Africký islám čelí islamistické hrozbě

30. 07. 2012 | 11:05
Přečteno 6794 krát
Islámský fundamentalismus proniká do subsaharské Afriky. Chronický nedostatek potravin v africkém Sahelu, nemluvě o konce nedohledné chudobě, dává šance aktivitám ozbrojených islamistických skupin. Ohrožují křehkou stabilitu této části černého kontinentu.


Donedávna unikala subsaharská Afriky nástrahám muslimského náboženského integrismu. V roce 2006 se zmocnili Somálska islamističtí radikálové aš-Šabáb, leč jednalo se o místně omezenou výjimku. Situaci mění rozmach ozbrojeného hnutí Ansár ad-Dín, které usiluje o zavedení šaríy v Mali. Převrat v Libyi, jejíž někdejší vůdce Kaddáfí chtěl vytvořit z arabských států Afriky zasahujících do Sahary společný stát, vyvolal obavy o budoucnost této muslimské části Afriky. Leč nikdo nečekal tak prudké zrychlení a radikalizaci tendence k politické islamizaci v celém pásu Sahelu.

Napojení tzv. al-Káidy islámského Maghribu na původní al-Káidu je pouhou hypotézou, k níž chybějí pádné důkazy. Přesto je v poslední době dotyčná část Afriky vystavena tlaku organizovaných a silných islamistických hnutí. Jedná se především o Boko Haram v Nigérii, jejíž některé části požadují zavedení šaríy a takto destabilizují federální zřízení země. Napětí znovu narůstá mezi dvěma Súdány, mezi černými křesťany na jihu a muslimskými Araby na severu. V neposlední řadě posiluje radikalizaci nekontrolovatelný pohyb zbraní, které se dostaly do oběhu u jižních sousedů Libye po pádu Kaddáfího režimu.

Pružnost afrikanizovaného islámu

Historicky se islamizace černé Afriky odbývala jako setkávání tradičních společností, majících své vlastní duchovní zázemí a kulturně-společenské zvyklosti, a islámských hodnot, přicházejících jako novota. Pronikání arabsko-berberské muslimské kultury obstarávaly karavany, zajišťující obchodování mezi severem Afriky a její rovníkovou oblastí. Výsledkem byl osobitý náboženský synkretismus míchající kulturní prvky africké s islámskými.

V předislámských společnostech fungovaly a působily představy o světě, založené na animismu, víře a respektu k přítomnosti a síle duchů, přesvědčení o možnosti komunikovat s mrtvými a s ním související kult předků. Věřilo se ve schopnost šamanů a marabutů ovlivňovat „nadpřirozenou“ mocí běh událostí. S většinou původních afrických duchovních praktik a společenských zvyklostí se islám, jehož základní forma je jednoduchá, jasná a nekomplikovaná, se dokázal skloubit. Islám se afrikanizoval.
Afrikanizovaná podoba víry v Alláha usnadňovala šířit islám až do roku 1840. Tehdy se do subsaharské Afriky dostali Portugalci a s nimi křesťanství. Poafričtěný islám dostal konkurenci a mění se v nástroj odporu. Afričtí muslimové vidí v křesťanství cizí ideologii, kterou přinášejí koloniální správy a šíří západní misionáři.

Pokud se islám v Africe dokázal spojovat s hodnotami a praxí předislámských časů, fungoval jako pružný věroučný systém. Přizpůsoboval se a netlačil na rozchod se starými zvyklostmi za každou cenu. Připouštěl polygamii, nebrojil přímo proti otrockým praktikám, toleroval místní pohřební rituály, akceptoval matriarchální dědické zvyklosti, zavíral oči před letitými pověrami a před uctíváním fetišů.

Africký smysl pro kolektivní družnost prosakoval do náboženské praxe a víry. Islám přirozeně stmeloval, nestavěl nutně jedny proti druhým a tím se obrušovala jeho původní cizost. Prosazoval se bez větších těžkostí mimo jiné i proto, že nabízel domácí společnosti jakousi přidanou hodnotu. Nechtěl jen nahrazovat, nevynucoval si povinnost vzdávat se staršího, nýbrž dával něco navíc. Ještě dnes lze v Africe potkat marabuty, kteří se modlí jak k Alláhovi, tak provozují jisté animistické praktiky. V severní Africe praktikují černá náboženská bratrství rituální tance v muslimských oděvech. Symbióza animismu a islámu je mnohdy tak hluboká, že se ztrácejí a stírají rozdíly mezi původní vrstvou a tím, co následně dodal islám.

Globalizace konfliktů a vnitřní slabost

Krize v severní části Mali vynáší na světlo požadavky Tauregů, nomádů, kteří žijí s pocity maliských občanů druhého řádu. Někdejší „vládcové pouště“ těžko snášejí snahy bránit jim ve volném pohybu přes umělé vytyčené hranice na Sahaře. Jejich současná rebelie, nesená Národním hnutí za svobodu Azawadu, jde ruku v ruce s islamistickým hnutí Ansár ad-Dín. Leč toto spojenectví je z strany Tuaregů spíše výrazem oportunismus než nějak silného ideologického zanícení. Sotva by se Tuaregové stali ze dne na den fanatickými stoupenci radikálního politického islámu. Asi tu platí známé: Nepřítel mého nepřítele, je můj přítel.

Tuaregové opakovaně žádají více svobody a autonomii. Hospodářské společenství států západní Afriky (CEDEAO), stejně jako vláda v Bamaku, stojí před úkolem odpovědět na letité nároky nomádské části maliské populace. Odmítnout deklaraci nezávislosti tuaregského Azawadu z počátku letošního dubna nestačí. Obratnější diplomacie a větší pochopení pro nároky Tuaregů by mohly podlomit současný nápor islamistů. Leč i osvobozenecká a demokratizační hnutí budou muset připustit, že sázka na zmezinárodnění regionálního konfliktu nemusí být vždy nejvhodnější cestou k jeho řešení. Skrývá nebezpečí, že konflikt zamrzne u jednacích stolů a vůdcové osvobozovacích hnutí se zabydlí v konfliktu, z něhož si posléze udělají pro sebe výhodný vlastní byznys.

Jasnou reakci by měl slyšet muslimský fundamentalismus a snahy zavádět šaríu, jak požaduje hnutí Ansár ad-Dín. Před vůdci afrického Sahelu a africkými intelektuály stojí úkol jasně fomulovat, kam chtějí patřit. Měli by se rozhodně přihlásit k osobitému africkému islámu. Jejich váhání a lavírování zatemňují vyhlídky africké společnosti subsaharského pásu Sahelu.

Těžko předvídat, zda odpovědní najdou odvahu a sílu reagovat. Dokáží politici negro-afričtí spolu s politiky arabo-berberského světa překročit meze nekonečných sporů ohledně rozdělování petrodolarů? Pochopí, jak závažné jsou společenské a civilizační problémy, které narůstají v pozadí sporů o dělbu „petromany“ a berou jim půdu pod nohama? Globalizace regionálních konfliktů nepřispívá k jejich řešení, spíše je prohlubuje, a neméně zhoubně působí přežívající slabost veřejnoprávních a politických institucí afrických států. Oba tyto jevy jsou alarmující, neboť otevírají dveře radikální islamizaci.

Intelektuální elity obou zmíněných stran, africké a arabské, by měly začít diskutovat o islámu při vědomí jeho rozmanitosti. Je třeba uznat, že existuje islámská náboženská specifika negro-africká, stejně jako existuje islám turecký, íránsko-indický, malajský či pákistánský. Projekt obnovy šaríy není totiž nic jiného než snaha vtěsnat života do kolejí islámských zásad pocházejících z jiné doby a z jiné kultury. Počítá s tím, že posune a změní hodnoty a zavede společenský a rozvojový model, který přehlíží geografické a historicko-kulturní odlišnosti a ignoruje dobové proměny.

Neméně pochybná je snaha části arabských zemí, které využívají práva volně šířit náboženství v Africe a zřizují v afrických zemích islámské instituce. Jejich štědrost je účelová, neboť cílem není modernizovat africký islám, nýbrž ovlivňovat a vychovávat africké muslimy podle představ a zadání, které vyhovuje především zájmům donátorů a nikoliv potřebám Afričanů.

Subsaharská Afrika pásma Sahelu by se neměla nechat zmást a odchýlit se od toho, co musí nyní řešit především. Jsou to jednak existenční starosti, nezřídka spojené se suchem a nedostatkem základních potřeb, jednak definování role a místa, kam se ve světě postavit. Vystavována rizikům vzájemného soupeření muslimů, by měla hledat v islámu něco zcela opačného než ideologické spory a konfrontace uměle živených identit. Afrika „osvícenců“ se musí naučit říkat „ne“ takovému islámu, který je brzdou svobody, islámu, který podněcuje střet civilizací a na něm parazituje.


Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy