Dvě stě dvacet dva slov rektora VŠEM. – II.
Soukromé peníze od veřejných neodlišíte, absolventy soukromých vysokých škol od absolventů veřejných možná – o tom jsem psal posledně. Jak je to s vyučujícími? Je rozdíl mezi vyučujícím na veřejné a soukromé vysoké škole?
Zatímco veřejné VŠ poskytují svým pedagogům převážně byrokratickou definitivu, neboli dlouhodobé mzdové kontrakty, je pro soukromé VŠ ideálním kontraktem smlouva krátkodobá, kterou lze pružně obnovovat – a to i na základě spokojenosti studentů – klientů, s vyučujícím, s kvalitou jeho prezentací, přístupem a sumou předaných znalostí. Hodnocení studenty je dnes zcela samozřejmou, standardní součástí personální politiky soukromých VŠ a to včetně operativního vyvozování důsledků z tohoto vyhodnocení – tím se liší definitiva úvazku od smluvního vztahu na určitou dobu a tím mohou soukromé vysoké školy nabízet kvalitnější, žádanější kantory – ne každý kantor z veřejné VŠ je totiž schopen za těchto podmínek vyučovat na soukromé VŠ. Tato diferenciace by mohla být prospěšná oběma stranám – veřejným vysokým školám tím, že soukromé vysoké školy jim „doplatí“ dobré pedagogy a soukromým umožní lépe uspokojovat poptávku pro kvalitě poskytovaného vzdělání. To je v zemi, která ignoruje nejen světové trendy v růstu výdajů do vědy, výzkumu a vzdělání, ale i doporučení Lisabonské strategie o jejich výši téměř ideálním partnerstvím veřejného a soukromého sektoru. Toto téměř ideální partnerství bohužel narušuje nesmyslná snaha státu uplatňovat jednotná pravidla pro akreditace tam, kde nejsou jednotná pravidla pro financování ani odměňování.
Zatímco veřejné VŠ poskytují svým pedagogům převážně byrokratickou definitivu, neboli dlouhodobé mzdové kontrakty, je pro soukromé VŠ ideálním kontraktem smlouva krátkodobá, kterou lze pružně obnovovat – a to i na základě spokojenosti studentů – klientů, s vyučujícím, s kvalitou jeho prezentací, přístupem a sumou předaných znalostí. Hodnocení studenty je dnes zcela samozřejmou, standardní součástí personální politiky soukromých VŠ a to včetně operativního vyvozování důsledků z tohoto vyhodnocení – tím se liší definitiva úvazku od smluvního vztahu na určitou dobu a tím mohou soukromé vysoké školy nabízet kvalitnější, žádanější kantory – ne každý kantor z veřejné VŠ je totiž schopen za těchto podmínek vyučovat na soukromé VŠ. Tato diferenciace by mohla být prospěšná oběma stranám – veřejným vysokým školám tím, že soukromé vysoké školy jim „doplatí“ dobré pedagogy a soukromým umožní lépe uspokojovat poptávku pro kvalitě poskytovaného vzdělání. To je v zemi, která ignoruje nejen světové trendy v růstu výdajů do vědy, výzkumu a vzdělání, ale i doporučení Lisabonské strategie o jejich výši téměř ideálním partnerstvím veřejného a soukromého sektoru. Toto téměř ideální partnerství bohužel narušuje nesmyslná snaha státu uplatňovat jednotná pravidla pro akreditace tam, kde nejsou jednotná pravidla pro financování ani odměňování.