Blanka a Mnichov
Tři poslední pražští primátoři se mezi sebou hádají, kdo z nich je větší idiot a ignorant.
A kdo z nich může za to, že tunel Blanka se prodražil, jeho stavba se protahuje a možná ani nebude dokončena. Je možné, že neexistuje platná smlouva na jeho stavbu, což by byl rekord v idiotství a ignorantsvtí i na poměry pražského magistrátu.
I když je třeba připomenout, že tradice tu je a laťka není nasazena právě nízko. „Situace je, řekl bych nadmíru výtečná,“ prohlásil 13. srpna 2002 pražský primátor Igor Němec a dodal, že lidé by měli jezdit především metrem. Hladina Vltavy v té době stále stoupala a za pár hodin zaplavila nejenom velkou část Prahy, ale i metro.
Zpět k Blance. Současný primátor Tomáš Hudeček přišel před pár dny s odhalením, že smlouva o stavbě tunelu je od počátku neplatná. Něco jako Mnichovská dohoda. A je to zjištění tísnivé: Buď si ignoranti během šesti let neplatnosti smlouvy nevšimli, nebo jiný ignorant nepozná platnou smlouvu.
Hudeček sám sebe každopádně vystavil do velice ožehavé situace. Tvrdí sice, že idioti, kteří za to vše mohou, jsou jeho předchůdci Pavel Bém a Bohuslav Svoboda, nicméně bude-li ve stavbě pokračovat, stává se jejich spoluviníkem. Bez smlouvy je pokračování ve stavbě nelegální. A je to průzračná myšlenka: Kde není zasmluvněno, ani kuře nehrabe.
Nedělat nic je ale vysloveně hloupé. A možná to je taky trestné, neboť by se za zakonzervování stavby-nestavby tak jako tak muselo něco platit. Ale bez smlouvy samozřejmě není jasné, kdo komu a proč by ty peníze měl dávat. Snad proto, aby se nezhroutila nějaká úplně cizí díra?
Řešením by snad mohlo být jedině pořízení platné smlouvy na zasypání tunelu. Což ovšem taky nemusí být jednoduché. Renomované právnické kanceláře se neshodují v tom, zda je možné platně zasypat neplatný tunel. Aktem zasypání se totiž pžiznává existence tunelu a na spadnutí je tedy opět spoluvina za jeho hloubení. Nebo-li: Jak zasypat nehloubené?
Zdá se, že nejpřijatelnějším řešením pro všechny tři zúčastněné primátory by bylo dělat, že tunel neexistuje, nikdy neexistoval a dokonce nikdy nikoho ani nenapadlo, že by se měl hloubit. Tunel? Blanka? 25 miliard? Šílíte?
Je to metoda důsledného anulování Blanky. A všem škarohlídům je dobré připomenout, že náklady spojené s anulováním Mnichova byly násobně vyšší. Blanka je maličkost a za pár let už bude jen rozmarem historika ji připomínat. Zvládneme to. A v rámci těch nejlepších myšlenkových tradic pražského magistrátu si ještě navíc můžeme úlevně říci: „Po nás potopa!“
Vyšlo v Literárních novinách
A kdo z nich může za to, že tunel Blanka se prodražil, jeho stavba se protahuje a možná ani nebude dokončena. Je možné, že neexistuje platná smlouva na jeho stavbu, což by byl rekord v idiotství a ignorantsvtí i na poměry pražského magistrátu.
I když je třeba připomenout, že tradice tu je a laťka není nasazena právě nízko. „Situace je, řekl bych nadmíru výtečná,“ prohlásil 13. srpna 2002 pražský primátor Igor Němec a dodal, že lidé by měli jezdit především metrem. Hladina Vltavy v té době stále stoupala a za pár hodin zaplavila nejenom velkou část Prahy, ale i metro.
Zpět k Blance. Současný primátor Tomáš Hudeček přišel před pár dny s odhalením, že smlouva o stavbě tunelu je od počátku neplatná. Něco jako Mnichovská dohoda. A je to zjištění tísnivé: Buď si ignoranti během šesti let neplatnosti smlouvy nevšimli, nebo jiný ignorant nepozná platnou smlouvu.
Hudeček sám sebe každopádně vystavil do velice ožehavé situace. Tvrdí sice, že idioti, kteří za to vše mohou, jsou jeho předchůdci Pavel Bém a Bohuslav Svoboda, nicméně bude-li ve stavbě pokračovat, stává se jejich spoluviníkem. Bez smlouvy je pokračování ve stavbě nelegální. A je to průzračná myšlenka: Kde není zasmluvněno, ani kuře nehrabe.
Nedělat nic je ale vysloveně hloupé. A možná to je taky trestné, neboť by se za zakonzervování stavby-nestavby tak jako tak muselo něco platit. Ale bez smlouvy samozřejmě není jasné, kdo komu a proč by ty peníze měl dávat. Snad proto, aby se nezhroutila nějaká úplně cizí díra?
Řešením by snad mohlo být jedině pořízení platné smlouvy na zasypání tunelu. Což ovšem taky nemusí být jednoduché. Renomované právnické kanceláře se neshodují v tom, zda je možné platně zasypat neplatný tunel. Aktem zasypání se totiž pžiznává existence tunelu a na spadnutí je tedy opět spoluvina za jeho hloubení. Nebo-li: Jak zasypat nehloubené?
Zdá se, že nejpřijatelnějším řešením pro všechny tři zúčastněné primátory by bylo dělat, že tunel neexistuje, nikdy neexistoval a dokonce nikdy nikoho ani nenapadlo, že by se měl hloubit. Tunel? Blanka? 25 miliard? Šílíte?
Je to metoda důsledného anulování Blanky. A všem škarohlídům je dobré připomenout, že náklady spojené s anulováním Mnichova byly násobně vyšší. Blanka je maličkost a za pár let už bude jen rozmarem historika ji připomínat. Zvládneme to. A v rámci těch nejlepších myšlenkových tradic pražského magistrátu si ještě navíc můžeme úlevně říci: „Po nás potopa!“
Vyšlo v Literárních novinách