Český „rozvod“ se Západem (I.)

28. 02. 2018 | 13:24
Přečteno 5548 krát
Zdá se, že Češi jakožto politický národ opět stojí před geopolitickým západo-východním dilematem. Tento svůj „seriál“ zveřejňuji u příležitosti 70. výročí komunistického puče z února 1948, kterým moderní český stát deklaroval svůj „rozvod“ se Západem, tj. civilizačním okruhem, jehož jsme tisíc let součástí i aktérem.

Tak jsme si připomenuli již 70. výročí komunistického puče z 25. února 1948, který je stále ještě pro některé „Vítězným únorem“. A opět se roztrhl pytel s otázkami, zdali bylo možné tomuto zvratu v „osmačtyřicátém“ zabránit, případně, jak tehdejší demokraté mohli mocenským choutkám komunistů čelit. Naše dojímání se nad únorovým zlomem ovšem představuje politický kýč, který má u nás již dlouhou tradici: vytěsňovat domácí a mezinárodní politickou realitu a pak se dojímat a divit nad tím, že jsme byli „zrazeni“. Jen tak a v duchu této tradice se mohlo stát, že Češi (čest výjimkám!) jaksi přehlédli, že se jejich „Vítězný únor“ neodehrál v roce 1948, nýbrž o několik let dříve. Komunistický puč, který rozhodně nebyl ústavní a demokratický, byl totiž jen veřejnou deklarací reálného postavení poválečného Československa, které se stalo nedílnou součástí obludného sovětsko-ruského impéria.

Již tisíc let jsou Čechové a české země součástí Západu, oné velmi specifické mentální a hodnotové entity, která není vymezena pouze úzkými geografickými souřadnicemi, nýbrž se v průběhu dějin neustále proměňuje, někdy expanduje a jindy se zmenšuje. Západ, jehož jádrem je Evropa, totiž její část ovlivněná západní (latinskou) variantou křesťanství, prochází zhruba od roku 1800 zásadní proměnou, jejímiž milníky nejsou jen osvícenství, zrod občanství, intenzivní modernizace, industrializace a evropský imperialismus, ale též zvrácené formy kolektivního šílenství ve formě nacionalismu, komunismu, fašismu a nacionálního socialismu.

Právě Češi, kteří se v průběhu 19. století stali moderním politickým národem, prožívali od oněch časů jakýsi zvláštní „rozvod“ se Západem, jemuž se v podivném panslávském opojení více či méně vzdalovali. Obnovení českého státu čili ustavení republikánského a demokratického Československa, jehož existence se omezila na léta 1918 až 1938, bylo vlastně jen intermezzem: masarykovská opce pro Západ jakožto naši přirozenou domovinu, opírající se o francouzskou a britskou demokracii, se zhroutila roku 1938 v Mnichově. Následné desetiletí mohutné celoevropské krize, zahrnující i hekatomby druhé světové války, bylo ve znamení příklonu větší části českých elit i národa k Východu, reprezentovanému udánlivě „slovanským“ a „bratrským“ Sovětským svazem, totiž ruským impériem v sovětském převleku.

Pro českou, respektive československou situaci jsou ve zlomových letech 1945 až 1948 v mnohém symptomatické ne/reakce na dvě slavné Churchillovy řeči z roku 1946, totiž onu fultonskou o železné oponě, a curyšskou, v níž volal po vzniku Spojených států evropských (tehdy ještě bez Velké Británie). Winston Churchill v kritických okamžicích poválečné Evropy upozorňoval na dvě odvěké tendence evropského a obecně západního lidstva: na jedné straně tu stála a stojí syrová realita mnohovrstevnatých rozdělení evropského kontinentu, na opačném pólu pak věčná touha po nějaké formě jednoty, vzájemného sdílení geopolitického a civilizačního osudu, přičemž pojmy Evropa a Západ tomuto odvážnému a sebevědomému státníkovi představovaly tváří v tvář agresivnímu sovětsko-ruskému imperialismu (maskovanému komunistickým internacionalismem) stále těsněji spojité nádoby.

Jak vlastně na onu (staro)novou západo-východní animozitu a Churchillovo volání po evropské integraci reagovali Češi a jejich elity? Pro lepší pochopení se alespoň v náznaku podívejme na některé starší tendence.

Již po první světové válce byly i v Československu intenzivně rozvíjeny a diskutovány rozličné projekty Panevropy, evropské unie či federace, jejichž cílem bylo zabránit dalšímu zničujícímu konfliktu mezi Evropany a společným úsilím udržet Evropu v pozici hlavního politického, hospodářského a kulturního hegemona celého světa. Jenže všechny tyto plány vzaly za své, když v Německu, oné sílící revizionistické velmoci uprostřed Evropy, zvítězila nacionálně-socialistická „revoluce vášně“ s vlastním programem evropské integrace. Nemělo by proto zůstat bez povšimnutí, že nacionálně-socialistické Německo, tato brutální totalitní mocnost, hlásalo svůj vlastní projekt „Nové Evropy“ sjednocené a vedené Němci, stejně jako programové oddělení takto unifikovaného kontinentu od údajně dekadentního a vlastně „neevropského“ Západu, totiž od Velké Británie a celého anglosaského světa.

Ačkoliv je tato skutečnost spíše vytěsňována, musíme zde připomenout, že i v českém prostředí, po rozvalu moderní české státnosti, tj. demokratického a republikánského Československa, se v časech druhé republiky i tzv. protektorátu Čechy a Morava vyskytovali politici, intelektuálové a novináři, kteří byli podporovateli či epigony německé „Nové Evropy“ a evropského „rozvodu“ se Západem. Mnichovské trauma roku 1938, reflektované nikoliv jako selhání českého politického národa a jeho elit, nýbrž jako „zrada Západu“, zrodilo „mnichovský komplex“, onen plačtivý mýtus identifikující pochybení vždy a pouze u těch „druhých“; mýtus, který onen český „rozvod“ se Západem vlastně jen akceleroval.

Jedním z oněch „protizápadních“ protektorátních činitelů byl například Emanuel Moravec, někdejší masarykovec a československý důstojník, poté kolaborant a vyznavač nacionálního socialismu, jenž se ve své knize „V úloze mouřenína“ (1939), reflektující mimo jiné i evropskou krizi po Mnichovu, vyjádřil velmi jadrně: „Snad jednou poděkujeme Západu za to, že nás zbavil povinností k němu. Musí nám prominout, že napříště vezmeme velmi vážně své příslušenství k Německé říši! […] S evropským Západem jsme zúčtovali!“

Emanuel Moravec náležel k předním českým souputníkům imperiálního projektu „Nové Evropy“ pod německým vedením, který měl ostatně řadu obdivovatelů a podporovatelů po celém evropském kontinentě. V mnohém symptomatickým dokladem Moravcova „novoevropanského“ smýšlení byla kniha „Ve službách nové Evropy“, shrnující jeho rozhlasové projevy z roku 1940. Nerozborné přátelství dvou socialistických velmocí, Německa a Sovětského svazu, a jejich společná nenávist k „plutokraticko-liberalistickému řádu“, to měla být jediná záruka obnovy Evropy a vzniku Spojených států evropských. Tato „Nová Evropa“ od Gibraltaru po Vladivostok byla podle něj předurčena k vítězství nad britským impériem, a tudíž k světovládě. Moravec cituje goebbelsovské heslo „Je třeba myslit v kontinentech“. A proto stejně jako pro Francouze nebo Holanďany, národy vzdělané a aktivní, i pro Čechy se zde prý rýsuje podíl na tomto socialistickém „novoevropanském“ projektu, snad také oni obdrží část z britského koloniálního dědictví v Africe. Dle Moravce budou Češi klíčovými prostředníky „mezi národem německým a jihovýchodní a východní Evropou“, aktivními účastníky velké evropské revoluce, která je bojem „evropského socialismu s demokratickou plutokracií“.

V podobném duchu, vanoucím tehdy od Francie a Itálie přes Balkán až po Skandinávii, navíc u vědomí trvalého německo-sovětského přátelství, se vyjadřovali i další protektorátní žurnalisté (a pisálci), ať už někdejší komunista Emanuel Vajtauer nebo fašista Václav Košák: sjednocená socialistická Evropa bouřící se proti imperialistickým uchvatitelům reprezentovaným Velkou Británií a USA, to bylo hlavním heslem německé „Nové Evropy“. Po útoku na sovětské Rusko se rétorika změnila jen v jediné konotaci – nepřítelem Evropy byl teď nejen „prohnilý Západ“, ale nově i barbarské Rusko čili asiatský Východ.

Například Vajtauerova kniha „Vzpoura Evropy a základy nového evropského pořádku“ (1940) rozvíjí německá propagandistická hesla o „jednotné Evropě“, respektive „Sjednocených státech evropských“ pod německým a italským vedením. Absolutním protikladem této „Evropy“ je pak „Západ“ dirigovaný z USA. Také „Anglie vlastně už dávno ztratila domovské právo v Evropě“ a je tudíž třeba „Evropu budovat“ bez ohledu na Velkou Británii. Svébytnost Evropy spočívá rovněž v úsilí nenechat se pohltit „asijským Východem“. Sovětizaci Ruska hodnotí sice jako krok k potřebné industrializaci, sovětské Rusko však – i přes své spojenectví s Německem – není automatickou součástí právě budované „Nové Evropy“.

Apologii německého nacionálně-socialistického „novoevropanství“ rozvinul svrchu zmíněný kolaborující publicista Václav Košák ve spise „O budoucnost Čechů v Nové Evropě“ (1942). Podle něj vzniká v Evropě „společenství územní – kontinentální“, které nevyhnutelně vytváří „společné osudové vztahy a závazky mezi národy“. Tento „evropský celek“ zbavený „židovské morálky“, tj. židobolševismu, demokracie a liberalismu, je podle antisemity Košáka předurčen k budování „evropské solidarity“ a „vědomí evropského společenství“. Jeho součástí se prý jednou stanou i národy evropského Východu, až se zbaví nákazy bolševismu. Je to ovšem německá „vůle k jednotnému evropskému pořádku“, která stvoří „Novou Evropu“, jejímiž podílníky musí být i Češi jakožto Evropané a podporovatelé této „nové evropské orientace“.

Pozoruhodným protektorátním příspěvkem k české reflexi Evropy jsou v ilegalitě napsané texty komunistického novináře a úspěšného prosovětského propagandisty Julia Fučíka. Jeho články „Nová Evropa čili sebevražda národů“ a „Druhé želízko“, psané roku 1941 ještě v době německo-sovětského spojenectví, prozrazují mnohé o mentalitě tehdejších českých komunistů. Hitler svým počínáním „připravil Evropu k revolučnímu výbuchu“, nikoliv „socialista“ Hitler, nýbrž Sovětský svaz je ovšem „zárukou socialistické budoucnosti Evropy“; jedině Stalin, znalec evropské národnostní otázky, může být skutečným garantem svobody evropských národů. Fučík varuje též před „londýnskou lží“. Kapitalisté Hitler a Churchill jsou dle něj stejným nebezpečím pro Evropu, neboť oba usilují o porobení všech evropských národů: „Hitler nebo Churchill – oba znamenají pro nás a pro celou Evropu jen novou bídu, nové vykořisťování“. (pokračování příště)

Zde publikovaný seriál vychází z mojí studie:
Petr Hlaváček, Český „rozvod“ se Západem 1945–1948. In: Petr Hlaváček – Michal Stehlík (ed.), Rozdělený svět? Evropa a Češi mezi svobodou a totalitou, Praha (Radioservis) 2016, s. 50–79.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy