Středoškoláci na CERGE-EI
Minulý rok zorganizovalo CERGE-EI projekt aplikované ekonomie pro talentované studenty středních škol. Vzhledem k pozitivnímu ohlasu a nedostatku podobných projektů na středních školách proběhne projekt v podobném pojetí i letos.
Osobně mám pocit, že nás loni překvapil zájem a především kvalita přihlášených studentů. Kvůli omezené kapacitě bylo do programu vybráno přibližně 25 studentů, což odpovídá zhruba polovině všech přihlášených. Zájem o projekt dokládá i ochota vybraných mimopražských studentů pravidelně dojíždět na hodiny do Prahy.
Cílem projektu bylo studentům představit základy ekonomie a ekonometrie tak, aby se následně mohli věnovat aplikované studii. Během šesti týdnů skupinové práce studenti pod vedením ekonomů z CERGE-EI sepsali několik zajímavých studií. O nejlepší práci pak rozhodovala porota na základě prezentace, během které měli studenti představit nejen výsledky, ale i použitou metodiku, data a jasně definovanou výzkumnou otázku. Ve všech aspektech tak prezentace práce splňovala standardní přístup k výzkumným studiím.
Proč je takový projekt nesmírně důležitý a poučný? Nejde ani tak o ekonomii samotnou, ale především o práci s daty. Osobně si myslím, že z podobného projektu mohou těžit i studenti se zájmem v jiných oborech. Nakonec někteří studenti z mé loňské skupiny, kteří se věnují i jiným oblastem než ekonomii, mě v tom utvrzují. Kvalitní práce s daty vede například k porozumění, že korelace neznamená kauzalitu nebo uvědomění si, jak často lidé tíhnou k argumentaci, která není podložená daty. Jeden z mých kamarádů, právník s prestižním vzděláním z přední university v Anglii, si nedávno stěžoval, že za 7 let svých studií nepotkal nikoho, kdo by mu vysvětlil nebo alespoň ukázal, jak pracovat s daty – a argument, že právníci data nepotřebují, jistě plošně neobstojí. Právě pro podobné příklady je tento projekt a jiné mu podobné tak důležitý, a to i pro studenty, kteří nejsou (zatím) rozhodnutí věnovat se ekonomii.
Neméně užitečné je, že většina komunikace a výuky je vedena v angličtině. Angličtina jistě není pro přední studenty středních škol nic nového. V čem však vidím tento kurz složitější než například hodiny angličtiny na střední škole (nebo v běžném životě), je, že se zde studenti učí něco nového, něco, co neznají v češtině. Tedy nejde jen o porozumění a přeložení do češtiny, student musí pochopit nový abstraktní koncept v angličtině a stejně tak o něm musí i přemýšlet. Už třeba jen proto, že nezná českou terminologii.
Je velkou zásluhou organizátorů a ekonomů CERGE-EI, že si podobný projekt bude moci vyzkoušet přibližně 30 středoškolských studentů i v letošním roce. To i díky podpoře ze strany MŠMT.
Osobně mám pocit, že nás loni překvapil zájem a především kvalita přihlášených studentů. Kvůli omezené kapacitě bylo do programu vybráno přibližně 25 studentů, což odpovídá zhruba polovině všech přihlášených. Zájem o projekt dokládá i ochota vybraných mimopražských studentů pravidelně dojíždět na hodiny do Prahy.
Cílem projektu bylo studentům představit základy ekonomie a ekonometrie tak, aby se následně mohli věnovat aplikované studii. Během šesti týdnů skupinové práce studenti pod vedením ekonomů z CERGE-EI sepsali několik zajímavých studií. O nejlepší práci pak rozhodovala porota na základě prezentace, během které měli studenti představit nejen výsledky, ale i použitou metodiku, data a jasně definovanou výzkumnou otázku. Ve všech aspektech tak prezentace práce splňovala standardní přístup k výzkumným studiím.
Proč je takový projekt nesmírně důležitý a poučný? Nejde ani tak o ekonomii samotnou, ale především o práci s daty. Osobně si myslím, že z podobného projektu mohou těžit i studenti se zájmem v jiných oborech. Nakonec někteří studenti z mé loňské skupiny, kteří se věnují i jiným oblastem než ekonomii, mě v tom utvrzují. Kvalitní práce s daty vede například k porozumění, že korelace neznamená kauzalitu nebo uvědomění si, jak často lidé tíhnou k argumentaci, která není podložená daty. Jeden z mých kamarádů, právník s prestižním vzděláním z přední university v Anglii, si nedávno stěžoval, že za 7 let svých studií nepotkal nikoho, kdo by mu vysvětlil nebo alespoň ukázal, jak pracovat s daty – a argument, že právníci data nepotřebují, jistě plošně neobstojí. Právě pro podobné příklady je tento projekt a jiné mu podobné tak důležitý, a to i pro studenty, kteří nejsou (zatím) rozhodnutí věnovat se ekonomii.
Neméně užitečné je, že většina komunikace a výuky je vedena v angličtině. Angličtina jistě není pro přední studenty středních škol nic nového. V čem však vidím tento kurz složitější než například hodiny angličtiny na střední škole (nebo v běžném životě), je, že se zde studenti učí něco nového, něco, co neznají v češtině. Tedy nejde jen o porozumění a přeložení do češtiny, student musí pochopit nový abstraktní koncept v angličtině a stejně tak o něm musí i přemýšlet. Už třeba jen proto, že nezná českou terminologii.
Je velkou zásluhou organizátorů a ekonomů CERGE-EI, že si podobný projekt bude moci vyzkoušet přibližně 30 středoškolských studentů i v letošním roce. To i díky podpoře ze strany MŠMT.