Ještě ke šrotovnému

10. 07. 2009 | 11:45
Přečteno 10057 krát
Prezident Klaus vetoval šrotovné. Vetoval, a dobře udělal.

Šrotovné je evergreenem lobbistů a populisticky laděných politiků – což jsou v Evropě téměř všichni. Proto je šrotovné tak rozšířené. Neexistuje ovšem ani jeden ekonomický argument v jeho prospěch. Když sousední Německo udělá chybu, nemusíme ji nutně ze solidarity opakovat.

Ekonomická podstata šrotovného spočívá v tom, že stát vlastně vrací část daně z přidané hodnoty. Výše této vratky závisí na různých faktorech, zejména ceně vozu. Jde tedy o ekonomický ekvivalent snížení DPH, ovšem nikoli o fixní procentní sazbu, nýbrž o částku stanovenou dosti nesystematicky. Ze systémového hlediska by bylo správnější podpořit prodej automobilů snížením DPH, to však je z právních důvodů prakticky nemožné.

Po teoretické stránce ukázal nesmyslnost opatření typu „šrotovného“ již francouzský ekonom a publicista Frédéric Bastiat (1801-1850). V Bastiatově době samozřejmě nebyly automobily, ale agresivní zájmové skupiny průmyslníků ano. Ve svém eseji Co je vidět a co ne (Ce qu'on voit et ce qu'on ne voit pas) uvedl příběh o rozbitém výkladu.

Vypráví o výkladní skříni, kterou rozbije malý chlapec. Majitel obchodu zaplatí sklenáři šest franků za nové sklo. Sklenář si koupí chléb, čímž prospěje pekaři. Ten si dále koupí boty, což prospěje ševci, a tak dále. Nakonec se zdá, že malý výtržník je vlastně dobrodincem místní ekonomiky.

Je tedy rozbíjení oken veřejně prospěšné, protože pomáhá rozproudit koloběh peněz? Zastánci šrotovného by se svým povrchním způsobem uvažování museli nutně souhlasit. Stejně tak vulgární keynesiáni. Frédéric Bastiat ovšem varuje: „Stop! Vaše teorie je omezena na to, co je vidět; nebere v úvahu to, co vidět není.“

„Není vidět, že když náš obchodník utratil šest franků za jednu věc,“ pokračuje Bastiat, „nemůže tuto částku utratit na něco jiného. Není vidět, že kdyby nemusel nahradit rozbitý výklad, mohl by nahradit například své staré boty, anebo přidat další knihu do své knihovny.“

Znamená to, že nula od nuly pojde. Šrotovné prospěje zájmové skupině automobilek (navíc jen dočasně a krátkodobě), ale nikoli ekonomice jako celku. Státní dotace automobilkám by mohla být použita na cokoli jiného: na infrastrukturu, školství, anebo na snížení daní. Namísto toho ovšem zástupci automobilek požadují, aby česká vláda solidárně finančně podpořila německé, francouzské, korejské a další zahraniční akcionáře.

Proč má česká vláda podporovat tržby a zisky akcionářů automobilek? Navíc zahraničních automobilek? Ani ten nejdrzejší lobbista nedokáže tento argument odrazit. Namísto toho lobbisté vyprávějí legendy, jak automobilky dávají práci subdodavatelům a tím živí skoro celou českou ekonomiku.

Ano, na českých vývozech se automobilový průmysl podílí téměř pětinou a zhruba stejný podíl má na průmyslové výrobě. To ale není argument pro podporu automobilového průmyslu, nýbrž přesně naopak! O čem svědčí vysoký podíl automobilového průmyslu? O tom, že nejde o přirozený stav. Český automobilový průmysl byl vybudován v letech levných peněz, navíc byl ještě mocně dotován ze státního rozpočtu. Banky i státní instituce automobilkám a jejich subdodavatelům nadbíhaly.

Výsledkem je nepřirozeně zduřelá velikost tohoto sektoru v porovnání s normálním, rovnovážným stavem, jaký by existoval bez všech možných i nemožných investičních pobídek. V letech růstu málokdo kritizoval vládu, protože boom automobilového průmyslu přece vypadal tak pěkně: nezaměstnanost klesala, výroba rostla.

Málokdo si uvědomil, že šlo o nepřirozený růst pomocí umělých „hormonů“. Mezi oprávněné kritiky patřil i Miroslav Singer, viceguvernér ČNB v roce 2006: „Pokud by nastala vážná krize na tomto trhu, tak by to mohlo mít nepříjemné důsledky. Automobilový průmysl je vedle cestovního ruchu jedním ze dvou pilířů ekonomiky. A právě krize v cestovním ruchu po jedenáctém září 2001, kdy po celé tři roky byly hotely v Praze ve ztrátě, ukazuje na zranitelnost těchto pilířů.“

Přesto se i na vrcholu hospodářského růstu ozývaly pochybovačné hlasy. „Rekordní růst české ekonomiky na první pohled dává za pravdu vládě, která poskytuje miliardy na investiční pobídky zahraničním firmám. Je však taková politika skutečně prozíravá, nebo se naopak Česku vymstí třeba závislost na stále sílící automobilové výrobě?“ kladly si v březnu 2006 otázku Hospodářské noviny.

Odpověď tehdejšího ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana zněla jednoznačně: „Vůbec se toho nebojím, automobilový trh přece nepodléhá dramatickým krizím.“

Česká ekonomika je zranitelná, protože je příliš závislá na několika málo odvětvích. Řešením je ekonomiku přirozenou cestou diverzifikovat. Nikoli závislost ještě posilovat dalším umělým opatřením.

Ještě poznámka k Urbanovi: každý má právo se mýlit, dokonce i ministr průmyslu a obchodu. Urbanovi bych nevyčítal omyl, vždyť který ekonom, manažer nebo politik je neomylný? Co ovšem vyčítat lze, je víra ve vlastní neomylnost. Ekonom může mít silný názor na budoucnost toho či onoho odvětví, ale pouze špatný ekonom si nepřipustí pochybnosti. Stavět prosperitu národního hospodářství na cílené podpoře několika málo odvětví – jak laické, jak krátkozraké, jak velmi nezodpovědné.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Paterik napsal(a):

Tuhle příhodu s oknem jsme tu už jednou viděli, nemýlím-li se. Ale zajímavé je, jak naše socdem neustále křičí, jak moc šrotovné potřebujeme, navzdory faktům, že funguje jen v Germánii. Ale socialisté ho prostě chtějí, fakta nefakta. Musíme být prostě "solidární" s Němci a Slováky, to je argument poslední záchrany,
10. 07. 2009 | 11:53

bigjirka napsal(a):

Je potřeba zavést taky lejnovné a močovné.
10. 07. 2009 | 12:15

jenicek napsal(a):

A zbořné
10. 07. 2009 | 12:17

jarpor napsal(a):

No to si to zase schytáte !
I když máte pravdu.

Hezký den
10. 07. 2009 | 12:17

Karel napsal(a):

To Jarpor :

Kohout má pravdu. Částečně.
Problém je, že Kohout je především IDEOLOG a až potom ekonom.

Šrotovné znamená ne zcela systemové a dočasné oživení významného a vyspělého průmyslového odvětví. Jako mezikrok před ozdravením ekonomiky to nemusí být špatné.
Šrotovné není navíc drahé.

Další věcí je, že na automobilový průmysl je nabaleno mnoho jiných špičkově technologických firem.

Je rozdíl, jestli padne výrobce polen nebo nábytku či cukrář NEBO automobilka. Rozjezd pekárny, holičství či ordinace je "trochu" jednodušší než kompletní automobilky se špičkovými vědci, technologiemi a know how.

To si uvědomuje rozumný ekonom, bohužel nikoliv IDEOLOG a ekonom Kohout.

Svět není spravedlivý, to by kovaný pravičák a vyvolený občan Kohout mohl vědět.
10. 07. 2009 | 12:25

fantom napsal(a):

To je hypotéza, že ten majitel obchodu si koupí nový boty nebo knihu. Taky může jít a těch šest franků zakopat na zahradě. Stop! Vaše teorie je omezena! - A o to přeci jde, popostrčit lidi, aby vytáhly úspory a rozjeli spotřebu, ne? Ten příklad je, jako každej jinej příklad, prostě blbej.

To neznamená, že fantom je pro šrotovné, vlastně neví.
10. 07. 2009 | 12:28

jarpor napsal(a):

Karel

Soudím, že o šrotovném bylo řečeno již dost.

I při vědomí toho co jste napsal a co je pravda - napojení jiných firem,... jsem na straně těch, jež si myslí, že je-li něčeho nadbytek, je primárně věcí výrobce udělat něco s cenou výrobku. Nikoli, že by měl tuto funkci "dotovat" stát. ( I při vědomí, že lidem bez práce stát platí sociální dávky.

Šrotovné považuji za "hrnutí" problému před sebou, ve stylu něco uděláme, aby se neřeklo, a uvidíme - nějak bylo, nějak bude... Já bych pro něj tedy ruku nezvedl.

Je-li Kohout ideolog nebo není, to je myslím, trochu mimo mísu.
Ano svět spravedlivý není, proto nemohou mít všichni onu JISTOTU, jež je nám některými jinými ideology nabízena. A soudím, že to Kohout ví. Ostatně, Vy patrně také.

Hezký den
10. 07. 2009 | 12:40

Fibonucci napsal(a):

Karle,

ještě jste zapoměl tu přidanou hodnotu šrotovného, kterou se ohánějí lobisté ze Škody, a sice že omladí vozový park. Aby to bylo úplné. Nicméně Škodovka momentálně nestíhá vyrábět a tak je šrotovné zbytečné.

O nabubřelosti automobilového průmyslu svědčí i fakt, že Škofin, sestra Škody Auto nevrací nesplácené auta zpátky na trh. Má to od Škodovky zatrhnuté. Takže se vyrábí auta, prodávají na leasing, ale když někdo nesplácí, auta se zabaví a dají na parkoviště. Kdyby se vrhla na trh, bylo by to na úkor nových aut a to by se promítlo do výše výroby aut - v překladu, do výročního bonusu managementu... Až šrotovné v Německu umožnilo zbavit se těchto zbytečně vyrobených aut, na která nikdo v době konjunktury neměl nebo je nechtěl. Německo Škofinu zapovězeno nebylo.

A o výročních bonusech ve škodovce? Jeden lobista se při besedě dokonce prokecnul, že jeho výroční bonus je navázaný například na to, že vláda letos schválí termín přijetí Eura. To už je sice passé, ale udělejte si obrázek o pracovní náplni managerů této fabriky. A když je na bonusy, tak jakýpak asi mají přidělený fond na úplatky politikům ohledně toho Eura, šrotovného atd?

Jak píše Kohout, na šrotovném je fakt hodné málo ospravedlnění-hodné. Zato v tom lítají prachy. A populisticky je to také hodně prodejné, viďte Karle, s tím vaším "klíčovým vyspělým odvětvím" :-)
10. 07. 2009 | 12:54

Frante napsal(a):

Ač nejsem ekonom, měl jsem obavy ze závislosti na automobilovém průmyslu z důvodu rostoucí ceny ropy. Kvůli rostoucím cenám paliva klesne poptávka po autech, auto se už nebude tolik vyplácet proti MHD, s autem se tolik nenajezdí a tudíž se tolik neopotřebuje a nebude tudíž potřeba kupovat nové ...
10. 07. 2009 | 13:08

michal napsal(a):

Je to zajímavé, jak se brojí proti šrotovnému. Přitom každý pražák dostává (prostřednictvím svého magistrátu) jedno "šrotovné" každý rok! Každý člověk z Ostravy, Brna nebo Plzně přibližně jednou za dva roky! Říká se tomu zákon o rozpočtovém určení některých daní... Jenže to "ekonomům" tolik nevadí, protože sami v těchto městech bydlí a tak zbytek ČR platí jim, což je zjevně v pořádku...
10. 07. 2009 | 13:10

JAHA napsal(a):

Ad: fantom
Podme rozbijat okna. Ceska ekonomika nam bude raz vdacna:-).

P. S. Len na okraj k srotovnemu - auto by si kupilo aj mnoho takych, ktori nanho momentalne nemaju, teda zadlzia sa, ale ked stat na auto prispeje, tak ako mozno premarnit taku sancu, ze? ked sa nerozumne zadlzia, moze sa stat, ze nebudu mat na splatky. Ked nebudu mat na splatky, pride exekutor. Exekutor zoberie nieco hodnotne - napr. nove auto. Srotovnik nebude mat auto, ale bude mat dlhy...Dostane sa pod hranicu chudoby. Stat zvysi dane, aby mal na vyplacanie davok, atd. atd., atd.
10. 07. 2009 | 13:14

Frante napsal(a):

michal
Co prosím od koho dostávám podle zákona o rozpočtovém určení?
10. 07. 2009 | 13:23

David napsal(a):

Škoda Auto - zisk po zdanění za rok 2008 – 10,818 miliard korun, a to je o jednu třetinu méně než za rok 2007, kdy zisk po zdanění byl 15,982 miliard korun.

Kdyby Škoda Auto si snížila svůj čistý roční zisk z 10 na 5 miliard tím, že sníží ceny aut, tak by žádné šrotovné ze strany státu nebylo potřeba.

Ptám se, proč by měl stát, vybraným soukromým firmám, pomáhat udržet si své zisky z peněz daňových poplatníků?
10. 07. 2009 | 13:30

StandaT napsal(a):

Šrotovné se stává, kromě jiného, i symbolem toho, že tato krize nepřinese žádnou katarzi.

Na jednu stranu jsou zde politické síly (a jejich příznivci), kteří vidí řadu problémů (oprávněně) v nadvýrobě a zběsilém, mantinely nespoutaném konzumerismu ničícím rodinné rozpočty, ale možnost přibrždění stávajícícho šíleného tempa ignorují pro v tomto případě víceméně okrajové udržení několika málo pracovních míst (odmysleme si místa obsazená cizinci). Míra automobilismu je už taková, že směr se už přehoupl od zvyšování kvality života (mobilita) ke jejímu snižování (znečištění, zátěž rodinných rozpočtů, nehodovost). Pokud politická representace není schopna využít ani takovéto vyjímečné situace ke korekci zničujících trendů, přinést nové/modifikované vize, naplnit hesla/dát konkrétní obsah pojmům jako jsou kvalita života, dlouhodobý rozvoj, zdravé životní prostředí, ale dává lidem volební dárky, pak ji nelze chápat jako vhodnou pro to, aby v nadcházejích volbách dostala možnost vést zemi. Šrotovné, 13. důchody, plošné programy pro voliče a další opatření jsou jen náhražkou, úplatkem za chybějící vize vedoucí ke skutečné kvalitě života. Tahle krize mohla přinést kromě stinných stánek i ty světlé. Nepřinese. To bychom nesměli mít místo politických elit hochštaplery.
10. 07. 2009 | 13:30

pavel napsal(a):

A co ostaatní zákony v balíčku, které nepodepsal, podpora v nezaměstnanosti a další.Ty jsou důležitější. Co k tomu řeknete?
Proč nejásáte? Máte strach, že o Vás řeknou, že jste také asociál?!
10. 07. 2009 | 13:31

Jochim napsal(a):

Močovné je skvělé, to by pomohlo hospodským, mojí ženě by se zase líbilo hadrovné.
10. 07. 2009 | 13:36

F. Adamec napsal(a):

Srotovne versus prehled pujcek a skladba portfolia EIB v CR - cast 1:
Datum Sektor Projekt EUR
16.06.92 Global loans STATE BANK APEX GLOBAL LOAN 57 000 000
28.06.93 Telecom TELECOMM 65 000 000
26.07.93 Industry VW/SKODA 100 000 000
15.09.94 Telecom TELECOMM 30 000 000
13.12.95 Transports ROADS 60 000 000
14.12.95 Energy CEZ I (POWER PLANT IMPROVEMENTS) 100 000 000
14.12.95 Energy CEZ I (POWER PLANT IMPROVEMENTS) 100 000 000
04.12.96 Transports RAIL CORRIDOR II WARSAW-VIENNA 200 000 000
05.12.96 Energy SKODA CHP 55 000 000
30.06.97 Transports RAIL CORRIDOR BERLIN-VIENNA 75 000 000
02.10.97 Transports NUREMBERG-PRAGUE (D5 MOTORWAY) 165 000 000
30.10.97 Composite infra CZECH REP. : FLOOD DAMAGE RECONS 200 000 000
30.10.97 Telecom TELECOMM II 100 000 000
27.05.98 Transports CZECH MOTORWAYS 230 000 000
10.07.98 Global loans COMMERZBANK GLOBAL LOAN 10 000 000
10.07.98 Global loans BANK AUSTRIA GLOBAL LOAN 10 000 000
10.07.98 Global loans HYPOVEREINSBANK CZ A.S. GLOBAL LOAN 10 000 000
21.12.98 Industry AIR PRODUCTS EUROPE 14 339 487
29.12.98 Global loans DEUTSCHE BANK GLOBAL LOAN 10 000 000
18.05.99 Global loans HYPOVEREINSBANK CZ A.S. GLOBAL LOAN 25 000 000
28.06.99 Water, sewerage PRAGUE MUNICIPAL INFRASTRUCTURE 50 000 000
16.11.99 Transports E ROADS II 100 000 000
16.11.99 Transports PRIORITY ROAD AND M-WAY REHABILITATION 95 000 000
18.02.00 Transports PRAGUE METRO 75 000 000
13.04.00 Global loans CSOB GLOBAL LOAN 50 000 000
07.06.00 Water, sewerage WATER SECTOR FRAMEWORK LOAN 100 000 000
20.12.00 Transports CESKE DRAHY III 160 000 000
30.05.01 Global loans BANK AUSTRIA GLOBAL LOAN 25 000 000
26.11.01 Transports CZECH MOTORWAYS 170 000 000
04.12.01 Global loans HVB BANK CZECH REPUBLIC GL 100 000 000
04.12.01 Telecom TELIA PAN-EUROPEAN VIKING NETWORK 25 000 000
20.12.01 Water, sewerage PRAGUE MUNICIPAL INFRASTRUCTURE 70 000 000
27.05.02 Health, Education MASARYK UNIVERSITY BRNO 95 000 000
28.05.02 Water, sewerage FLOOD PREVENTION 60 000 000
19.06.02 Industry CONTA S.R.O. - PODBORANY (CANDY GROUP) 18 000 000
26.06.02 Transports PRAGUE METRO 75 000 000
27.06.02 Transports PLZEN MOTORWAY BY-PASS 210 000 000
05.11.02 Global loans VOLKSBANK CZECH REPUBLIC GL 20 000 000
05.11.02 Global loans VOLKSBANK CZECH REPUBLIC GL 20 000 000
20.12.02 Composite infra FLOOD DAMAGE RECONSTRUCTION II 400 000 000
06.03.03 Composite infra FLOOD DAMAGE PRAGUE METRO 80 000 000
27.03.03 Global loans RAIFFEISEN CZECH REPUBLIC GL 15 000 000
27.03.03 Global loans RAIFFEISEN CZECH REPUBLIC GL 30 000 000
10.04.03 Transports PRAGUE AIRPORT TERMINAL - AFI 281 716 593
10. 07. 2009 | 13:44

Carlos V. napsal(a):

Nebesa (doslovne) nam letos pridelila nebeske srotovne. Naklady na odstranovani skod budou v miliardach, a budou to ucelne vynalozene naklady - statu, firem i lidi.

Neni duvod vyhazovat dalsi penize za veci neznicene. Staci, co bylo zniceno.
10. 07. 2009 | 13:45

F. Adamec napsal(a):

Srotovne versus prehled pujcek a skladba portfolia EIB v CR - cast 2:
Datum Sektor Projekt EUR

11.08.03 Global loans KOMMUNALKREDIT EAST WEST GL 15 000 000
22.09.03 Transports PRAGUE METRO II -AFI 75 000 000
03.10.03 Industry TPCA CAR PLANT KOLIN 225 000 000
16.10.03 Industry TPCA CAR PLANT KOLIN 225 000 000
17.10.03 Industry AUTOMOTIVE SUPPLY INVESTMENT FRAMEWORK 220 000 000
04.12.03 Global loans CSOB GLOBAL LOAN 30 000 000
04.12.03 Global loans CSOB GLOBAL LOAN 20 000 000
11.06.04 Global loans VOLKSBANK CZECH REPUBLIC GL II 40 000 000
11.06.04 Global loans CESKA SPORITELNA GL 50 000 000
27.07.04 Transports PRAHA SOUTH-WEST RING ROAD 200 000 000
23.09.04 Transports CZECH MOTORWAYS II (D8) -AFI 250 956 772
02.12.04 Global loans VOLKSBANK CZECH REPUBLIC GL II 20 000 000
14.12.04 Energy MERO-IKL (D-CZ) PIPELINE 100 000 000
14.12.04 Transports RAIL CORRIDOR BERLIN-VIENNA 125 000 000
30.06.05 Transports PRIORITY ROADS AND MOT. REHAB. II-AFI 30 000 000
01.07.05 Water, sewerage PLZEN WATER INFRASTRUCTURE 15 300 000
08.07.05 Industry BENTELER AUTOMOTIVE 44 000 000
08.07.05 Services BENTELER AUTOMOTIVE 6 000 000
11.07.05 Services ECE ARCADES 45 200 000
14.07.05 Health, Education MORAVIA-SILESIA REGIONAL INFRA 1 831 501
14.07.05 Services MORAVIA-SILESIA REGIONAL INFRA 1 831 501
14.07.05 Transports MORAVIA-SILESIA REGIONAL INFRA 16 483 516
14.07.05 Urban infra. MORAVIA-SILESIA REGIONAL INFRA 16 483 516
15.07.05 Global loans SG EQUIPMENT FINANCE CZ GLOBAL LOAN 8 000 000
15.07.05 Global loans SG EQUIPMENT FINANCE CZ GLOBAL LOAN 7 992 007
01.09.05 Global loans CESKA SPORITELNA GL 50 000 000
22.09.05 Transports PRAHA SOUTH-WEST RING ROAD 110 000 000
22.09.05 Transports CZECH MOTORWAYS II (D8) -AFI 135 281 385
29.09.05 Transports MITSUI LOCOMOTIVE LEASING 10 000 000
17.10.05 Composite infra SOUTH-MORAVIA REGIONAL INFRASTRUCTURE 4 872 601
17.10.05 Health, Education SOUTH-MORAVIA REGIONAL INFRASTRUCTURE 10 151 253
17.10.05 Transports SOUTH-MORAVIA REGIONAL INFRASTRUCTURE 25 581 159
28.10.05 Energy MERGING EUROPE CONVERGENCE FUND 2 310 000
28.10.05 Industry EMERGING EUROPE CONVERGENCE FUND 2 380 000
28.10.05 Services EMERGING EUROPE CONVERGENCE FUND 2 310 000
09.11.05 Urban infra. BRNO MUNICIPAL INFRASTRUCTURE 84 473 728
11.11.05 Urban infra. USTI NAD LABEM MUNICIPAL INFRA 33 789 491
08.12.05 Composite infra ZLIN REGIONAL INFRASTRUCTURE 20 737 566
08.12.05 Health, Education ZLIN REGIONAL INFRASTRUCTURE 10 368 783
08.12.05 Transports ZLIN REGIONAL INFRASTRUCTURE 20 737 566
13.12.05 Transports OLOMOUC REGIONAL INFRASTRUCTURE 31 106 349
16.12.05 Global loans VOLKSBANK CZECH REPUBLIC GL III 40 000 000
22.12.05 Industry SKODA / VW SK CAPACITY DEVELOPMENT 405 000 000
22.12.05 Services SKODA / VW SK CAPACITY DEVELOPMENT 45 000 000
1992-2005 CELKEM 6 774 234 774 EUR statni dluh.
10. 07. 2009 | 13:47

Greyhound napsal(a):

"Ekonom může mít silný názor na budoucnost toho či onoho odvětví, ale pouze špatný ekonom si nepřipustí pochybnosti.", říká pan Kohout. V článku Americká krize, akcie a Česko napsal : "Bankovní krize nehrozí ani v USA, ani v Evropě, ani v ČR. Pokles či stagnaci světových burz po dobu několika týdnů či měsíců ovšem nelze vyloučit."
10. 07. 2009 | 13:54

Pepa napsal(a):

Kolovrátek Kohout. Neustále omílá to svoje, aniž by se obtěžoval si zjistit fakta:

1. investiční pobídky nikdy nebyly zaměřené na automobilový (ani jiný) sektor. Byly a jsou za stejných podmínek dostupné všem projektům ze zpracovatelského průmyslu. A od roku 2001 i centrům pro výzkum a vývoj, IT projektům sa tzv. strategickým službám.

2. investiční pobídky výrazně přispěly k transformaci českého průmyslu od těžkého k lehkému průmyslu, a od textilního a obuvnického průmyslu k výrobám s větší konkurenceschopností, např. autosoučástkám a elektronice, takže i přes současný pokles je na tom český průmysl (vcelku) relativně dobře.

3. obě nové automobilky podpořené investičními pobídkami si zatím v krizi vedou celkem dobře a obě nedávno znovu zahájily pozastavené nábory pracovníků.

4. velká část výrobců součástek několik let po zahájení výroby v ČR také v ČR otevřela centra firemního výzkumu a vývoje (např. Denso, Valeo), takže investiční pobídky pro výrobu měly i sekundární efekt.

Globální krizi která postihuje všechny sektory a všechny země světa nepředpokládal nikdo, ani P. Kohout, který se tak chlubí jak "předpověděl" asijskou krizi z roku 1997. A vyvolali ji ti, ke kterým se p. Kohout tak nadšeně hlásí - investiční poradci, manažeři investičních a penzijních fondů a jiní spekulanti.
10. 07. 2009 | 13:56

trotl napsal(a):

Kdo má na nové auto? Většina normálních lidí nikoliv. Vytáhnou šrotovné, budu si muset půjčit zbytek. Budu mít půjčku, kterou budu muset splácet. Rostou mi životní náklady-bydlenía služby s tím spojené. Budu mít hluboko do kapsy. Omezím nákupy zboží (stará televize bude sloužit déle, stejně tak pračka, mikrovlnka apod.) a služeb (kadeřník, vysedávání v hospůdce, dovolená apod.) a nebudu rozhazovačný při nakupování potravin. Ve svém důsledku na šrotovné doplatí zbývající odvětví, protože půjčku na auto budu splácet déle než bude trvat podpara autom. průmyslu. Když se ekonomika zmátoří budu řvát po zvýšení platu, protože budu mít stále hluboko do kapsy. Výsledek. Horší stav než před zavedením šrotovného. Kolik že zisku mají automobilky z jednoho auta? Co kdyby si ten zisk snížily. Půjčky od bank zase silně podpoří zisky bak. Tak komu to poslouží.
10. 07. 2009 | 13:59

hawk napsal(a):

Mě zaujal včera v TN výrok Paroubka k šrotovnému:

"tím se oddálí výplata šrotovného lidem, kteří vlivem krize ztratili práci"

To jsem si málem nad tím, jak už si nevidí do huby, ustlal. Protože jistě je pro člověka, který ztratí práci, primární myšlenkou koupě auta :-))) No prostě socan a ještě k tomu Paroubek :-))
10. 07. 2009 | 14:13

Lea napsal(a):

nejde o smyslnost šrotovného jako o to, že šrotovné bylo součástí dohody ODS - ČSSD. Na snížení odvodů sociálního ušetří zaměstnavatelé a tratí stát - 13 miliard. Šrotovné mělo přijít na 3-5. Přesvěčte mne o smysluplnosti snížení odbodu sociálního za zaměstnance,kdy nebude mít podnik odbyt. Práce bude pro třicet zaměstnanců,aby byli normálně vytíženi. Zaměstnavatel je takový dobrodinec, že dá osazenstvu pohov,aby udržel zaměstnance v pracovním poměru, neboť snížení odvodů dává mu tuhle možnost.
10. 07. 2009 | 14:38

Paul napsal(a):

Pane Hawk, příště lépe poslouchejte. Šrotovné je součást balíčku, kde kromě šrotovného jsou zrychlené odpisy a delší podpora v nezaměstanosti, a o té Paroubek hovořil. Klaus totiž nevetoval pouze šrotovné, ale celý balíček, tzn., že všechna tři opatření jdou díky němu k ledu, (pokud tey jeho veto poslanci nepřehlasují 101 hlasy).
10. 07. 2009 | 14:42

hawk napsal(a):

Lea

zaměstnavatel sníží mzdu o ponížené sociální a zaměstnanec to nepocítí, přesto zaměstnavatel bude bude vyplácet výplatu jako celek nižší. Proto, aby nemusel propouštět a nesnižoval náklady takto.

Samozřejmě, že pokud podnik nemá odbyt, tak má v krizi shnít. Od toho krize je.
10. 07. 2009 | 14:42

hawk napsal(a):

Paul

ale jen šrotovné, protože o tom, o čem píšete, bylo již v jiném zákoně. Šrotovné bylo jako přílepek k jinému zákonu.A nakonec náš papaláš č. 1 mluvil o šrotovném jako takovém. No a o tom mluvím já.
10. 07. 2009 | 14:49

jarpor napsal(a):

Standa T.

Připojuji se k Vašemu příspěvku z 10.07.2009 13:30:26.

Hezký den
10. 07. 2009 | 14:55

IRO0NIK napsal(a):

Celá západní Evropa může litovat, že tam nemají takové chytrolíny jako jsou u nás Václav Klaus a autor článku Pavel Kohout. Všichni jsou tam ekonomicky strašně hloupí, jen u nás jsou tzv. ekonomové a tzv. ekonomičtí komentátoři strašně, ale opravdu strašně chytří.
10. 07. 2009 | 15:06

Jirka H napsal(a):

To Iroonik:
Tak tu jejich argumentaci rozsekejte na maděru. Na co čekáte. S chutí si to přečtu.
10. 07. 2009 | 15:12

MoB napsal(a):

Zajímavé je, že debata o šrotovném probíhá mj. v době, kdy automobilky zavádějí pracovní soboty, protože nestíhají. Takže k čemu šrotovné?

A navíc - pokud bude zavedeno, uspíší část poptávky, která by se normálně realizovala později. Jenže to znamená, že se později nerealizuje a zase se nebudou prodávat auta, akorát o pár měsíců později.

Prostě vymyšleno to je skopovou hlavou a jiné skopové hlavy to prosazují...
10. 07. 2009 | 15:13

StandaT napsal(a):

Leo: pokud podnik nemá obdyt, tak samozřejmě vyhodí lidi. Pokud majitel nevidí šanci, vyhodí všechny a zavře krám. Pokud si ale vyhodnotí, že má šanci krizi přežít, bude se snažit udržet si klíčové zaměstnance. A toto opatření mu umožní si udržet těchto lidí o trošičku více a tím i do budoucnosti přenést trošku více know-how, které je rozprostřeno mezi zaměstnanci. Jinak řečeno - kanonenfuther bude tak jako tak obětován, ale fachmani, jádro firmy se snadněji přenese skrze krizi.
10. 07. 2009 | 15:21

Paul napsal(a):

To Hawk. Když chcete něco tvrdit tak si alespoň předem sežeňte informace, když už máte špatný sluch (:-))). V době Netu je to velice jednoduché. Podívejte se do sněmovního tisku 743/0 Návrh zákona o podpoře hosp. růstu a soc. stability, a zejména si všimněte $37d, a bodů 4,6,15 důvodové zprávy.
10. 07. 2009 | 15:42

severočech napsal(a):

navrhuji zavést ekonomovné,
vyměnit ekonomy, co nás zavedli do marastu a stále jsou nejchytřejší
10. 07. 2009 | 15:45

pepr napsal(a):

... a zvláště omylný ekonom je autor sám. Opakovaně jsme od něho četli že chceme-li to vůbec někam dotáhnout, tak máme kopírovat to, co provádějí v Pobaltí, v lepším případě v Irsku. Když se podíváte na poklesy HDP v 1.kvartálu 2009 v Evropě, tak by autor měl místo filosofických úvah o šrotovném rozebírat, kde udělali přátelé z Pobaltí chybu...O teorii prospěšnosti snižování daní vždy a za každou cenu, kterou také trvale hlásal, ani není třeba diskutovat - katastrofální fiskální důsledky Bushových daňových úlev kritizovali v USA všichni, kdo mají mezi ušima něco jiného než vakuum...
10. 07. 2009 | 15:56

Admirál napsal(a):

Šrotovné není dobrý nápad. jedná se jen o odsunutí problému. Ten, kdo si chtěl koupit auto zítra, si ho možná koupí už dnes, ale co bude zítra? Na zimu můžeme očekávat další propad.

Nehledě na fakt, že všem znepřehlednil trh. Dnes nikdo nepříjme pracovníka na dobu neurčitou.

Ten samý nesmysl je sleva na sociálním pojištění.

hawk sice tvrdí,že "pokud podnik nemá odbyt, tak má v krizi shnít. Od toho krize je." Zapomíná ale, že u nás je krize pouze a jenom o hlubokém propadu zakázek, který postupně dopadne na všechny.

Shrnuto a podtrženo, jak šrotoné, tak sleva na soc. pojištění je mrhání penězi.
10. 07. 2009 | 16:10

Rumcajs napsal(a):

Klausovi vysekávám hlubokou poklonu, že nepodlehl nehorázným lobistickým tlakům a zachoval si tvář.

A Vám říkám pane Kohoute, že lépe to už nešlo napsat.Ještě by to chtělo pár reakcí od Levounů, aby bylo něco pro zasmání a můžeme zajít na pivo.
10. 07. 2009 | 16:22

Turfez napsal(a):

Thanks for sharing
10. 07. 2009 | 16:36

Jan Vaculík napsal(a):

Ano, to je dobře napsaný příspěvek.

Automobilismus jako takový je bublina fedrovaná horem-dolem: obrovský tlak vytvářený reklamou atp. vede k tomu, aby lidi do aut investovali prostředky jdoucí vysoko nad rámec skutečné potřeby.

(Jeden z drobných důkazů: Ještě žádný stát neuzákonil, že na každém autě by měl být černý výstražný pruh s lebkou a hnáty jako na cigaretách!)

Teď se konečně stalo, že ta bublina aspoň trošičku splaskla - ale populisté se snaží zalepit ji a pumpovat ještě víc!
10. 07. 2009 | 16:38

Pepa Řepa napsal(a):

Šrotovný, nešrotovný, mně je to jedno.
Většina mých kamarádů zavedla šrotovný už před dvaceti lety. Na první manželky.

Teď jim to ty nové vrací.Šup do sběrny, dědku.

Ještě, že jsem nešrotoval a obcházel pískoviště.
10. 07. 2009 | 16:45

Rejpal napsal(a):

Lidé často nekupují nová auta proto, že jim to nepřipadá jako vhodný způsob utrácení peněz. Starší auta jim totiž poslouží úplně stejně, jen levněji. V Německu zavedli tak výraznou slevu (krom daňové slevy byla motivována i sleva prodejce), že spolu s typickou německou mentalitou (koupí Německého zboží podpořit domácí ekonomiku) vytvořilo příznivé výsledky. Částečně i v Polsku přineslo šrotovné očekávaný růst, v ostatních Evropských zemích nepřineslo nic pozitivního, pouze byly vyházeny peníze daňových poplatníků oknem.
Jestli on není základní problém v tom, proč by vlastně průměrný evropan měl kupovat nové auto? Úvaha: 1.Škoda Octavia Combi, r.v. 2009, 1.9 TDI 105 koní, výbava Ambiente, 529 900 Kč. Lancia Lybra, 1.9 JTD 105 koní, r.v. 1999, výbava LS, cca 2500 Euro (s dovozem z I, přihlášením, Bursíkovným atd. cca 87 000 Kč). Srovnání? Karoserii má Lybra tužší, v oblasti nohou je prostornější, Octavia je nepatrně širší v oblasti ramen; užitná hodnota obdobná, Octavia má o pár litrů větší zavazadelník. Motor má Lybra lepší, je tišší, má lepší průběh výkonu a obdobnou spotřebu paliva. Jízdní vlastnosti a řízení jsou jasně dominující u Lybry, ta má navíc lepší sedadla a celkové zpracování, zato má navigaci s horší přehledností a palubní komp není v češtině. Cena náhradních dílů je na Lybru o cca 20 % nižší. Tak proč bych proboha měl vyhazovat peníze za novou Octavii???
10. 07. 2009 | 16:48

SuP napsal(a):

Pepa Řepa -
to, co píšeš, není šrotovné, ale "Babizné". Už jsme to kdysi probírali s Hajným. alůe možná jsi tenkrát chyběl?
10. 07. 2009 | 16:52

Realista napsal(a):

Pan Kohout nezklamal. Chytrolín jako vždycky.
10. 07. 2009 | 17:12

dříve ruda napsal(a):

Standa T:

po jarporovi se i já připojuji k vašemu příspěvku z 10.07.2009 13:30:26.
10. 07. 2009 | 17:32

Tom napsal(a):

Taky může jít a těch šest franků zakopat na zahradě. // pak by došlo k poklesu peněžní zásoby, tím by se zvýšila reálná hodnota peněžních zůstatků (deflace) a někdo jiný by si za jiné franky koupil levněji to, čeho se pekař vzdal zakopáním svých franků na zahradě. Chápu, že bez znalosti ekonomie se ekonomové napadají snadno, ale Bastiata (a všechny ostatní, kdo uvádějí jeho příklad) bych v tomto nepodceňoval.
10. 07. 2009 | 19:05

michal napsal(a):

Pane/í Frante,

předpokládám, že jste z jednoho ze čtyř velkých českých měst. Potom na Vás dostává Váš magistrát několikrátnásobně více peněz než na jednoho vesničana dostává nějaký obecní úřad. Pro Prahu to ROČNĚ odpovídá přibližně tomu tolik kritizovanému šrotovnému. A ze "zákonu jedné peněženky" (-: je jasné, kde se ty pěníze berou...

A tyto peníze se přetransformují v lepší silnice, lepší MHD, atd. obecně v lepší kvalitu života, kterou si na venkově musí lidé platit ze svého (a ještě k tomu doplácejí na Prahu a další velká města...)

Čili KAŽDÝ pražák dostává JEDNO ŠROTOVNÉ KAŽDÝ rok. Až toto začnou kritizovat "ekonomové", uvěřím jim, že to myslí s tou kritikou šrotovného vážně...
10. 07. 2009 | 19:07

dave_007 napsal(a):

Ja bych si jen dovolil pripad jednu, dve poznamky:
Pokud si nekdo mysli, ze automobilky jsou high-tech spolecnosti, je velmi najivni. On to o sobe automobilovy prumysl rad rozhlasuje, ale i pres to to neni pravda. Par nadsenych univerzitnich studentu dokazalo uz pred 8 lety udelat prima osobni vozitko se spotrebou 1l bezninu na 300 km. A kdyz tohle dokazou jeste nedostudovani studenti a automobilky to nezvladaji, nebo nechteji zlvadat, tak proste nemohou byt high-tech.
10. 07. 2009 | 19:28

Ferry napsal(a):

Zijic v Nemecku, rad bych jenom pridal do diskuze par faktu - tzv. Abwrack premie ma nekolik cilu, hlavni byl nicmene - zbavit se aut starsich 10ti let jako nebezpecnych doprave a zivotnimu prostredi. Coz je vyhodne pro vsechny zainteresovane - majitele aut, pojistovny, policii, vyrobce aut, majitele srotovist, banky, pojistovny. Za druhe, pokud budou domaci (Nemecti) prodejci a vyrobci dostatecne sikovni prodaji spoustu nemeckych aut. Finance ve zkratce - verejne penize se naliji do ekonomiky bezztratove, protoze se zase ve forme ruznych dani vrati zpet. Za treti - stat dava signal svemu stezejnimu prumyslu, ze mu neni lhostejny a velke firmy, ktere plati take velke dane jsou v nemecke ekonomice vitany... Cele to melo nebo stale ma 'trochu' pomoci preklenout nynejsi krizove obdobi a pri trose stesti znovu rozhybat ekonomiku. Cili lepsi je delat alespon neco nez nedelat nic a cekat. Ale cele se to bude dat zhodnotit az po nejake dobe.
10. 07. 2009 | 19:50

extremista napsal(a):

to Lea:

"Smyslností" jste asi myslela "smysluplnost".

Na šrotovném nic smyslného není, ... ani smysluplného, samozřejmě.

Hezký večer.

ex
10. 07. 2009 | 20:47

František napsal(a):

Pane Kohoute,zajímal by mně váš pohled na další stránku věci a to
je pomoc chudým lidem na obnovu
vozového parku v ČR.Nevím kolik je ještě ,možná několik set tisíc,zralých na šrot aut Škoda,
Wartburg.Lada,atd.Každých deset tisíc pomůže.Ovšem vás a ČNB takové věci nezajímají.
10. 07. 2009 | 21:12

SuP napsal(a):

michal -
Jestli je vás na vsi 523, pak je blbost, abyste si tam zařizovali tramvaj. Takže ty peníze nedostáváte. Na rozdíl od vás Praha je dostává, protože musí budovat a posléze udržovat tramvaj, vlak, metro, autobusy a letiště asi tak pro 1100000 lidí.
10. 07. 2009 | 21:15

honza napsal(a):

Pan Kohou nejdříve tvrdil, že žádná krize není a pak, že už ji máme za sebou. Topolánek zase říkal, že krize se nám vyhne. Tito pravicoví neználkové jsou ti praví, kteří mají bojovat proti krizi.
10. 07. 2009 | 21:16

Eva napsal(a):

Nečtu celé. Ale vyjímečně s panem Kohoutem souhlasím. Šrotovné raději ne. Dopady krize se pak protáhnou na delší období.
10. 07. 2009 | 21:31

vlk napsal(a):

No koukám, že když jsem tu nějaký čas nebyl, o nic podstatného jsem nepřišel: Kohout už je zas e ve standardní neokonzervativní formě a kalí ocel. Do modra. Úplně do modra. V článku je jedna jediná vta, s kterou s e dá plně souhlasit. A totiž to, že stát šrotoným zcela nesystematicky vrací část DPH. Punktum. dál už je to jeden blaf za druhým.

Kohout si vůběc nepokládá otázku - proč vlastně šrotovné ?
Protože se stát chce připravovat o daně, Asi sotva. prostě je krize. A momentálně jsme ve fázi tvrdého propadu. Takže stát volí ikrátkodobá opatření, aby těch míst v téhle fázi ztratil co nejméně! Je to snadně pocopitelné. Věřím, že i pro Kohouta.Navíc - jak už jsme tady vícekrát konstatoval, je to jediné opatření, které sát v podstatě nic nestojí. Prootže ani neomezuje výběr daně jako například odpuštění DPH u podnikatelských aut nebo naprosto nesmyslné tzv. snížení sociálního u některých zaměstnanců nebo nežádá přímo další prostředky ze státního rozpočtu, jakým jje například podpora exportu.
Je zajímav, že Kohout a jeho fandové odstranění DPH u podnikatelských aut plně podporují, podobně skutečn ě nesmyslné snížení sociálního, které podle mne udělá jen díru za 18 miliard do státního rozpočtu,a le nepřinese ani jednojediné pracovní místo navíc nebo anijedno, které by odvod snížený asi o 3 stovky zachránilo, žádný problém nemají. Ale když něco dostane zpět volič, daňový poplatník, je to zkrátka špatně. Zajímavé. já se vždycky naivně domníval, že občané tvoří stát a jsou zdrojem vší moci. teď vidím, že je to jinak. Že stát tvoří , podle Kohouta a spol. jen někteří občané a firmy.
pěkná je i Kohoutova další opakovaná "moudostů - totiž , že automobilový průmysl zd epříliš expandoval a to na základě podpor a měl by být omezen.
Rád bych s e Kohouta zeptal, co by dtady a si tak dne s bylo za práci, nebýt automobilového průmyslu. Ano, monokultura, jakákolvi je snadno zranitelná. Nicméně, nebyli jsme , po debaklu české cesty privatozace, ve stavu si vybírat. MByl by Kohout tak laskav a odpovědl mi na otázku, co by asi tak bylo u Kolína místo TPCA nebo v Nošovicích místo Korejců, kdyby prostě investovali jinde? Odpovím si sám. U Kolína nevím. V Nošovicích lán s e zelím. Bude se Kohout dohadovat o tom, o kolik by nošovické zelné pole bylo pro celkovou ekonomiku rpeubliky přínosnější než automobika?
Jo už slyším hlášky -měli s e podporovat domácí podnikatelé.....No a no jak jinak. Ti by jistě drželi domácí zaměstnanos. Sklárny a porcelánky skupiny Porcel a plus mluví celkem jasnou řečí. Podobně by mohli vyprávět lidé z Heřmanovy Hutě. Malá obec.Kde byla firma na várobu pivních sklenic .Už není. Přestěhováno do Číny. CO třeba OP Prostějov? Hm. Tak ten šije taky zejména všud e jind e než vČR...A co takové SOlo SUšice? No tak to přestěhovalo výrobu sirek do Indie. ..To jen abychom ěli nějakou štychprobu.

A na závěr jeden nikoliv dolovný citát / z jiného Kohouta. Aby byl a zřejmá jeho myšlenková konzistentnost.
Pomoc bankám je v pořádku. Diostávají zpět jen část ztoho, co v předchozích letech odvedly na daních!
Jsem rád Kohoute, že šrotovné je ve vašem uvažování paskvil, ale pomoc bankám- navíc vynucená je ok.

Jako komik jste sic e dost pokleslý, nicméně zábavný. Takový ekonomický Tele-Tele. NA kdysi velirenomovaného komentátora ekonomických jevů nic moc, ale doba je těžká alidi jsou dnes vděčni i zapokleslý humor.
10. 07. 2009 | 21:38

Fibonucci napsal(a):

Vlku, vlku.

Motat pomoc bankám s pomocí automobilkám? To opravdu nevidíte rozdíl?

A taky nějaké argumenty pro to šrotovné by to chtělo. Až ho někdo obhájí, pak ho můžeme s fanfárama spustit:-) Automobilky mají zavádět praocovní soboty, nebo pracovní noc z pátku na sobotu či co a vy jim chcete lít peníze?

Někdo tu poznamenal, že povodně byly takové boží šrotovné. Je to stejný případ jako s Bastiatovým rozbitým oknem. Jen to za nás udělal někdo jiný. A penízky na povodně dostaneme za lepší úrok, takže bych to raději nalil na obnovu poškozených území.

Do aut bych peníze opravdu nevrážel.
10. 07. 2009 | 22:11

stále rebel napsal(a):

Stanovisko Sdružení automobilového průmyslu
k vetování „šrotovného“ prezidentem České republiky

Na odmítání a neustálé diskuze o zavedení „šrotovného“ v ČR však doplácejí především tuzemští výrobci skupin, dílů a příslušenství vozidel, kteří dodávají své produkty všem evropským automobilkám. Při jednáních se zahraničními partnery je jim vyčítáno, že se ČR „nemorálně veze na cizích vlnách“, že je „černým pasažérem“ v rámci evropského automobilového průmyslu. To značně ztěžuje jejich vyjednávací pozici při uzavírání smluv o přidělení zakázek na modely připravované pro roky 2011 až 2013.

„Šrotovné“ zavádí mimo jiné i USA a Čína (kromě 12 zemí EU, kde v současné době probíhá nebo již proběhlo). Zavedením „šrotovného“ dochází k alespoň dílčímu vyrovnání propadu prodejů daných sníženou poptávkou „standardních“ zákazníků v době ekonomické recese.
http://www.autosap.cz/sfile...

Za 1.-3. měsíc 2009 bylo v České republice vyrobeno celkem 206 908 kusů vozidel, z toho 206 685 ks motorových, což je o 23,12 % méně než ve stejném období roku 2008. Největší podíl má samozřejmě výroba osobních automobilů (včetně malých užitkových vozů kat. N1), kterých bylo vyrobeno 205 281 ks, což je o 23,04 % méně než za 1.-3. měsíc 2008.
http://www.autosap.cz/defau...{4A86501A-BBD5-4B8F-AE57-397BC8051C9A}
10. 07. 2009 | 22:31

vlk napsal(a):

Fibonnuci

je mi líto, ale šrotovné, v kterékoliv zemi, která ho už zavedla nebo zavede, bud e jen naprosto nevýznamným zlomkem pomoci bankám. Pamatujete kolik stála sanac e bank u nás ? 350 miliard! Peněz které prostě mohly a měly sloužit něčemu úplně jinému!
A argumenty pro šrotovné? že jako dodat? Víte co Fibonucci? Zkuste si můj příspěvek přečíst ještě jednou.
Noa pokud vám poodn přpadjí ujako uměřený příspěvek řešení krize , fajn! Dá s e to snadno zařídit. Odstřelme koordinovaně všechny přehrady na Vltavě! Většina z nás, co nebydlí v praze to klidně vezme. Ostatně fotbaloví fandové na venkově už to dávno pochopili§ Viz lejich chorály typu -zapalte Prahu, tu od Letné, tu od vršovic. To podle toho, kdo zrovna na venkov přijede. Do teď jsme si myslel, že jd eo primitivy.Teˇd vidím, že to jsou vlastně norodohospodáři, kteří výrezně předběhli dobu!
Ale ty přehrady jsou lepší.
Nejen, že bud epotřeba obnovit Prahu, což podle vás bud e úžasné šrotovné, al e bud e nutno znovu postqavit i ty přehrady. ne nám, , díky rozvinutí povodí žádná krize nehroz. Vonten Topolánek i Kohout měli vlastně pravdu, když kazali, že vlastně žádná krize není!
10. 07. 2009 | 22:34

Fibonucci napsal(a):

Vlku,

nejde o sumy, jako o význam.

A k povodním. Ty tu máme. Ty nemusíme schvalovat. Nevybrali jsme si je. Takže asi tak.

Namísto abyste mě nabádal abych četl váš brak, přečtěte si znova to o tom rozbitém okně. Pak snad nebudete vytahovat odstřelování přehrad.

A co hlásají fotbaloví fanoušci, kteří si dávají půl hodiny před zápasem sraz, aby se poprali... ehm, to přenechám také vám:-)
10. 07. 2009 | 22:42

Gerd napsal(a):

Vlku,
dosud jsem měl za to, že sanace bank a kampeliček stála 585 mld. Kč. Není těch 350 mld. trochu málo?
Hezký večer
10. 07. 2009 | 23:17

SuP napsal(a):

Vojáci!!
Přišel jksem mezi vás,
protože mi to nevadí

..a vám to pomůže!
10. 07. 2009 | 23:46

Pavel Sokolovsko napsal(a):

šrotovné je nic proti tomu jak bohatne PRAHA oproti jiným částem téhle zemi, např. na Sokolovsku se rabovalo uhlí za devizi ve velkém, aby následně nalili valuty do státního rozpočtu, a je dokázáno, že tyto valuty spolkl většinou pražský rozpočet, takže šrotovné pro PRAHU existovalo i za komančů, a teď prostě všichni dělají mrtvého brouka a PRAHA bohatne, chudé kraje KARLOVARSKÝ... chudnou, aneb chudneme za komančů, chudneme i dnes......
11. 07. 2009 | 09:28

Pavel napsal(a):

Na tom šrotovném si pomůžou jen ti kdo má peníze na nové auto a příspěvkem si polepší.Myslíte si,že ten kdo se zbaví staré šunky bude mít nejméně sto táců na nové auto?Takže šrotovné je dobré jen pro někoho těm co mají s prominutím prd stejně nepomůže.
11. 07. 2009 | 10:15

hlavní komentátor Financial Times napsal(a):

Keynes offers us the best way to think about the financial crisis

By Martin Wolf

Published: December 23 2008

We are all Keynesians now.

When Barack Obama takes office he will propose a gigantic fiscal stimulus package. Such packages are being offered by many other governments. Even Germany is being dragged, kicking and screaming, into this race.

The ghost of John Maynard Keynes, the father of macroeconomics, has returned to haunt us. With it has come that of his most interesting disciple, Hyman Minsky. We all now know of the “Minsky moment” – the point at which a financial mania turns into panic
11. 07. 2009 | 12:19

SuP napsal(a):

Pavel Sokolovsko -
Všude, kde se rabovalo cokoliv za devizi (od provizi?), byli rabující placeni neúměrně více proti ostatním, takže zase zpětně ruinovali státní pokladnu a tím se to relativně vyrovnávalo. Relativně proto, že oni za to navíc platili zdravím, které na hnoji nenašli a uiž jim ho nikdo nevrátil.
Takže zase: Kdo za to může?
KOMUNISTI!
11. 07. 2009 | 14:20

Vitek napsal(a):

Pane Kohout, je to jen Vaše teorie podložená "důvěryhodnými" zdroji. Ekonomie je věda. Příště napište něco o teorii vzniku hvězd. Budu se těšit.
11. 07. 2009 | 14:36

prirodovedec napsal(a):

vlk: Zdravim.

Severocech: Hezke. :)
11. 07. 2009 | 16:24

Frante napsal(a):

Michal
dík za vysvětlení. Jestli vesnice doplácí na Prahu je asi otázka. Já jsem jinde slyšel že je to naopak; v Praze se vyprodukuje větší hodnota ze které profitují i ostatní kraje. Nevím kde je pravda, jak se ta hodnota měří (hodnota duševní práce? turistický ruch?)
13. 07. 2009 | 09:13

karel napsal(a):

Šrotovné je pro ODS v zásadě špatné protože se jedná o pobídku pro obyčejné pracující lidi.ODS spíš pomáhá bohatým aby byli ještě bohatší......
15. 07. 2009 | 21:59

steimatzky napsal(a):

vlk to nikdy nepochopí
16. 07. 2009 | 14:51

whtch napsal(a):

[url=http://www.highwaytowatches...]swiss made watches[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]rolex air king[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]breitling navitimer[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]breitling superocean[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]rolex explorer ii review[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]rolex datejust[/url]
[url=http://www.highwaytowatches...]rolex yachtmaster[/url]
11. 05. 2010 | 05:08

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peka Karel · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy