Pirátský dotační superprogram pro hudební festivaly v Brně je třeba odmítnout
Brněnští Piráti (náměstek pro kulturu Tomáš Koláčný a radní pro totéž Marek Fišer, vzhledem k volbám je dobré začít rozlišovat) tlačí už rok do rady města Brna nesystémový materiál, který by vytvořil jeden velikostí úplně disproporční dotační program pro hudební festivaly (25 milionů korun). Příští týden opět.
Tlačí to už rok a přestože to bylo opakovaně odmítnuto městem i krajem, chcou to udělat znova. Namísto toho, aby už dávno dotáhli po vzoru úspěšného Jihomoravského filmového nadačního fondu Kulturní fond, který by financoval celou nezřizovanou scénu, což jim navrhuje Jihomoravský kraj, výborně to, jak ostatně dobře vědí, funguje v Bratislavě, a je to celkově nejlepší systém pro financování kultury. Koláčný to ale odmítl už v roce 2018, se zdůvodněním, že o penězích musí rozhodovat jenom politici. Tohoto názoru se odmítá pustit a tlačí tuhle absurditu, která je na hraně zákona a vážně poškodí kulturu.
Důvody pro odmítnutí:
1. Piráti řeší problém, který si sami vytvořili. V roce 2018 dobře fungovala letní sezóna a profilový festival Maraton hudby, který je součástí projektu Kreativního města, díky kterému máme titul hudebního města UNESCO, se mohl dále rozrůstat. Namísto toho, v době, kdy se zdálo, že je peněz nekonečně, rozjeli Piráti dva nové letní open air hudební festivaly, Pop Messe a Trutnov. To je hned plus 9 milionů každoročně. Nechám stranou jakékoliv kvalitativní hodnocení, ale logicky nastalo nevyhnutelné: enormně vzrostly výdaje a aby to vůbec nějak ufinancovali, museli v COVIDu uškrtit ostatní profilové akce, které se z toho vzpamatovávají doteď a je to špatný. Řešení tohoto failu ale není vytvořit disproporční program pouze pro velké hudební festivaly, ale promyšleně zhodnotit, které kulturní akce město chce udržet a ty podporovat.
2. Zcela zmatečný je okruh festivalů, které do toho mají spadat. Chybí Mezinárodní folklorní festival, naopak tam je hudební přehlídka Petra Vídeňského (to není nic proti němu), která byla poprvé loni. Je tam ale Concentus Moraviae, který má v Brně nula až jeden koncert. Kde je třeba Brazilfest, který nikdy pochopitelně neprojde přes kulturní komisi a Fišer si ho vždy protlačí politicky, protože má rád Brazílii? Jaký je klíč?
3. Proč se navrhuje zrovna 25 milionů? Proč nemá mít víc třeba film? Nezávislé divadlo? Proč je nutně potřeba zrovna tento objem do nezřizovaných hudebních festivalů? Je opravdu nezbytně nutné mít 3 velké letní open air hudební festivaly?
4. Nijak se tím neřeší "nesystémovost" individuálních dotací, pokud je toto problém. Zůstává Meeting Brno, který chtěli Piráti úplně sejmout, tak si ho vzal pod křídla Petr Hladík pod školství... Zůstává Měsíc autorského čtení, Serial Killer... Proč nemají být tyto taky posuzovány jakousi komisí?
5. Jak se vůči sobě posoudí listopadový festival v hudebních klubech, letní retro open air, festival staré hudby? Podle jakých kritérií?
6. To nejdůležitější: stejně jako před rokem je úplně absurdní složení komise: má tam být jeden člen nominovaný odbornou veřejností, jeden "mezižánrový", jeden na základě nějakého lidového hlasování, jeden člověk z marketingu, jeden odborník na "eventy", a jeden předseda kulturní komise, který má asi z pozice funkce patent na rozum (lol).
Stávající programové dotace jsou v mnoha věcech problematické, ale na danou oblast je tam odborníků několik. Omezení na to, aby jeden odborník na marketing byl vnímán jako někdo objektivní? Jeden odborník na cokoliv takto "měkkého" není z podstaty nikdy objektivní. Jsou různé pohledy na eventy. Marketing. Hudbu. Musí se to průměrovat. Nemůže být názor jednoho člověka vůbec brán za bernou minci!
Kdo je čistě v hudbě takový odborník, že má zaráz kvalifikovaný názor na renesanční vokální polyfonii, MIG21, groove, retro kapely, špičkový artificielní jazz... Nikdo. Ale teď se tak budeme tvářit...
Toto hraničí se zákonností, protože se jedná o rozdělování už fakt velkého balíku peněz, musí to být co možná nejvíc objektivní, přezkoumatelné atd.
A otázka řečnická - čemu se tím prospěje? Budou pak ty festivaly lepší? Nebo se za spoustu peněz dospěje k témuž, co dnes? Nebo se náhodně něco odstřelí, protože to tak vyšlo?
Inviduální dotace, když se umí používat, slouží k podpoře akcí, které jsou pro Brno důležité a které Brno samo chce, staví se k nim partnersky a nepotřebuje o nich vlastně moc diskutovat. Vymyslet v rámci magistrátu řízení, kde by se v rámci otevřené výzvy tyto zavedené kulturní akce nějak soutěžili, prakticky nejde. Akce typu JazzFest jsou tak kvalitní, že ony mohou posuzovat, jak Brno dělá dobře kulturu...
Všechno toto může velmi elegantně vyřešit kulturní fond, v rámci kterého jde vytvořit celkový funkční dotační ekosystém, kde zohledníte kulturní zájmy a představy města, potřeby celé široké kulturní scény a nebude z toho trčet jako absolutní úlet jeden mastodontí 25mil program jen pro jeden úzký segment.
Fond chce i Jihomoravský kraj a může tak vzniknout jeden velký balík peněz pro celou brněnskou aglomeraci či i celý kraj. To by byl systémový přístup. Ne tenhle šprajc, který vznikl jen kvůli nezodpovědné finančně-kulturní politice dvou Pirátů ve vedení města.
Tlačí to už rok a přestože to bylo opakovaně odmítnuto městem i krajem, chcou to udělat znova. Namísto toho, aby už dávno dotáhli po vzoru úspěšného Jihomoravského filmového nadačního fondu Kulturní fond, který by financoval celou nezřizovanou scénu, což jim navrhuje Jihomoravský kraj, výborně to, jak ostatně dobře vědí, funguje v Bratislavě, a je to celkově nejlepší systém pro financování kultury. Koláčný to ale odmítl už v roce 2018, se zdůvodněním, že o penězích musí rozhodovat jenom politici. Tohoto názoru se odmítá pustit a tlačí tuhle absurditu, která je na hraně zákona a vážně poškodí kulturu.
Důvody pro odmítnutí:
1. Piráti řeší problém, který si sami vytvořili. V roce 2018 dobře fungovala letní sezóna a profilový festival Maraton hudby, který je součástí projektu Kreativního města, díky kterému máme titul hudebního města UNESCO, se mohl dále rozrůstat. Namísto toho, v době, kdy se zdálo, že je peněz nekonečně, rozjeli Piráti dva nové letní open air hudební festivaly, Pop Messe a Trutnov. To je hned plus 9 milionů každoročně. Nechám stranou jakékoliv kvalitativní hodnocení, ale logicky nastalo nevyhnutelné: enormně vzrostly výdaje a aby to vůbec nějak ufinancovali, museli v COVIDu uškrtit ostatní profilové akce, které se z toho vzpamatovávají doteď a je to špatný. Řešení tohoto failu ale není vytvořit disproporční program pouze pro velké hudební festivaly, ale promyšleně zhodnotit, které kulturní akce město chce udržet a ty podporovat.
2. Zcela zmatečný je okruh festivalů, které do toho mají spadat. Chybí Mezinárodní folklorní festival, naopak tam je hudební přehlídka Petra Vídeňského (to není nic proti němu), která byla poprvé loni. Je tam ale Concentus Moraviae, který má v Brně nula až jeden koncert. Kde je třeba Brazilfest, který nikdy pochopitelně neprojde přes kulturní komisi a Fišer si ho vždy protlačí politicky, protože má rád Brazílii? Jaký je klíč?
3. Proč se navrhuje zrovna 25 milionů? Proč nemá mít víc třeba film? Nezávislé divadlo? Proč je nutně potřeba zrovna tento objem do nezřizovaných hudebních festivalů? Je opravdu nezbytně nutné mít 3 velké letní open air hudební festivaly?
4. Nijak se tím neřeší "nesystémovost" individuálních dotací, pokud je toto problém. Zůstává Meeting Brno, který chtěli Piráti úplně sejmout, tak si ho vzal pod křídla Petr Hladík pod školství... Zůstává Měsíc autorského čtení, Serial Killer... Proč nemají být tyto taky posuzovány jakousi komisí?
5. Jak se vůči sobě posoudí listopadový festival v hudebních klubech, letní retro open air, festival staré hudby? Podle jakých kritérií?
6. To nejdůležitější: stejně jako před rokem je úplně absurdní složení komise: má tam být jeden člen nominovaný odbornou veřejností, jeden "mezižánrový", jeden na základě nějakého lidového hlasování, jeden člověk z marketingu, jeden odborník na "eventy", a jeden předseda kulturní komise, který má asi z pozice funkce patent na rozum (lol).
Stávající programové dotace jsou v mnoha věcech problematické, ale na danou oblast je tam odborníků několik. Omezení na to, aby jeden odborník na marketing byl vnímán jako někdo objektivní? Jeden odborník na cokoliv takto "měkkého" není z podstaty nikdy objektivní. Jsou různé pohledy na eventy. Marketing. Hudbu. Musí se to průměrovat. Nemůže být názor jednoho člověka vůbec brán za bernou minci!
Kdo je čistě v hudbě takový odborník, že má zaráz kvalifikovaný názor na renesanční vokální polyfonii, MIG21, groove, retro kapely, špičkový artificielní jazz... Nikdo. Ale teď se tak budeme tvářit...
Toto hraničí se zákonností, protože se jedná o rozdělování už fakt velkého balíku peněz, musí to být co možná nejvíc objektivní, přezkoumatelné atd.
A otázka řečnická - čemu se tím prospěje? Budou pak ty festivaly lepší? Nebo se za spoustu peněz dospěje k témuž, co dnes? Nebo se náhodně něco odstřelí, protože to tak vyšlo?
Inviduální dotace, když se umí používat, slouží k podpoře akcí, které jsou pro Brno důležité a které Brno samo chce, staví se k nim partnersky a nepotřebuje o nich vlastně moc diskutovat. Vymyslet v rámci magistrátu řízení, kde by se v rámci otevřené výzvy tyto zavedené kulturní akce nějak soutěžili, prakticky nejde. Akce typu JazzFest jsou tak kvalitní, že ony mohou posuzovat, jak Brno dělá dobře kulturu...
Všechno toto může velmi elegantně vyřešit kulturní fond, v rámci kterého jde vytvořit celkový funkční dotační ekosystém, kde zohledníte kulturní zájmy a představy města, potřeby celé široké kulturní scény a nebude z toho trčet jako absolutní úlet jeden mastodontí 25mil program jen pro jeden úzký segment.
Fond chce i Jihomoravský kraj a může tak vzniknout jeden velký balík peněz pro celou brněnskou aglomeraci či i celý kraj. To by byl systémový přístup. Ne tenhle šprajc, který vznikl jen kvůli nezodpovědné finančně-kulturní politice dvou Pirátů ve vedení města.