Děti přes palubu
Jak moc přenášejí koronavirus děti? O tom diskutují odborníci celého světa. Jsem pro vycházet z teorie, že děti jsou významnými přenašeči infekce. Ale jsem proti tomu, abychom je obětovali.
Covid zabíjí
Většinou se asi shodneme, že virus SARS-CoV-2 zabíjí. Riziko zásadně stoupá s věkem a vážnými nemocemi. Tento virus dokonce vyjímečně připraví o život i mladší lidi. V některých případech potíže přetrvávají i několik týdnů po nákaze. Statisticky významným rizikem jsou ale přes to všechno především věk a komorbidity. Riziko s věkem strmě stoupá. Ale naopak je to s ohrožením z restrikcí.
Restrikce taky zabíjí
Dramatická omezení, jako jsou zavřené školy, hřiště a sportoviště, omezené cestování, zavřené provozy a likvidace celých odvětví, také zabíjejí. Pravda je, že zpravidla ne okamžitě. Důsledky těchto omezení jsou spíše dlouhodobé a dnes nejvíce dopadají na ty nejméně ohrožené virem. I když nesmíme podceňovat strach – někoho třeba může v řádu pár hodin zabít zánět zubu, protože je vyděšený a nejde k zubaři. Rozběhlé deprese a úzkosti mohou ubližovat desítky let. Ohrožené vzdělání, a v důsledku pak ekonomické postavení, zajištění vlastního života a rodiny může pro některé znamenat celoživotní trauma. Horší vzdělání a socioekonomický status také omezují možnost zdravějšího života, zvyšují riziko nemocí, zkracují život.
Můžeme zachraňovat bez obětí?
Kde jsou hranice zachraňování a poškozování zdraví? Máme chránit zranitelné za každou cenu? Kolik úmrtí na covid nebo respirační infekce obecně je přípustných? Podle některých prohlášení mám pocit, jedině nesmrtelnost je cíl. Je podle zastánců přísných restrikcí v pořádku házet přes palubu děti a dospívající? Jak dlouho je necháme doma? Pár týdnů, pár měsíců, rok, dva? Zrušíme jejich hraní, vzdělávání, kamarády, sociální životy, skutečnou výuku? Kde je ta hranice? Podle mého názoru už byla překročena a škody na mnoha dětech jsou obrovské. Pro upřesnění: jsou ročníky, které do školy nesměly od března, po 4 týdnech v září jsou opět zavřené doma bez jakékoliv vyhlídky a plánu, jestli se budou moci do škol a gymnázií vrátit a kdy. Výrazné zastání žáků jsem bohužel nezaznamenala u ministra školství ani u tradičních škol, nýbrž u asociace Waldorfských škol. Citace z vyjádření asociace:
„Školy potřebují smysluplná hygienická opatření, ale ta nesmějí vést k tomu, že by u dětí a dospívajících vzbuzovala strach z mezilidských vztahů a žáky izolovala od rozvoje jejich dovedností.
Prezenční činnostně orientovanou výuku na základní ani střední škole nelze nahradit distanční online výukou. To, co lze překonat v řádu dní, je již v řádu týdnů fatální pro školní motivovanost, konstruktivistické metody výuky, socializační funkce školy.
Ohledně nošení roušek: děti nejsou schopné celý den s touto ochrannou pomůckou správně zacházet. Zdravotní aspekt se kompletně vytrácí. Při vzájemné komunikaci se děti učí empatii a dalším sociálním dovednostem z mimiky tváře. Zarouškované školní prostředí se stalo pro děti nesnesitelným jak duševně, tak sociálně. Požadavky asociace:
· Komplexní pohled na zdraví dětí, nejen epidemiologické bránění šíření nemoci za každou cenu.
· Zrušení povinnosti nošení roušek ve školách.
· Posílení autonomie škol při hledání optimálních hygienických opatření s důrazem na specifika vzdělávacích programů.
· Nezakazování prezenční výuky na základních a středních školách.
· Investice a podporu v oblasti zdraví a rozvoje přirozené imunity dětí a dospívajících.
Není smutné, že takto za školáky nebojuje ministerstvo školství, školy a pedagogové? Jestli se mýlím, opravte mě prosím. Kdo víte o profesionálech z oboru, kteří prosazují otevřené školy pro všechny děti a dospívající? Samotná vláda dokonce odmítá zveřejnit podklady, na základě kterých žáky doma zavřela. Stejně tak nechce vydat strategii o znovuotevření škol.
K argumentu, že situace je vážná a chvíli to musíme vydržet: ano, situace je vážná, a to právě pro ty děti, kterým namísto skutečné výuky a života nařizujeme sedět doma. Navíc zcela jistě už nejde jenom o chvíli.
Co vy na to? Váš názor mě zajímá, a protože Aktuálně zásadně omezilo debatu pod texty, nabízím ji i na svých sítích. Zde na profesním Facebooku a zde na Instagramu.
Covid zabíjí
Většinou se asi shodneme, že virus SARS-CoV-2 zabíjí. Riziko zásadně stoupá s věkem a vážnými nemocemi. Tento virus dokonce vyjímečně připraví o život i mladší lidi. V některých případech potíže přetrvávají i několik týdnů po nákaze. Statisticky významným rizikem jsou ale přes to všechno především věk a komorbidity. Riziko s věkem strmě stoupá. Ale naopak je to s ohrožením z restrikcí.
Restrikce taky zabíjí
Dramatická omezení, jako jsou zavřené školy, hřiště a sportoviště, omezené cestování, zavřené provozy a likvidace celých odvětví, také zabíjejí. Pravda je, že zpravidla ne okamžitě. Důsledky těchto omezení jsou spíše dlouhodobé a dnes nejvíce dopadají na ty nejméně ohrožené virem. I když nesmíme podceňovat strach – někoho třeba může v řádu pár hodin zabít zánět zubu, protože je vyděšený a nejde k zubaři. Rozběhlé deprese a úzkosti mohou ubližovat desítky let. Ohrožené vzdělání, a v důsledku pak ekonomické postavení, zajištění vlastního života a rodiny může pro některé znamenat celoživotní trauma. Horší vzdělání a socioekonomický status také omezují možnost zdravějšího života, zvyšují riziko nemocí, zkracují život.
Můžeme zachraňovat bez obětí?
Kde jsou hranice zachraňování a poškozování zdraví? Máme chránit zranitelné za každou cenu? Kolik úmrtí na covid nebo respirační infekce obecně je přípustných? Podle některých prohlášení mám pocit, jedině nesmrtelnost je cíl. Je podle zastánců přísných restrikcí v pořádku házet přes palubu děti a dospívající? Jak dlouho je necháme doma? Pár týdnů, pár měsíců, rok, dva? Zrušíme jejich hraní, vzdělávání, kamarády, sociální životy, skutečnou výuku? Kde je ta hranice? Podle mého názoru už byla překročena a škody na mnoha dětech jsou obrovské. Pro upřesnění: jsou ročníky, které do školy nesměly od března, po 4 týdnech v září jsou opět zavřené doma bez jakékoliv vyhlídky a plánu, jestli se budou moci do škol a gymnázií vrátit a kdy. Výrazné zastání žáků jsem bohužel nezaznamenala u ministra školství ani u tradičních škol, nýbrž u asociace Waldorfských škol. Citace z vyjádření asociace:
„Školy potřebují smysluplná hygienická opatření, ale ta nesmějí vést k tomu, že by u dětí a dospívajících vzbuzovala strach z mezilidských vztahů a žáky izolovala od rozvoje jejich dovedností.
Prezenční činnostně orientovanou výuku na základní ani střední škole nelze nahradit distanční online výukou. To, co lze překonat v řádu dní, je již v řádu týdnů fatální pro školní motivovanost, konstruktivistické metody výuky, socializační funkce školy.
Ohledně nošení roušek: děti nejsou schopné celý den s touto ochrannou pomůckou správně zacházet. Zdravotní aspekt se kompletně vytrácí. Při vzájemné komunikaci se děti učí empatii a dalším sociálním dovednostem z mimiky tváře. Zarouškované školní prostředí se stalo pro děti nesnesitelným jak duševně, tak sociálně. Požadavky asociace:
· Komplexní pohled na zdraví dětí, nejen epidemiologické bránění šíření nemoci za každou cenu.
· Zrušení povinnosti nošení roušek ve školách.
· Posílení autonomie škol při hledání optimálních hygienických opatření s důrazem na specifika vzdělávacích programů.
· Nezakazování prezenční výuky na základních a středních školách.
· Investice a podporu v oblasti zdraví a rozvoje přirozené imunity dětí a dospívajících.
Není smutné, že takto za školáky nebojuje ministerstvo školství, školy a pedagogové? Jestli se mýlím, opravte mě prosím. Kdo víte o profesionálech z oboru, kteří prosazují otevřené školy pro všechny děti a dospívající? Samotná vláda dokonce odmítá zveřejnit podklady, na základě kterých žáky doma zavřela. Stejně tak nechce vydat strategii o znovuotevření škol.
K argumentu, že situace je vážná a chvíli to musíme vydržet: ano, situace je vážná, a to právě pro ty děti, kterým namísto skutečné výuky a života nařizujeme sedět doma. Navíc zcela jistě už nejde jenom o chvíli.
Co vy na to? Váš názor mě zajímá, a protože Aktuálně zásadně omezilo debatu pod texty, nabízím ji i na svých sítích. Zde na profesním Facebooku a zde na Instagramu.