Zaslouží si uprchlíci z Iráku azyl?
Přes Evropu se v posledních měsících převalila jedna z obrovských uprchlických vln. Další vlny migrantů zřejmě ještě přijdou, ale v našich médiích je podstatně větší pozornost věnována necelé stovce víceméně „nevděčných“ iráckých uprchlíků. Zaslouží si tito křesťané azyl?
Asi jako většina z vás si jako adepta na udělení azylu představuji osobu, která emigrací řeší svůj zcela zásadní životní problém. Někoho, kdo utíká více méně před smrtí či alespoň před reálnou hrozbou vězení z důvodu svého politického názoru, rasy, náboženství apod. Někoho, kdo strávil poslední měsíce (či dokonce roky) svého života v bídných životních podmínkách uprchlického tábora, či kdo by tam bez udělení azylu pravděpodobně brzy skončil (tedy samozřejmě za předpokladu, že by dříve neskončil ve vězení nebo v márnici). Někoho, kdo rizika spojená s pobytem ve vlastní zemi rád vymění za pobyt v České republice, kde mu žádné pronásledování kvůli jeho politickému názoru či náboženství rozhodně nehrozí. Taková osoba by přeci LOGICKY musela být spokojená i v dřevěné chatce v Okrouhlíku u Jihlavy…
Nejvíce probíraná je situace první skupinky iráckých občanů, kteří údajně „odmítli azyl od České republiky“ a vydali se žádat o totéž do sousedního Německa. Ministr vnitra Chovanec totiž na jejich adresu měl uvést, že jakmile budou ze strany Německa vráceni zpět, budou okamžitě vyhoštěni zpět do „bezpečné části Iráku“. Vyhoštění pak lze u této skupinky chápat jako víceméně „spravedlivý český trest“ za jejich nevděk. Pohrdli přeci naší pohostinností, tak přeci si je tady PO TOM VŠEM nenecháme?
Jenže. Jenže problém je, že při udělení azylu by mělo být rozhodující právě jen to, zda osobě žádající o azyl hrozí či nehrozí v Iráku pronásledování za uplatňování politických práv nebo zda má či nemá taková osoba oprávněný strach z pronásledování z důvodu rasy, pohlaví, náboženství, národnosti atp.
Je tedy podivné, aby Česká republika těmto osobám nejprve azyl udělila (jak vyplývá z mediálních zpráv) a následně je pro jejich nevděk v případě jejich případné druhé žádosti o azyl odmítla, a za trest poslala zpět do Iráku. Přeci buď jim nebezpečí hrozilo a stále hrozí a pak si azyl zaslouží, i když jsou nevděční. Anebo jim v Iráku nebezpečí nehrozí a nikdy nehrozilo, a pak neměli dostat ani první azyl.
Azyl by se přeci neměl udělovat proto, že se jedná právě o křesťany …?
I když zřejmě jejich víra byla hlavním důvodem, proč je nadace Generace 21 do projektu "přesídlení" původně vybrala.
Asi jako většina z vás si jako adepta na udělení azylu představuji osobu, která emigrací řeší svůj zcela zásadní životní problém. Někoho, kdo utíká více méně před smrtí či alespoň před reálnou hrozbou vězení z důvodu svého politického názoru, rasy, náboženství apod. Někoho, kdo strávil poslední měsíce (či dokonce roky) svého života v bídných životních podmínkách uprchlického tábora, či kdo by tam bez udělení azylu pravděpodobně brzy skončil (tedy samozřejmě za předpokladu, že by dříve neskončil ve vězení nebo v márnici). Někoho, kdo rizika spojená s pobytem ve vlastní zemi rád vymění za pobyt v České republice, kde mu žádné pronásledování kvůli jeho politickému názoru či náboženství rozhodně nehrozí. Taková osoba by přeci LOGICKY musela být spokojená i v dřevěné chatce v Okrouhlíku u Jihlavy…
Nejvíce probíraná je situace první skupinky iráckých občanů, kteří údajně „odmítli azyl od České republiky“ a vydali se žádat o totéž do sousedního Německa. Ministr vnitra Chovanec totiž na jejich adresu měl uvést, že jakmile budou ze strany Německa vráceni zpět, budou okamžitě vyhoštěni zpět do „bezpečné části Iráku“. Vyhoštění pak lze u této skupinky chápat jako víceméně „spravedlivý český trest“ za jejich nevděk. Pohrdli přeci naší pohostinností, tak přeci si je tady PO TOM VŠEM nenecháme?
Jenže. Jenže problém je, že při udělení azylu by mělo být rozhodující právě jen to, zda osobě žádající o azyl hrozí či nehrozí v Iráku pronásledování za uplatňování politických práv nebo zda má či nemá taková osoba oprávněný strach z pronásledování z důvodu rasy, pohlaví, náboženství, národnosti atp.
Je tedy podivné, aby Česká republika těmto osobám nejprve azyl udělila (jak vyplývá z mediálních zpráv) a následně je pro jejich nevděk v případě jejich případné druhé žádosti o azyl odmítla, a za trest poslala zpět do Iráku. Přeci buď jim nebezpečí hrozilo a stále hrozí a pak si azyl zaslouží, i když jsou nevděční. Anebo jim v Iráku nebezpečí nehrozí a nikdy nehrozilo, a pak neměli dostat ani první azyl.
Azyl by se přeci neměl udělovat proto, že se jedná právě o křesťany …?
I když zřejmě jejich víra byla hlavním důvodem, proč je nadace Generace 21 do projektu "přesídlení" původně vybrala.