Učení v „romské“ škole
Nejdříve bych se ráda omluvila za své dočasné odmlčení, které bylo způsobeno náporem pracovních školních povinností. Jak napsal jeden z vás „dělám za vaše daně, tak bych měla svou práci dělat pořádně“. Odpovídám, „snažím se“!
Canisterapie ve škole
Vztah člověka ke zvířatům je starý jako lidstvo samo. Role zvířat se však v moderní společnosti postupně mění a z pozice tvora, který člověku nějakým způsobem slouží, přechází spíše do role partnera. Psi, kteří člověka doprovázejí již tisíce let, jsou pro mnohé z nás partnerem jedni z nejvěrnějších. A právě z pozitivního vlivu tohoto vztahu čerpá canisterapie.
Jaký je romský žák?
Čeká nás začátek nového školního roku a s ním do základních škol nastoupí noví prvňáčci. Vstupem do první třídy základní školy, se každý chlapec a dívka stávají školáky. Všechny děti se na tuto velkou událost moc těší, a to bez rozdílu jakého etnika žák je. Často slyším debaty o tom, zda jsou romští žáci na stejné úrovni jako žáci majority. Také se vyskytují názory, které považuji za diskriminační a nechutné. Například, že romští žáci patří do speciálních škol, jelikož mají lehkou mentální retardaci, jsou nepřizpůsobiví a narušují výuku v běžné základní škole.
O autorovi
Učitelka, speciální pedagožka. Narozena 1958. Vystudovala obor speciální pedagogiky na Univerzitě J. A. Komenského v Praze. V současné době se připravuji na složení rigorózní zkoušky ve stejném oboru. Učím na základní škole, ve které je 100% romských žáků. Škola se nachází v samostatném sídlišti, které je mimo město a žijí zde převážně Romové. Kromě klasické výuky se věnuji také nápravám komunikačních schopností (NKS) a vedu taneční kroužek.