Mýto a vládní mýty
Premiér Sobotka má na všechny problémy současné vlády jedinou odpověď: mohou za ně předchozí pravicové vlády. V polovině funkčního období, po dvou letech vlastního vládnutí, je to absurdní výmluva. Podobně ovšem argumentují i další členové vlády. Vláda je mentálně stále v opozici, bojuje s minulostí, resp. se svou představou o minulosti, místo toho, aby řešila problémy, které sama způsobila.
Vládní neschopnost se jasně ukazuje na příkladu výběru mýta. Tento neuvěřitelný příběh odhaluje, jak vláda pracuje. Vlastně nepracuje.
Odvolávám, co jsem odvolal
Vláda ani po dvou letech nemá žádnou představu, co má s mýtem dělat. Do vypršení smlouvy se současným dodavatelem, firmou Kapsch, zbývá pouhých jedenáct měsíců a v jednání o budoucnosti výběru mýta jsme na začátku. Škody mohou být velké.
Nejde jen o ohrožení samotného výběru mýta, které například loni do státního rozpočtu přineslo 9,7 miliard korun. Zmatky kolem mýta vytvářejí také nejistotu v podnikatelském prostředí. Vzpomeňme na prohlášení ministra dopravy Dana Ťoka z ledna minulého roku, kdy tvrdil, že pokud se do konce roku 2016 nepodaří v tendru najít nového provozovatele systému, vrátí se ministerstvo k papírovým dálničním známkám pro kamiony. To by pro podnikatele znamenalo náklady a byrokracii navíc. Tento návrh však naštěstí zmizel ve víru zmatených prohlášení a událostí, který kolem mýta ministr dopravy vytvořil. Připomeňme si základní fakta:
Nastupující ministr Ťok zrušil v prosinci 2014 soutěž na projektového manažera pro mýtný systém, protože nikoho takového prý není třeba. Na počátku března 2015 se koaliční rada usnesla, že ministr dopravy má do 14 dnů předložit návrh dalšího postupu pro vyhlášení tendru. V polovině března 2015 ministr přišel na to, že se ocitl v časové tísni, a proto bude – v případě prodloužení smlouvy se stávajícím dodavatelem služeb Kapsch – požadovat výraznou slevu. Společnost takový postup odmítla s tím, že jde o nátlak.
Následně 15. dubna 2015 vláda schválila harmonogram přípravy soutěže. Na konci května ministr Ťok oznámil, že chce vypsat výběrové řízení ještě v létě 2015, v červenci ho ale jeho vlastní ministerská expertní komise upozornila, že tendr bude moci být vypsán až začátkem roku 2016.
12. srpna 2015 si ministr Ťok pravděpodobně uvědomil, že projektového manažera nakonec přeci jen potřebuje, a chtěl vypsat výběrové řízení, které v předcházejícím prosinci zrušil. Koaliční rada se zároveň smířila se skutečností, že pro období po roce 2016 bude vypsán tendr pouze na provoz současné infrastruktury s mýtnými branami. Proto 26. srpna 2015 vláda schvaluje koncepci k tendru na výběr mýtného po roce 2016. Prostřednictvím bran se má mýtné vybírat do konce roku 2019, pro další desetileté období pak bude soutěž technologicky neutrální. Vláda zároveň uložila ministrovi vypsat neprodleně tendr na nového provozovatele mýtných bran a zároveň i na manažera pro hlavní tendr na provozovatele mýtného od roku 2020.
Na počátku října 2015 ministerstvo dopravy přichází s tím, že projektovým manažerem tendru bude firma Deloitte, nicméně tato firma byla vybrána bez výběrového řízení. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže následně tuto zakázku zpochybňuje a ministerstvu dopravy ukládá pokutu 250 tisíc korun. Jenom připomínám, že tato firma byla podle ministra Ťoka vybrána proto, že je na mýto odborníkem. To je asi pravda. Ministru dopravy Šimonovskému z KDU-ČSL radila již se stávající smlouvou, kterou ministr Ťok neustále kritizuje. 1. listopadu 2015 nás ministr ujišťuje, že soutěž na výběr provozovatele stávajícího mýtného bude připravena do konce roku, a to i tehdy, pokud ÚOHS přidělení zakázky projektového řízení firmě Deloitte zruší.
O deset dní později pro změnu firma Kapsch zpochybňuje harmonogram příprav tendru, protože je nereálné dosáhnout dohody o předání informací k systému a spolupráci s potenciálním novým provozovatelem do konce letošního roku. I přesto vláda 20. listopadu 2015 schvaluje návrh harmonogramu tak, že výběrové řízení na první ze soutěží bude vypsáno začátkem roku 2016 a s podpisem smlouvy v říjnu.
Nicméně o měsíc později, 22. prosince 2015, si ministr náhle uvědomuje, že vybrat nového provozovatele mýtného systému v řádném výběrovém řízení a do vypršení smlouvy s firmou Kapsch ke konci roku 2016 nelze stihnout. Poslední zprávy hovoří o tom, že ministr Ťok se pokouší o klíčovou dohodu o součinnosti s firmou Kapsch, protože bez příslibu spolupráce nemůže resort dopravy o předání mýta jiné společnosti ani uvažovat.
Ministr se „trápí“
Pokud jste se v tomto příběhu ztratili, nejste sami. V neprofesionálním, manažersky i odborně špatně řízeném postupu ve věci nového systému mýta se už asi nevyzná ani sám ministr, který je za tento zmatek odpovědný.
Premiér Sobotka si povzdechl, že se ministr Ťok s mýtným „hodně trápí“. Premiér ale nemá ministra, který nezvládá svůj rezort, litovat. Premiér má zjednat pořádek. Rezort pod vedením v pořadí už druhého ministra za ANO dobře nefunguje a premiér se tváří, že se nic neděje a situaci zlehčuje. Když o nic jiného, tak jde o zhruba 10 miliard korun ročně do státního rozpočtu.
Současná situace kolem výběru mýta je jen dokladem toho, že vláda není dobrým hospodářem a premiér tuto vládu neřídí. Vláda měla dva roky na realizaci výběru nového dodavatele mýtného systému. Výmluvy na minulost již nikdo nemůže brát vážně.
Vládní neschopnost se jasně ukazuje na příkladu výběru mýta. Tento neuvěřitelný příběh odhaluje, jak vláda pracuje. Vlastně nepracuje.
Odvolávám, co jsem odvolal
Vláda ani po dvou letech nemá žádnou představu, co má s mýtem dělat. Do vypršení smlouvy se současným dodavatelem, firmou Kapsch, zbývá pouhých jedenáct měsíců a v jednání o budoucnosti výběru mýta jsme na začátku. Škody mohou být velké.
Nejde jen o ohrožení samotného výběru mýta, které například loni do státního rozpočtu přineslo 9,7 miliard korun. Zmatky kolem mýta vytvářejí také nejistotu v podnikatelském prostředí. Vzpomeňme na prohlášení ministra dopravy Dana Ťoka z ledna minulého roku, kdy tvrdil, že pokud se do konce roku 2016 nepodaří v tendru najít nového provozovatele systému, vrátí se ministerstvo k papírovým dálničním známkám pro kamiony. To by pro podnikatele znamenalo náklady a byrokracii navíc. Tento návrh však naštěstí zmizel ve víru zmatených prohlášení a událostí, který kolem mýta ministr dopravy vytvořil. Připomeňme si základní fakta:
Nastupující ministr Ťok zrušil v prosinci 2014 soutěž na projektového manažera pro mýtný systém, protože nikoho takového prý není třeba. Na počátku března 2015 se koaliční rada usnesla, že ministr dopravy má do 14 dnů předložit návrh dalšího postupu pro vyhlášení tendru. V polovině března 2015 ministr přišel na to, že se ocitl v časové tísni, a proto bude – v případě prodloužení smlouvy se stávajícím dodavatelem služeb Kapsch – požadovat výraznou slevu. Společnost takový postup odmítla s tím, že jde o nátlak.
Následně 15. dubna 2015 vláda schválila harmonogram přípravy soutěže. Na konci května ministr Ťok oznámil, že chce vypsat výběrové řízení ještě v létě 2015, v červenci ho ale jeho vlastní ministerská expertní komise upozornila, že tendr bude moci být vypsán až začátkem roku 2016.
12. srpna 2015 si ministr Ťok pravděpodobně uvědomil, že projektového manažera nakonec přeci jen potřebuje, a chtěl vypsat výběrové řízení, které v předcházejícím prosinci zrušil. Koaliční rada se zároveň smířila se skutečností, že pro období po roce 2016 bude vypsán tendr pouze na provoz současné infrastruktury s mýtnými branami. Proto 26. srpna 2015 vláda schvaluje koncepci k tendru na výběr mýtného po roce 2016. Prostřednictvím bran se má mýtné vybírat do konce roku 2019, pro další desetileté období pak bude soutěž technologicky neutrální. Vláda zároveň uložila ministrovi vypsat neprodleně tendr na nového provozovatele mýtných bran a zároveň i na manažera pro hlavní tendr na provozovatele mýtného od roku 2020.
Na počátku října 2015 ministerstvo dopravy přichází s tím, že projektovým manažerem tendru bude firma Deloitte, nicméně tato firma byla vybrána bez výběrového řízení. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže následně tuto zakázku zpochybňuje a ministerstvu dopravy ukládá pokutu 250 tisíc korun. Jenom připomínám, že tato firma byla podle ministra Ťoka vybrána proto, že je na mýto odborníkem. To je asi pravda. Ministru dopravy Šimonovskému z KDU-ČSL radila již se stávající smlouvou, kterou ministr Ťok neustále kritizuje. 1. listopadu 2015 nás ministr ujišťuje, že soutěž na výběr provozovatele stávajícího mýtného bude připravena do konce roku, a to i tehdy, pokud ÚOHS přidělení zakázky projektového řízení firmě Deloitte zruší.
O deset dní později pro změnu firma Kapsch zpochybňuje harmonogram příprav tendru, protože je nereálné dosáhnout dohody o předání informací k systému a spolupráci s potenciálním novým provozovatelem do konce letošního roku. I přesto vláda 20. listopadu 2015 schvaluje návrh harmonogramu tak, že výběrové řízení na první ze soutěží bude vypsáno začátkem roku 2016 a s podpisem smlouvy v říjnu.
Nicméně o měsíc později, 22. prosince 2015, si ministr náhle uvědomuje, že vybrat nového provozovatele mýtného systému v řádném výběrovém řízení a do vypršení smlouvy s firmou Kapsch ke konci roku 2016 nelze stihnout. Poslední zprávy hovoří o tom, že ministr Ťok se pokouší o klíčovou dohodu o součinnosti s firmou Kapsch, protože bez příslibu spolupráce nemůže resort dopravy o předání mýta jiné společnosti ani uvažovat.
Ministr se „trápí“
Pokud jste se v tomto příběhu ztratili, nejste sami. V neprofesionálním, manažersky i odborně špatně řízeném postupu ve věci nového systému mýta se už asi nevyzná ani sám ministr, který je za tento zmatek odpovědný.
Premiér Sobotka si povzdechl, že se ministr Ťok s mýtným „hodně trápí“. Premiér ale nemá ministra, který nezvládá svůj rezort, litovat. Premiér má zjednat pořádek. Rezort pod vedením v pořadí už druhého ministra za ANO dobře nefunguje a premiér se tváří, že se nic neděje a situaci zlehčuje. Když o nic jiného, tak jde o zhruba 10 miliard korun ročně do státního rozpočtu.
Současná situace kolem výběru mýta je jen dokladem toho, že vláda není dobrým hospodářem a premiér tuto vládu neřídí. Vláda měla dva roky na realizaci výběru nového dodavatele mýtného systému. Výmluvy na minulost již nikdo nemůže brát vážně.