Je to marný, je to marný, je to marný…
Není asi nikdo, kdo by neznal dnes již legendární hlášku z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje. Zatímco Ladislav Smoljak tehdy v roli Karlíka varoval před braním úplatků, my v hnutí ANO dlouhodobě varujeme vládu před špatně sestaveným rozpočtem SFDI zahaleným různými tajemstvími a mlhou. Vláda při jeho tvorbě totiž využila účetní triky, které nás v budoucnu mohou vyjít pěkně draho. Pojďme se na to podívat.
Státní fond dopravní infrastrukturu (SFDI) má podle schváleného rozpočtu v letošním roce hospodařit s částkou 150 miliard. Tato suma je složena ze 120 miliard z národních zdrojů a zbývajících 30 miliard korun si ministři Zbyněk Stanjura (finance) a Martin Kupka (doprava) naplánovali vypůjčit z Evropské investiční banky (EIB).
Nechci zde dlouze psát o tom, že současná vláda nezvládá udržet námi nastavené tempo investic. Pouze připomenu období „temna“ v letech 2011-2014, kdy v tehdejší vládě seděl jak Petr Fiala, tak i Zbyněk Stanjura. Právě tato vláda zahájila výstavbu „úctyhodných“ 800 metrů nových dálnic. Byť to může působit jako nepovedený žert, bohužel je to tak.
Věřím ovšem, že podobná situace se nebude opakovat. Současná vláda má výhodu v tom, že se může opřít o skvělou práci bývalé vlády hnutí ANO. Právě ta ji drtivou část projektů připravila a pro Fialovu vládu je tak největší výzvou zajistit dostatek finančních prostředků. Ale i to se ukazuje jako problém…
Zpátky ale k půjčce od EIB. Osobně s tímto krokem nemám žádný problém. Naopak, tvrdím, že musíme hledat nové formy financování výstavby dopravní infrastruktury, a právě půjčka od EIB může být do budoucna jedním z nástrojů. Pokud bude úrok nižší než v případě státních dluhopisů, využijme toho. Musíme však dodržet dvě základní férové podmínky, které každý správný hospodář a odpovědný politik splní:
-Půjčku započítáme do celkového státního dluhu (deficitu rozpočtu)
-Budoucími splátkami půjčky (úroky i anuita) nezatížíme resort dopravy
Osobně jsem o tom v Poslanecké sněmovně mluvil několikrát – jak s ministrem Kupkou, tak i Stanjurou. Dokonce jsem podal i písemnou interpelaci a doufal jsem v jasné a přímé odpovědi. Marně.
Jaká je tedy realita dneška? V deficitu rozpočtu se úvěr EIB neobjevil. Ministr financí Stanjura používá v oficiálních dokumentech vlády nový slovní tvar „pře-půjčka do SFDI“. Jinými slovy se tváří, jakože peníze půjčí SFDI, čímž nezvyšuje deficit státního rozpočtu. Je to nekorektní a neodpovědný trik, který by pečlivý hospodář a férový politik neudělal.
Podle interních informací z Ministerstva dopravy a také SFDI (dva nezávislé zdroje, které pochopitelně nemohu zveřejnit) se počítá s tím, že budoucí splátky půjdou k tíži rozpočtu SFDI. Jen příští rok to bude odhadem 1,5 miliardy. Ministr financí dosud jasně nezodpověděl, zda bude tato částka k tíži rozpočtu SFDI (tedy na úkor budoucích investic) nebo zda stát SFDI poskytne finanční prostředky pokrývající splátku nad rámec potřebného rozpočtu k zajištění výstavby nových dopravních projektů.
Státní fond dopravní infrastrukturu (SFDI) má podle schváleného rozpočtu v letošním roce hospodařit s částkou 150 miliard. Tato suma je složena ze 120 miliard z národních zdrojů a zbývajících 30 miliard korun si ministři Zbyněk Stanjura (finance) a Martin Kupka (doprava) naplánovali vypůjčit z Evropské investiční banky (EIB).
Nechci zde dlouze psát o tom, že současná vláda nezvládá udržet námi nastavené tempo investic. Pouze připomenu období „temna“ v letech 2011-2014, kdy v tehdejší vládě seděl jak Petr Fiala, tak i Zbyněk Stanjura. Právě tato vláda zahájila výstavbu „úctyhodných“ 800 metrů nových dálnic. Byť to může působit jako nepovedený žert, bohužel je to tak.
Věřím ovšem, že podobná situace se nebude opakovat. Současná vláda má výhodu v tom, že se může opřít o skvělou práci bývalé vlády hnutí ANO. Právě ta ji drtivou část projektů připravila a pro Fialovu vládu je tak největší výzvou zajistit dostatek finančních prostředků. Ale i to se ukazuje jako problém…
Zpátky ale k půjčce od EIB. Osobně s tímto krokem nemám žádný problém. Naopak, tvrdím, že musíme hledat nové formy financování výstavby dopravní infrastruktury, a právě půjčka od EIB může být do budoucna jedním z nástrojů. Pokud bude úrok nižší než v případě státních dluhopisů, využijme toho. Musíme však dodržet dvě základní férové podmínky, které každý správný hospodář a odpovědný politik splní:
-Půjčku započítáme do celkového státního dluhu (deficitu rozpočtu)
-Budoucími splátkami půjčky (úroky i anuita) nezatížíme resort dopravy
Osobně jsem o tom v Poslanecké sněmovně mluvil několikrát – jak s ministrem Kupkou, tak i Stanjurou. Dokonce jsem podal i písemnou interpelaci a doufal jsem v jasné a přímé odpovědi. Marně.
Jaká je tedy realita dneška? V deficitu rozpočtu se úvěr EIB neobjevil. Ministr financí Stanjura používá v oficiálních dokumentech vlády nový slovní tvar „pře-půjčka do SFDI“. Jinými slovy se tváří, jakože peníze půjčí SFDI, čímž nezvyšuje deficit státního rozpočtu. Je to nekorektní a neodpovědný trik, který by pečlivý hospodář a férový politik neudělal.
Podle interních informací z Ministerstva dopravy a také SFDI (dva nezávislé zdroje, které pochopitelně nemohu zveřejnit) se počítá s tím, že budoucí splátky půjdou k tíži rozpočtu SFDI. Jen příští rok to bude odhadem 1,5 miliardy. Ministr financí dosud jasně nezodpověděl, zda bude tato částka k tíži rozpočtu SFDI (tedy na úkor budoucích investic) nebo zda stát SFDI poskytne finanční prostředky pokrývající splátku nad rámec potřebného rozpočtu k zajištění výstavby nových dopravních projektů.