STANařský think tank ukázal, že v Česku ještě není politika mrtvá
V pátek jsem se stavil na konferenci Na regionech záleží... ?, kterou pořádal Jan Farský a jeho Institut moderní politiky ISTAR, protože mě zajímalo, jak k tomu "dělání politiky" přistupují. A byl jsem dost mile překvapen.
V zásadě si po pátku myslím, že na české politické scéně není nic podobného, co do kvality. Z toho, co mají ostatní strany, lze brát vážně asi jen ODSácke CEVRO, což ale není klasický TT a léta slávy už má za sebou, ODS se teď řídí podle náhodných výkřiků Ševčíkových studentů.
Tahle konference o regionech byla skutečná konference, s množstvím kritických příspěvků, keynote speech držel Daniel Prokop, a nedržel se nijak při zemi, stejně jako další řečníci. Žádná stranická tlachárna, jak to děláme dobře, ale věcné rozebírání příčin problémů.
A zajímala i politickou konkurenci a lidi z venčí. David Ondračka, Patrik Nacher, v panelu sociálně demokratický hejtman Martin Netolický.
Oceňuju upřímný zájem STANu o problémech nejen diskutovat, ale vyloženě poslouchat a snažit se hledat řešení. Dnes je obvyklý trend ve stranách zavírat se do sebe, svazáctví first, tohle je po dlouhé době upřímná snaha o otevřenou politiku.
Zaznívaly tam kritické příspěvky, že dělat konference nestačí, že jsou ve vládě, tak ať se činí, a měly pravdu. Vláda má před sebou ještě dva roky a pokud se to Janu Farskému podaří přetavit v konkrétní změny politik, bude to fajn.
Vystoupil jsem tam z publika se svým kolovrátkem na téma nesmyslnosti uzavřených v lepších případě integrovaných, v horších dezintegrovaných (ahoj, Vysočino) dopravních systémů veřejné dopravy, které až na výjimky končí na hranicích kraje a dál "sunt leones". Potěšilo mě, že hejtman Netolický začal velmi detailně debatovat o dopravní technologii a různých problémech. V rámci diskuzí po skončení panelu panovala shoda, že nejvíc to za poslední dobu zvojtil středočeský radní pro dopravu Petr Borecký ze STANu. Jeho masakr lokálek motorovou pilou, proti kterému se vymezoval správně ještě tehdejší ministr dopravy Havlíček, je příklad hrozného dopravního slonvporcelánství. Jsem přesvědčen, že pokud se máme jako stát posunout dopředu, musí tu fungovat plošně skvěle integrovaný systém veřejné dopravy a nemůžeme se vymlouvat, že je tu moc krajů a že je to složité. Do 5 let od rozhodnutí, že to bude v Česku fungovat všude, se k tomu můžeme dostat, pokud bude stát chtít a uzpůsobí tomu financování a pravidla.
Bylo potěšující být na konferenci stranického think tanku, kde je ale dovoleno mluvit normálně, kritizovat politiky STANu, když to dělají blbě, chválit politiky jiných stran a normálně se o věcech bavit. Tohle je způsob, jak Česko posunout a držím palce, ať se to daří dál.
V zásadě si po pátku myslím, že na české politické scéně není nic podobného, co do kvality. Z toho, co mají ostatní strany, lze brát vážně asi jen ODSácke CEVRO, což ale není klasický TT a léta slávy už má za sebou, ODS se teď řídí podle náhodných výkřiků Ševčíkových studentů.
Tahle konference o regionech byla skutečná konference, s množstvím kritických příspěvků, keynote speech držel Daniel Prokop, a nedržel se nijak při zemi, stejně jako další řečníci. Žádná stranická tlachárna, jak to děláme dobře, ale věcné rozebírání příčin problémů.
A zajímala i politickou konkurenci a lidi z venčí. David Ondračka, Patrik Nacher, v panelu sociálně demokratický hejtman Martin Netolický.
Oceňuju upřímný zájem STANu o problémech nejen diskutovat, ale vyloženě poslouchat a snažit se hledat řešení. Dnes je obvyklý trend ve stranách zavírat se do sebe, svazáctví first, tohle je po dlouhé době upřímná snaha o otevřenou politiku.
Zaznívaly tam kritické příspěvky, že dělat konference nestačí, že jsou ve vládě, tak ať se činí, a měly pravdu. Vláda má před sebou ještě dva roky a pokud se to Janu Farskému podaří přetavit v konkrétní změny politik, bude to fajn.
Vystoupil jsem tam z publika se svým kolovrátkem na téma nesmyslnosti uzavřených v lepších případě integrovaných, v horších dezintegrovaných (ahoj, Vysočino) dopravních systémů veřejné dopravy, které až na výjimky končí na hranicích kraje a dál "sunt leones". Potěšilo mě, že hejtman Netolický začal velmi detailně debatovat o dopravní technologii a různých problémech. V rámci diskuzí po skončení panelu panovala shoda, že nejvíc to za poslední dobu zvojtil středočeský radní pro dopravu Petr Borecký ze STANu. Jeho masakr lokálek motorovou pilou, proti kterému se vymezoval správně ještě tehdejší ministr dopravy Havlíček, je příklad hrozného dopravního slonvporcelánství. Jsem přesvědčen, že pokud se máme jako stát posunout dopředu, musí tu fungovat plošně skvěle integrovaný systém veřejné dopravy a nemůžeme se vymlouvat, že je tu moc krajů a že je to složité. Do 5 let od rozhodnutí, že to bude v Česku fungovat všude, se k tomu můžeme dostat, pokud bude stát chtít a uzpůsobí tomu financování a pravidla.
Bylo potěšující být na konferenci stranického think tanku, kde je ale dovoleno mluvit normálně, kritizovat politiky STANu, když to dělají blbě, chválit politiky jiných stran a normálně se o věcech bavit. Tohle je způsob, jak Česko posunout a držím palce, ať se to daří dál.