Na kole i do Národního?
Pozvánka na čtvrteční Interpelace. Téma: Cyklistika hledá budoucnost
Měli by se lidé, kteří místo auta či MHD volí po městě kolo, co nejdříve i u nás cítit jako v Nizozemsku či Skandinávii, kde jsou pro cyklisty vytvářeny ty nejlepší podmínky?
Mohou se vůbec Praha, Brno, Ostrava a další města přiblížit svou vstřícností vůči „kolistům“ Amsterodamu či alespoň Vídni nebo Mnichovu?
A pokud ne, co jim v tom objektivně brání?
O Tomáši Sedláčkovi, ekonomovi a také moderátorovi našich pravidelných diskusních setkání, je známo, že kolo využívá k přesouvání po Praze prakticky neustále. A protože poslední Interpelace této (divadelní) sezóny chceme pojmout již tradičně v poněkud odlehčeném stylu, spojili jsme jeho zálibu s tím, co zajímá čím dál více - zejména ve městech žijících - lidí (a nejsou to jen cyklisté, ale nezřídka i chodci a řidiči, kteří jim pro občas změnu spílají, že se pletou, kde nemají).
K červnovému povídání se sejdeme tentokrát ne ve foyer Nové scény, ale na tzv. piazzettě, tedy otevřeném prostranství mezi ní a historickou budovou Národního divadla. A protože piazzettu si již tradičně oblíbili ti, kteří na kolech umějí nejrůznější akrobatické kousky (říkají si SPAM BMX), dohodli jsme se s nimi, že nám něco ze svého umění předvedou (tedy umožní-li to počasí, v opačném případě bychom se zase přesunuli do foyer, ovšem bez kol).
Fotografie převzata z facebooku SPAM BMX
Sejdeme se tedy na piazzettě a to ve čtvrtek 27. června v 17 hodin.
Počet míst k sezení je omezen na necelou stovku. Tomu, kdo si chce sednout, doporučujeme předchozí rezervaci. „Rezervační“ vstupenku si můžete zdarma vyzvednout v pokladně Nové scény ND. K mání jsou ode dneška, tedy od pondělí 24. 6.
Ostatní zveme ke sledování online přenosu čtvrtečních Interpelací zde na Aktuálně.cz (27. června od 17 hodin).
Grafik, ilustrátor, tvůrce komiksů, kovář, moto- a cyklista.
V roce 2007 podnikl cyklo výpravu z České republiky do Indie, při které vznikl velmi osobitý blog.
V současné době připravuje projekt Road Cinema, při kterém projede Pakistán a Indii s rikšou vybavenou pro venkovní filmové projekce.
Jak byste popsal svůj vztah ke kolu? Kolik bicyklů vlastníte?
Vztah ke kolu je pozitivní, mám ho rád, jezdím. Vlastním jeden kus, druhý /bambusový "speciál" je ve fázi příprav stavby.
Jezdíte na kole i po městě?
Po městě, lese, louce i dědině, vzhledem k tomu, že kolo chápu jako laciné přibližovadlo, použiji ho vždy v případě, že se někam potřebuju levně a bez časově náročnosti přemístit, tudíž si nezakazuji ani nepreferuju nějaká specifická místa. Tím, že žiju v Praze, logicky více kolo i v Praze využívám.
Mělo by být naším cílem, aby to zde - co se cyklodopravy týče - vypadalo jako v Nizozemsku či Skandinávii?
Asi ano. Ale jasný názor na to nemám. V českém pojetí výstavba cyklostezek a celospolečenská potřeba tento fenomén rozvíjet zhusta vyústily v tuneling při budování cykloinfrastruktury. Čili ano s "ale".
Řidiči a chodci si často stěžují, že jsou cyklisté bezohlední. Ti to ovšem tvrdí o nich. Co s tím?
Nevím, o tom, přijde mi, že se spíš tvrdí, že se to tvrdí. Osobní zkušenost s chodcem stěžujícím si na cyklistu nemám... mně jeda na kole si nikdo nestěžoval, a ani já si na nikoho stěžovat nemohu. Při jízdě na motorce občas některý řidič /motorového dopravního prostředků/ jezdí "jako kretén" ale to nesouvisí s dopravním prostředkem jako spíše s náturou. Myslím si, že bezohlednost se nedá zevšeobecňovat na základě preferovaných dopravních prostředků. Ale jsem si vědom, že v jedné i druhé skupině těch ortodoxnějších vyznavačů může toto klišé bytí opakováno o jejich "protivnících"... obdobný jev se děje ve všech společenstvích, jež se vyhraňují proti jiným skupinám.
Měli by se lidé, kteří místo auta či MHD volí po městě kolo, co nejdříve i u nás cítit jako v Nizozemsku či Skandinávii, kde jsou pro cyklisty vytvářeny ty nejlepší podmínky?
Mohou se vůbec Praha, Brno, Ostrava a další města přiblížit svou vstřícností vůči „kolistům“ Amsterodamu či alespoň Vídni nebo Mnichovu?
A pokud ne, co jim v tom objektivně brání?
O Tomáši Sedláčkovi, ekonomovi a také moderátorovi našich pravidelných diskusních setkání, je známo, že kolo využívá k přesouvání po Praze prakticky neustále. A protože poslední Interpelace této (divadelní) sezóny chceme pojmout již tradičně v poněkud odlehčeném stylu, spojili jsme jeho zálibu s tím, co zajímá čím dál více - zejména ve městech žijících - lidí (a nejsou to jen cyklisté, ale nezřídka i chodci a řidiči, kteří jim pro občas změnu spílají, že se pletou, kde nemají).
K červnovému povídání se sejdeme tentokrát ne ve foyer Nové scény, ale na tzv. piazzettě, tedy otevřeném prostranství mezi ní a historickou budovou Národního divadla. A protože piazzettu si již tradičně oblíbili ti, kteří na kolech umějí nejrůznější akrobatické kousky (říkají si SPAM BMX), dohodli jsme se s nimi, že nám něco ze svého umění předvedou (tedy umožní-li to počasí, v opačném případě bychom se zase přesunuli do foyer, ovšem bez kol).
Fotografie převzata z facebooku SPAM BMX
Sejdeme se tedy na piazzettě a to ve čtvrtek 27. června v 17 hodin.
Počet míst k sezení je omezen na necelou stovku. Tomu, kdo si chce sednout, doporučujeme předchozí rezervaci. „Rezervační“ vstupenku si můžete zdarma vyzvednout v pokladně Nové scény ND. K mání jsou ode dneška, tedy od pondělí 24. 6.
Ostatní zveme ke sledování online přenosu čtvrtečních Interpelací zde na Aktuálně.cz (27. června od 17 hodin).
***
Všem hostům jsem položil tři stejné otázky týkající se tématu. První zaslal své odpovědi Jan Turnovec, kterého tímto představuji.
Grafik, ilustrátor, tvůrce komiksů, kovář, moto- a cyklista.
V roce 2007 podnikl cyklo výpravu z České republiky do Indie, při které vznikl velmi osobitý blog.
V současné době připravuje projekt Road Cinema, při kterém projede Pakistán a Indii s rikšou vybavenou pro venkovní filmové projekce.
Jak byste popsal svůj vztah ke kolu? Kolik bicyklů vlastníte?
Vztah ke kolu je pozitivní, mám ho rád, jezdím. Vlastním jeden kus, druhý /bambusový "speciál" je ve fázi příprav stavby.
Jezdíte na kole i po městě?
Po městě, lese, louce i dědině, vzhledem k tomu, že kolo chápu jako laciné přibližovadlo, použiji ho vždy v případě, že se někam potřebuju levně a bez časově náročnosti přemístit, tudíž si nezakazuji ani nepreferuju nějaká specifická místa. Tím, že žiju v Praze, logicky více kolo i v Praze využívám.
Mělo by být naším cílem, aby to zde - co se cyklodopravy týče - vypadalo jako v Nizozemsku či Skandinávii?
Asi ano. Ale jasný názor na to nemám. V českém pojetí výstavba cyklostezek a celospolečenská potřeba tento fenomén rozvíjet zhusta vyústily v tuneling při budování cykloinfrastruktury. Čili ano s "ale".
Řidiči a chodci si často stěžují, že jsou cyklisté bezohlední. Ti to ovšem tvrdí o nich. Co s tím?
Nevím, o tom, přijde mi, že se spíš tvrdí, že se to tvrdí. Osobní zkušenost s chodcem stěžujícím si na cyklistu nemám... mně jeda na kole si nikdo nestěžoval, a ani já si na nikoho stěžovat nemohu. Při jízdě na motorce občas některý řidič /motorového dopravního prostředků/ jezdí "jako kretén" ale to nesouvisí s dopravním prostředkem jako spíše s náturou. Myslím si, že bezohlednost se nedá zevšeobecňovat na základě preferovaných dopravních prostředků. Ale jsem si vědom, že v jedné i druhé skupině těch ortodoxnějších vyznavačů může toto klišé bytí opakováno o jejich "protivnících"... obdobný jev se děje ve všech společenstvích, jež se vyhraňují proti jiným skupinám.