Hazard i kouření se mají danit jinak, odborně
Tento týden se - mimo jiné - koalice opět potkává nad daněmi z hazardu a kouření. Další týden to pak jde do výborů a následně zpět do sněmovny, zásadní domluvu bude chtít ale učinit koalice na koaličním jednání asi už teď. Jak informuju od jara, v oblasti tabáku a hazardu je návrh, který na konci června poslala vláda do parlamentu, strašný a s organizacemi jako Asociace poskytovatelů adiktologických služeb, Think tank Racionální politika závislostí či Občané proti hazardu apelujeme na zodpovědné politiky, aby to změnili.
Tento týden se - mimo jiné - koalice opět potkává nad daněmi z hazardu a kouření. Další týden to pak jde do výborů a následně zpět do sněmovny, zásadní domluvu bude chtít ale učinit koalice na koaličním jednání asi už teď. Jak informuju od jara, v oblasti tabáku a hazardu je návrh, který na konci června poslala vláda do parlamentu, strašný a s organizacemi jako Asociace poskytovatelů adiktologických služeb, Think tank Racionální politika závislostí či Občané proti hazardu apelujeme na zodpovědné politiky, aby to změnili.
Návrh zcela ignoruje tou stejnou vládou schválený akční plán, který připravil tým od Jindřich Vobořil a který poměrně detailně říká, co se má v rámci racionální politiky závislostí dít. Teď se ukáže, jestli to je jem cár papíru, který se pro forma schválí, ale pak nastupí opět klasický lobbistický scénář, kdy si silné industrie klasických cigaret a hazardních automatů prolobují vše, co potřebují, nebo jestli tato vláda při konstrukci daní hodlá vycházet z expertních podkladů a chce prostřednictvím daní usměrňovat trh v oblasti závislostí tak, aby to oslabovalo ty nebezpečné druhy a tím i mimojiné šetřilo státní kasu na výdajích na sociální a zdravotní.
Hazard:
Data nedávno publikovaná Generálním finančním ředitelstvím a Národním monitorovacím střediskem na Úřadu vlády ukazují, že podle toho, jestli se díváme na parametr vsazeno nebo rozdíl mezi vloženo a vyplaceno, dojdeme k mírně jiným číslům, ale oba sledované parametry ukazují jasný trend, a to je výrazný vzestup podílu technické hry!
Technické hry bez rozlišení land-based a online tvořily v minulém roce 77,2 % objemu peněz vsazených do hry a 55,5 % prohraných peněz. Oproti tomu podíl kurzových sázek online (na celkovém objemu vsazených peněz) rostl od r. 2009 do r. 2017 a od té doby klesá. Z dat se zdá, že se tito hráči přesunuli na TH online.
Namísto toho, aby návrh nového zdanění toto reflektoval, jde přesně opačným směrem. Evidentně velmi vydělávající technickou hru nechává na 35 % a kursové sázky a další typy her zvedá na 30 %, i když by byl žádoucí opak, tedy ještě více rozevřít nůžky mezi TH a ostatními hrami, které jsou pro hráče výrazně méně nebezpečné. Návrh nedává smysl ani ekonomicky – pokud se zvýší daně z toho druhu hry, která dominuje trhu, vybere se určitě víc než ze zbytku, navíc je zřejmé, že by vinou tohoto nastavení daní tento segment hazardního trhu nadále posiloval a ostatní by se marginalizovalo.
Tabák:
Ročně zemře na kouření cigaret v ČR minimálně 15-20 tisíc lidí (téměř pětina celkové úmrtnosti), náklady jsou přes 100 mld. Kč, většina na léčbu nemocí spojených s kouřením. Náklady na léčbu nemocí spojených s kouřením dosahují cca 1/5 nákladů na české zdravotnictví. Kouření je zabiják české populace a odčerpává zdravotnické zdroje. Kouří cca 20 % české populace a výskyt kouření neklesá uspokojivým tempem.
Není to nikotin, ale dehet ze spalovaného tabáku (cigaretového kouře), který je příčinou vysoké nemocnosti a úmrtnosti. Nikotin je kromě toho, že způsobuje závislost, poměrně neškodná součást cigaretového kouře. Je mnohem méně toxický, než se obecně soudí, není karcinogenní, jak se někdy mylně uvádí.
Alternativní výrobky jsou z hlediska obsahu škodlivin řádově 10krát až 100krát míň škodlivé, než klasické cigarety. Mají obrovský veřejnozdravotní a ekonomický potenciál. Je to srovnatelné s výskytem infekcí před érou antibiotik a v éře antibiotik, před érou vakcín a v éře vakcín. Bránit alternativním výrobkům je podobné, jako bránit antibiotikům nebo vakcínám s argumentací, že lidé by se měli s infekcemi vypořádat přirozenou imunitou.
Alternativní výrobky jsou substitutem kouření - lidé tedy mohou přejít z kouření cigaret na alternativy a vědecké důkazy stále více ukazují, že jsou účinné při odvykání kouření. K tomu ale musí být splněny 3 podmínky:
a) alternativy musí být účinným biologickým substitutem, tj. musí dodat nikotin v dostatečném množství,
b) alternativy musí být atraktivní (atraktivnější) než cigarety,
c) alternativy musí být ekonomickým substitutem. tj. musí být znatelně levnější než cigarety.
A to v aktuální podobě zákona není, je to tam právě naopak a je na vládních politicích, aby se domluvili na změnách, pokud chtějí skutečně řešit ozdravení veřejných financí. Tak sme napjatí...
Tento týden se - mimo jiné - koalice opět potkává nad daněmi z hazardu a kouření. Další týden to pak jde do výborů a následně zpět do sněmovny, zásadní domluvu bude chtít ale učinit koalice na koaličním jednání asi už teď. Jak informuju od jara, v oblasti tabáku a hazardu je návrh, který na konci června poslala vláda do parlamentu, strašný a s organizacemi jako Asociace poskytovatelů adiktologických služeb, Think tank Racionální politika závislostí či Občané proti hazardu apelujeme na zodpovědné politiky, aby to změnili.
Návrh zcela ignoruje tou stejnou vládou schválený akční plán, který připravil tým od Jindřich Vobořil a který poměrně detailně říká, co se má v rámci racionální politiky závislostí dít. Teď se ukáže, jestli to je jem cár papíru, který se pro forma schválí, ale pak nastupí opět klasický lobbistický scénář, kdy si silné industrie klasických cigaret a hazardních automatů prolobují vše, co potřebují, nebo jestli tato vláda při konstrukci daní hodlá vycházet z expertních podkladů a chce prostřednictvím daní usměrňovat trh v oblasti závislostí tak, aby to oslabovalo ty nebezpečné druhy a tím i mimojiné šetřilo státní kasu na výdajích na sociální a zdravotní.
Hazard:
Data nedávno publikovaná Generálním finančním ředitelstvím a Národním monitorovacím střediskem na Úřadu vlády ukazují, že podle toho, jestli se díváme na parametr vsazeno nebo rozdíl mezi vloženo a vyplaceno, dojdeme k mírně jiným číslům, ale oba sledované parametry ukazují jasný trend, a to je výrazný vzestup podílu technické hry!
Technické hry bez rozlišení land-based a online tvořily v minulém roce 77,2 % objemu peněz vsazených do hry a 55,5 % prohraných peněz. Oproti tomu podíl kurzových sázek online (na celkovém objemu vsazených peněz) rostl od r. 2009 do r. 2017 a od té doby klesá. Z dat se zdá, že se tito hráči přesunuli na TH online.
Namísto toho, aby návrh nového zdanění toto reflektoval, jde přesně opačným směrem. Evidentně velmi vydělávající technickou hru nechává na 35 % a kursové sázky a další typy her zvedá na 30 %, i když by byl žádoucí opak, tedy ještě více rozevřít nůžky mezi TH a ostatními hrami, které jsou pro hráče výrazně méně nebezpečné. Návrh nedává smysl ani ekonomicky – pokud se zvýší daně z toho druhu hry, která dominuje trhu, vybere se určitě víc než ze zbytku, navíc je zřejmé, že by vinou tohoto nastavení daní tento segment hazardního trhu nadále posiloval a ostatní by se marginalizovalo.
Tabák:
Ročně zemře na kouření cigaret v ČR minimálně 15-20 tisíc lidí (téměř pětina celkové úmrtnosti), náklady jsou přes 100 mld. Kč, většina na léčbu nemocí spojených s kouřením. Náklady na léčbu nemocí spojených s kouřením dosahují cca 1/5 nákladů na české zdravotnictví. Kouření je zabiják české populace a odčerpává zdravotnické zdroje. Kouří cca 20 % české populace a výskyt kouření neklesá uspokojivým tempem.
Není to nikotin, ale dehet ze spalovaného tabáku (cigaretového kouře), který je příčinou vysoké nemocnosti a úmrtnosti. Nikotin je kromě toho, že způsobuje závislost, poměrně neškodná součást cigaretového kouře. Je mnohem méně toxický, než se obecně soudí, není karcinogenní, jak se někdy mylně uvádí.
Alternativní výrobky jsou z hlediska obsahu škodlivin řádově 10krát až 100krát míň škodlivé, než klasické cigarety. Mají obrovský veřejnozdravotní a ekonomický potenciál. Je to srovnatelné s výskytem infekcí před érou antibiotik a v éře antibiotik, před érou vakcín a v éře vakcín. Bránit alternativním výrobkům je podobné, jako bránit antibiotikům nebo vakcínám s argumentací, že lidé by se měli s infekcemi vypořádat přirozenou imunitou.
Alternativní výrobky jsou substitutem kouření - lidé tedy mohou přejít z kouření cigaret na alternativy a vědecké důkazy stále více ukazují, že jsou účinné při odvykání kouření. K tomu ale musí být splněny 3 podmínky:
a) alternativy musí být účinným biologickým substitutem, tj. musí dodat nikotin v dostatečném množství,
b) alternativy musí být atraktivní (atraktivnější) než cigarety,
c) alternativy musí být ekonomickým substitutem. tj. musí být znatelně levnější než cigarety.
A to v aktuální podobě zákona není, je to tam právě naopak a je na vládních politicích, aby se domluvili na změnách, pokud chtějí skutečně řešit ozdravení veřejných financí. Tak sme napjatí...