Automobilky v roce krize
Rok 2009 bude pro automobilový průmysl jeden z nejsložitějších v jeho historii. Kvůli světové finanční krizi budou automobilky a jejich subdodavatelé čelit dramatickému propadu poptávky po nových vozech, přičemž obnovení důvěry lidí v ekonomiku bude pravděpodobně v nedohlednu.
Střídání růstu s obdobím recese je v automobilovém průmyslu běžné a výrobci na ně musí být připraveni. Tak rychlý a hluboký propad prodejů, kterého jsme svědky v posledních několika měsících, ale nepamatuje snad nikdo. Výrobci, kteří budou chtít přežít, budou nuceni významně zvýšit svoji dosavadní produktivitu a pokračovat ve snižování nákladů. Klíčová bude také schopnost automobilek průběžně inovovat své výrobky, nastavit atraktivní cenovou politiku a hledat nové perspektivní trhy. Už teď je zřejmé, že výhodu budou mít výrobci s širokým portfoliem modelů, neorientující se jen na západní trhy, a ti, kteří jsou schopni konkurovat kromě kvality i cenou. U subdodavatelů na tom budou lépe firmy, které jsou navázány především na tuto skupinu výrobců, rozložily své dodávky mezi více odběratelů a dodávají i do jiných průmyslových sektorů.
Jak rychle se automobilový průmysl s krizí vypořádá, bude také záležet na chování Evropské unie a jednotlivých národních vlád. Ty mohou automobilovému průmyslu nejvíce pomoci tím, že nebudou jeho situaci ještě více zhoršovat. V současné době je tedy důležitější než kdy předtím, aby nová evropská legislativa po výrobcích nevyžadovala z technologického hlediska nerealizovatelné, aby se nestala nástrojem konkurenčního boje a nepřinášela společnostem v časech krize další nepřiměřené náklady.
Kdyby navíc česká vláda v rámci svých protikrizových opatření pomohla domácím podnikům liberalizací trhu práce, podpořila export či stanovila termín pro přijetí eura, mohl by tím český autoprůmysl získat cennou výhodu oproti svým konkurentům a využít tak krizi ve svůj prospěch. Má pro to totiž základní předpoklad – i přes vysokou kvalitu produktů si stále udržuje jeden z nejlepších poměrů cena/výkon v celém automobilovém průmyslu. Přitom právě tento faktor se v dobách krize, kdy zákazníci šetří každou korunu/euro, stává klíčovou komparativní výhodou.
Už teď je jasné, že ani český automobilový průmysl z krize nevyvázne bez jizev. V případě splnění výše uvedených podmínek má ale šanci utržit jich méně než ostatní, dříve se z nich vzpamatovat a z krize nakonec vyjít v lepší výchozí pozici nežli jeho konkurenti.
Publikováno ve zkrácené formě v LN
Střídání růstu s obdobím recese je v automobilovém průmyslu běžné a výrobci na ně musí být připraveni. Tak rychlý a hluboký propad prodejů, kterého jsme svědky v posledních několika měsících, ale nepamatuje snad nikdo. Výrobci, kteří budou chtít přežít, budou nuceni významně zvýšit svoji dosavadní produktivitu a pokračovat ve snižování nákladů. Klíčová bude také schopnost automobilek průběžně inovovat své výrobky, nastavit atraktivní cenovou politiku a hledat nové perspektivní trhy. Už teď je zřejmé, že výhodu budou mít výrobci s širokým portfoliem modelů, neorientující se jen na západní trhy, a ti, kteří jsou schopni konkurovat kromě kvality i cenou. U subdodavatelů na tom budou lépe firmy, které jsou navázány především na tuto skupinu výrobců, rozložily své dodávky mezi více odběratelů a dodávají i do jiných průmyslových sektorů.
Jak rychle se automobilový průmysl s krizí vypořádá, bude také záležet na chování Evropské unie a jednotlivých národních vlád. Ty mohou automobilovému průmyslu nejvíce pomoci tím, že nebudou jeho situaci ještě více zhoršovat. V současné době je tedy důležitější než kdy předtím, aby nová evropská legislativa po výrobcích nevyžadovala z technologického hlediska nerealizovatelné, aby se nestala nástrojem konkurenčního boje a nepřinášela společnostem v časech krize další nepřiměřené náklady.
Kdyby navíc česká vláda v rámci svých protikrizových opatření pomohla domácím podnikům liberalizací trhu práce, podpořila export či stanovila termín pro přijetí eura, mohl by tím český autoprůmysl získat cennou výhodu oproti svým konkurentům a využít tak krizi ve svůj prospěch. Má pro to totiž základní předpoklad – i přes vysokou kvalitu produktů si stále udržuje jeden z nejlepších poměrů cena/výkon v celém automobilovém průmyslu. Přitom právě tento faktor se v dobách krize, kdy zákazníci šetří každou korunu/euro, stává klíčovou komparativní výhodou.
Už teď je jasné, že ani český automobilový průmysl z krize nevyvázne bez jizev. V případě splnění výše uvedených podmínek má ale šanci utržit jich méně než ostatní, dříve se z nich vzpamatovat a z krize nakonec vyjít v lepší výchozí pozici nežli jeho konkurenti.
Publikováno ve zkrácené formě v LN