Sklady, sklady, sklady

08. 08. 2007 | 14:31
Přečteno 12682 krát
Neviditelná ruka trhu prý všechno zařídí. Kdo ale hýbe tou neviditelnou rukou? Zdá se, že jsou to hlavně velké podniky, které zejména hájí své právo na zvyšování zisků. Ale společnost jako celek je přece také součástí trhu a měla by mít právo hájit své zájmy. Zdá se, že to alespoň naše společnost, dělá dost chabě.

Jezdívám občas plzeňskou dálnicí a na 128 kilometru odbočuji na Bor u Tachova. Naposled jsem tam už raději nejel a odbočil jsem z dálnice o jeden výjezd dřív. Pohled na tamní neviditelnou ruku trhu mně totiž vždycky zkazí náladu na celý den. Nevím komu ta oblast okolo dálničního výjezdu 128 patří, ale tak necitlivý a arogantní zásah do krajiny jsem nikde jinde ve světě neviděl. Obrovské sklady, zabírající krajinu kam až oko dohlédne, nemohou sloužit zájmům nás všech. Nedovedu si představit, že by se něco podobného stavělo třeba v Německu. Možná, že to je důvod proč se sklady staví u nás. To je asi ta liberálními ekonomy opěvovaná komparativní výhoda.

Utěšoval jsem se tím, že sklady jsou vlastně nízké lehké stavby, které se jednou rozmontují a odvezou. Ale dozvěděl jsem se, že tyto stavby stojí na hlubokých betonových základech, aby se tam mohly skladovat například těžké stroje. Ten beton už nikdy nikdo neodstraní.

Stejné sklady se staví i podle dálnice D1. Tedy pokud se tam vejdou pro množství benzínových pump, které také má stěží někde obdobu.

Máme přece právo hájit své zájmy. Od toho máme své zastupitele. Ti mají přijímat zákony a na místní úrovni vyhlášky, které nám mají zajistit, abychom také my mohli strčit svou neviditelnou ruku do trhu.


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Sraffa napsal(a):

Ježíšmarjá, pane profesóre, vy jste si dovolil kritizovat neoliberálismus! Dyť z Vás místní mladí mužové (ti kvintáni, co se o prázdninách nudí u počítače) udělají fašírku. Koukejte honem něco napsat o nekonečné užitečnosti trhu, sic z Vás bude nejmíň spoluvrah Milady Horákové!
08. 08. 2007 | 14:59

Marty napsal(a):

Nejedna se o neviditelnou ruku trhu.
Nekdo vlastnil pozemek a prodal ho nekomu, kdo tam postavil sklad. Je to standardni vlastnicke pravo.
Pokud ho chcete omezovat, tak verte, ze tim chcete omezit elementarni zaklad osobni svobody lidi.
Svou ruku prosim strkejte do sveho majetku, dekuji.
08. 08. 2007 | 15:00

Zuzana napsal(a):

Nemam pocit, ze by se situace v Nemecku zase tolik lisila, mozna to maji jen lepe zamaskovane, aby se nekdo nezhrozil - to jsou takove ty vysoke naspy okolo dalnice :-)
08. 08. 2007 | 15:35

Zuzana napsal(a):

Zajimalo by mne, zda jste schopen odhadnout jake mnozstvi jak nebezbecneho materialu (toxicky, mutagenni, teratogenni, kancerogenni...) vyprodukuji Vase laboratore? Kolik z toho nalijete do odpadu? Jake maji Vase laboratore dopad na zivotni prostredi, mereno napr. ekologickou stopou?
08. 08. 2007 | 15:39

sad napsal(a):

Dálnice neni od toho, abyste se kochal krajinou!!!!!!!!
08. 08. 2007 | 15:57

sa napsal(a):

mě tam nevadí, naopak jsem rád že tam jsou
08. 08. 2007 | 16:00

Líný černý pes napsal(a):

Vážený pane profesore,
haly na pozemcích nevyrostly. Nejdříve byl schválen územní plán, poté vlastník sám nebo prostřednictvím zmocněnce požádal o vydání územního rozhodnutí; až když toto nabylo právní moci požádal vlastník o vydání stavebního povolení a následně bylo vydáno stavební povolení a nabylo právní moci. Ve všech řízeních mohli jejich účastníci - a mezi nimi byla i příslušná obec - vyjádřit svá stanoviska a vznést námitky. Asi nikdo nic nenamítal, možná se někdo odvolal, ale stavby bylyl umístěny a povoleny. Lidé z okolí našli ve skladech nebo na benzínových pumpách práci. Pokud budou sklady prázdné a nikdo nebude u benzínek tankovat, zaniknou stejně jako jiné stavby, jejichž doba potřebnosti uplynula (takto zanikaly i hrady, když komfort bydlení převážil nad nutností obrany). Takový je již světa běh.
Závěrem - územní a stavební řízení či řízení jim podobná jsou vedena i ve Vámi jmenovaném Německu.
08. 08. 2007 | 16:11

hv napsal(a):

Jen takova poznamka na okraj - kdyz ta dalnice povede krasnou prirodou, kterou by se mel clovek kochat, tak bude milovniku prirody lito, ze to prostredi dalnice znicila uz tim, ze tam je. V aute se stejne clovek moc nepokocha, na to je treba vyrazit po svych nebo alespon na kole (rozhodne tedy ne po dalnici).

Pokud si nejaka firma postavi sklad nebo montazni haly u dalnice, tak proto, aby usetrila na nakladech na dopravu (aby se kamiony nemusely motat po mestech) a nevyhazovala penize napr. za drahe pozemky v Praze. A pak to zbozi prodat zakaznikovi (napr. CSAV) o neco levneji nez konkurence, ktera si postavila honosnejsi pristresek.
08. 08. 2007 | 16:35

Daniela Klenovcová napsal(a):

S krajinou se v České republice zachází velmi necitlivě. Legislativa to nijak neomezuje, když chcete postavit podobnou stavbu kdekoliv, tak se k tomu jen příslušný úřad vyjádří, případně posoudí, nebo se to jen vyjme ze zemědělské půdy (a kdo má zájem dohadovat se s investorem) a staví se. Krajina kolem dálnic je opravdu hnusná a dokud nepostavíme zájem krajiny, životního prostředí našich potomků nad zájmy současných podnikatelů (a kdo z toho kromě nich něco skutečně má?), bude to tak pokračovat. Argumenty některých přispěvatelů ohledně toho, že výstavbou skladů kolem dálnic se vlastně šetří životní prostředí, protože kamiony nejezdí přes města, jsou od věci, protože kdyby tyto sklady nebyly, tak by k nim přes města přece nikdo nejezdil.
08. 08. 2007 | 16:50

Zuzana napsal(a):

to Daniela Klenovcova:
Obavam se, ze Vase argumentace postrada logiku, zato je silne emocionalne podbarvena.
08. 08. 2007 | 17:05

error napsal(a):

Osobu se jménem Václav Pačes jsem objevil v seznamech STB. Můžete se k tomu vyjádřit? http://www.mvcr.cz/seznamy/...
08. 08. 2007 | 17:21

Ivan napsal(a):

Vážený pane profesore, je úctyhodné, že při vašem pracovním vytížení, si všimnete nešvaru a navíc, ten nešvar, správně pojmenujete. Za to děkuji. Musím se připojit k vašemu stanovisku a říci, že mí "předřečníci", někteří dokonce znalí zákonů, vlastně vůbec nepochopily filozofii zákonů. Setkávám se s tím denně. Proto bych chtěl připomenout, že každý by na svém místě měl hodit polínko do ohně. Ve vašem případě mám namysli školství i vysoké. Mnoho absolventů se ohání například územním plánováním, ale nestačí ho jen citovat, nutno pochopit smysl. Nedělat ekologii pro ekologii, ale pro život. Nectít zákon jen k vůli liteře, ale kvůli účelu. Za Vaši připomínku děkuji, jako občan.
08. 08. 2007 | 17:27

dempsey napsal(a):

To Daniela Klenovcová: V první řadě je třeba zajásat, že sklad stojí u dálnice a ne přímo v p. profesorem zmiňovaném Boru u Tachova. Takhle jedou kamióny po dálnici a platí mýto, zatímco jinak by projížděly přes vesničky a městečka a neplatily nic. V druhé řadě by mě zajímalo, kde jste přišla na to, že každý úředník dá razítko, jen aby se nemusel dohadovat s investorem? Je vidět, že jste nikdy nic podobného nestavěla, protože kdyby jste někdy investora zastupovala, tak jste už možná na té dálnici radši skočila pod auto, než aby jste se dohadovala s úředníky. A na potřetí - proč už jsme zase u školení z marxismu-leninismu? Kdo kromě těch hnusných, vykořisťujících, podvádějících a kradoucích podnikatelů z těch skladů skutečně něco má. Tak třeba Vy z nich máte banány a pomeranče, na které nestojíte frontu, když Vám je jednou za rok strana a vláda doveze. Pak třeba Vy z nich máte užitek, protože nejen vlastník skladů, ale i lidé tam zaměstnaní platí daně, ze kterých Vám platí sociální dávky, nebo Vám (Vaší mamince, babičce, tetičce) platí důchod. A v neposlední řadě z nich máte užitek Vy, protože Váš přítel v takovém skladu najde práci, vydělá peníze a může koupit první vůz, vzít Vás na první dovolenou v Bulharsku, udělat Vám první dítě a pak už jen samá pozitiva a sociální jistoty...
08. 08. 2007 | 17:27

Jan Kramoliš napsal(a):

Pane profesore,
asi to dobře vystihl první komentář, že kritizovat neoliberalismus je jako píchnout do vosího hnízda.
Je ovšem pravda, že nakládání s neobnovitelnými zdroji, mezi něž krajina (resp. lesní a zemědělská půda) nepochybně patří, neviditelná ruka trhu jaxi neumí. Sklady u dálnice ještě jakousi logiku mají, ale když je v Severních Čechách tolik krajiny zničené povrchovou těžbou, proč musel třeba Nemak stavět svou fabriku na zelené (doslova) louce? Místní zastupitelé toho moc nenadělají, je to na poslancích a alespoň víme které nevolit.
Zdraví jk
08. 08. 2007 | 17:40

jogín napsal(a):

První komentář měl pravdu. Spousta "liberálů" si myslí, že na svém majetku mohou dělat cokoliv- ale ouha, svoboda jednoho končí tam, kde poškozuje druhého. A to by měly zákony zajišťovat.
08. 08. 2007 | 18:05

vajan napsal(a):

Pane profesore, ty sklady a beton jsou to nejmenší. Kde budou ty další generace vymývaných mozků seriály našich televizí, úrovní naší politiky (od komunální až po vrcholovou) etc. Těch pár slušných a moudrých jednoduše zmizí v emigraci a pak děj se vůle Boží (a většinové společnosti).
08. 08. 2007 | 18:29

Zuzana napsal(a):

To vajan: Presne naopak, az vymrou dve generace - dnesni padesatnici a tricatnici, tak se v CR vyrazne zvysi kulturni uroven naroda.
08. 08. 2007 | 19:00

acko napsal(a):

Kdyz budete pokracovat po dalnici smer Norimberk, na druhem zacatku (za nedostavenym usekem) A6 u Amberga uvidite velmi podobne haly jako jsou u Boru.
08. 08. 2007 | 19:09

leopardos napsal(a):

Párkrát jsem měl možnost projet trasu od Frankfurtu nad Odrou do Hamburku a tak zdevastovanou krajinu větrnými elektrárnami jsem jinde neviděl. Opravdový hnus.
08. 08. 2007 | 19:21

Karel napsal(a):

Zuzano, asi jste z té mladé, televizí Nova formované generace - a bohužel nevíte o kultuře téměř nic. Vajan to vystihl přesně.
08. 08. 2007 | 19:40

Zuzana napsal(a):

Zadnou televizi doma nemame :-D
Na Novu se koukaj hlavne ti padesatnici a duchodci, ja ji znam jen z reklam - jsou dost nahlas...
08. 08. 2007 | 19:48

Kant napsal(a):

Dnes existuje snaha zastavět každé volné místo a to v mnoha případech nezákonným způsobem.Místní zastzupitelstva jsou často zkorumpována a naše zájmy nehájí,nýbrž hájí zájmy své.Občané se proto musí bránit inviduálně,formou správních žalob,odvolání případně s využitím trestního práva.Je to složité,ale jinak to nejde.
08. 08. 2007 | 19:54

Glock napsal(a):

Tak pro pořádek k těm logistickým centrům: Postavila je firma na zelené louce a následně prodala logistickým firmám. Postavila je na exitu Bor u Tachova, protože u Plzně by pro ně nesehnala lidi (tak to stálo i v projektu), tak alespoň podpořila místní zaměstnanost. Ty sklady stojí cca 200 m vzdušnou čarou od dálnice, která v tom místě prochází terénní rýhou (je utopená). Proto se vytváří dojem oné velikosti.
08. 08. 2007 | 19:57

Glock napsal(a):

P.S. Ta firma postavila 4 centra (2006), dalsí 2 už tam stála předtím. Z dálnice jsou vidět centra 3. Dojeďte se podívat a potom kritizujte.
08. 08. 2007 | 20:00

Glock napsal(a):

To Kant:

Nejbližsí město je Bor u Tachova cca 3 km? Občanům to nevadí. Negeneralizujte prosím na tomto případě, je to mimo mísu.
08. 08. 2007 | 20:02

Ládik napsal(a):

Pane profesore,
ty základy odstraní firma Mrózek z Bystřice nad Olší - má na to stroje. Stačí poslat objednávku a mít peníze na zaplacení. A demoliční výměr. To je ten trh.
08. 08. 2007 | 22:02

jin napsal(a):

Pane profesore,tam kde jde o peníze až na prvním místě ,je to jen boj s větrnými mlýny.To přinesl Klausismus.Neúctu k lidem ,přírodě a krajině při honbě za penězi ...
08. 08. 2007 | 22:58

Zuzana napsal(a):

jin je patrne komunisticke lihne, jinak by toto neprohlasoval(a). Ze by vzpominka na nezapomenutelne socialisticke mladi? Jinak si to nedovedu vysvetlit. Jako dalsi v uvahu prichazi snad uz jen skleroza nebo nedostatek kvalitnich informaci.. :-(((
08. 08. 2007 | 23:23

jin napsal(a):

Zuzano,měla bys diskutovat k tématu a ne hodnotit druhé a snažit se jejich názory znevažovat.Zřejmě patříš také k těm,kteří myslí ,že tenhle bordel a chaos,kterej nazýváme demokrcií, je to nejlepší co nás mohlo potkat.Určitě jsi k tomu došla na základě "kvalitních informací "z dílny ODS,ale zkušenosti ti chybí.Zkus také jiné zdroje informací ať nejsi tak modrá a neumřeš hloupá...
08. 08. 2007 | 23:48

Zuzana napsal(a):

Vidim, ze jste muj prispevek nepochopil(a), chtela jsem vyjadrit svuj nesouhlas s Vasim postojem a udiv nad nim. Rakla bych, ze se soucasnym stavem muzeme byt celkem spokojeni (narozdil od socialisticke minulosti), samozrejme vzdy se najde neco k zlepseni. Sklady u dalnice ve mne nevyvolavaji zdaleka tak velke emoce jako nepotrestane komunisticke zlociny a osud obeti komunistickeho rezimu.
09. 08. 2007 | 00:15

jin napsal(a):

Já se zase stále utvrzuji, z výroků modrých fanatiků v tom, že kdyby se jim podařilo,aby měli neomezenou moc,jako měli komunisti,tak by byli stejní a ne-li horší.Přečti si jejich příspěvky,které jsou plné nenávisti a výkřiků o likvidaci.Všechno dělají jen lidi a záleží na tom co si ti druzí nechají líbit.Ani v Americe ,v době komisí pro neamerickou činnost,se to neobešlo bez obětí.Pochybuju,že jsi ročník ,kterej může posuzovat sosialismus z vlastní zkušenosti a jen papouškuješ názory těch,kteří ho pomlouvají ,aby pozdvihli tenhle binec.Zeptej se také těch kteří cinkali klíči a říkají že by to nedělali,kdyby tušili kam to povede...
09. 08. 2007 | 01:00

Zuzana napsal(a):

Cituji:"Všechno dělají jen lidi a záleží na tom co si ti druzí nechají líbit." A kdo ze nam to dneska vladne oficialne i neoficialne? Samozrejme ze vetsina tech naivnich lidi vmanipulovanych na Vaclavak asi neprisla na to, ze stare vazby budou mnohem podstatnejsi nez nova pravidla, ktera byla ostatne take v rukou komunistickych pohlavaru. Ja si nepripadam jako idealista, ale obhajovat to, co tu bylo pred revoluci mi prijde jako pokrytectvi (bez nehoz se tenkrat nedalo prezit). Me nazory jiste nemohou odpovidat Vasim, protoze jsem vetsinu zivota stravila ve skoro svobodnem demokraticko-socialistickem systemu. Patrne narozdil od Vas mam tak alespon trochu pojem o tom, co demokracie znamena. Jinak ODS jsem nikdy nevolila :-) a socialistum ani komunistum take nejsem naklonena.
09. 08. 2007 | 01:21

bruner napsal(a):

pane profesore, že jsou stavby okolo dálnice vidí každý a že jsou právě tam je dáno jejich výhodností. Od vás bych však očekával, že objasníte proč vítězí ona neviditelná ruka, kde to má člověk zapsáno v genetické informaci. Tam je vaše parketa a odtud byste mohl čerpat prognozu chování a případného odstranění. A propos. Možná že různé vodičky a sklíčka, která používáte ve vaší práci se balila a překládala zrovna v jedné z borských hal. Zcela určitě, kdyby nebyla vaše a jiných poptávka po sklíčkách, tak by haly nevznikly. Takže osud hal máte v rukou i vy.
09. 08. 2007 | 02:26

Quaker Puritan napsal(a):

Nelibi se vam benzinky? Ale benzin pouzivate, ne? A nechtel byste, aby v republice byly jen 4 centralne naplanovane stanice statniho podniku Benzina, kde by bylo od patku odpoledne do pondeli rano zavreno a delaly by tam spatne zaplacene, protivne a neochotne prodavacky, ze? Prijde mi to knourani trochu lacine a nedustojne pro cloveka vaseho formatu a postaveni.
09. 08. 2007 | 03:29

Al Jouda napsal(a):

Teď asi litujete, že jste si radši tu ruku nezlomil, než jsten to napsal, že?
09. 08. 2007 | 06:43

Ladya napsal(a):

Milý pane profesore,
1. komentář byl nejen první v pořadí, ale i první v myšlence - co bude následovat.
Dovolím se považovat za pravicově smýšlejícího občana - liberála s velkou láskou a pokorou k přírodě. Jste nepochybně skvělý člověk a Vaše právo na názor by mělo být respektováno i free-cool-in-y z prava i zapšklouny z leva. Devastace krajiny, arogance bohatých (spíše zbohatlých) je bohužel projev primitivismu (bojím se, že genetického), kterým prochází celý svět. Pro levičáky, co si myslí, že jejich strany to spasí, doporučuji články o Číně a o jejím vztahu k přírodním zdrojům atd. Odporné stavby plné betonu, šedého povrchu, posečené trávy s keři někde z Afriky, nebo Itálie jsou stejně hnusné jako bolševické plechy. Abych byl spravedlivý ty bolševické byly hnusné hned na první pohled a bylo to srozumitelné snad pro každého (výjma bolševických přisluhovačů - ti milovali i panelová sídliště). Dnešní stavby devastují krajinu jinak, ale výsledek je stejný. Jsem rád, že jsou lidé, kteří to vidí (a nemusí to být zrovna bojovníci komunismu).
VIVA NATURA!
09. 08. 2007 | 06:45

MeGab napsal(a):

Blahopřeji naší zemí, že jste se nestal premiérem, jak se o tom uvažovalo po posledních volbách. Stále platí "Ševče, drž se svého kopyta!"
09. 08. 2007 | 08:14

Nobedar napsal(a):

Já docela s panem profesorem souhlasím. Neviditelná ruka trhu je podle mne sice dobrá,ale nevyřeší všechno. Navíc si myslím,že zčásti neplatí to,že mixem individuálních zájmů se vytvoří zájem obecný. Protože si myslím že naprostá většina lidí v dnešním světě jsou egoisty,kteří myslí především na sebe. O budoucí generace zájem nejeví žádný.A takové lidi nebude zajímat ekologická stopa ponechaná dalším generacím.Navíc volný trh nemá v sobě morální,estetický, ekologický rozměr. Jsou podle mne oblasti,jako například vzdělání a kultura,které by pouze neviditelné ruce vystaveny být neměly.Jestliže,jak říkal pan profesor,ty základy nepůjde odmontovat,tak je to evidentně ekologický zásah do krajiny. Vytvoření základů je navrtání do půdy(kde může být třeba i nějaký ekosystém,který se tím poruší,a taky si myslím že z hlediska přírody je lepší zpracovaná půda na určitém území,která se tam dostala přirozeným způosbem,než navozená půda odněkud jinud), vylití spousty betonů,tím pádem je potřeba spousty energie,apod. A pochybuji o tom,že normální tržní firma bude mít zájem o tom,aby po ní zůstal neporušená země,až odtamtuď odejde. Takže se jednak nemusí lbit esteticky(a člověk má právo na to,aby vyjádřil to,že se mu něco nelíbí,aniž by jako odpověď dostal výpis ze seznamů StB,který jako by měl jeho názorznehodnotit) a jednak bude mít důsledky v krajině.Větrné elektrárny,naproti tomu, jsou otázkou čistě osobního estetického názoru(mi se třeba líbí,je to ale podle mne dáno spíše příklonem nebo odporem k zelené,než skutečným hodnocením vzhledu)a žádný takový trvalý zásah nezpůsobí- protože narozdíl od skladů se po vyčerpání životnosti mohou odvézt,dát k recyklaci,a to místo buď ponechat tak,a nebo(pokud se do té doby nevymyslí úžasný způsob získávání energie spojováním hmoty s antihmotou,jestli jsem to správně pochopil) tam dát novou,třeba méně hlučnou(což už dnes ani nejsou hlučné),více efektivní,... Územní plány tvoří zástupitelé, a pan profesor svůj apel směřoval i na ně,ať je vytváří takové,aby měly úctu ke krajině. Jinak, česká krajina je úžasná a jízda přes ni dálnii může být krásn požitek(i když,samozřejmě,člověk bohužel musí jet na té dálnici,aby to viděl-já jsem jel takhle jen jednou,protože autem se snažím jezdit co nejméně...)
09. 08. 2007 | 08:38

jetodostděsivé napsal(a):

Po přečtení všech příspěvků je možné říci, že Římané měli pravdu. Podle vulgarit a osobních útoků na inteligenci jiných diskutujících stále platí pravda Římanů Rozděl a panuj je znak dnešní doby.
09. 08. 2007 | 09:21

FSrbek napsal(a):

Vazeny pane profesore,
ceske zajmy bohuzel nebyly raden definovany a ty *nase* zajmy nikoho bohuzel nezajimaji. Ihned po volbach vetsina politiku bezostysne prosazuje a prezentuje svoje vlastni zajmy jako ty *nase* zajmy. My se na to divame a nestacime se casto ani divit.
Po dvaceti letech nazrala doba na zmeny, vcetne zmeny ustavy: - zarazeni referenda , odbourani senatu, skutecne priblizeni verejne spravy obcanum (uzemni plany a jejich schvalovani na krajich ..), prestupy poslancu po zvoleni a podobne. Je treba, aby politika *neo - dalikovskeho* typu nemela u nas misto.
09. 08. 2007 | 09:27

Liborek napsal(a):

Do roku 1990 pracující inteligence nebyla tak viditelná. Posledních desetiletí jsme zasypáváni "výdělečními" kšeftíky nejrůznějších prof. a pedagogů. Co může být horšího pro např. jen odborně vzdělaného jedince, než číst nebo poslouchat univerzitního pedagoga. Zde se president AV věnuje občansko/obecným věcem. Že by už byl otráven z vědecké komunikace? Ptám se, neměla by se postavit "bariéra" mezi univerzitně vzdělanými a jen odborně vzdělanými? Mimo např. holubáře, zahradkáře, dobrovolné hasiče, sběrače hobby apod.?
09. 08. 2007 | 10:04

Jirka napsal(a):

Pane profesore, nejvíce mi vadí, že bez absolutní znalosti věci zpochybňujete rozhodnutí řádově desítek lidí kteří nesou odpovědnost. Někdo musel územní plán obce navrhnout, zastupitelstvo muselo územní plán schválit, tito lidé schválili, že v tomo místě je nejvhodnější průmyslová zóna, ujišťuji Vás, že nad územním plánem se prodiskutují desítky hodin, zvažuje se mnoho variant, až se vybere ta nejlepší. Prosím Vás, neurážejte a neznevažujte práci těchto lidí. A za poslední, buďte alespoň trošku hrdý na svou zem a nedávejte nám za příklad Německo.
09. 08. 2007 | 10:21

Zuzka napsal(a):

Milí spoluobčané, na čem se zakládá vaše přesvědčení, že universitně vzdělaní občané se mají vyjadřovat pouze k odborným záležitostem ? Pročpak, prosím pěkně ? Nejsou snad plnoprávnými občany a tudíž jim nepřísluší vyjadřovat se k záležitostem občanským ? ...Vám, kteří to popíráte, doporučuji k přečtení dílko profesora Machovce : Dialog.Pokud pro vás ovšem není sprostým slovem onen akademický titul " profesor".
09. 08. 2007 | 10:25

Karel2 napsal(a):

Jirko, to je hezká pohádka, ale ne pro vzdělané lidi.
09. 08. 2007 | 10:40

radek napsal(a):

Pane profesore.
Na dálnici se nemáte kochat, ale sledovat dopravní situaci!
09. 08. 2007 | 16:21

richard napsal(a):

socialistovo plácnutí do vody... od toho koneckunců blogy jsou, že.
09. 08. 2007 | 16:36

fsd napsal(a):

Pane Pačes, co nová knihovna? Nevadí vám, že kvůli nové Národní knihovně (co vypadá jak hovno) bude objetována část parku?
09. 08. 2007 | 17:08

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Františku Havelko,

zvýrazňování příspěvků na úkor jiných textů, tedy jejich psaní velkými písmeny je v rozporu s Kodexem diskutujících. http://blog.aktualne.centru... Proto jsem Vaše příspěvky smazal.

Prosím, abyste v tom nepokračoval. Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
09. 08. 2007 | 18:26

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Karle2,

tyto stránky jsou určeny k diskusi o textech blogerů, ne k vyměňování informací o sexuálním životě diskutujících.

Žádám Vás, abyste od podobné dikce svých příspěvků upustil, jinak budu nucen znemožnit Vám přístup na tyto stránky.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
09. 08. 2007 | 18:29

Acidburn napsal(a):

Je vidět, že neviditelná ruka trhu je dodnes pojmem, do kterého se řada lidí ráda trefuje.
Pokud už ale, pane profesore, zmiňujete onu komparativní výhodu a nutnost společnosti tvrdě hájit své zájmy, zmíním Vám jen pár příkladů, jak lze potírat ony velké firmy usilující o zisk a následky z toho plynoucí (onu komparativní výhodu(vy, pokud pracujete, snad usilujete o NEzisk? Pokud odcházím zpráce domů, musím mít jistotu, že jsem si vydělal na večeři).

Stavby dálnic bojkotuje na mnoha místech ČR několik ekologických občanských sdružení a organizací, a to apriorním, nekompromisním postojem (např. Nesehnutí protestuje proti jakékoli stavbě dálnice či supermarketu). Průtahy při výstavbě těchto dálnic se počítají i v řádu let (viz. D47), neboť těmto ekoteroristům byl komunitárním právem přiznán právní status "dotčené veřejnosti", což je opravňuje být účastníky stavebních řízení.

Ekoteroristé se bijí v prsa "kókněte, jak zme to těm kapitalistům zas vokázali". Zachránili jsme přírodu, tak nám zatleskejte.

Jenže zadarmo tato ušlechtilá činnost není. Místo po dálnicích budou jezdit auta a kamiony po okreskách, po silnicích 1. a 2. třídy, přes vesnice a malá města. Projedou více paliva (tedy více škodlivin v ovzduší), zdevastují silnice (už tak nevalné kvality), okolostojící domy mohou popraskat (statika je věda). A ještě jeden, dost drsný úspěch - na nerovných, nekvalitních komunikacích se každý rok zabije několik desítek až stovek lidí. Tyto zářezy na pažbách ekoteroristů nenajdete, nehlásí se k nim, jejich ušlechtilost by byla ta tam.

Schválně, zkuste si takovou hru: vezměte si mapu (nejlépe autoatlas ČR) a pečlivě si zakreslete plánované úseky dálnic. Teď si poznačte ty, u kterých dochází k průtahům díky ekoteroristům. A nyní ta nejvíce zábavná činnost: vezměte policejní statistiky a vyznačte na mapě místa s nejvyšším počtem nehod (nebezpečné úseky, úseky častých dopravních nehod). Zvažte, zda by těchto míst bylo méně,pokud by v dané oblasti byla ekoteroristy zatracovaná dálnice či rychlostní komunikace. No, a výsledky ať zváží každý sám.

Toto je prkatická ukázka oné "komparativní výhody" v podání ekologických aktivistů (to je ta Vaše uvědomnělá veřejnost hájící své zájmy). Každému přijde nechutné něco jiného, Vám nevzhledné sklady, mě zbyteční mrtví.
10. 08. 2007 | 00:05

hugo napsal(a):

Pane profesore, clovek, ktery ridi akademii, by mel mit predevsim vseobecny rozhled a potom soudnost. Ze nevite, co je neviditelna ruka trha, to se da cekat, ale ze napisete takovouhloupost, ze firmy usiluji jen o zisk. To je snad duvod proc firmy vznikaji.
Je jednoduche zkritizovat jednu vec jako jsou haly a pak z ni udelat obecne zavery o fungovani trhu. Bohuzel tak jednoduche to neni a pokud neuvadite jine reseni a konkretni argumenty a navrhy, jsou vase uvahy jen placnutim do vody. Vas prispevek je dukazem, ze vzdelani jeste neznamena moudrost a smutne videt, jak predseda av pise clanky na urovni prumerneho studenta stredni skoly.
10. 08. 2007 | 08:56

Vojta napsal(a):

Vážený pane Václave Pačesi,
naprosto s Vaším článkem souhlasím, ale bohužel jste šlápl do vosího hnízda našich čistě materialisticky smýšlejících spoluobčanů.Jak si troufnete kritizovat něco, co uráží Váš smysl pro estetiku?!
Když už se chcete mocímermo něčím kochat, tak proč nevyjedete na Kanáry nebo do Thajska? Prostě proč člověk Vašeho formátu má co mluvit o ničení krásy u nás?
Jsou to reakce lidí,kteří se radují z možnosti vybití svých názorů na intelektuála
10. 08. 2007 | 17:31

Zuzana napsal(a):

Vojto, nebojte se, on to pan Paces prezije :-) Mne zase irituji lide, kteri jsou schopni pouze pet nekriticke ody na pany Profesory (proti kterym osobne nic nemam). Prijde mi to trosku tupe ...
10. 08. 2007 | 23:40

Anna napsal(a):

Máte mě na svědomí.
Včera se mi zdálo, jak obrovská chlupatá pařáta rozmísťuje ta hnusný škatule na silnici před Černým mostem, kudy každý den jezdím.Nevím, jestli to byla ta mystická neviditelná ruka trhu. Možná ano.
Z diskuse jsem pochopila jednu věc. Nemám se co kochat krajinou,tak jako Hrušínský ve vesničce střediskový.Ještě bych se nabourala.Mám držet hubu a tý chlupatý pazouře poděkovat.

Takže pazouro.
Děkuji za škatule, za vrtule v Jizerkách, za deset tisíc nově vytvořených pracovních míst skladníků,za možnost získat magistra na vysoké škole skladnické, za billboardy s vyžehlenou Helčou u dálnice.
Díky
21. 08. 2007 | 15:00

Anna napsal(a):

A nešlo by, místo sochy Stalina na Letný, vybudovat pomník tý chlupatý pařátě?
Róna by to pojednal důstojně.

Takhle vlastně nevím, kam mám jít poděkovat. Prsknu to sem a editor mě vymaže.
Jak se to ta pazoura dozví? Čte vůbec internet?
21. 08. 2007 | 15:12

jarl Riessner napsal(a):

Smutné. Ale děkuji p. Pačesovi za postřeh.
Už dlouho mě tento problém štve, vlastně s*re – jen jsem (si) to takto nikde nezformuloval.

Ta opěvovaná "neviditelná ruka trhu" je mýtus (a dogma zároveň) prosazovaný s vehemencí a zabedněností plně srovnatelnou s tou, kterou měli svého času marxisté/komunisté.
21. 08. 2007 | 17:16

stejskal napsal(a):

Kdo, paní Anno?

Pazoura, pan Róna nebo editor?

Libor Stejskal, editor
21. 08. 2007 | 17:17

Anna napsal(a):

Pazoura chlupatá, neviditelná.
Ta dokáže všechno.Snad zvládne i internet, už ukázala větší kousky.

Sluší se jí poděkovat. Tolik krásy okolo cesty.
21. 08. 2007 | 17:56

stejskal napsal(a):

Tak to máte pravdu. Ostatně jako každá jiná pazoura.

Někdy dokáží končetiny užasné věci, jindy (zejména pokud přestanou kooperovat s dalšími tělesnými orgány jako je srdce či mozek) zvořou, na co šáhnou.

Hezký den.

Libor Stejskal
22. 08. 2007 | 12:12

Daniela Klenovcová napsal(a):

to zuzana:

To si pište,že má argumentace je emociálně podbarvená. Od toho přece internetové diskuze jsou, ne?
22. 08. 2007 | 13:22

Daniela Klenovcová napsal(a):

to dempsey:

Nač ten osobní tón? Tedy je pravda že jsme tady asi dva na celé diskuzi, co jsme se podepsali.
22. 08. 2007 | 13:24

Marek Polák napsal(a):

Všechny ty zábavní parky, obchodní centra, velkokapacitní sklady nejsou ničím jiným než chatrnými pilíři kapitalistického systému, který v této podobě nemá šanci na budoucnost. Likvidovat kvalitní zemědělskou půdu za krátkodobý zisk pár lidí je nejen hloupé, ale je to zločin proti přírodě a především příštím generacím. Vy všichni radikální obhájci tržního hospodářství bez přívlastků možná ani nevíte pro co horujte. Jisté je, že s tímto už brzy budou velké problémy. Současný systém stojí na tom, že zisky jsou soukromé, ale náklady až příliš často veřejné. To opravdu nemůže dlouho fungovat.
22. 08. 2007 | 14:15

VLADIMÍR napsal(a):

Na světě je mnoho hrozných haváriích ale nejstrašnější je srážka s blbcem! A těch blbcu je zde až mnoho.Pane profesore máte pravdu.Vždyt musíte vědět kdo se na netu producíruje.
22. 08. 2007 | 16:36

tom napsal(a):

Pane profesore,
nemyslim, ze je dobre svadet nevhodne umistene sklady na trzni hospodarstvi.
Jednak se ty sklady proste budovat musi(aby lidi mohli pracovat a meli se dobre) a umistit je u dalnice znamena znamena usetrit jina mista. Navic dalnice sama masivne ovlivnuje prirodu, takze je lepsi ta neovlivnena mista nechat byt a sklady dat prave tam.
Jinak chovani k prirode nezalezi na tom, jakou ekonomickou doktrinu kdo vyznava, protoze vsude po svete muzete najit znicene kusy krajiny v zajmu toho ci onoho principu. Je to o celkove vyspelosti spolecnosti, kterou je treba budovat. Deti ucit o hodnote prirody, potirat korupci (ta casto zapricini nevhodne chovani k prirode), aktivne se zajimat o sve okoli.
Mame tu system, ktery ma chyby. Ale lepsi nez protestovat proti systemu je napravovat ty chyby, protoze lepsi system jeste nikdo nevymyslel.
A jinak - jsem noeliberal, ktery miluje prirodu a ve svem volnem case pracuje v detske organizaci. To pro ty, co me mozna zacnou napadat.
23. 08. 2007 | 12:32

Anna napsal(a):

Já se musím té chlupaté pařátě omluvit.
Před Černým mostem se na škatulích objevil obří nápis Pace for rent. Okolo běhají vyděšení zajíci, sem tam i nějaká srnka, která tam dříve bydlela. Asi sháněj prachy na nájem.
A kdyby nesehnali a náhodou pochcípali, tak na jedné oranžové škatuli přibyli obrysy zvířat.Pes, kočka pták a tak.
Prostě virtuální příroda.Přes dálnici je zase v poli mamutí pták druhu Mattoni.

Milý Tome máte pravdu.

"ty sklady proste budovat musi(aby lidi mohli pracovat a meli se dobre)'

Jak kdo.Doufám, že jste volil Bursíka.Jde mu to.Přijeďte se podívat.Tolik krásy najednou.
24. 08. 2007 | 06:18

joska napsal(a):

Jaká neznalost o normálním běhu života.
09. 09. 2007 | 08:21

Hernandez napsal(a):

To "Ivan". Napsal jste to i za mne. Děkuji.
11. 09. 2007 | 19:59

iPATGJav napsal(a):

52GPtZ <a href="http://xdyxdwmvewmr.com/">xdyxdwmvewmr</a>, [url=http://uzcjwfjbfuba.com/]uzcjwfjbfuba[/url], [link=http://vxzkqkgzgyjh.com/]vxzkqkgzgyjh[/link], http://mdjwflzhejrh.com/
14. 09. 2007 | 03:17

iPATGJav napsal(a):

52GPtZ <a href="http://xdyxdwmvewmr.com/">xdyxdwmvewmr</a>, [url=http://uzcjwfjbfuba.com/]uzcjwfjbfuba[/url], [link=http://vxzkqkgzgyjh.com/]vxzkqkgzgyjh[/link], http://mdjwflzhejrh.com/
14. 09. 2007 | 03:17

Jiří Florián napsal(a):

Svět chce být klamán - tolik ke všem -ismům.

Mohu být neoliberál, president republiky, milovník přírody, odpůrce ekologistů a skutkem zároveň prosazovat dálnici D8 přes České středohoří a vše překrývat pláštíkem neviditelné ruky trhu.

Dívejme se spíše na skutky než plané sliby.
21. 09. 2007 | 16:44

K@rel napsal(a):

Ani majitel si nemůže dělat na svém pozemku co ho napadne. Existují například územní plány. Bohužel s tučným bakšišem pro ubohé úředníčky je však lze změnit.
29. 09. 2007 | 12:40

Jiří Macák napsal(a):

Pan profesor to napsal jak to mnohde cítím také. Doufám, že jednou nebude krásná krajina dostupná jen po ujetí tisíců kilometrů po dálnici a nebo jenom v reklamních upoutávkách realitních kanceláří, prodejců vozů nebo výrobců aviváží...
Lidstvo by se mělo přestat chovat jako malé dítě zvyklé jen brát. Je na čase dospět.
Jiří
16. 10. 2007 | 20:50

saltam napsal(a):

Pane Stejskal,proč nemažete a nazablokujete přístup pomatencům,jejichž "příspěvek"je sloupec stupidních IT adres?
22. 01. 2008 | 17:50

Cash for Gold napsal(a):

Perhaps the error is in thinking that this is exactly how it needs to be. Something can be improved.
19. 01. 2010 | 06:15

nowGoogle.com napsal(a):

Thanks You really make it seem so easy with your presentation
24. 01. 2010 | 04:04

Astaga.com lifestyle napsal(a):

Danke f information
24. 01. 2010 | 04:11

cheap Jimmy Choo Shoes napsal(a):

http://www.dearwatches.com/... Tudor watches
http://www.dearwatches.com/... U-Boat watches
http://www.dearwatches.com/... Vacheron Constantin watches
30. 01. 2010 | 02:37

Models napsal(a):

Model Stardom was founded by models and photographers for the modeling community. Want to say how great I thought this was.
08. 02. 2010 | 05:51

replica watches napsal(a):

Very happy I can comment here!
Best wishes for this year.
02. 03. 2010 | 06:19

replica watches napsal(a):

Very happy I can comment here!
Best wishes for this year.
02. 03. 2010 | 06:20

replica watches napsal(a):

Very happy I can comment here!
Best wishes for this year.
02. 03. 2010 | 06:21

panerai watches napsal(a):

That what you say help me greatly. Many thanks.
08. 03. 2010 | 09:35

rolex watches napsal(a):

Through the article, I think the owner must be a very wise person
08. 03. 2010 | 09:36

Free Ringback Tones napsal(a):

good article thanks you very much for your information
16. 03. 2010 | 01:29

cartier cpcp napsal(a):

happy to come here
24. 03. 2010 | 04:40

cartier libre napsal(a):

They weren't looking to make a lanieres political statement or to be pioneers of gender liberation.
26. 03. 2010 | 08:38

cartier love napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
27. 03. 2010 | 05:36

replica tag heuer napsal(a):

Interesting thing!
Good recommended website.
just want to add a comment
30. 03. 2010 | 04:31

rolex watches napsal(a):

People usually say :"Seeing is believing." Each attempt has a corresponding gain, in part or obvious, or vague. At least we have the kind of satisfaction After I bought this watch ,in a sense,it means a great deal to me.
02. 04. 2010 | 05:43

I.P. napsal(a):

A dovedete si představit, jak v televizi zní česká hymna a přitom se objevují výjevy těch skladů?
14. 01. 2011 | 10:43

Kohoutek Kyrýček napsal(a):

I.P. 14.1.2011:
Dovedu. Na konci shotu by se ukázal text "V této syntetické krajině můj domov rozhodně není".
17. 02. 2011 | 13:54

Vavryša napsal(a):

Emigrovat! Kéž se pak v médiích objeví články typu "Češi masově emigrují. Odmítají žít v zemi zaplavené logistickými areály."
11. 10. 2011 | 15:33

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy