Berlínský deník: Vítejte na hlavním náraží!

Slíbil jsem si, že se o něm dozvím víc. Tak s malým zpožděním:
Nádraží je zprovozněno od 26. května 2006. Deset let vznikající železniční uzel je na místě původní stanice Lehrter Bahnhof, postavené na trati Berlín – Hannover v roce 1871. Na konci druhé světové války byla novorenesanční budova nádraží těžce poškozena. Její osud zpečetila dohoda o okupačních zónách – nádraží bylo součástí Berlínské zdi a konečnou západoberlínského S-bahnu. Tím byla dlouhá léta na jakési vedlejší koleji.
Až v roce 1992 schválil Bundestag projekt doplnění berlínské železniční sítě o dálkový průtah ve směru sever-jih a vybudování nového centrálního nádraží právě v místě stanice Lehrter Bahnhof, v samém srdci Berlína. Kromě novostavby čtyřkolejné tratě byl vybudován 3,4 km dlouhý tunel „Tiergartentunnel“ pod centrem města přes Potsdamer Platz. Nádražní budova je protkána kolejemi ve dvou úrovních. Na zdejších kolejích projede v průměru každých 80 sekund vlak, tedy 1100 vlaků denně. Osmikolejné severojižní nádraží v podzemí má čtyři nástupiště. Je pro regionální rychlovlaky a dostanete se z něj do Rostoku, Lutherstadt-Wittenbergu či Wiesmaru. Právě tady vystoupíte z vlaků přijíždějících z Prahy a Drážďan. A odtud můžete cestovat do Hamburku, Mnichova či švýcarské Basileje.
Původně jsem nádraží chtěl vyfotit, ale nakonec jsem si řekl, že profi fotky budou lepší: www.hbf-berlin.de
V horních patrech najdete berlínskou rychlodráhu S-Bahn a vnitrostátní vlaky jedoucí do Frankfurtu, Magdeburgu či Cottbusu. Odtud vás vypraví na mezinárodní cestu do Amsterodamu či Varšavy.
Podzemní garáže pojmou na 900 aut. Z nich a z vlaků vystoupí či do nich nastoupí denně na 300 tisíc lidí. Budete-li mezi nimi, projděte se prvním patrem a dívejte se nahoru i dolu. Je to pastva pro oči. Ochutnejte zdejší kávu, kaváren je tu řada. A má-li váš spoj zpoždění, vybírejte z obchodů obuví, kravatami či různým oblečením. A nevynechejte designovou galerii Strauss plnou zajímavých nápadů do vašeho bytu, šatníku i do vaší lednice.
Zajímavostí je, že v počátcích projektu se počítalo s použitím původního názvu Lehrter Bahnhof, název „Hauptbahnhof“ se totiž v dobách NDR používal pro stanici Ostbahnhof. Ale nakonec se kvůli lepší orientaci cestujících a přes odpor obyvatel, kteří se v průzkumu ze 70 % vyslovili pro zachování původního názvu, prosadilo pojmenování nové stanice jako „hlavního nádraží“.
Zvolíte-li do Berlína cestu vlakem a začínat s jeho objevováním právě tady, neprohloupíte.