Má český stát na to platit leteckou záchrannou službu na čistě komerční bázi a bez účasti pojišťoven?
Základní otázku si dovolím položit z pozice běžného občana a daňového poplatníka: "Má současný český stát na to platit z peněz všech daňových poplatníků leteckou záchrannou službu provozovanou společnostmi na čistě komerční bázi? Má současný český stát na to stoprocentně dotovat leteckou záchrannou službu bez přímé finanční spoluúčasti zdravotních pojišťoven, pojišťoven (z povinného ručení a havarijního pojištění automobilů) a automobilistů?
Na začátku je potřeba říci, že tyto aktuální otázky nelze odbýt argumentem, že letecká záchranná služba funguje dobře, jde přece o naše životy, a proto ji není potřeba měnit.
Myslím, že odpovědní vládní i opoziční politici včetně odborné veřejnosti by si měli ujasnit, zda současný koncept zabezpečení letecké záchranné služby (LZS) odpovídá současným možnostem státu a běžným standardům západoevropských zemí s nejvyšší kvalitou zabezpečení LZS.
Výše položenou základní otázku lze dále rozvíjet...
Je normální, že LZS je u nás provozována společnostmi na čistě komerční bázi a ne ve veřejně prospěšném režimu?
U našich nejbližších sousedů v Rakousku (největší rakouská LZS "Der Christophorus Flugrettungsverein" je součástí rakouského automotoklubu ÖAMTC) a Německu (ADAC Luftrettung GmbH je součástí německého autoklubu ADAC) jsou největšími provozovateli LZS automotokluby příslušných zemí.
Je to čistě jen náhoda, že místo toho aby se transformace LZS rozvíjela podle osvědčeného modelu našich sousedů, byla svěřena čistě komerční společnosti a její rozvoj tak podléhá mimo jiné byznys plánu několika vybraných jednatelů společností s ručením omezeným? Kde je veřejná kontrola vynaložených veřejných prostředků?
Je trvale udržitelná situace 100% financování čistě soukromé LSZ ze státního rozpočtu za situace, kdy půjde část nákladů na zásahy hasičského záchranného sboru na vrub pojišťoven?
Lze po zodpovězení těchto a dalších otázek bez mrknutí oka tvrdit, že ve věci "obvinění bývalého vrcholného představitele ministerstva zdravotnictví ze zneužívání pravomoci veřejného činitele a porušování povinnosti při správě cizího majetku s předběžnou škodou 792 milionů korun" nejsou známy žádné skutečnosti, že by došlo k něčemu protiprávnímu, toto rozhodnutí (svěřit LZS dvou komerčním firmám vybraným v tendru) bylo správné, šlo o rozhodnutí celé vlády, za nímž si premiér Nečas stoji?
Martin Šustala