Ženy se v podnikání zaměřují na péči o ostatní, ale také na pohřby
Účast ve statutárních orgánech a dozorčích radách firem zůstává mužskou doménou. To ukázala analýza 468 odvětví, kde je známo minimálně 100 členů orgánů a dozorčích rad v příslušných firmách. Pouze u sedmi z tohoto počtu převažují v orgánech ženy.
Analýzu jsem připravil ve spolupráci s Petrou Štěpánovou pro společnost Bisnode ČR. Složení zmíněných sedmi „ženských“ odvětví není překvapivé. Jak ukazuje tabulka, vede předškolní vzdělávání, denní péče o děti, kadeřnické a kosmetické služby, vzdělávání v jazykových školách, všeobecná ambulantní zdravotní péče, zubní péče a činnosti související se zdravotní péčí.
Muži převažují především v orgánech firem, které se zabývají informačními technologiemi, dále technickými záležitostmi, jako je výroba elektřiny a opravy strojů a nechybí ani opravy strojů. Co mě překvapilo, je pozice odvětví sladkovodní akvakultura, které se umístilo jako druhé nejvíce „mužské“. Přitom u příbuzného odvětví chov zvířat pro zájmový chov dosahuje podíl žen vysokých 41,76 %. Druhé překvapení číhalo u pohřebnictví, ze kterého se vyklubal obor s poměrně silným zastoupením žen – 37,68 %. Co se naopak dalo očekávat, je převaha mužů v oborech výroba piva (pouze 15,12 % žen) a lov a odchyt divokých zvířat (11,20 %).
Vesměs očekávané výsledky vyšly při porovnání obchodních firem. Zde muži ovládají maloobchod s telekomunikačním zařízením (v orgánech najdeme pouze 12,39 % žen), s počítači a softwarem (12,57 % žen) a velkoobchod s elektrospotřebiči a elektronikou (12,77 % žen).
Oproti tomu ženy mají vysoký podíl v maloobchodu s farmaceutickými přípravky (48,65 %), fotografickými potřebami (41,05 %), kosmetickými výrobky (40,13 %) a textilem (39,21 %). Obecně lze vyšší podíl žen nalézt také u většiny odvětví souvisejících s trávením volného času, jako jsou činnosti pro osobní a fyzickou pohodu (45,39 %), činnosti cestovních kanceláří (41,56 %) a činnosti cestovních agentur (41,40 %).
O analýzu tohoto zaměření jsem se pokusil poprvé, bude zajímavé sledovat, zda tlak na vyšší zastoupení žen uspěje a projeví se i v této statistice.
Analýzu jsem připravil ve spolupráci s Petrou Štěpánovou pro společnost Bisnode ČR. Složení zmíněných sedmi „ženských“ odvětví není překvapivé. Jak ukazuje tabulka, vede předškolní vzdělávání, denní péče o děti, kadeřnické a kosmetické služby, vzdělávání v jazykových školách, všeobecná ambulantní zdravotní péče, zubní péče a činnosti související se zdravotní péčí.
Muži převažují především v orgánech firem, které se zabývají informačními technologiemi, dále technickými záležitostmi, jako je výroba elektřiny a opravy strojů a nechybí ani opravy strojů. Co mě překvapilo, je pozice odvětví sladkovodní akvakultura, které se umístilo jako druhé nejvíce „mužské“. Přitom u příbuzného odvětví chov zvířat pro zájmový chov dosahuje podíl žen vysokých 41,76 %. Druhé překvapení číhalo u pohřebnictví, ze kterého se vyklubal obor s poměrně silným zastoupením žen – 37,68 %. Co se naopak dalo očekávat, je převaha mužů v oborech výroba piva (pouze 15,12 % žen) a lov a odchyt divokých zvířat (11,20 %).
Vesměs očekávané výsledky vyšly při porovnání obchodních firem. Zde muži ovládají maloobchod s telekomunikačním zařízením (v orgánech najdeme pouze 12,39 % žen), s počítači a softwarem (12,57 % žen) a velkoobchod s elektrospotřebiči a elektronikou (12,77 % žen).
Oproti tomu ženy mají vysoký podíl v maloobchodu s farmaceutickými přípravky (48,65 %), fotografickými potřebami (41,05 %), kosmetickými výrobky (40,13 %) a textilem (39,21 %). Obecně lze vyšší podíl žen nalézt také u většiny odvětví souvisejících s trávením volného času, jako jsou činnosti pro osobní a fyzickou pohodu (45,39 %), činnosti cestovních kanceláří (41,56 %) a činnosti cestovních agentur (41,40 %).
O analýzu tohoto zaměření jsem se pokusil poprvé, bude zajímavé sledovat, zda tlak na vyšší zastoupení žen uspěje a projeví se i v této statistice.
Odvětví podle přítomnosti žen ve statutárních orgánech a dozorčích radách (Zdroj: Bisnode)