Tak přidáme učitelům na 130 %, nebo ne? Můj zodpovědný názor
Raduji se, vypadá to, že od roku 2024 budou mít učitelé garantovaný plat ve výši 130 % vůči průměrnému českému výdělku.
Po této větě se obvykle snese kritika části populace na „učitelské benefity“ v podobě prázdnin a pětačtyřicetiminutové hodiny. Místo toho se nám tu spojují ředitelé s odboráři a brojí za původní slib vlády garantující 130 % pro všechny pedagogické pracovníky. (Mimochodem, většina populace se právě dozvídá, že do této skupiny patří i vychovatelé, asistenti pedagoga, pedagog volného času, trenér, speciální pedagog, psycholog.)
Mají pravdu kolegové, že vláda v původním programovém prohlášení z podzimu 2021 to právě tak definovala. Také je pravda, že vinou energetické krize, války na Ukrajině a vysoké inflace se vláda uchyluje k úsporným opatřením a revizi programu v ekonomických otázkách. Také školství se této debatě nevyhnulo, ale vinou historického podfinancování z toho vychází, že není kde škrtat. Jedině lze korigovat dopad do příštích rozpočtů dvěma kroky: Parametrizací asistentů pedagoga (a MŠMT na tom již pracuje), druhým krokem je právě kompromis v rámci 130 % stažený na učitelské platy. To není neúcta vůči ostatním pedagogickým profesím, to je prostě kompromis, který reflektuje rozpočtové možnosti státu.
Peníze připutují ředitelům do rozpočtu na učitelské platy již v lednu 2024, ne do tarifu, jak by si asi přály odbory, ale jako balíček. Věříme ředitelům, že s tím naloží přesně podle naší strategie. Chceme, aby poměr tarifu a nadtarifu činil 75 % ku 25 %. Ředitel zná svůj sbor nejlépe, on nejlépe rozliší kvalitu a ocení ji. Nikde se neříká nic o tom, že by se neměly tarifní tabulky zvedat právě jim, pomohl by i posun speciálních pedagogů a psychologů do vyšší třídy.
Na závěr: Raduji se, sto šedesát tisíc učitelů bude mít garantovaný platový balík ve výši 130 %, což reálně znamená jeho navýšení cca o 15 miliard. Máme šanci být prvními, kdo v zákonu řekne: Stabilizujeme učitelský plat na nadprůměrné výši, zveme nejlepší maturanty do studia učitelství bez překážky nízkého platu, investujeme do budoucnosti skrze kvalitní kantory, zbavujeme příští předvolební debaty tématu levných učitelů. A můžeme se definitivně bavit jen o kvalitě vzdělávání.
Pavel Klíma, poslanec, náměstek hejtmana Jihočeského kraje pro školství
Po této větě se obvykle snese kritika části populace na „učitelské benefity“ v podobě prázdnin a pětačtyřicetiminutové hodiny. Místo toho se nám tu spojují ředitelé s odboráři a brojí za původní slib vlády garantující 130 % pro všechny pedagogické pracovníky. (Mimochodem, většina populace se právě dozvídá, že do této skupiny patří i vychovatelé, asistenti pedagoga, pedagog volného času, trenér, speciální pedagog, psycholog.)
Mají pravdu kolegové, že vláda v původním programovém prohlášení z podzimu 2021 to právě tak definovala. Také je pravda, že vinou energetické krize, války na Ukrajině a vysoké inflace se vláda uchyluje k úsporným opatřením a revizi programu v ekonomických otázkách. Také školství se této debatě nevyhnulo, ale vinou historického podfinancování z toho vychází, že není kde škrtat. Jedině lze korigovat dopad do příštích rozpočtů dvěma kroky: Parametrizací asistentů pedagoga (a MŠMT na tom již pracuje), druhým krokem je právě kompromis v rámci 130 % stažený na učitelské platy. To není neúcta vůči ostatním pedagogickým profesím, to je prostě kompromis, který reflektuje rozpočtové možnosti státu.
Peníze připutují ředitelům do rozpočtu na učitelské platy již v lednu 2024, ne do tarifu, jak by si asi přály odbory, ale jako balíček. Věříme ředitelům, že s tím naloží přesně podle naší strategie. Chceme, aby poměr tarifu a nadtarifu činil 75 % ku 25 %. Ředitel zná svůj sbor nejlépe, on nejlépe rozliší kvalitu a ocení ji. Nikde se neříká nic o tom, že by se neměly tarifní tabulky zvedat právě jim, pomohl by i posun speciálních pedagogů a psychologů do vyšší třídy.
Na závěr: Raduji se, sto šedesát tisíc učitelů bude mít garantovaný platový balík ve výši 130 %, což reálně znamená jeho navýšení cca o 15 miliard. Máme šanci být prvními, kdo v zákonu řekne: Stabilizujeme učitelský plat na nadprůměrné výši, zveme nejlepší maturanty do studia učitelství bez překážky nízkého platu, investujeme do budoucnosti skrze kvalitní kantory, zbavujeme příští předvolební debaty tématu levných učitelů. A můžeme se definitivně bavit jen o kvalitě vzdělávání.
Pavel Klíma, poslanec, náměstek hejtmana Jihočeského kraje pro školství