Lidé a odpad
Náměstek brněnského primátora Martin Ander v článku Třídění se Brnu vyplácí (Brněnský deník Rovnost 21. 4. 2008 s. 27) navrhuje změnu způsobu úhrady platby za odvoz odpadu, a to jako součást ceny bydlení dle počtu vývozů popelnic. Dnes jde o poplatek vybíraný obcí ve stejné výši pro všechny občany města. Tento poplatek na hlavu tak nezohledňuje dobré chování těch, kteří odpad třídí a méně produkují odpadu netříděného. Na první pohled správný nápad, ale při regulaci lidského chování se často kýžený výsledek nedostavuje, protože řada lidí se nechová prvoplánově, a to i při sběru odpadu.
Někteří lidé budou rádi, že zaplatí méně za odpad, když třídí. Ovšem rovněž budou lidé chtějící ušetřit za každou cenu. Budou prohlašovat, že odpad třídí a proto nepotřebují platit častý vývoz popelnice či nepotřebují popelnici žádnou. Ve skutečnosti vůbec třídit nebudou, budou odpad spalovat v nevhodných domácích topeništích a zamořovat ovzduší, budou jej házet po nocích do popelnic sousedů či na černé skládky. Policie nemá dostatečné kapacity k tomu, aby hlídala všechny zapadlé kouty před vykuky, kteří sice ušetří, ale město zatíží likvidací černých skládek. Umístění tabulek Zákaz skládky pod pokutou v minulosti černým skládkám nezabránil a nezabrání jim ani v budoucnu. Dnes brání černým skládkám právě poplatek na hlavu, kdy každý platí za popelnici, ať ji využije či ne, což pak vede k tomu, že ti, kteří dříve popelnici neměli či platili vývoz jednou za rok si ji nechávají vyvážet stejně často jako jiní a s odpadem na černé skládky nejezdí. Poplatek vychází z předpokladu, že každý odpad produkuje a musí se podílet na jeho likvidaci.
Pro určitá rozhodnutí jsou významné i náklady na jejich provedení. Administrativa poplatku na hlavu je jednoduchá a levná. Navíc je tento poplatek fakticky místní daní, kterou může město samo vyměřit a vymáhat. Změna poplatku na platbu v rámci úhrady za bydlení je zásadní, neboť z veřejnoprávní místní daně se stává soukromoprávní cenou za službu, kdy při neplacení musí být nejprve žalována u soudu a až po pravomocném rozhodnutí i soudně vymáhána. Fakticky takový dluh může věřitel získat až po osmi letech, pokud dlužník využije dostupné opravné prostředky, které mu soudní systém nabízí. Je správné rozšiřovat počet a dostupnost míst pro sběr tříděného odpadu a třídění podporovat i výchovou. Pokud však chceme motivovat třídění odpadu změnou poplatku za odpad, je nutné zvážit nežádoucí dopady, vyjít z očekávaného, byť nekalého jednání nemalé skupiny občanů, a rozhodnout se tak, aby nás změna nevrátila do časů černých skládek.
Někteří lidé budou rádi, že zaplatí méně za odpad, když třídí. Ovšem rovněž budou lidé chtějící ušetřit za každou cenu. Budou prohlašovat, že odpad třídí a proto nepotřebují platit častý vývoz popelnice či nepotřebují popelnici žádnou. Ve skutečnosti vůbec třídit nebudou, budou odpad spalovat v nevhodných domácích topeništích a zamořovat ovzduší, budou jej házet po nocích do popelnic sousedů či na černé skládky. Policie nemá dostatečné kapacity k tomu, aby hlídala všechny zapadlé kouty před vykuky, kteří sice ušetří, ale město zatíží likvidací černých skládek. Umístění tabulek Zákaz skládky pod pokutou v minulosti černým skládkám nezabránil a nezabrání jim ani v budoucnu. Dnes brání černým skládkám právě poplatek na hlavu, kdy každý platí za popelnici, ať ji využije či ne, což pak vede k tomu, že ti, kteří dříve popelnici neměli či platili vývoz jednou za rok si ji nechávají vyvážet stejně často jako jiní a s odpadem na černé skládky nejezdí. Poplatek vychází z předpokladu, že každý odpad produkuje a musí se podílet na jeho likvidaci.
Pro určitá rozhodnutí jsou významné i náklady na jejich provedení. Administrativa poplatku na hlavu je jednoduchá a levná. Navíc je tento poplatek fakticky místní daní, kterou může město samo vyměřit a vymáhat. Změna poplatku na platbu v rámci úhrady za bydlení je zásadní, neboť z veřejnoprávní místní daně se stává soukromoprávní cenou za službu, kdy při neplacení musí být nejprve žalována u soudu a až po pravomocném rozhodnutí i soudně vymáhána. Fakticky takový dluh může věřitel získat až po osmi letech, pokud dlužník využije dostupné opravné prostředky, které mu soudní systém nabízí. Je správné rozšiřovat počet a dostupnost míst pro sběr tříděného odpadu a třídění podporovat i výchovou. Pokud však chceme motivovat třídění odpadu změnou poplatku za odpad, je nutné zvážit nežádoucí dopady, vyjít z očekávaného, byť nekalého jednání nemalé skupiny občanů, a rozhodnout se tak, aby nás změna nevrátila do časů černých skládek.