Canisterapie ve škole
Vztah člověka ke zvířatům je starý jako lidstvo samo. Role zvířat se však v moderní společnosti postupně mění a z pozice tvora, který člověku nějakým způsobem slouží, přechází spíše do role partnera. Psi, kteří člověka doprovázejí již tisíce let, jsou pro mnohé z nás partnerem jedni z nejvěrnějších. A právě z pozitivního vlivu tohoto vztahu čerpá canisterapie.
V naší základní škole se o rozvíjení tohoto terapeutického programu snažíme. Pes a jeho psovod navštěvují zejména třídy, kde jsou žáci se specifickými potřebami ve vzdělávání. Tak žákům nabízí možnost prožít radost z přítomnosti zvířete, a výuka za pomoci hry s pejskem napomáhá rozvíjet všechny smysly.

Jak postupovat? Po předchozí domluvě s psovodem si připravíme návaznost k výuce a žáci tak plní s chutí různé úlohy z matematiky, z českého jazyka a dalších předmětů, a to společně s pejsky. Učí se provádět například popis psa a ani neví, že plní cíle výuky slohu a prvouky. Pro výtvarnou a pracovní výchovu pro změnu pejska malují a vytvářejí z modelíny. V matematice pak žáci počítají granule, tvoří početní příklady v násobilce a dokonce i slovní úlohy. Je jim tak umožněno výuku prožívat a plně se do ní zapojit. Prakticky lze, po důkladné přípravě, využít začlenění každého předmětu. Žáci si tak témata nenásilnou a zážitkovou formou osvojují. Navíc se naučí znát potřeby domácích mazlíčků, ale i možné nebezpečí, které je může postihnout, pokud psa neznají.

Zkušeností pro nás učitele je, že canisterapie působí na psychiku dětí pozitivně. Žáci jsou vyrovnanější a tělesný kontakt s pejsky jim navíc umožňuje uspokojit i potřebu něhy. Pejsek respektuje člověka takového, jaký je a nedělá žádné rozdíly. Každý čtvrtek tak byl v naší škole pro děti radostnější a doufám, že tomu tak bude i v novém školním roce.

Doporučení: Pokud uvažujete o této formě zpestření výuky, osobně si ověřte úroveň dotyčných klubů, které tuto terapii provádí. Také se může stát, že vám žáky pěkně rozdovádí, což není účelem (pokud se nejedná o nemocné děti – v nemocnici, které potřebují zvednout náladu, ale i tak by měla mít canisterapie svůj řád).
Přeji všem učitelům mnoho úspěchů nejen s canisterapií, pokud je zaujala a chtějí ji vyzkoušet, ale i s jinými způsoby jak oživit výuku v novém školním roce.
V naší základní škole se o rozvíjení tohoto terapeutického programu snažíme. Pes a jeho psovod navštěvují zejména třídy, kde jsou žáci se specifickými potřebami ve vzdělávání. Tak žákům nabízí možnost prožít radost z přítomnosti zvířete, a výuka za pomoci hry s pejskem napomáhá rozvíjet všechny smysly.

Jak postupovat? Po předchozí domluvě s psovodem si připravíme návaznost k výuce a žáci tak plní s chutí různé úlohy z matematiky, z českého jazyka a dalších předmětů, a to společně s pejsky. Učí se provádět například popis psa a ani neví, že plní cíle výuky slohu a prvouky. Pro výtvarnou a pracovní výchovu pro změnu pejska malují a vytvářejí z modelíny. V matematice pak žáci počítají granule, tvoří početní příklady v násobilce a dokonce i slovní úlohy. Je jim tak umožněno výuku prožívat a plně se do ní zapojit. Prakticky lze, po důkladné přípravě, využít začlenění každého předmětu. Žáci si tak témata nenásilnou a zážitkovou formou osvojují. Navíc se naučí znát potřeby domácích mazlíčků, ale i možné nebezpečí, které je může postihnout, pokud psa neznají.

Zkušeností pro nás učitele je, že canisterapie působí na psychiku dětí pozitivně. Žáci jsou vyrovnanější a tělesný kontakt s pejsky jim navíc umožňuje uspokojit i potřebu něhy. Pejsek respektuje člověka takového, jaký je a nedělá žádné rozdíly. Každý čtvrtek tak byl v naší škole pro děti radostnější a doufám, že tomu tak bude i v novém školním roce.

Doporučení: Pokud uvažujete o této formě zpestření výuky, osobně si ověřte úroveň dotyčných klubů, které tuto terapii provádí. Také se může stát, že vám žáky pěkně rozdovádí, což není účelem (pokud se nejedná o nemocné děti – v nemocnici, které potřebují zvednout náladu, ale i tak by měla mít canisterapie svůj řád).
Přeji všem učitelům mnoho úspěchů nejen s canisterapií, pokud je zaujala a chtějí ji vyzkoušet, ale i s jinými způsoby jak oživit výuku v novém školním roce.