliónů ročně, průměrné odměny manažerů ve firmách pod správou Ministerstva financí 5,5 miliónů korun!
ČSSD měla možnost vliv pana ministra financí v této oblasti účinně omezit. A nejen možnost. Senátoři za ČSSD pánové Franc, Malý, Maštalíř, Kratochvíle a Štohl slibovali voličům podporu zákonných změn, které omezí trafiky ve státních firmách. Ani jeden z těchto 5-ti pánů návrh nepodpořil. K jeho projití ve druhém čtení přitom chyběly právě 4 hlasy …
Návrhy ČSSD jsou plácnutím do vody
Minulý týden ČSSD slavnostně představila pozměňovací návrh k zákonu o střetu zájmů. Ministr by podle návrhu nemohl vlastnit majetkový podíl např. v Agrofertu nebo v mediální společnosti MAFRA. Kdyby ČSSD přišla s tímto návrhem před vypuknutím kauzy Čapí hnízdo, dalo by se tvrdit, že jde o naivitu nebo o neznalost transakcí s akciemi.
Ale právě z kauzy Čapí hnízdo se ČSSD mohla poučit. Podobně jednoduše jako se Agrofert „zbavil“ společnosti Farma Čapí hnízdo, ale přitom si nad ní nechal fakticky kontrolu, podobně jednoduše se může pan ministr financí zbavit Agrofertu nebo společnosti Mafra.
Může své podíly převést do svěřenského fondu, může své podíly převést na osoby blízké i zdánlivě vzdálené. I na osoby fakticky vzdálené, které nebudou mít desítky miliard na splacení podílů a po určené době (po uplynutí volebního období) budou muset podíly vrátit…
Aby došlo k faktickému prodeji podílů, musela by existovat povinnost nabídky jejich akcií na veřejných trzích. I zde by pochopitelně bylo riziko, že akcie koupí spřízněná osoba, ale byla by větší šance, že se podíly rozředí. Transakce na burze také nelze podmiňovat různými ovládacími smlouvami, peníze za akcie musí být reálně zaplaceny apod.
Pokud si ČSSD bude jen hrát na omezení vlivu pana Babiše, může o přízeň voličů přijít. Bude-li ČSSD chtít účinně ministra financí omezit, dostane znovu příležitost. :-)