Dobrý Byznys a dobrá Společnost - jde to dohromady?
Startuje nová sekce našeho deníku o společenské odpovědnosti firem.
Přiznejme si to: Společenská odpovědnost firem, to zní přinejmenším mlhavě.
V uniformě všeobecně používané zkratky přejaté z angličtiny - CSR (sí-es-ár) - to není o moc lepší, spíš naopak. Přesto ta "věc" existuje a je velmi hmatatelná i v České republice.
Téma CSR přináší dost zajímavých zpráv, příběhů i otázek, na které stojí za to hledat odpovědi. Proto jsme se ve spolupráci s Fórem dárců a magazínem o společenské odpovědnosti firem CSR Fórum rozhodli, že vám to vše budeme pravidelně nabízet na této adrese.
Pokud vás zajímá více o tom, proč nový magazín vzniká, dovolujeme si vám jako vodítko nabídnout přepis rozhovoru níže.
Vaše redakce
CSR FÓRUM, vydání z 21. června 2010, str. 26:
--------------------------------------------------------------
Nechceme pomáhat, jen aby to vypadalo
Rozhovor s Jakubem Ungerem, šéfredaktorem Aktuálně.cz
Manažerka NWR Petra Mašínová v březnovém čísle tohoto časopisu napsala, že také média by měla mít své koncepty CSR. Je to podle vás přípustné?
JU: V základním slova smyslu média - tedy alespoň ta seriózní - koncept, jak být při svém konání odpovědná vůči společnosti mají. Moderní redakční Etické kodexy neřeší jen profesionalitu při získávání, ověřování a zveřejňování informací, obsahují i pasáže odkazující na hodnoty občanské společnosti. Jsou pokusem o vyjádření toho, že novináři vnímají svou odpovědnost za formování názorů, postojů a stavu světa. Je to dostatečné? My v Aktuálně.cz při některých debatách pociťujeme, že Kodex je více pracovní manuál, neumí říci všechno.
A tak jsme začali volně diskutovat o širší definici – o jakési "Chartě Aktuálně.cz". Co jsme, co bychom chtěli být, kam zatím kráčíme a jak a kam bychom chtěli dokráčet. Debaty chytrých hlav jsou na začátku a už teď jsou děsně zajímavé - nejvíc v tom, jak moc otázek na další přemýšlení otevírají. To je možná další evoluce redakčních hodnot, o níž se zmiňuje Petra Mašínová.
Argument médií často zní - naší odpovědností je jen a jen říkat pravdu. Souhlasíte?
JU: Pro zpravodajská média by to nepochybně měla být prvotní norma. Mají zveřejňovat informace, které jsou pravdivé. Ale rozumím vaší otázce: Za deklarovanou "objektivitu" lze někdy schovat i nechuť se aktivně zapojit do řešení problému, protože role "konzultanta" bývá snazší. Nicméně férově je potřeba vidět i to, že ona "odpovědnost vůči pravdě" je často docela těžká, protože odborná a emotivně vyčerpávající práce.
Abyste té povinnosti dostál, musíte se o ní rvát, nenechat se odbýt, rozpoznat dobro od nedobra, avšak nenechat se opít ani jednou stranou. To vyžaduje dlouhodobě víc, než jen ambici být tradičním zaměstnancem "od-do" s pravidelnou výplatní páskou a slevou na stravenky. Myslím, že ti opravdu dobří novináři a jejich média odvádějí společnosti hodně dobrého. I v Česku.
Proč by média nemohla třeba sázet stromy - jako „poděkování“ za energii, vyplýtvanou na jejich produkty...?
JU: Jasně, proč ne? Ale neměla by to myslím dělat mechanicky, aby to dobře vypadalo. Mělo by to vycházet z vnitřního přesvědčení toho týmu, že když se do něčeho pustí, ještě víc a líp naplní smysl své práce. Že společně posunou i produkt, na němž pracují. Že to "sázení stromů" přinese pocit úspěchu jejich byznysu i jim samotným. Třeba tím, že si jejich zákazníci všimnou, a budou je mít o něco raději. Anebo při tom sázení někoho z dobrovolníků napadne, jak vylepšit postupy, aby té energie braly míň.
Aktuálně.cz se účastnilo například Engage Day - ale jen VIP akce. Znamená to, že mezi redaktory zatím není o dobrovolnictví takový zájem. Je to přístupem ke světu, cynismem, anebo to lidem připomíná socialistické brigády?
JU: Určitě jsou vůči takové věci ostražití, a já jim rozumím. Novináři, obzvláště zpravodajci, jsou z logiky práce "imunní" vůči strastem jiných. Protože to často tvoří velkou část toho, co každodenně popisují. Snaží se udržovat nad věcí, aby nezačali přihrávat jakékoliv straně. Engage Day je pro ně navíc věc nová a neznámá, o to jsou ostražitější.
Přesto si nelze nevšimnout, že se o otázky společenské odpovědnosti stále více zajímáte. Jste partnerem platformy Byznys pro společnost, zavedli jste v rámci ekonomické rubriky týdenní magazín Byznys a společnost. Proč to vlastně děláte?
JU: Tak my zas nejsme až tak "okoralé duše", jak by se na první pohled mohlo zdát. Už několik let je deník Aktuálně.cz a jeho vydavatel Centrum Holdings třeba partnerem charitativní akce Šance pro děti. Přičemž dětským domovům nepomáháme jen jednorázovou dražbou fotek Reuters, ale patronát nad domovy drží naše firma celoročně.
Téma Byznys a společnost nám přišlo zajímavé - kromě bohulibé myšlenky – i jako nová obsahová příležitost. S konceptem CSR pracuje aktivně a dlouho řada velkých institucí v Česku, přesto mě až zarazilo, jak málo se o něm můžete dozvědět mimo svět nadačních sdružení a odborných seminářů. Je to viditelná obsahová díra, a bude určitě zajímavé ve spolupráci s firmami, sdruženími a časopisem CSR Fórum vymýšlet, jak informování o českém CSR přiblížit víc "masám".
Co konkrétního mohou vaši čtenáři od magazínu čekat?
JU: V první řadě inspiraci - jak pro ty, kteří už pomáhají a mají třeba nějaké otazníky, tak pro ty, kteří to dosud nezkusili a chtěli by. Takže se budeme věnovat například profilům a rozhovorům o byznysu a společnosti, událostem ze světa CSR, postupně chceme přidávat i praktické nástroje a databáze, které internet nabízí. Od nejjednodušších, typu kalendária po sofistikovanější, jako je třeba diskusní komunita. Tak snad se nám postupně povede tu informační díru poněkud zalepit.
Ptal se: Michal Růžička, CSR Fórum
Přiznejme si to: Společenská odpovědnost firem, to zní přinejmenším mlhavě.
V uniformě všeobecně používané zkratky přejaté z angličtiny - CSR (sí-es-ár) - to není o moc lepší, spíš naopak. Přesto ta "věc" existuje a je velmi hmatatelná i v České republice.
Téma CSR přináší dost zajímavých zpráv, příběhů i otázek, na které stojí za to hledat odpovědi. Proto jsme se ve spolupráci s Fórem dárců a magazínem o společenské odpovědnosti firem CSR Fórum rozhodli, že vám to vše budeme pravidelně nabízet na této adrese.
Pokud vás zajímá více o tom, proč nový magazín vzniká, dovolujeme si vám jako vodítko nabídnout přepis rozhovoru níže.
Vaše redakce
CSR FÓRUM, vydání z 21. června 2010, str. 26:
--------------------------------------------------------------
Nechceme pomáhat, jen aby to vypadalo
Rozhovor s Jakubem Ungerem, šéfredaktorem Aktuálně.cz
Manažerka NWR Petra Mašínová v březnovém čísle tohoto časopisu napsala, že také média by měla mít své koncepty CSR. Je to podle vás přípustné?
JU: V základním slova smyslu média - tedy alespoň ta seriózní - koncept, jak být při svém konání odpovědná vůči společnosti mají. Moderní redakční Etické kodexy neřeší jen profesionalitu při získávání, ověřování a zveřejňování informací, obsahují i pasáže odkazující na hodnoty občanské společnosti. Jsou pokusem o vyjádření toho, že novináři vnímají svou odpovědnost za formování názorů, postojů a stavu světa. Je to dostatečné? My v Aktuálně.cz při některých debatách pociťujeme, že Kodex je více pracovní manuál, neumí říci všechno.
A tak jsme začali volně diskutovat o širší definici – o jakési "Chartě Aktuálně.cz". Co jsme, co bychom chtěli být, kam zatím kráčíme a jak a kam bychom chtěli dokráčet. Debaty chytrých hlav jsou na začátku a už teď jsou děsně zajímavé - nejvíc v tom, jak moc otázek na další přemýšlení otevírají. To je možná další evoluce redakčních hodnot, o níž se zmiňuje Petra Mašínová.
Argument médií často zní - naší odpovědností je jen a jen říkat pravdu. Souhlasíte?
JU: Pro zpravodajská média by to nepochybně měla být prvotní norma. Mají zveřejňovat informace, které jsou pravdivé. Ale rozumím vaší otázce: Za deklarovanou "objektivitu" lze někdy schovat i nechuť se aktivně zapojit do řešení problému, protože role "konzultanta" bývá snazší. Nicméně férově je potřeba vidět i to, že ona "odpovědnost vůči pravdě" je často docela těžká, protože odborná a emotivně vyčerpávající práce.
Abyste té povinnosti dostál, musíte se o ní rvát, nenechat se odbýt, rozpoznat dobro od nedobra, avšak nenechat se opít ani jednou stranou. To vyžaduje dlouhodobě víc, než jen ambici být tradičním zaměstnancem "od-do" s pravidelnou výplatní páskou a slevou na stravenky. Myslím, že ti opravdu dobří novináři a jejich média odvádějí společnosti hodně dobrého. I v Česku.
Proč by média nemohla třeba sázet stromy - jako „poděkování“ za energii, vyplýtvanou na jejich produkty...?
JU: Jasně, proč ne? Ale neměla by to myslím dělat mechanicky, aby to dobře vypadalo. Mělo by to vycházet z vnitřního přesvědčení toho týmu, že když se do něčeho pustí, ještě víc a líp naplní smysl své práce. Že společně posunou i produkt, na němž pracují. Že to "sázení stromů" přinese pocit úspěchu jejich byznysu i jim samotným. Třeba tím, že si jejich zákazníci všimnou, a budou je mít o něco raději. Anebo při tom sázení někoho z dobrovolníků napadne, jak vylepšit postupy, aby té energie braly míň.
Aktuálně.cz se účastnilo například Engage Day - ale jen VIP akce. Znamená to, že mezi redaktory zatím není o dobrovolnictví takový zájem. Je to přístupem ke světu, cynismem, anebo to lidem připomíná socialistické brigády?
JU: Určitě jsou vůči takové věci ostražití, a já jim rozumím. Novináři, obzvláště zpravodajci, jsou z logiky práce "imunní" vůči strastem jiných. Protože to často tvoří velkou část toho, co každodenně popisují. Snaží se udržovat nad věcí, aby nezačali přihrávat jakékoliv straně. Engage Day je pro ně navíc věc nová a neznámá, o to jsou ostražitější.
Přesto si nelze nevšimnout, že se o otázky společenské odpovědnosti stále více zajímáte. Jste partnerem platformy Byznys pro společnost, zavedli jste v rámci ekonomické rubriky týdenní magazín Byznys a společnost. Proč to vlastně děláte?
JU: Tak my zas nejsme až tak "okoralé duše", jak by se na první pohled mohlo zdát. Už několik let je deník Aktuálně.cz a jeho vydavatel Centrum Holdings třeba partnerem charitativní akce Šance pro děti. Přičemž dětským domovům nepomáháme jen jednorázovou dražbou fotek Reuters, ale patronát nad domovy drží naše firma celoročně.
Téma Byznys a společnost nám přišlo zajímavé - kromě bohulibé myšlenky – i jako nová obsahová příležitost. S konceptem CSR pracuje aktivně a dlouho řada velkých institucí v Česku, přesto mě až zarazilo, jak málo se o něm můžete dozvědět mimo svět nadačních sdružení a odborných seminářů. Je to viditelná obsahová díra, a bude určitě zajímavé ve spolupráci s firmami, sdruženími a časopisem CSR Fórum vymýšlet, jak informování o českém CSR přiblížit víc "masám".
Co konkrétního mohou vaši čtenáři od magazínu čekat?
JU: V první řadě inspiraci - jak pro ty, kteří už pomáhají a mají třeba nějaké otazníky, tak pro ty, kteří to dosud nezkusili a chtěli by. Takže se budeme věnovat například profilům a rozhovorům o byznysu a společnosti, událostem ze světa CSR, postupně chceme přidávat i praktické nástroje a databáze, které internet nabízí. Od nejjednodušších, typu kalendária po sofistikovanější, jako je třeba diskusní komunita. Tak snad se nám postupně povede tu informační díru poněkud zalepit.
Ptal se: Michal Růžička, CSR Fórum