Papež František přijíždí na Slovensko

13. 09. 2021 | 20:40
Přečteno 3767 krát
Bude důležité, nakolik slovenská společnost přijme papežskou návštěvu nikoliv jako show pro média nebo rozšířenou verzi lidových poutí, nýbrž jako impuls k duchovní obnově a proměně.


„Tato doba není jen epochou změn, nýbrž změnou epochy“, tvrdí papež František. Právě v této době civilizačních změn, která vyžaduje také další z mnoha reforem církve v dějinách křesťanství, se odehrává třetí návštěva papeže v dějinách Slovenska.

První návštěva papeže Jana Pavla II. v dubnu 1990 měla zcela jiný společensko-dějinný kontext. Byla celonárodní fiestou čerstvě získané náboženské svobody, nedílné části znovuzrození demokracie a vlády práva.

V České republice byla tehdejší papežská návštěva vyvrcholením, ale v jistém smyslu i zakončením pozoruhodné krátké kapitoly českých náboženských dějin, v níž se katolická církev v době kolapsu komunismu a porodu nové demokracie se těšila největší sympatii společnosti v celých moderních dějinách. Ale právě euforie, kterou vzbudila tehdejší papežská návštěva, probudila v jisté části české společnosti obavy, zda katolíci nebudou napříště hrát příliš velkou politickou roli.

Ke slovu znovu přišel starý český klerikalismus, kteří si povrchní pozorovatelé stále pletou s ateismem. Ve skutečnosti česká společnost zdaleka není ateistická, za českým antiklerikalismem se skrývá pestrá škála jevů od agnosticismu a „apateismu“ (lhostejnosti vůči náboženství), přes „náboženský analfabetismus“ (absenci náboženského vzdělání), náboženský individualismu a „něcismu“ (víru ve „vlastního Boha) po sympatie k alternativním náboženstvím a spiritualitám. České země na rozdíl od převážně zemědělských zemí, Slovenska a Polska, prošly už na přelomu devatenáctého a dvacátého století vlnou „měkké sekularizace“ v důsledku industrializace, urbanizace a systému moderního vzdělání; teprve pak přišla vlna „tvrdé sekularizace“ pod komunistickou vládou a po ní další vlna „měkké sekularizace“ po začlenění do postmoderní západní společnosti ve „věku internetu“.

Slovensko a Polsko ztrácí kulturně-společenskou živnou půdu tradiční náboženskosti teprve nyní; zdá se, že se místní církve na tyto změny nepřipravily a jsou jimi zaskočeny, nebo je odmítají vzít na vědomí. Nejde mi z mysli můj dávný rozhovor s jedním slovenským biskupem, z něhož bylo patrné, že ten dobrý muž považuje sekularizaci za ryze český fenomén a je skálopevně přesvědčen, že toto ďáblovo símě přes Beskydy nikdy nepřeskočí. Všímá se nyní toho, co se děje za Tatrami?

Sekularizace katolických zemí

Polsko právě prochází nejrychlejší a nejradikálnější sekularizací mezi všemi evropskými zeměmi, do jisté míry se tam opakuje to, co postihlo dříve země, dlouho považované za „katolické“, jako je Španělsko, Portugalsko, Irsko a další. Ten proces vždy začíná odklonem inteligence a mládeže od církve a pak se šíří do celé společnosti. Dnes jen 18% Poláků pod 30 let označuje náboženství za důležité pro svůj život.
Současný krach tradičního katolicismu má řadu příčin, od zmiňovaných kulturních změn po politické záležitosti. Koalice konzervativní části polské hierarchie a kléru s nacionalistko-populistickou vládou PIS poškodila církev v Polsku během krátké doby daleko více, než to dokázali komunisté pomocí všech svých mocenských prostředků za desítky let. Naštěstí má Polsko několik vzdělaných a osvícených biskupů, kteří se od nacionalisticko-konzervativních tendencí jasně distancují, jako je polský primas arcibiskup Polak nebo arcibiskup Rys a rovněž tam působí několik významných intelektuálních center (Znak, Tygodnik Powszechny, Wiez aj.), které ukazují vzdělaným lidem a mládeži jinou, věrohodnější tvář křesťanství.
Církev sama nahrála procesu sekularizace kromě alianci s nacionalisty ještě dvěma věcmi: příliš spoléhala na automatismus tradice a podcenila nutnost výchovy ke konverzi od „dědictví otců“ k hlubší osobní víře a nedokázala se včas postavit pandémii sexuálního, psychologického a spirituálního zneužívání ze strany kléru.
V postkomunistických zemích dlouho vládla škodlivá a zároveň marná snaha tyto jevy zastírat a bagatelizovat, vydávat je pouze za projevy „zkaženého Západu“. Ukončení toho sebeklamu má přinést mezinárodní konference o zneužívání v těchto zemích, svolaná do Varšavy v druhé polovině září, na níž zazní hlas papeže i hlasy konkrétních obětí.
Situace v katolické církvi se nápadně podobá situaci těsně před reformací. Jako tehdy skandály s prodáváním odpustků (také dlouho považované za marginální jev) odhalily hlubší problémy, vztah církve a moci a vztah kléru a laiků, tak je tomu i dnes s důsledky skandálů zneužívání. Papež František zřetelně pojmenoval hlavní příčinu těchto jevů: klerikalismus, zneužívání autority. Zápas s klerikalismem je jeden z hlavních úkolů, který si vytkl papež František.

Změny čekají i slovenskou církev

Mají-li prorocké impulsy papeže Františka vyvést církev z nynější těžké krize a způsobit nutnou obnovu, potřebují lokální církve – a zejména církve v postkomunistických zemích - reformní osobnosti a živá duchovní centra. Stáhnout se před světem do ghetta „paralelní polis“, jak to doporučuje na Slovensku oblíbená kniha odpadlého katolíka Rona Drehera, znamená zradit katolicitu církve a vydat se heretickou cestou do podoby nezdravé sekty.
Papež František jistě ví o tom, do jaké míry je slovenská církev postižená nemocí klerikalismu. Na Slovensku si podávali dveře hlavní představitelé klerikální opozice proti papeži Františkovi, kardinálové Burke, Sarah, Müller a další, bývalý poradce prezidenta Trumpa (později právem trestně stíhaný) Steve Banon zde viděl úrodnou půdu pro koalici konzervativních východoevropských biskupů proti papeži Františkovi a pro svůj plán univerzity, školící nacionalistické politiky k úkolu rozvrátit Evropskou unii.

Situaci v slovenské katolické církvi mi symbolizují dvě postavy duchovních. Nešťastnou tváří slovenského katolicismu je kněz, který má nepopiratelné zásluhy v péči o bezdomovce a v tomto prostředí mohl dozrát k svatosti; naneštěstí mu zřejmě popularita stoupla do hlavy natolik, že se stal politickým heroldem agresivního katolického fundamentalismu - a to v takové míře, která už i biskupskou konferenci přiměla se od něj distancovat.

Arcibiskupa Bezáka, muže, který měl všechny předpoklady pro náročnou úlohu budovat mosty mezi církví a slovenskou mládeží, inteligencí a celkem společnosti jisté kruhy slovenské církve a jejich římští spojenci umlčeli a odstavili. „Případ Bezák“ i mnoha slovenským katolíkům, příslovečně věrným Římu a papeži, otevřel oči pro skutečnost, že i v církvi není vše, co se třpytí, zlato.

Přiznávám, že se dívám na slovenskou církev do jisté míry zvenku a mohu se mýlit; dívám se však pohledem kněze, který miluje Slovensko, má na Slovensku své čtenáře a posluchače a upřímně přeje slovenské církvi, aby z návštěvy papeže načerpala uzdravující a sílu k proměnám, které ji čekají. Návštěvu papeže na Slovensku – ale především její důsledky, které se ukážou až po určité době - budu sledovat s velkým zájmem. Bude jistě důležité, co papež řekne slovenské církvi a společnosti při svých kázáních a proslovech, ale i to, co řekne soukromě slovenským biskupům – a jak si to vezmou k srdci. Bude důležité, nakolik slovenská společnost přijme papežskou návštěvu nikoliv jako show pro média nebo rozšířenou verzi lidových poutí, nýbrž jako impuls k duchovní obnově a proměně.

Papež připravuje celou církev na významnou synodu o synodalitě v roce 2023 a vyzývá všechny místní církve – tedy i slovenskou a českou – aby ještě letos zapojily společně biskupy, kněze i laiky různých názorových směrů do synodálního procesu společného uvažování o potřebných změnách. Papežovu návštěvu na Slovensku je třeba vnímat už v tomto kontextu.

(Psáno pro slovenský DeníkN)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy