Lekce svatouškovství
Angličtina zná přídavné jméno „self-righteous“. Označuje někoho, kdo je (často bezdůvodně) přesvědčen o své vlastní neomylnosti a mravní nadřazenosti. Nejbližší český výraz je zřejmě „svatoušskovský“.
Svatoušek je někdo, kdo se morálně vyvyšuje nad ostatní, kárá a poučuje. Svatoušek tuze rád používá první osobu čísla množného. Rád pronáší moudra typu „chybovali jsme a musíme nést následky svých špatných činů.“ Svatoušek tím samozřejmě chce říci „chybovali jste a musíte nést následky, protože jste špatní, zatímco já, jenž vám káži, jsem dokonalý.“ Jen zdánlivě se svatoušek věnuje flagelanství. Ve skutečnosti jeho důtky dopadají na hřbety ostatních.
Příklad za všechny: „Kanadská víza si zasloužíme.“ Autor: Jiří Pehe, svatoušek.
Peheho hanopis stojí za pozornost již jen jako lekce praktické demagogie. Věnujte pozornost následujícímu úryvku:
„Když naše facebookové mládí zorganizovalo slavné vrhání vajec na Jiřího Paroubka a další představitele sociální demokracie, zaznívaly z některých médií oslavné ódy o tom, jak nám prý vyrostla nová generace lidí, kteří protestují proti ohavným móresům české politiky, v níž to nejohavnější reprezentuje právě Paroubek a spol.
Ve stejný den, kdy údajně politicky nejaktivnější mladíci a dívky z řad facebookové generace vrhali po stovkách vajíčka na představitele ČSSD u pražského Anděla, vhodil někdo zápalné láhve do romského obydlí nedaleko Prahy. Stalo se tak jen několik týdnů poté, co oheň způsobený zápalnými lahvemi zničil dům obývaný romskou rodinou ve Vítkově, přičemž způsobil těžké popáleniny dvouleté Natálce.“
Pehe používá klasický příklad logicky chybného argumentu zvaného falešná generalizace: „Kdo hází zápalnými lahvemi, je fašista. Kdo hází čímkoli jiným, je také fašista.“ Čtenář přesvědčován, že „facebookové mládí“ může za neštěstí dvouleté Natálky – což je další manipulativní technika oblíbená svatoušky: apel na emoce.
Uvedené neštěstí je samozřejmě zlá a otřesná věc - tím spíše vyniká Peheho morální kýčovitost. Do ní zapadá i výběr přídavných a podstatných jmen, která mají adresáta ironicky shodit: „slavné vrhání“, „oslavné ódy“, protesty proti „ohavným móresům“ a hlavně ono „facebookové mládí“.
„Facebooková generace“ si to od Peheho slízne ještě v bezprostředně následující části textu, kde je obviněna, že proti holým lebkám a náckům neprotestovala. Jde vlastně o obvinění ze zbabělosti. Další manipulace, která je apelem na emoce (kdo má rád zbabělce?) a současně logickou chybou (Petr si v restauraci objedná limonádu. Vyléčení alkoholici také pijí limonádu. Znamená to, že Petr je vyléčený alkoholik.)
Následuje další (evidentně vědomá a úmyslná) chyba v uvažování zvaná argumentum ad populum:
„Po zmíněných útocích na romská obydlí jsme nebyli svědky masových protestů podobných těm, které bychom viděli po takových žhářských útocích na menšiny například ve Francii. Neorganizovali je ani obránci lidských práv, ani lidé od kultury, a už vůbec ne naše slavná facebooková generace.“
Argumentum ad populum je vznešený latinský termín pro argumentaci typu „lidé říkají to a ono, takže to musí být správně.“ Svatoušci velmi radostně argumentují údajně vyšší politickou kulturou a občanským uvědoměním v různých zemích, které jsou s různou mírou odůvodněnosti vydávány za vyspělé. „Britská veřejnost protestuje proti umístění raket středního doletu.“ (Pamatujete si na zpravodajství z 80. let?) Britská veřejnost je vyspělá, tudíž její názor musí být rovněž vyspělý a tudíž správný. Tato manipulativní technika se nazývá odkaz na autoritu.
Další jsou na paškálu starostky Janáčková a Řápková, z nichž první kdysi měla v úmyslu finančně přispívat Romům na cestu do Kanady a druhá se pokoušela konfiskovat sociální dávky neplatičům. Co na to Pehe: „Naší novou politickou generaci z Facebooku štve Paroubek; házení vajec na Janáčkovou zaznamenáno nebylo.“ Opět stejná technika: Janáčková a Řápková jsou rasistky; kdo na ně nehází vajíčka, je rovněž rasista. Kdo je s nimi v politické straně, je kovaný rasista, kdo je volí, jakbysmet. Němčina zná zvukomalebné pořekadlo „mitgefangen – mitgehangen“. Český překlad „spolu chyceni, spolu oběšeni“ už tolik nezní, ale význam je jasný.
A tak dále, a tak dále. Celá česká veřejnost to od Peheho schytá bez milosti. Všichni kromě svatouška (a jeho oblíbence Paroubka) jsou rasisté, přinejmenším skrytí. Každý Čech je potenciální vrhač zápalných lahví, ti zbabělejší se uchylují k vejcím. V nejlepším případě se český národ skládá z pasivních podporovatelů extremismu. Jak opovrženíhodné. Také se stydíte, až byste se málem propadli?
Svatoušek je někdo, kdo se morálně vyvyšuje nad ostatní, kárá a poučuje. Svatoušek tuze rád používá první osobu čísla množného. Rád pronáší moudra typu „chybovali jsme a musíme nést následky svých špatných činů.“ Svatoušek tím samozřejmě chce říci „chybovali jste a musíte nést následky, protože jste špatní, zatímco já, jenž vám káži, jsem dokonalý.“ Jen zdánlivě se svatoušek věnuje flagelanství. Ve skutečnosti jeho důtky dopadají na hřbety ostatních.
Příklad za všechny: „Kanadská víza si zasloužíme.“ Autor: Jiří Pehe, svatoušek.
Peheho hanopis stojí za pozornost již jen jako lekce praktické demagogie. Věnujte pozornost následujícímu úryvku:
„Když naše facebookové mládí zorganizovalo slavné vrhání vajec na Jiřího Paroubka a další představitele sociální demokracie, zaznívaly z některých médií oslavné ódy o tom, jak nám prý vyrostla nová generace lidí, kteří protestují proti ohavným móresům české politiky, v níž to nejohavnější reprezentuje právě Paroubek a spol.
Ve stejný den, kdy údajně politicky nejaktivnější mladíci a dívky z řad facebookové generace vrhali po stovkách vajíčka na představitele ČSSD u pražského Anděla, vhodil někdo zápalné láhve do romského obydlí nedaleko Prahy. Stalo se tak jen několik týdnů poté, co oheň způsobený zápalnými lahvemi zničil dům obývaný romskou rodinou ve Vítkově, přičemž způsobil těžké popáleniny dvouleté Natálce.“
Pehe používá klasický příklad logicky chybného argumentu zvaného falešná generalizace: „Kdo hází zápalnými lahvemi, je fašista. Kdo hází čímkoli jiným, je také fašista.“ Čtenář přesvědčován, že „facebookové mládí“ může za neštěstí dvouleté Natálky – což je další manipulativní technika oblíbená svatoušky: apel na emoce.
Uvedené neštěstí je samozřejmě zlá a otřesná věc - tím spíše vyniká Peheho morální kýčovitost. Do ní zapadá i výběr přídavných a podstatných jmen, která mají adresáta ironicky shodit: „slavné vrhání“, „oslavné ódy“, protesty proti „ohavným móresům“ a hlavně ono „facebookové mládí“.
„Facebooková generace“ si to od Peheho slízne ještě v bezprostředně následující části textu, kde je obviněna, že proti holým lebkám a náckům neprotestovala. Jde vlastně o obvinění ze zbabělosti. Další manipulace, která je apelem na emoce (kdo má rád zbabělce?) a současně logickou chybou (Petr si v restauraci objedná limonádu. Vyléčení alkoholici také pijí limonádu. Znamená to, že Petr je vyléčený alkoholik.)
Následuje další (evidentně vědomá a úmyslná) chyba v uvažování zvaná argumentum ad populum:
„Po zmíněných útocích na romská obydlí jsme nebyli svědky masových protestů podobných těm, které bychom viděli po takových žhářských útocích na menšiny například ve Francii. Neorganizovali je ani obránci lidských práv, ani lidé od kultury, a už vůbec ne naše slavná facebooková generace.“
Argumentum ad populum je vznešený latinský termín pro argumentaci typu „lidé říkají to a ono, takže to musí být správně.“ Svatoušci velmi radostně argumentují údajně vyšší politickou kulturou a občanským uvědoměním v různých zemích, které jsou s různou mírou odůvodněnosti vydávány za vyspělé. „Britská veřejnost protestuje proti umístění raket středního doletu.“ (Pamatujete si na zpravodajství z 80. let?) Britská veřejnost je vyspělá, tudíž její názor musí být rovněž vyspělý a tudíž správný. Tato manipulativní technika se nazývá odkaz na autoritu.
Další jsou na paškálu starostky Janáčková a Řápková, z nichž první kdysi měla v úmyslu finančně přispívat Romům na cestu do Kanady a druhá se pokoušela konfiskovat sociální dávky neplatičům. Co na to Pehe: „Naší novou politickou generaci z Facebooku štve Paroubek; házení vajec na Janáčkovou zaznamenáno nebylo.“ Opět stejná technika: Janáčková a Řápková jsou rasistky; kdo na ně nehází vajíčka, je rovněž rasista. Kdo je s nimi v politické straně, je kovaný rasista, kdo je volí, jakbysmet. Němčina zná zvukomalebné pořekadlo „mitgefangen – mitgehangen“. Český překlad „spolu chyceni, spolu oběšeni“ už tolik nezní, ale význam je jasný.
A tak dále, a tak dále. Celá česká veřejnost to od Peheho schytá bez milosti. Všichni kromě svatouška (a jeho oblíbence Paroubka) jsou rasisté, přinejmenším skrytí. Každý Čech je potenciální vrhač zápalných lahví, ti zbabělejší se uchylují k vejcím. V nejlepším případě se český národ skládá z pasivních podporovatelů extremismu. Jak opovrženíhodné. Také se stydíte, až byste se málem propadli?