Lež Václava Moravce 2
Václav Moravec ve svých otázkách 8. 7. 2012 na ČT1 uvedl, že Mirek Topolánek pronesl slova, že když jde o vládu, musí nezávislost justice stranou. To je lež. Na to ihned reagoval ministr spravedlnosti Pavel Blažek s tím, že daná slova Mirek Topolánek nepronesl.
Zajímavé je, jak Moravec pracuje s neúplnými informacemi, když v daném pořadu uvedl ve své polemice s ministrem spravedlnosti citáty z nálezu Ústavního soudu z 28. 6. 2011 Pl.ÚS 17/10 o tom, že státní zastupitelství je orgánem sui generis. Česky přeloženo „svého druhu“, což však lze říci o mnoha institucích – centrální banka, Nejvyšší kontrolní úřad nebo ombudsman jsou orgány svého druhu, ale i velvyslanectví nebo Hasičský záchranný sbor atd.
Moravec chtěl polemizovat s pravdivým ministrovým tvrzením, že státní zastupitelství není součástí moci soudní (justice), ale výkonné moci, což stanoví zařazení ustanovení o státním zastupitelství v naší Ústavě (čl. 80 Ústavy č. 1/1993 Sb.) do výkonné moci (hlava třetí Ústavy). Moravec neuvedl, že ve stejném nálezu Ústavní soud mimo jiné výslovně uvádí: „státní zastupitelství nevykonává soudní moc“ (bod 27 části VIIa odůvodnění nálezu) a „Státní zastupitelství je v Ústavě systematicky zařazeno do hlavy třetí upravující moc výkonnou, a to do části, jež se týká vlády (čl. 80 Ústavy)...“ (bod 31 odůvodnění) a dále „Jakkoliv na straně státního zastupitelství lze shledat řadu zákonných záruk nezávislosti a nestrannosti, přetrvávají rovněž prvky od soudní moci odlišující. Srovnej například prvky nadřízenosti či instančního dohledu (§ 11a, § 12, § 12c, § 12d, § 12e zákona č. 283/1993 Sb.) či podrobnou úpravu správy státního zastupitelství Ministerstvem spravedlnosti“ (bod 32 odůvodnění).
Proto také tímto nálezem Ústavní soud zamítl návrh skupinky státních zástupců, aby jim bylo po vzoru soudců zrušeno platové omezení, které se týká dalších zaměstnanců státu. Ústavní soud k tomu neshledal důvod, protože státní zastupitelství není součástí moci soudní. Tedy nález, jehož vytrženým výrokem Moravec argumentoval proti ministru spravedlnosti, dává ministrovi za pravdu, že státní zastupitelství je součástí moci výkonné. Chce-li to někdo změnit, musí změnit ústavu, obyčejný zákon nestačí. To by bylo tunelování ústavy.
Vznikla iniciativa http://demagog.cz/, která má ověřovat pravdivost výroků v Otázkách Václava Moravce. Byl jsem ji kontaktován, abych jako právník posoudil pravdivost výroků Vojtěcha Filipa ve věci Nejvyššího kontrolního úřadu. Mluvil pravdu. Upozornil jsem však na lež Václava Moravce z 4. 3. 2012 s dotazem, zda také ověřují pravdivost jeho tvrzení. Odpověděli mi, že ne. Tudíž ve stejném pořadu jedni budou kontrolováni, zda mluví pravdu, ale novinář může lhát nekontrolovaně. Proto budu psát tyto články jako nástroj veřejné kontroly pravdomluvnosti novinářů. Když tak v daném případě nečiní vedení ani Rada České televize. V televizi se nemá lhát jako za Zelenky (generální ředitel Československé televize 1969-89).
Zajímavé je, jak Moravec pracuje s neúplnými informacemi, když v daném pořadu uvedl ve své polemice s ministrem spravedlnosti citáty z nálezu Ústavního soudu z 28. 6. 2011 Pl.ÚS 17/10 o tom, že státní zastupitelství je orgánem sui generis. Česky přeloženo „svého druhu“, což však lze říci o mnoha institucích – centrální banka, Nejvyšší kontrolní úřad nebo ombudsman jsou orgány svého druhu, ale i velvyslanectví nebo Hasičský záchranný sbor atd.
Moravec chtěl polemizovat s pravdivým ministrovým tvrzením, že státní zastupitelství není součástí moci soudní (justice), ale výkonné moci, což stanoví zařazení ustanovení o státním zastupitelství v naší Ústavě (čl. 80 Ústavy č. 1/1993 Sb.) do výkonné moci (hlava třetí Ústavy). Moravec neuvedl, že ve stejném nálezu Ústavní soud mimo jiné výslovně uvádí: „státní zastupitelství nevykonává soudní moc“ (bod 27 části VIIa odůvodnění nálezu) a „Státní zastupitelství je v Ústavě systematicky zařazeno do hlavy třetí upravující moc výkonnou, a to do části, jež se týká vlády (čl. 80 Ústavy)...“ (bod 31 odůvodnění) a dále „Jakkoliv na straně státního zastupitelství lze shledat řadu zákonných záruk nezávislosti a nestrannosti, přetrvávají rovněž prvky od soudní moci odlišující. Srovnej například prvky nadřízenosti či instančního dohledu (§ 11a, § 12, § 12c, § 12d, § 12e zákona č. 283/1993 Sb.) či podrobnou úpravu správy státního zastupitelství Ministerstvem spravedlnosti“ (bod 32 odůvodnění).
Proto také tímto nálezem Ústavní soud zamítl návrh skupinky státních zástupců, aby jim bylo po vzoru soudců zrušeno platové omezení, které se týká dalších zaměstnanců státu. Ústavní soud k tomu neshledal důvod, protože státní zastupitelství není součástí moci soudní. Tedy nález, jehož vytrženým výrokem Moravec argumentoval proti ministru spravedlnosti, dává ministrovi za pravdu, že státní zastupitelství je součástí moci výkonné. Chce-li to někdo změnit, musí změnit ústavu, obyčejný zákon nestačí. To by bylo tunelování ústavy.
Vznikla iniciativa http://demagog.cz/, která má ověřovat pravdivost výroků v Otázkách Václava Moravce. Byl jsem ji kontaktován, abych jako právník posoudil pravdivost výroků Vojtěcha Filipa ve věci Nejvyššího kontrolního úřadu. Mluvil pravdu. Upozornil jsem však na lež Václava Moravce z 4. 3. 2012 s dotazem, zda také ověřují pravdivost jeho tvrzení. Odpověděli mi, že ne. Tudíž ve stejném pořadu jedni budou kontrolováni, zda mluví pravdu, ale novinář může lhát nekontrolovaně. Proto budu psát tyto články jako nástroj veřejné kontroly pravdomluvnosti novinářů. Když tak v daném případě nečiní vedení ani Rada České televize. V televizi se nemá lhát jako za Zelenky (generální ředitel Československé televize 1969-89).