Místo křižácké války - nový zákon o právech a povinnostech muslimů v Evropě
Islám je v Čechách mnohdy pojímán jen jako náboženství. Ve skutečnosti se skládá ze tří částí: náboženské, mocenské (stát v čele s nejvyšším duchovním, viz například Írán) a právní (Šária). Jedno od druhého nejde oddělit. Klíčem nového celoevropsky platného zákona by mělo být nadřazení (světského) evropského a národního práva nad (duchovním) právem Šária.
Dnes takový zákon připravuje Rakousko a výborně jej popsal na svém blogu Josef Zbořil pod názvem „Rakousko: Občanské právo vs. právo Šaría“ (zde). Pro čtenáře z něj vybírám nejzajímavější pasáže:
„V rozhovoru pro rakouské Public Radio O1-Morgenjournal, rakouský ministr pro integraci a zahraniční věci Sebastian Kurz uvedl, že rychlý růst islámu v Rakousku ukázal starý islámský zákon za zastaralý. Je potřeba nový zákon, který by jasněji stanovil práva a povinnosti muslimů žijících v zemi. Od této chvíle se podle Kurze od muslimů bydlících v Rakousku očekává dodržování rakouských hodnot a uznání nadřazenosti rakouského práva nad islámským právem Šaría. V praxi to znamená, že muslimové budou mít zakázáno odvolávat se na islámské právo jako zákonné ospravedlnění pro ignorování nebo neuposlechnutí zákonů rakouského občanského práva.
Zdůraznil, že pro právo Šaría není v Rakousku "žádné místo". Nový zákon by upravoval minimálně desítky různých problematik, včetně relativně nekontroverzních záležitostí, jakými jsou muslimské svátky, muslimské hřbitovy, muslimské stravovací návyky a činnost muslimských duchovních v nemocnicích, věznicích a armádě. Důležitější však je, že se návrh zákona snaží omezit náboženský a politický vliv zahraničních vlád v rakouské muslimské komunitě tím, že zakazuje cizím zemím - pravděpodobně Turecku, Saúdské Arábii a státům v Perském zálivu - financování islámských center a mešit v Rakousku“.
S výše uvedeným souhlasím, zejména s nadřazením evropského práva nad právem Šaria, jen si nemyslím, že by si jej měla tvořit každá země samostatně, ale že by to být měl zákon platný jednotně pro všechny státy EU. Jeho vymahatelnost by musely zajistit jednotlivé státy EU, což považuji v současné situaci za velice pravděpodobné, takže minout účinkem by se nemusel.
Dnes takový zákon připravuje Rakousko a výborně jej popsal na svém blogu Josef Zbořil pod názvem „Rakousko: Občanské právo vs. právo Šaría“ (zde). Pro čtenáře z něj vybírám nejzajímavější pasáže:
„V rozhovoru pro rakouské Public Radio O1-Morgenjournal, rakouský ministr pro integraci a zahraniční věci Sebastian Kurz uvedl, že rychlý růst islámu v Rakousku ukázal starý islámský zákon za zastaralý. Je potřeba nový zákon, který by jasněji stanovil práva a povinnosti muslimů žijících v zemi. Od této chvíle se podle Kurze od muslimů bydlících v Rakousku očekává dodržování rakouských hodnot a uznání nadřazenosti rakouského práva nad islámským právem Šaría. V praxi to znamená, že muslimové budou mít zakázáno odvolávat se na islámské právo jako zákonné ospravedlnění pro ignorování nebo neuposlechnutí zákonů rakouského občanského práva.
Zdůraznil, že pro právo Šaría není v Rakousku "žádné místo". Nový zákon by upravoval minimálně desítky různých problematik, včetně relativně nekontroverzních záležitostí, jakými jsou muslimské svátky, muslimské hřbitovy, muslimské stravovací návyky a činnost muslimských duchovních v nemocnicích, věznicích a armádě. Důležitější však je, že se návrh zákona snaží omezit náboženský a politický vliv zahraničních vlád v rakouské muslimské komunitě tím, že zakazuje cizím zemím - pravděpodobně Turecku, Saúdské Arábii a státům v Perském zálivu - financování islámských center a mešit v Rakousku“.
S výše uvedeným souhlasím, zejména s nadřazením evropského práva nad právem Šaria, jen si nemyslím, že by si jej měla tvořit každá země samostatně, ale že by to být měl zákon platný jednotně pro všechny státy EU. Jeho vymahatelnost by musely zajistit jednotlivé státy EU, což považuji v současné situaci za velice pravděpodobné, takže minout účinkem by se nemusel.