Až uvidíte na televizní obrazovce v pravém spodním rohu čtyři bílé malé čtverce, nezbavíte se jich. I když budou rušit váš film, seriál, dokument, vaši show či váš sportovní přenos. Ony totiž mají vaši pozornost rušit , resp. vás mají upozornit na skutečnost, že přijímáte televizní signál z vysílače, který bude vypnut v souvislosti s postupující digitalizací televizního vysílání.
Prvními diváky, kteří tento čtvercový piktogram uvidí, budou obyvatelé Domažlicka. Na obrazovce se jim objeví 1. července a vydrží tam až do 31. srpna, kdy nejpozději ukončí Česká televize a TV Nova v této oblasti analogové vysílání. Diváci tedy budou muset přejít na digitální příjem televizního vysílání či k placeným satelitním, kabelovým a internetovým operátorům.
Další oblastí bude Ústecko, kde začne digitální vysílání 1. července. Termín vypnutí analogového vysílání však dosud známý není. Každopádně i v této oblasti bude piktogram na obrazovce před jeho spuštěním přibližně dva měsíce. O dalších lokalitách dosud není rozhodnuto.
Takže pozor na čtverce - jsou signálem, před kterým nikdo z nás vzhledem k vývoji televizního vysílání neuteče.
Zaznamenali jste tuto otázku? Anebo si ji kladete sami? Odpovídám na ni v poslední době často. To proto, že se v rámci diskuze o návratu reklamy na obrazovku televize veřejné služby objevila otázka , jak využít peněz získaných z jejího vysílání. Konkrétní návrh jejich využití existuje - financovaly by se z nich české filmy a část z nich by byla v tzv. fondu digitalizace.
K čemu by takový fond sloužil? Především k zajištění financování krizových situací při přechodu z analogového na digitální vysílání a při výpadku televizního příjmu. Fond by měl také podporovat rozvoj nových digitálních technologií a jejich urychlené zavádění do praxe. Dobré zkušenosti s tím mají v sousedním Rakousku, kde například část prostředků využili na nákup interaktivních set-top-boxů s připojením na širokopásmový internet.
V českých podmínkách může k posláním fondu patřit i financování služeb pro seniory, domovy důchodců či sociální ústavy. Mohlo by se z něj příspívat na nákup satelitních kompletů v místech bez terestrického vysílání a na zajištění alternativního satelitního příjmu. Fond by také mohl podporovat tvorbu informační kampaně a může samozřejmě sloužit i k řešení situace sociálně slabých diváků. Taková podpora existuje dokonce i v USA, kde je digitální trh podstatně rozvinutější než u nás.
Digitalizace není klasickým tržním procesem a nebude zadarmo. Kolem 40 % diváků nemá v podstatě zájem přejít na digitální příjem, ale technologický vývoj je k tomu donutí, nikoli trh ani přirozená poptávka. Tím vzniká řada problémů a také významných finančních nákladů. A fond digitalizace může právě v tomto ohledu být řešením.