Jak se do lesa sviní volá, tak se z něj i ozývá
Je skutečně pouliční kriminalita a násilí horší na Šluknovsku než v jiných oblastech severu Čech a Moravy? Statisticky jistě ne. Ale statistiky vem čert. Drobné krádeže už lidé v postižených regionech stejně téměř nenahlašují.
Horší je, že z loupežných přepadení, napadení a rvaček, při kterých jsou na jedné straně "cikáni" (ať už je jimi myšlen kdokoliv) a na druhé "bílí" (novotvarem těchto dní jsou "etničtí Češi") se dokáže vždy vyrobit rasový, nebo sociální, či kdovíjaký sociokulturní konflikt. A ten se může stát v příhraničí s desítkami ubytoven a ghett kdekoliv. Navíc pachateli násilností jsou často na drogách závislí jedinci, u nichž je hlavním impulsem k násilí droga a ne jejich "geny" či etnicita. Příležitostí k "výrobě konfliktu" bylo na severu pod letošním prudkým pozdně letním sluncem povícero. A lidé vyšli na náměstí a do ulic.
Lidový hněv organizátoři nezvládli
Nejprve však výrobce předběhl obyčejný lidový hněv. Kultivovaný protest v Novém Boru po mačetové pomstě za vyhazov náctiletých romských gamblerů nedával manipulacím s emocemi a výrobě konfliktu žádný prostor. Den poté ale v Rumburku větší partička mladých "cikánských" bijců napadla pozdě k ránu menší partičku "bílých", rozmlátila dveře domu a jednoho zle pobila. A následnou demonstraci lidového hněvu na rumburském náměstí už organizátoři z ČSSD nezvládli. Nechali demonstranty oslovit nenávistným řečníkem, shromáždění poté náhle ukončili a vyprovokovaný dav se vydal na "pochod" a napadl domy, kde tušil příbuzné bijců. Bylo to zlé, už jen proto, že pochod vypadal jak křížová výprava dětí. Početně totiž převažovali náctiletí. Před pokusem o lynč je zastavila až policie. A za týden ve Varnsdorfu opakoval stejný scénář.
Přesto přese všechno, vše zdálo se do minulé soboty zvládnutelné. S lidovým hněvem "bílých", stejně tak jako s "cikánským" neřádem se totiž společnost dokáže milosrdným vanutím času a vyčpěním emocí vyrovnat. Dokáže vstřebat a strávit místní psychopaty a chronické exhibicionisty, zažívající chvíle rozkoše v hulákajícím davu. Ne již tak s tím, když do konfliktního prostoru vstoupí někdo vyzbrojen nenávistnou ideologií. A rozhořčení občané z dorfů a burků ho začnou následovat. A to se stalo v sobotu na řádně neohlášené demonstraci Svobodné mládeže.
Karneval nenávisti láká
Nic naplat. Řádní lidé přišli minulou sobotu ve Varnsdorfu na náckovskou demonstraci. Bylo jim to prostě jedno, potřeba karnevalové oslavy nenávisti byla (a je) příliš silná. Ze střešního okna objíždějícího auta je pozdravoval slavný Kavanův létající asistent, než ho policie zadržela, neboť nebyl předpisově připoután.
I bez těchto karnevalových postav vydali se dobří občané varnsdorfští procesím k cikánským" ubytovnám. Žádní nácci je v té chvíli nevedli. V davu byli pro většinu neviditelní. Dav ale věděl, že tu jsou. Podle zaslechnutého mínění mnohých, by je měli policajti "nechat, ať si to vyřídí". Tedy nácci a cikáni.
Byl jsem rovněž demonstrujícími dobrými občany ubezpečen o tom, že nejsou rasisté, ale s "cikánama" žít nechtějí a nebudou, a ať je jich někdo zbaví, je jim jedno kdo a jak, a kam že by měli být "cikáni" odbaveni. Mnozí pak velmi podrážděně reagovali na mé konstatování, že jejich procesí nepostrádá jisté rysy karnevalového veselí (například focení se s kríglem piva před kordonem těžkooděnců, navlékání si reflexních vestiček z automobilové výbavy a hraní si na policejní antikonfliktní tým.).
Bohudík, netřímá u nás zatím moc nikdo, kdo by byl ochoten realizovat objednávku neřádně demonstrujících dobrých občanů a zbavit je ostrým řezem "cikánského zlořádu".
Investovat do vzdělání i bydlení
Racionální vlády (pravé i levé) snad přijdou s větší pobídkou investic do vzdělání a dostupného bydlení a do sociální práce s lidmi na okraji. Jistě, ona racionalita takovýchto přístupů připomíná často spíše magické zaklínání. Přesvědčit všechny, policisty počínaje a sociálkami konče, k systematickému začleňování odvržených a osvícenskému přesvědčování předsudečných. Od předškolní výchovy po finanční gramotnost, od rodinného poradenství po pracovní poradenství. Od nevidím, do nevidím, zatáčet a zatočit s etnizací chudoby ducha, jež stojí za násilnými konflikty.
Bohužel, na lidovém hněvu už ohlásili svou přiživu extremisté různých ražení. Tuto sobotu chce ve výše zmíněných městech pochodovat. Dělnická strana sociální spravedlnosti a pořádně si tak sama zaparazitovat na problému, který podle ní vyrábí paraziti. Rozhodující ale bude, jestli jim podporu svou účastí vysloví i spravedlivě rozhořčení řádní občané, protestující proti „nepřizpůsobivým přistěhovalcům“, kteří nemají kam jít.
Sudety, prý pro dávné Kelty "les sviní", se stávají zase kolbištěm, kde se určuje směřování republiky. Tentokrát to nejsou ordneři v bílých podkolenkách, ale spíše runami potetovaní nacističtí mládežníci, kdo tu chce dělat pořádek. Jakoby zapomněli na to, že jak se do lesa (sviní bílých i černých) volá, tak se z něj ozývá.
vyšlo v MFD 7. září 2011
Horší je, že z loupežných přepadení, napadení a rvaček, při kterých jsou na jedné straně "cikáni" (ať už je jimi myšlen kdokoliv) a na druhé "bílí" (novotvarem těchto dní jsou "etničtí Češi") se dokáže vždy vyrobit rasový, nebo sociální, či kdovíjaký sociokulturní konflikt. A ten se může stát v příhraničí s desítkami ubytoven a ghett kdekoliv. Navíc pachateli násilností jsou často na drogách závislí jedinci, u nichž je hlavním impulsem k násilí droga a ne jejich "geny" či etnicita. Příležitostí k "výrobě konfliktu" bylo na severu pod letošním prudkým pozdně letním sluncem povícero. A lidé vyšli na náměstí a do ulic.
Lidový hněv organizátoři nezvládli
Nejprve však výrobce předběhl obyčejný lidový hněv. Kultivovaný protest v Novém Boru po mačetové pomstě za vyhazov náctiletých romských gamblerů nedával manipulacím s emocemi a výrobě konfliktu žádný prostor. Den poté ale v Rumburku větší partička mladých "cikánských" bijců napadla pozdě k ránu menší partičku "bílých", rozmlátila dveře domu a jednoho zle pobila. A následnou demonstraci lidového hněvu na rumburském náměstí už organizátoři z ČSSD nezvládli. Nechali demonstranty oslovit nenávistným řečníkem, shromáždění poté náhle ukončili a vyprovokovaný dav se vydal na "pochod" a napadl domy, kde tušil příbuzné bijců. Bylo to zlé, už jen proto, že pochod vypadal jak křížová výprava dětí. Početně totiž převažovali náctiletí. Před pokusem o lynč je zastavila až policie. A za týden ve Varnsdorfu opakoval stejný scénář.
Přesto přese všechno, vše zdálo se do minulé soboty zvládnutelné. S lidovým hněvem "bílých", stejně tak jako s "cikánským" neřádem se totiž společnost dokáže milosrdným vanutím času a vyčpěním emocí vyrovnat. Dokáže vstřebat a strávit místní psychopaty a chronické exhibicionisty, zažívající chvíle rozkoše v hulákajícím davu. Ne již tak s tím, když do konfliktního prostoru vstoupí někdo vyzbrojen nenávistnou ideologií. A rozhořčení občané z dorfů a burků ho začnou následovat. A to se stalo v sobotu na řádně neohlášené demonstraci Svobodné mládeže.
Karneval nenávisti láká
Nic naplat. Řádní lidé přišli minulou sobotu ve Varnsdorfu na náckovskou demonstraci. Bylo jim to prostě jedno, potřeba karnevalové oslavy nenávisti byla (a je) příliš silná. Ze střešního okna objíždějícího auta je pozdravoval slavný Kavanův létající asistent, než ho policie zadržela, neboť nebyl předpisově připoután.
I bez těchto karnevalových postav vydali se dobří občané varnsdorfští procesím k cikánským" ubytovnám. Žádní nácci je v té chvíli nevedli. V davu byli pro většinu neviditelní. Dav ale věděl, že tu jsou. Podle zaslechnutého mínění mnohých, by je měli policajti "nechat, ať si to vyřídí". Tedy nácci a cikáni.
Byl jsem rovněž demonstrujícími dobrými občany ubezpečen o tom, že nejsou rasisté, ale s "cikánama" žít nechtějí a nebudou, a ať je jich někdo zbaví, je jim jedno kdo a jak, a kam že by měli být "cikáni" odbaveni. Mnozí pak velmi podrážděně reagovali na mé konstatování, že jejich procesí nepostrádá jisté rysy karnevalového veselí (například focení se s kríglem piva před kordonem těžkooděnců, navlékání si reflexních vestiček z automobilové výbavy a hraní si na policejní antikonfliktní tým.).
Bohudík, netřímá u nás zatím moc nikdo, kdo by byl ochoten realizovat objednávku neřádně demonstrujících dobrých občanů a zbavit je ostrým řezem "cikánského zlořádu".
Investovat do vzdělání i bydlení
Racionální vlády (pravé i levé) snad přijdou s větší pobídkou investic do vzdělání a dostupného bydlení a do sociální práce s lidmi na okraji. Jistě, ona racionalita takovýchto přístupů připomíná často spíše magické zaklínání. Přesvědčit všechny, policisty počínaje a sociálkami konče, k systematickému začleňování odvržených a osvícenskému přesvědčování předsudečných. Od předškolní výchovy po finanční gramotnost, od rodinného poradenství po pracovní poradenství. Od nevidím, do nevidím, zatáčet a zatočit s etnizací chudoby ducha, jež stojí za násilnými konflikty.
Bohužel, na lidovém hněvu už ohlásili svou přiživu extremisté různých ražení. Tuto sobotu chce ve výše zmíněných městech pochodovat. Dělnická strana sociální spravedlnosti a pořádně si tak sama zaparazitovat na problému, který podle ní vyrábí paraziti. Rozhodující ale bude, jestli jim podporu svou účastí vysloví i spravedlivě rozhořčení řádní občané, protestující proti „nepřizpůsobivým přistěhovalcům“, kteří nemají kam jít.
Sudety, prý pro dávné Kelty "les sviní", se stávají zase kolbištěm, kde se určuje směřování republiky. Tentokrát to nejsou ordneři v bílých podkolenkách, ale spíše runami potetovaní nacističtí mládežníci, kdo tu chce dělat pořádek. Jakoby zapomněli na to, že jak se do lesa (sviní bílých i černých) volá, tak se z něj ozývá.
vyšlo v MFD 7. září 2011