Činoherák v Ústí nad Labem žije
Pokud je mi známo, jde v České republice o nevídaný krok do neznáma, protože divadlo v Ústí nad Labem bylo dosud zvyklé na servis od města, ovšem podpora fanoušků z celé republiky i skutečnost, že se za nový Činoherák oficiálně postavila Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, mimo jiné druhý největší zaměstnavatel v Ústí nad Labem, nám dodává odvahu. Příslib pomoci máme také od Národního divadla, které pomůže s publicitou veřejné sbírky, jakmile bude možno ji spustit, ale také od řady divadel po celé republice.
Dnes už víme, že od 20. 5.bude soubor hrát na lodi bratří Formanů, kterou se nám podařilo zapůjčit, předprodej jsme spustili ve středu 30. 4. a lístky na všechna večerní představení byly vyprodány během několika hodin.
Kulturní komunita je dnes v Ústí neobvykle čilá. Proto se k Činoheráku upínají naděje i všechny síly všech zainteresovaných, přičemž každý nový den přináší i nová překvapení. Hlavní vizí nového spolku Ćinoherák Ústí je to, aby se z něho stal komunitní podnik, do něhož bude moci vstoupit každý občan města a rovněž také město samotné a spoluvytvářet tak živý a neotřelý kulturní prostor. Mohl by tak jít příkladem celé řadě aktivit, které existují po celé České republice a potýkají se s podobnými problémy.
Bez finanční podpory se vize o městě, které se může stát baštou kultury v České republice a které se přestane vylidňovat, uskuteční jen velmi obtížně. Činoherák Ústí proto hledá podporu všude, kde je to možné. Na www.cinoherak-usti.cz je zveřejněno číslo transparentního úču 2300572245/2010, přičemž pohyby na účtě je možno sledovat na této adrese: https://www.fio.cz/scgi-bin/hermes/dz-transparent.cgi?ID_ucet=2300572245
ZA VEŠKEROU PODPORU DĚKUJEME!
Dnešní reportáž o Činoheráku Ústí naleznete na tomto odkazu: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/214411000100502/obsah/323915-nove-ustecke-divadlo
Vedle tohoto dobrodružného počinu však souběžně běží mnohem smutnější a závažnější příběh, který se týká zrušeného Činoherního studia o. p. s. a nově vzniklé příspěvkové organizace zřízené městem – Činoherní studio. Tuto kauzu je nutno velmi podrobně sledovat, protože otevírá jedno velmi závažné téma, kterým je odpověď na otázku, jak dalece mohou nebo mají samosprávy ovlivňovat divadelní repertoár. Jinými slovy – kde končí role zřizovatelů a začíná umělecká svoboda.
Zde je aktualita, kterou jsem převzala z Facebooku a pro úplnost těch, kdo chtějí kompletní informace, je to vcelku zajímavé čtení.
Konec o. p. s. a doba nástupu nové příspěvkové organizace města Činoherní studio se blíží. Jak asi bude příspěvkovka hospodařit? Koná paní Müllerová s péčí řádného hospodáře, a nebo jen rozhazuje peníze, aby někdo vykonával práci za ní?
Jana Müllerová, pověřená řízením, pověřila vyjednáváním se zaměstnanci Činoherního divadla advokáta Františka Gahlera. Neproběhlo žádné výběrové řízení, paní Millerová se prostě rozhodla, že právě tento právník za ní vyřeší problémy se zaměstnanci o. p. s.. Nevyřešil! Na poslední smluvenou schůzku 31. března 2014 vůbec nedorazil a jen vzkázal, že ten, kdo chce pracovat v příspěvkovce má vyplnit dotazník a donést ho do jeho kanceláře. Frekvence návštěv tohoto „tlumiče vášní“ byla řídká, do ČS dorazil cca 4, pak se omezil pouze na emailovou a telefonickou komunikaci. A za těch pár hodin práce dostal pan Gahler paušál na pět měsíců v celkové výši 148 tisíc bez DPH. Nikomu nechceme křivdit, ale pokud byl právník najat, aby řešil nově vznikající pracovní poměry se stávajícími zaměstnanci Činoherního divadla, pak příliš práce neměl. Nikdo ze zaměstnanců Činoherního divadla do příspěvkové organizace nevstoupil, ačkoli existovala skupina osob, které měly o spolupráci zájem. Ani ti však pro městské Činoherní studio nepracují, ačkoli vyplnili dotazník a konali vše dle instrukcí Gahlera. Otázkou tak zůstává, zda tato investice není zbytečná a zda město nemělo raději vynaložit peníze daňových poplatníků jinak. Zajímavé by také bylo zjistit, proč si paní Müllerová najala právníka na celých pět měsíců, přijetí nových zaměstnanců přeci netrvá tak dlouho! Další právní kroky mohla šéfka odboru školství, kultury, sportu a sociálních věcí, pověřená řízením Činoherního studia p.o. a členka správní rady Činoherního divadla o. p. s., řešit s právním oddělením Magistrátu města Ústí nad Labem a ušetřit tak z veřejných prostředků nemalou částku.
Stejně jako se blíží termín likvidace Činoherního divadla města Ústí nad Labem, o. p. s., blíží se také termín uzávěrky přijímání přihlášek do výběrového řízení na pozici uměleckého šéfa v městském Činoherním studiu. Do 31. května se mohou hlásit uchazeči o tento post, který byl do 31. března 2014 prestižní. Jak to bude probíhat? Paní Müllerová se příliš netrápí s úrovní divadelní scény, kterou momentálně spravuje, takže výběrové řízení svěřila castingové agentuře, která hledá herce a modely do reklam a seriálů. Castingovou agenturu Jessy určila sama paní Müllerová, a tím, kdo na tuto volbu doplatí je opět daňový poplatník. 90 tisíc korun bez DPH za organizaci, propagaci a pomoc při realizaci výběrového řízení je poměrně vysoká částka, navíc když Asociace profesionálních divadel nabízela bezplatné konzultace a pomoc při konkurzu!
Celkem tedy paní Müllerová utratila již 238 tisíc bez DPH, aniž by proběhlo jediné divadelní představení nebo jiný kulturní program, za jehož účelem bylo městské Činoherní studio zřízeno!
Město potvrzuje: šlo o osobní neshody a ne o peníze!
Pokud by Činoherní divadlo dostalo 3. března 2014 oněch 8 milionů místo městského Činoherního studia, pak by nebylo třeba utratit 238 tisíc korun za právního zástupce a castingovou agenturu najatou na výběr nového uměleckého šéfa. 8 milionů korun by sice bylo pod hranicí existenčního minima Činoherního divadla, ale vedení o. p. s. bylo přesvědčeno, že přímá dotace v takové výši by zajistila alespoň částečný chod a peníze z jiných zdrojů (o. p. s. měla zažádáno na MKČR a Kraji) by zajistily další měsíce fungování. Město tak nejen že promarnilo příležitost napravit svůj chybný krok s granty vypsanými v únoru, ale současným konáním potvrzuje, že šlo o cílenou likvidaci divadelní scény s více jak čtyřicetiletou tradicí na základě osobních neshod mezi některými členy Rady města a členy souboru Činoherního divadla a v celé kauze nešlo o hospodaření divadla, špatné smlouvy nebo nekomunikaci, nýbrž o ega některých radních!
Existuje vůbec příspěvková organizace Činoherní studio, kterou založila Rada města Ústí nad Labem?! Na smlouvách, které uzavřela paní Müllerová za příspěvkovou organizaci Činoherní studio je uvedeno IČ 712 94 821, zadáte-li toto číslo do obchodního rejstříku, pak zjistíte, že SUBJEKT NENALEZEN! Pokud příspěvková organizace neexistuje, pak není možné, aby pod její hlavičkou byly uzavírány smlouvy a vypláceny nemalé finanční obnosy z rozpočtu – města? Nebo z 8 milionů, které dalo Zastupitelstvo příspěvkovce do vínku?