Doslov k atentátu ve Frankfurtu
Blahobytný Západ je konfrontován s formami a mírou násilí, které neznal. Jaké to má příčiny a jaké jsou možné důsledky?
Zločinci bez viny
Byly doby, kdy se motiv zločinu hledal hlavně proto, aby se usvědčil pachatel. Proto zní otázka, kterou znají všichni čtenáři detektivek: „Komu to prospělo?“ Když byl zločinec odhalen, následoval trest, který lidem signalizoval, že stát nestrpí porušení tabu, jako je „nezabiješ“. Tehdy se podle nepsané dohody stát staral o bezpečnost lidí.
Jak evropské společnosti bohatly, stávaly se tolerantnější, smířlivější a ztrácely tvrdost a nesmlouvavost nezbytnou pro udržení každého společenského řádu.
Soucit se pomalu, ale jistě přesunul z oběti na pachatele a těžké zločiny se postupně začaly trestat spíše podle názorů psychiatrů a sociologů než podle litery zákona. Dnes je to často tak, že pachatel je znám, ale přesto se vyšetřovatelé do hloubky věnují jeho motivům. Přitom se právníci, psychiatři, sociologové a politici ztrácejí v labyrintu představ o tom, že jsme buď produkty sociálních okolností, nebo naprogramované loutky bez vlastní vůle, ale v obou případech bez odpovědnosti za to, co děláme. A pak už stačí jen pár snadných formulačních piruet a trestuhodnost se vypaří.
Motiv je neznámý, anebo tak nestvůrný, že pachatel prostě musí být blázen - a ten se má léčit a ne trestat. Skoro se dá říci, že policie zločince pronásleduje hlavně proto, aby je předala lékařům. A útok na život jiného člověka již není v první řadě trestný čin, ale diagnostický doklad, že pachatel je těžce nemocný a musí se léčit v uzavřených ústavech.
V novém světě zločinců bez viny se mají příbuzní oběti utěšovat tím, že smrt jejich blízkých posloužila k tomu, aby se ukázalo, že se ten nebožák, který je zabil konečně musí a bude systematicky léčit. Kdyby to mamince toho osmiletého chlapce z Frankfurtu nějaký příznivec tzv. liberálních hodnot takhle pěkně vysvětlil, tak by to pro ní jistě byla velká útěcha. Nemyslíte?
Teoretizování o zločincích bez viny procházelo expertům na zločin a trest hodně dlouho. Většina lidí ve společnostech omámených konzumem a změkčilých blahobytem si totiž myslí, že ten, kdo zabije, to opravdu nemůže mít v hlavě v pořádku.
Import barbarství
„Polepšování světa“ vedoucí také k tomu, že se pachateli věnuje více chápavé pozornosti než oběti, snášela mlčící většina do té doby než bohaté evropské společnosti dostaly infuzi barbarství. Je to hodně zlomyslná ironie dějin, že se právě v Německu, kde právo hraje tradičně extrémně důležitou roli odehrává kuriozní sociální experiment. Jde v něm o to, jak si vysoce civilizovaná, soucitná a mírumilovná společnost poradí s velkým množstvím lidí, v jejichž kultuře není použití zákeřnosti a brutálního násilí ničím výjímečným.
I když se většina příslušníků těchto kultur chová spíše mírumilovně, tak pro ně násilí patří k doprovodným jevům sociálního života. Situaci ztěžuje také skutečnost, že se lidé z cizích kultur ztotožňují a chtějí se podobat více sami sobě než hostitelské zemi. Jejich ochota přijmout její zvyky je proto velmi omezená. Podřídit se jim nemusí, protože je k tomu chápavý a omlouvající právní systém hostitelských zemí nenutí.
Není divu, že se začne prohlubovat rozpor mezi obyvateli hostitelské země a experty v názoru na vinu a trest. Obyčejným lidem připadá mudrování o tom, jestli je pachatel za svůj čin zodpovědný jako nespravedlnost. Před očima matky bylo přece zákeřně zabito nevinné dítě. Spory o to, jestli měl vrah svobodnou vůli, a tedy i možnost jednat jinak, považují za nepřiměřený luxus.
Zatímco se novináři, psychiatři a soudci přou o trestuhodnosti, společnost se stále důrazněji ptá po spravedlnosti. Vzhledem k rostoucímu počtu krutých a zákeřných zločinů ztrácí obyčejní lidé smířlivost a očekávají trest, který odpovídá také míře jejich pobouření nad tím, že pachatelé patří k těm, kteří do jejich země přišli s prosbou o pomoc.
Bod zlomu
Nejenom německé elity zřejmě dosud nepochopily dvě věci. Jednak to, že pro zachování společenského míru je nezbytné aby bylo obyvatelstvo soustavně ujišťováno o tom, že porušení klíčových norem bude tvrdě potrestáno. A elitám zřejmě ušlo i to, že společnost, která měkce trestá porušení nejdůležitějších tabu, tím rozmělňuje i platnost všech ostatních norem soužití.
Rostoucí počet domácích obyvatel dochází k názoru, že mu úplně stačili jeho vlastní zločinci a nepotřebuje import cizokrajné bestiality a záludnosti; bitky a útoky s noži a mačetami, shazování lidí pod vlak, hromadné znásilňování a najíždění kamionů do vánočních trhů. Nepřesvědčí je moudra o tom, že statistická pravděpodobnost stát se obětí takového zločinu je nízká. Zásadně totiž odmítají to, že se tento typ zločinů v jejich společnosti vůbec vyskytuje.
Evropské státy mají dvě možnosti. Buď si dokáží udržet od těla příslušníky zaostalých civilizací, anebo je nesmlouvavě převychovají. Stát musí znovu zajistit, aby se lidé nemuseli se strachem ohlížet, kdo za nimi stojí na nástupišti. Když zmízí tento - ještě nedávno samozřejmý - pocit bezpečí, tak roste nebezpečí, že lidé vezmou právo do svých rukou.
Rostoucí počet občanů chce zpátky tu míru bezpečí a spravedlnosti, která panovala před rokem 2015. Když to stát nebude schopen zajistit, tak se lidé po jednom z dalších obludných zločinů začnou bránit po svém. A svatouškovské pobouření elit pak bude působit pokrytecky a slabošsky. Doufejme, že vražda dítěte ve Frankfurtu ještě nebyl bod zlomu. Ale dojde k němu, když si blahobytné společnosti nevzpomenou na tvrdost a nesmlouvavost nutnou pro udržení svého společenského řádu.
upravený text pro DNES
Zločinci bez viny
Byly doby, kdy se motiv zločinu hledal hlavně proto, aby se usvědčil pachatel. Proto zní otázka, kterou znají všichni čtenáři detektivek: „Komu to prospělo?“ Když byl zločinec odhalen, následoval trest, který lidem signalizoval, že stát nestrpí porušení tabu, jako je „nezabiješ“. Tehdy se podle nepsané dohody stát staral o bezpečnost lidí.
Jak evropské společnosti bohatly, stávaly se tolerantnější, smířlivější a ztrácely tvrdost a nesmlouvavost nezbytnou pro udržení každého společenského řádu.
Soucit se pomalu, ale jistě přesunul z oběti na pachatele a těžké zločiny se postupně začaly trestat spíše podle názorů psychiatrů a sociologů než podle litery zákona. Dnes je to často tak, že pachatel je znám, ale přesto se vyšetřovatelé do hloubky věnují jeho motivům. Přitom se právníci, psychiatři, sociologové a politici ztrácejí v labyrintu představ o tom, že jsme buď produkty sociálních okolností, nebo naprogramované loutky bez vlastní vůle, ale v obou případech bez odpovědnosti za to, co děláme. A pak už stačí jen pár snadných formulačních piruet a trestuhodnost se vypaří.
Motiv je neznámý, anebo tak nestvůrný, že pachatel prostě musí být blázen - a ten se má léčit a ne trestat. Skoro se dá říci, že policie zločince pronásleduje hlavně proto, aby je předala lékařům. A útok na život jiného člověka již není v první řadě trestný čin, ale diagnostický doklad, že pachatel je těžce nemocný a musí se léčit v uzavřených ústavech.
V novém světě zločinců bez viny se mají příbuzní oběti utěšovat tím, že smrt jejich blízkých posloužila k tomu, aby se ukázalo, že se ten nebožák, který je zabil konečně musí a bude systematicky léčit. Kdyby to mamince toho osmiletého chlapce z Frankfurtu nějaký příznivec tzv. liberálních hodnot takhle pěkně vysvětlil, tak by to pro ní jistě byla velká útěcha. Nemyslíte?
Teoretizování o zločincích bez viny procházelo expertům na zločin a trest hodně dlouho. Většina lidí ve společnostech omámených konzumem a změkčilých blahobytem si totiž myslí, že ten, kdo zabije, to opravdu nemůže mít v hlavě v pořádku.
Import barbarství
„Polepšování světa“ vedoucí také k tomu, že se pachateli věnuje více chápavé pozornosti než oběti, snášela mlčící většina do té doby než bohaté evropské společnosti dostaly infuzi barbarství. Je to hodně zlomyslná ironie dějin, že se právě v Německu, kde právo hraje tradičně extrémně důležitou roli odehrává kuriozní sociální experiment. Jde v něm o to, jak si vysoce civilizovaná, soucitná a mírumilovná společnost poradí s velkým množstvím lidí, v jejichž kultuře není použití zákeřnosti a brutálního násilí ničím výjímečným.
I když se většina příslušníků těchto kultur chová spíše mírumilovně, tak pro ně násilí patří k doprovodným jevům sociálního života. Situaci ztěžuje také skutečnost, že se lidé z cizích kultur ztotožňují a chtějí se podobat více sami sobě než hostitelské zemi. Jejich ochota přijmout její zvyky je proto velmi omezená. Podřídit se jim nemusí, protože je k tomu chápavý a omlouvající právní systém hostitelských zemí nenutí.
Není divu, že se začne prohlubovat rozpor mezi obyvateli hostitelské země a experty v názoru na vinu a trest. Obyčejným lidem připadá mudrování o tom, jestli je pachatel za svůj čin zodpovědný jako nespravedlnost. Před očima matky bylo přece zákeřně zabito nevinné dítě. Spory o to, jestli měl vrah svobodnou vůli, a tedy i možnost jednat jinak, považují za nepřiměřený luxus.
Zatímco se novináři, psychiatři a soudci přou o trestuhodnosti, společnost se stále důrazněji ptá po spravedlnosti. Vzhledem k rostoucímu počtu krutých a zákeřných zločinů ztrácí obyčejní lidé smířlivost a očekávají trest, který odpovídá také míře jejich pobouření nad tím, že pachatelé patří k těm, kteří do jejich země přišli s prosbou o pomoc.
Bod zlomu
Nejenom německé elity zřejmě dosud nepochopily dvě věci. Jednak to, že pro zachování společenského míru je nezbytné aby bylo obyvatelstvo soustavně ujišťováno o tom, že porušení klíčových norem bude tvrdě potrestáno. A elitám zřejmě ušlo i to, že společnost, která měkce trestá porušení nejdůležitějších tabu, tím rozmělňuje i platnost všech ostatních norem soužití.
Rostoucí počet domácích obyvatel dochází k názoru, že mu úplně stačili jeho vlastní zločinci a nepotřebuje import cizokrajné bestiality a záludnosti; bitky a útoky s noži a mačetami, shazování lidí pod vlak, hromadné znásilňování a najíždění kamionů do vánočních trhů. Nepřesvědčí je moudra o tom, že statistická pravděpodobnost stát se obětí takového zločinu je nízká. Zásadně totiž odmítají to, že se tento typ zločinů v jejich společnosti vůbec vyskytuje.
Evropské státy mají dvě možnosti. Buď si dokáží udržet od těla příslušníky zaostalých civilizací, anebo je nesmlouvavě převychovají. Stát musí znovu zajistit, aby se lidé nemuseli se strachem ohlížet, kdo za nimi stojí na nástupišti. Když zmízí tento - ještě nedávno samozřejmý - pocit bezpečí, tak roste nebezpečí, že lidé vezmou právo do svých rukou.
Rostoucí počet občanů chce zpátky tu míru bezpečí a spravedlnosti, která panovala před rokem 2015. Když to stát nebude schopen zajistit, tak se lidé po jednom z dalších obludných zločinů začnou bránit po svém. A svatouškovské pobouření elit pak bude působit pokrytecky a slabošsky. Doufejme, že vražda dítěte ve Frankfurtu ještě nebyl bod zlomu. Ale dojde k němu, když si blahobytné společnosti nevzpomenou na tvrdost a nesmlouvavost nutnou pro udržení svého společenského řádu.
upravený text pro DNES