Nad Českem se pod vládou premiéra Fialy stahují černá mračna
Takže si to shrňme. Vláda absolutně nijak nepomáhá lidem ani firmám v době astronomické inflace, historicky nejvyšších cen pohonných hmot a v čase, kdy ceny energií vystoupaly do astronomických výšek.
Současná vláda pod vedením Petra Fialy tvrdě šetří na lidech a například seškrtala 14 miliard korun, které budou chybět ve zdravotnictví – na běžnou péči, operace atd. Nezapomínejme také na to, že vláda v důsledku vysoké inflace letos vybere oproti původním odhadům téměř o 130 miliard navíc! Přesto chce „pravicová vláda“ zvýšit letošní schodek rozpočtu na 330 miliard a někteří koaliční partneři volají po zvyšování daní! Čtete správně. Zvyšování daní, od kterého se ve volebních programech distancovali a tvrdili lidem, že k němu nepřistoupí!
A ještě se podívejme blíže na dopravu. Vláda nejdříve alibisticky seškrtala rozpočet ministerstva dopravy (přišel o deset procent z celkového plánu), aby ho o pár měsíců později mohla znovu „s obdivem a poplácáním po zádech“, jak je dobrá, opět vrátit na původní výši. Přitom od samého začátku bylo jasné, že škrty v dopravě nejsou nic jiného, než škrty v investicích a potažmo také v naší bezpečnosti.
Například v letošním rozpočtu Správy železnic chybí 15 miliard korun. Přitom osm miliard potřebují naši železničáři jen na zajištění základní provozuschopnosti a bezpečnosti sítě. Dalších sedm miliard se týká nových investičních akcí, které jsou již zasmluvněny a které mají být proplaceny v průběhu letošního roku. Peníze, za které nyní Správa železnic staví nové stavby, ale které jí ministerstvo dopravy prostě nedalo. Určitě se proto budu na Hospodářském výboru ptát, kde hodlá vláda tyto peníze získat a jak plánuje tento problém vyřešit. Bude snad přemlouvat stavební firmy, aby odložily faktury a poslaly je až v lednu příštího roku? Nebo bude tlačit na to, aby tempo výstavby nebylo příliš rychlé (jak jsme zavedli za předchozí vlády s ministrem Karlem Havlíčkem) a aby se moc nespěchalo?
Takové časové triky a účetní falšování předváděl naposledy ministr Vít Bárta z Věcí veřejných. Je faktem, že jeho koaličními partnery byly už tehdy ODS a TOP09, strany, které jsou ve vládě i dnes. Takže je docela dobře možné, že jim podobný styl vyhovuje a že výstavba dálnic a železnic opět dostane citelný zásah, ze kterého se bude vzpamatovávat ještě několik dalších roků.
Je to velká škoda. Vždyť v posledních dvou volebních obdobích, kdy neslo vládní odpovědnost Hnutí ANO, se nám podařilo opravdu zásadním způsobem zkvalitnit legislativu a výrazně urychlit přípravy nových silnic, dálnic nebo železnic. Namátkově mohu zmínit úspěšnou novelu liniového zákona, přepracovaný zákon stavební nebo zcela nový zákon o dráhách. ČR měla vykročeno k tomu, aby nás v následujících letech čekal opravdový stavební boom. Nesmyslné a zmatečné rozpočtové kroky současné vlády však ukazují, že se vydáváme opačným směrem. Rozjeté dopravní stavby v letošním roce zpomalí a příprava těch nových se začne nenápadně posouvat někam do budoucna. Světlo na konci tunelu nám bohužel začíná zhasínat.
Současná vláda pod vedením Petra Fialy tvrdě šetří na lidech a například seškrtala 14 miliard korun, které budou chybět ve zdravotnictví – na běžnou péči, operace atd. Nezapomínejme také na to, že vláda v důsledku vysoké inflace letos vybere oproti původním odhadům téměř o 130 miliard navíc! Přesto chce „pravicová vláda“ zvýšit letošní schodek rozpočtu na 330 miliard a někteří koaliční partneři volají po zvyšování daní! Čtete správně. Zvyšování daní, od kterého se ve volebních programech distancovali a tvrdili lidem, že k němu nepřistoupí!
A ještě se podívejme blíže na dopravu. Vláda nejdříve alibisticky seškrtala rozpočet ministerstva dopravy (přišel o deset procent z celkového plánu), aby ho o pár měsíců později mohla znovu „s obdivem a poplácáním po zádech“, jak je dobrá, opět vrátit na původní výši. Přitom od samého začátku bylo jasné, že škrty v dopravě nejsou nic jiného, než škrty v investicích a potažmo také v naší bezpečnosti.
Například v letošním rozpočtu Správy železnic chybí 15 miliard korun. Přitom osm miliard potřebují naši železničáři jen na zajištění základní provozuschopnosti a bezpečnosti sítě. Dalších sedm miliard se týká nových investičních akcí, které jsou již zasmluvněny a které mají být proplaceny v průběhu letošního roku. Peníze, za které nyní Správa železnic staví nové stavby, ale které jí ministerstvo dopravy prostě nedalo. Určitě se proto budu na Hospodářském výboru ptát, kde hodlá vláda tyto peníze získat a jak plánuje tento problém vyřešit. Bude snad přemlouvat stavební firmy, aby odložily faktury a poslaly je až v lednu příštího roku? Nebo bude tlačit na to, aby tempo výstavby nebylo příliš rychlé (jak jsme zavedli za předchozí vlády s ministrem Karlem Havlíčkem) a aby se moc nespěchalo?
Takové časové triky a účetní falšování předváděl naposledy ministr Vít Bárta z Věcí veřejných. Je faktem, že jeho koaličními partnery byly už tehdy ODS a TOP09, strany, které jsou ve vládě i dnes. Takže je docela dobře možné, že jim podobný styl vyhovuje a že výstavba dálnic a železnic opět dostane citelný zásah, ze kterého se bude vzpamatovávat ještě několik dalších roků.
Je to velká škoda. Vždyť v posledních dvou volebních obdobích, kdy neslo vládní odpovědnost Hnutí ANO, se nám podařilo opravdu zásadním způsobem zkvalitnit legislativu a výrazně urychlit přípravy nových silnic, dálnic nebo železnic. Namátkově mohu zmínit úspěšnou novelu liniového zákona, přepracovaný zákon stavební nebo zcela nový zákon o dráhách. ČR měla vykročeno k tomu, aby nás v následujících letech čekal opravdový stavební boom. Nesmyslné a zmatečné rozpočtové kroky současné vlády však ukazují, že se vydáváme opačným směrem. Rozjeté dopravní stavby v letošním roce zpomalí a příprava těch nových se začne nenápadně posouvat někam do budoucna. Světlo na konci tunelu nám bohužel začíná zhasínat.