Konec diskuzí, tady chcípnul Pes
Hulvátství je problém, grafomanie je nemoc a když se tyhle dvě věci spojí na internetu, máme tu hulvátské grafomany, co píšou do diskuzí pod články. Někdy se k tomu přidruží ještě rasizmus, xenofobie, eurofobie, Klausofobie (to je alergie na Klause, neplést prosím s klaustrofobií) a redakce elektronických vydání deníků, ale i více navštěvovaných blogů, mají problém.
A každý to řeší po svém. Někdo s ohledem na čtenáře a slušné diskutující, někdo to vezme žavesem (žaves = žádné velké sr*ní) a někdo pod záminkou ochrany slušnosti skrývá postranní úmysly.
Některé redakce nasadí programy na automatické vyhledávání nevhodných slov, které ovšem nenajdou vše, malý český člověk je neuvěřitelně vynalézavý. Také je možné najmout moderátora diskuzí, ovšem tu práci bych nechtěl dělat ani za zlaté prase. Těch sprostých slov, co musí přečíst, těch urážek autora článku i diskutujících navzájem, těch rasistických či xenofobních výpadů, té hlouposti, co z některých příspěvků přímo odkapává. Brrr, fuj! Ne, to bych radši kopal krumpáčem, než tohle.
Tenhle přístup je nedokonalý a pracný a mnohdy i drahý a výsledek pořád není uspokojivý. Proto se čím dál častěji používá systém registrací. A zase záleží na provozovateli, jestli zvolí přístup liberální a postačí mu pro registraci heslo a přihlašovací jméno (přezdívka), nebo zda bude chtít funkční mailovou adresu, nebo se rozhodne požadovat vaše plné jméno, adresu bydliště, datum narození a číslo vašich bot. Ono se říká, že kdo nic špatného nedělá, ten se nemusí bát, a klidně se může zaregistrovat, ale není to pravda. Před 2. světovou válkou se Židé zaregistrovali v synagogách a při sčítání lidu a tyto seznamy se pak náramně hodili jistému panu Hitlerovi. Jeho policie nemusela nikoho hledat, měla přesné seznamy.
Jde také o to, kolik poskytnutých údajů se bude v diskuzi zobrazovat. Mohu třeba poskytnou své plné jméno a mail, ale nechci, aby se tyhle údaje zobrazovaly. Mě osobně je to tedy jedno, ale někdo má třeba vyšší funkci ve státní správě, nebo velmi zvláštní jméno, nebo je z malé obce a jak se jeho jméno objeví v diskuzích, může mít vážný problém. Máme demokracii, svoboda projevu je zaručena, ale v praxi vás vyhodí za něco úplně jiného. Na každého se dá něco najít a když ne, tak se něco vykonstruuje. Je to jako v Británii. Tam klidně můžete nadávat královně, ale zkuste říci něco špatného o svém nadřízeném a jste na dlažbě.
Ovšem jsou i redakce (nebo vydavatelé), kteří si vezmou vulgaritu diskuzí jako záminku. Buď jsou vedeni snahou o opravdovou cenzuru a potlačení nesouhlasných názorů, nebo ještě hůř, pod záminkou "zkvalitnění diskuze" se snaží nahrabat víc peněz. Tento nešťastný způsob zvolil i holding MARFA na Lidovky.cz a dovedl ho téměř k dokonalosti. Musíte uvést jméno, příjmení, ulici a číslo popisné, město, stát a samozřejmě heslo a e-mail. A dozvíte se, že:
Vyplnění údajů je povinné. Na zadanou adresu obdržíte dopis s aktivačním kódem. Pomocí něj registraci dokončíte.
Netuším, jestli dopisy s aktivačním kódem budou posílat třeba do Kanady nebo Austrálie a byl jsem ve velkém pokušení si takový dopis nechat poslat k mému příteli do New Yorku.
Ale to zdaleka není všechno. Pod tímto formulářem je malé rolovací okénko, kde je malým tmavošedým písmem na světle šedém podkladu uvedeno 12 pravidel registrace a ještě nějaké povídání k tomu. A je to uděláno přesně tak, jak nám v různých pořadech v TV říkají, že to být uděláno nemá, že je to klamání spotřebitele. Zajímavé jsou totiž body 3. 6. a 10, ale bez použití rolovátka samozřejmě vidět nejsou. Já sem ty jejich vypečené body vypíšu:
3. MAFRA, a. s., si vyhrazuje právo kdykoli v budoucnu vyžadovat poskytnutí i dalších údajů a bez jejich sdělení si vyhrazuje právo dosavadní registraci zrušit a/nebo neumožnit přístup k stránkám/službám, které vyžadují registraci.
6. Poskytnutím údajů k registraci návštěvník souhlasí s tím, aby MAFRA, a. s., ve smyslu § 4 písm. e) zákona č. 101/2000 Sb., jím poskytnuté údaje zpracovávala, a to za účelem jejich interního využití, jakož i pro marketingové účely své vlastní a/nebo osob, s nimiž tvoří holding.
11. MAFRA, a. s., je oprávněna tato pravidla měnit, změny jsou pro návštěvníky serveru závazné od okamžiku jejich zveřejnění. MAFRA, a.s. je oprávněna registrace bez uvedení důvodu zrušit v případě, kdy toto zrušení oznámí uživatelům alespoň 14 dní předem a to buď e-mailovou zprávou nebo oznámením uveřejněným na stránce www.lidovky.cz.
Abych parafrázoval jednu známou hlášku z filmu: "Tento způsob smlouvy zdá se mi být poněkud jednostranný.". Po přečtení těchto bodů je snad každému jasné, že o vymýcení hulvátů z diskuzí vůbec nejde. Jde o prachy, jako vždycky. Databáze mailových adres se dnes běžně prodávají, každý spammer i marketingová agentura zajásají a rádi zaplatí. A tohle je dokonce databáze i s poštovními adresami, ta má hodnotu podstatně vyšší. Začne vám chodit spam nejen do mailové schránky, ale i do schránky poštovní.
Jenže dnes, naštěstí, už hodně lidí začalo přemýšlet a poučilo se ze svých předchozích chyb, takže to dopadne asi trochu jinak. Zaregistruje se minimum lidí, mnozí i pod falešnými jmény a adresami. Malý český člověk je ohromně vynalézavý a i mě, poctivce, napadlo několik způsobů, jak na to. A také mnoho čtenářů odejde. Z počátku se budou vracet ze setrvačnosti, jenže každé kliknutí na diskuzi pod článkem je znovu přesvědčí, že to nemá cenu. Na Lidovkách to už je vidět. V diskuzích pod články už nejsou stovky příspěvků, ale krčí se jich tam jen několik a diskutující jsou jedni a ti samí. Někteří dokonce reagují sami na sebe.
Nejhorší na tom je, že se touto cestou vydal i Neviditelný Pes Ondřeje Neffa. Cituji ze záhlaví:
První český ryze internetový deník
Založeno 23. dubna 1996
Vím, že se psi dožívají poměrně nízkého věku a tomu Neviditelnému bude za pár týdnů 14 let, ale opravdu bude? Nebude to Chcíplý Pes? Několik kmenových autorů už ohlásilo svůj odchod na jiné servery, nový web založila i redaktorka přílohy o zvířatech Zvířetník, odcházím i já (ač jsem tam psal opravdu jen občas). Odhaduji, že do několika měsíců Neviditelný Pes tiše skoná. Vzpomínejte na něj v dobrém.
A každý to řeší po svém. Někdo s ohledem na čtenáře a slušné diskutující, někdo to vezme žavesem (žaves = žádné velké sr*ní) a někdo pod záminkou ochrany slušnosti skrývá postranní úmysly.
Některé redakce nasadí programy na automatické vyhledávání nevhodných slov, které ovšem nenajdou vše, malý český člověk je neuvěřitelně vynalézavý. Také je možné najmout moderátora diskuzí, ovšem tu práci bych nechtěl dělat ani za zlaté prase. Těch sprostých slov, co musí přečíst, těch urážek autora článku i diskutujících navzájem, těch rasistických či xenofobních výpadů, té hlouposti, co z některých příspěvků přímo odkapává. Brrr, fuj! Ne, to bych radši kopal krumpáčem, než tohle.
Tenhle přístup je nedokonalý a pracný a mnohdy i drahý a výsledek pořád není uspokojivý. Proto se čím dál častěji používá systém registrací. A zase záleží na provozovateli, jestli zvolí přístup liberální a postačí mu pro registraci heslo a přihlašovací jméno (přezdívka), nebo zda bude chtít funkční mailovou adresu, nebo se rozhodne požadovat vaše plné jméno, adresu bydliště, datum narození a číslo vašich bot. Ono se říká, že kdo nic špatného nedělá, ten se nemusí bát, a klidně se může zaregistrovat, ale není to pravda. Před 2. světovou válkou se Židé zaregistrovali v synagogách a při sčítání lidu a tyto seznamy se pak náramně hodili jistému panu Hitlerovi. Jeho policie nemusela nikoho hledat, měla přesné seznamy.
Jde také o to, kolik poskytnutých údajů se bude v diskuzi zobrazovat. Mohu třeba poskytnou své plné jméno a mail, ale nechci, aby se tyhle údaje zobrazovaly. Mě osobně je to tedy jedno, ale někdo má třeba vyšší funkci ve státní správě, nebo velmi zvláštní jméno, nebo je z malé obce a jak se jeho jméno objeví v diskuzích, může mít vážný problém. Máme demokracii, svoboda projevu je zaručena, ale v praxi vás vyhodí za něco úplně jiného. Na každého se dá něco najít a když ne, tak se něco vykonstruuje. Je to jako v Británii. Tam klidně můžete nadávat královně, ale zkuste říci něco špatného o svém nadřízeném a jste na dlažbě.
Ovšem jsou i redakce (nebo vydavatelé), kteří si vezmou vulgaritu diskuzí jako záminku. Buď jsou vedeni snahou o opravdovou cenzuru a potlačení nesouhlasných názorů, nebo ještě hůř, pod záminkou "zkvalitnění diskuze" se snaží nahrabat víc peněz. Tento nešťastný způsob zvolil i holding MARFA na Lidovky.cz a dovedl ho téměř k dokonalosti. Musíte uvést jméno, příjmení, ulici a číslo popisné, město, stát a samozřejmě heslo a e-mail. A dozvíte se, že:
Vyplnění údajů je povinné. Na zadanou adresu obdržíte dopis s aktivačním kódem. Pomocí něj registraci dokončíte.
Netuším, jestli dopisy s aktivačním kódem budou posílat třeba do Kanady nebo Austrálie a byl jsem ve velkém pokušení si takový dopis nechat poslat k mému příteli do New Yorku.
Ale to zdaleka není všechno. Pod tímto formulářem je malé rolovací okénko, kde je malým tmavošedým písmem na světle šedém podkladu uvedeno 12 pravidel registrace a ještě nějaké povídání k tomu. A je to uděláno přesně tak, jak nám v různých pořadech v TV říkají, že to být uděláno nemá, že je to klamání spotřebitele. Zajímavé jsou totiž body 3. 6. a 10, ale bez použití rolovátka samozřejmě vidět nejsou. Já sem ty jejich vypečené body vypíšu:
3. MAFRA, a. s., si vyhrazuje právo kdykoli v budoucnu vyžadovat poskytnutí i dalších údajů a bez jejich sdělení si vyhrazuje právo dosavadní registraci zrušit a/nebo neumožnit přístup k stránkám/službám, které vyžadují registraci.
6. Poskytnutím údajů k registraci návštěvník souhlasí s tím, aby MAFRA, a. s., ve smyslu § 4 písm. e) zákona č. 101/2000 Sb., jím poskytnuté údaje zpracovávala, a to za účelem jejich interního využití, jakož i pro marketingové účely své vlastní a/nebo osob, s nimiž tvoří holding.
11. MAFRA, a. s., je oprávněna tato pravidla měnit, změny jsou pro návštěvníky serveru závazné od okamžiku jejich zveřejnění. MAFRA, a.s. je oprávněna registrace bez uvedení důvodu zrušit v případě, kdy toto zrušení oznámí uživatelům alespoň 14 dní předem a to buď e-mailovou zprávou nebo oznámením uveřejněným na stránce www.lidovky.cz.
Abych parafrázoval jednu známou hlášku z filmu: "Tento způsob smlouvy zdá se mi být poněkud jednostranný.". Po přečtení těchto bodů je snad každému jasné, že o vymýcení hulvátů z diskuzí vůbec nejde. Jde o prachy, jako vždycky. Databáze mailových adres se dnes běžně prodávají, každý spammer i marketingová agentura zajásají a rádi zaplatí. A tohle je dokonce databáze i s poštovními adresami, ta má hodnotu podstatně vyšší. Začne vám chodit spam nejen do mailové schránky, ale i do schránky poštovní.
Jenže dnes, naštěstí, už hodně lidí začalo přemýšlet a poučilo se ze svých předchozích chyb, takže to dopadne asi trochu jinak. Zaregistruje se minimum lidí, mnozí i pod falešnými jmény a adresami. Malý český člověk je ohromně vynalézavý a i mě, poctivce, napadlo několik způsobů, jak na to. A také mnoho čtenářů odejde. Z počátku se budou vracet ze setrvačnosti, jenže každé kliknutí na diskuzi pod článkem je znovu přesvědčí, že to nemá cenu. Na Lidovkách to už je vidět. V diskuzích pod články už nejsou stovky příspěvků, ale krčí se jich tam jen několik a diskutující jsou jedni a ti samí. Někteří dokonce reagují sami na sebe.
Nejhorší na tom je, že se touto cestou vydal i Neviditelný Pes Ondřeje Neffa. Cituji ze záhlaví:
První český ryze internetový deník
Založeno 23. dubna 1996
Vím, že se psi dožívají poměrně nízkého věku a tomu Neviditelnému bude za pár týdnů 14 let, ale opravdu bude? Nebude to Chcíplý Pes? Několik kmenových autorů už ohlásilo svůj odchod na jiné servery, nový web založila i redaktorka přílohy o zvířatech Zvířetník, odcházím i já (ač jsem tam psal opravdu jen občas). Odhaduji, že do několika měsíců Neviditelný Pes tiše skoná. Vzpomínejte na něj v dobrém.