Nové kilometry dálnic – rekordní sklizeň po rekordní přípravě
V médiích čteme o nových rekordech ve výstavbě dálnic. Všichni víme, že dopravní projekty jsou během na dlouhou trať a že dnešní úspěchy jsou výsledkem práce odborníků a politiků z předchozího období.
Jen letos jich Ředitelství silnic a dálnic uvede do provozu 118 kilometrů a zhruba ve stejné délce začne stavět nové. Premiér Fiala je evidentně stydlivým mužem a na tuto skutečnost zapomíná. Pojďme si připomenout realitu.
O klíčových a průlomových změnách liniového zákona z dílny Hnutí ANO jsem psal naposledy ZDE. Dobré zákony, které jsme připravili pod vedením ministrů Dana Ťoka a Karla Havlíčka však nejsou jediným klíčem k úspěchu. Každý strategický projekt končí a začíná u finančních rozpočtů. A i ty byly během vládní odpovědnosti Hnutí ANO rekordní!
V letech 2017 a 2018 jsme zajistili na globální položku „příprava staveb“ téměř 4 MLD Kč. Jedná se o finance, které byly v té době naprosto klíčové. Směřují totiž na kreslení projektů (ve všech stupních povolování) a taky na naprosto zásadní výkupy pozemků. Ve stejném roce se nám totiž povedlo prosadit historicky revoluční změnu liniového zákona s tzv. předběžnou držbou – možností vyvlastnit problematické majitele pozemků u klíčových staveb. Hned další dva roky na to zajistil Karel Havlíček úžasné navýšení – skoro 4,5 MLD Kč v roce 2019 a rekordních více než 5 MLD Kč v roce 2020!
A právě tyto závratné investice do přípravy staveb vidíme dnes reálně v terénu. Řada zásadních dálničních staveb má všechna povolení a také pozemky. Současná vláda může administrativně pohlídat výběr dodavatele a výstavbě už nic nebrání. Je dobré číst si o velké výstavbě dálnic, je však také dobré připomenout si férově, že tuto rekordní výstavbu zajistila předchozí vláda.
Celkový rozpočet do dopravy ministr Martin Kupka zatím drží na setrvalé úrovni. Nalijme si však čistého vína. Není to růst a je to spíše reálný pokles (vzhledem k růstu cen stavebních prací a materiálů). Jen na Správě železnic například letos chybí minimálně 2 MLD Kč do provozuschopnosti, na rozvojové projekty jako je cyklická údržba můžeme zapomenout.
V loňském roce ministr financí Stanjura poprvé použil účetní trik, když se slovem pře-půjčka poslal do dopravy 18 MLD a ty si nechá následně splácet. Jako opozice budeme dopravní infrastrukturu nadále pečlivě hlídat. Budeme kontrolovat vynaložené prostředky, budeme podporovat nové zdroje financování a bude vyvíjet tlak na to, aby současná vláda ve vysokém tempu přípravy nezaostávala.
Jen letos jich Ředitelství silnic a dálnic uvede do provozu 118 kilometrů a zhruba ve stejné délce začne stavět nové. Premiér Fiala je evidentně stydlivým mužem a na tuto skutečnost zapomíná. Pojďme si připomenout realitu.
O klíčových a průlomových změnách liniového zákona z dílny Hnutí ANO jsem psal naposledy ZDE. Dobré zákony, které jsme připravili pod vedením ministrů Dana Ťoka a Karla Havlíčka však nejsou jediným klíčem k úspěchu. Každý strategický projekt končí a začíná u finančních rozpočtů. A i ty byly během vládní odpovědnosti Hnutí ANO rekordní!
null
V letech 2017 a 2018 jsme zajistili na globální položku „příprava staveb“ téměř 4 MLD Kč. Jedná se o finance, které byly v té době naprosto klíčové. Směřují totiž na kreslení projektů (ve všech stupních povolování) a taky na naprosto zásadní výkupy pozemků. Ve stejném roce se nám totiž povedlo prosadit historicky revoluční změnu liniového zákona s tzv. předběžnou držbou – možností vyvlastnit problematické majitele pozemků u klíčových staveb. Hned další dva roky na to zajistil Karel Havlíček úžasné navýšení – skoro 4,5 MLD Kč v roce 2019 a rekordních více než 5 MLD Kč v roce 2020!
A právě tyto závratné investice do přípravy staveb vidíme dnes reálně v terénu. Řada zásadních dálničních staveb má všechna povolení a také pozemky. Současná vláda může administrativně pohlídat výběr dodavatele a výstavbě už nic nebrání. Je dobré číst si o velké výstavbě dálnic, je však také dobré připomenout si férově, že tuto rekordní výstavbu zajistila předchozí vláda.
Celkový rozpočet do dopravy ministr Martin Kupka zatím drží na setrvalé úrovni. Nalijme si však čistého vína. Není to růst a je to spíše reálný pokles (vzhledem k růstu cen stavebních prací a materiálů). Jen na Správě železnic například letos chybí minimálně 2 MLD Kč do provozuschopnosti, na rozvojové projekty jako je cyklická údržba můžeme zapomenout.
V loňském roce ministr financí Stanjura poprvé použil účetní trik, když se slovem pře-půjčka poslal do dopravy 18 MLD a ty si nechá následně splácet. Jako opozice budeme dopravní infrastrukturu nadále pečlivě hlídat. Budeme kontrolovat vynaložené prostředky, budeme podporovat nové zdroje financování a bude vyvíjet tlak na to, aby současná vláda ve vysokém tempu přípravy nezaostávala.