Pro řemesla a živnosti nemá EET smysl
Aby bylo jasno, KDU-ČSL nikdy nechtěla plošnou elektronickou evidenci tržeb. Je to proti našemu programu i proti vládnímu prohlášení a od počátku projednávání elektronické evidence tržeb jsme proti tomu bojovali.
Do zákona jsme prosadili, že o rozšíření evidence dál než na pohostinství, ubytování a maloobchod se definitivně rozhodne až po volbách. S tím, že do voleb půjdeme s návrhem nezavádět EET pro živnostníky a řemeslníky. Nyní, kdy je volební rok, jsme to jen zopakovali. Tak proč ten údiv?
V našem programu máme registrační pokladny pro maloobchod a pohostinství. I v koalici jsme se dohodli, že EET (což lze brát jako modernější podobu pokladen) se zavede jen „pro vybrané skupiny podnikatelů“. Jenomže při jednání o EET byli ministerstvo financí i sociální demokraté mimořádně tvrdohlaví a odmítali jakékoli výjimky. De facto porušili koaliční smlouvu. Slovy Andreje Babiše „nás koaliční partneři podrazili a přehlasovali“.
Ministr financí odmítl vůbec začít jednat o tom, aby se EET týkalo jen plátců DPH, aby pro ni byla stanovena minimální hranice obratu zhruba 500 tisíc korun a aby z ní byli vyjmuti řemeslníci a živnostníci. V tom měl i stoprocentní podporu premiéra. Chtěli jsme prosadit řadu dalších priorit, třeba snížení daní pro pracující rodiče či vrácení slev na dani na manželku a děti pro živnostníky, a nakonec jsme ustoupili. Sdělili jsme partnerům, že trváme na jediné podmínce – aby se III. a IV. fáze EET (do níž spadají živnostníci, řemeslníci a nejmenší podnikatelé) odsunula až za volby. Tedy aby se stala tématem volebního klání a mohli o ní rozhodnout voliči. To je podle nás fér.
Nikdo by tedy nyní neměl být překvapen. Ani naši koaliční partneři. Ani ekonomičtí novináři, kteří snad projednávání EET sledovali… Takže když se nás ptají na naše daňové priority do voleb, sotva se mohou divit, že mezi nimi je zrušení III. a IV. fáze EET. Máme za to, že na živnostnících si stát stejně nic nevezme. Když jim sebere možnost platit daně jednoduše a napaří jim EET, spíš vybere méně, protože pak už mohou místo výdajových paušálů rovnou opět začít účtovat skutečné náklady. A ty jsou u nich v poměru k zisku vysoké.
Nicméně zrušení III. a IV. fáze EET je náš návrh pro příští volební období, ne pro toto. Nyní jsme navrhli jiné změny: minimální hranici obratu 414 tisíc korun, osvobození pro ty, kteří si jen přivydělávají (tzv. minijoby), a zrušení EET pro firmy s obratem do pěti miliónů, pokud se dohodnou s finančním úřadem na platbě paušální daně (což je něco jiného než výdajové paušály).
Když chce EET novelizovat ministr financí, který jakékoli změny odmítal, pak tedy původní dohoda neplatí a i my můžeme vrátit do hry naše návrhy.
KDU-ČSL je pro řádný výběr daní. Tím se lišíme třeba od TOP 09. Ale také jsme proti zbytečné šikaně podnikatelů, což nás odlišuje od ANO 2011. Má smysl evidovat tržby v maloobchodě a pohostinství a v Evropě je to běžné. Nutit kominíka běhat po střechách s pokladnou na zádech v civilizovaném světě běžné není a rozpočtu by to nic nepřineslo.
V každém případě rozhodnou voliči, kteří buď řeknou plošné EET ano, nebo ne.
Vyšlo v deníku Právo str. 06, 11.1.2017
Do zákona jsme prosadili, že o rozšíření evidence dál než na pohostinství, ubytování a maloobchod se definitivně rozhodne až po volbách. S tím, že do voleb půjdeme s návrhem nezavádět EET pro živnostníky a řemeslníky. Nyní, kdy je volební rok, jsme to jen zopakovali. Tak proč ten údiv?
V našem programu máme registrační pokladny pro maloobchod a pohostinství. I v koalici jsme se dohodli, že EET (což lze brát jako modernější podobu pokladen) se zavede jen „pro vybrané skupiny podnikatelů“. Jenomže při jednání o EET byli ministerstvo financí i sociální demokraté mimořádně tvrdohlaví a odmítali jakékoli výjimky. De facto porušili koaliční smlouvu. Slovy Andreje Babiše „nás koaliční partneři podrazili a přehlasovali“.
Ministr financí odmítl vůbec začít jednat o tom, aby se EET týkalo jen plátců DPH, aby pro ni byla stanovena minimální hranice obratu zhruba 500 tisíc korun a aby z ní byli vyjmuti řemeslníci a živnostníci. V tom měl i stoprocentní podporu premiéra. Chtěli jsme prosadit řadu dalších priorit, třeba snížení daní pro pracující rodiče či vrácení slev na dani na manželku a děti pro živnostníky, a nakonec jsme ustoupili. Sdělili jsme partnerům, že trváme na jediné podmínce – aby se III. a IV. fáze EET (do níž spadají živnostníci, řemeslníci a nejmenší podnikatelé) odsunula až za volby. Tedy aby se stala tématem volebního klání a mohli o ní rozhodnout voliči. To je podle nás fér.
Nikdo by tedy nyní neměl být překvapen. Ani naši koaliční partneři. Ani ekonomičtí novináři, kteří snad projednávání EET sledovali… Takže když se nás ptají na naše daňové priority do voleb, sotva se mohou divit, že mezi nimi je zrušení III. a IV. fáze EET. Máme za to, že na živnostnících si stát stejně nic nevezme. Když jim sebere možnost platit daně jednoduše a napaří jim EET, spíš vybere méně, protože pak už mohou místo výdajových paušálů rovnou opět začít účtovat skutečné náklady. A ty jsou u nich v poměru k zisku vysoké.
Nicméně zrušení III. a IV. fáze EET je náš návrh pro příští volební období, ne pro toto. Nyní jsme navrhli jiné změny: minimální hranici obratu 414 tisíc korun, osvobození pro ty, kteří si jen přivydělávají (tzv. minijoby), a zrušení EET pro firmy s obratem do pěti miliónů, pokud se dohodnou s finančním úřadem na platbě paušální daně (což je něco jiného než výdajové paušály).
Když chce EET novelizovat ministr financí, který jakékoli změny odmítal, pak tedy původní dohoda neplatí a i my můžeme vrátit do hry naše návrhy.
KDU-ČSL je pro řádný výběr daní. Tím se lišíme třeba od TOP 09. Ale také jsme proti zbytečné šikaně podnikatelů, což nás odlišuje od ANO 2011. Má smysl evidovat tržby v maloobchodě a pohostinství a v Evropě je to běžné. Nutit kominíka běhat po střechách s pokladnou na zádech v civilizovaném světě běžné není a rozpočtu by to nic nepřineslo.
V každém případě rozhodnou voliči, kteří buď řeknou plošné EET ano, nebo ne.
Vyšlo v deníku Právo str. 06, 11.1.2017