Nekreslené informace z Izraele jsou nyní důležitější, než kdykoliv dříve

23. 11. 2012 | 02:09
Přečteno 30737 krát
Kdo by nepodporoval vznik židovského státu po všech těch nelidských absurditách, které museli židé zakoušet během staletí, od Egypťanů, od Římanů, od Marie Terezie, od Hitlera? Samozřejmě, že je jejich vlastní stát více než legitimní. Ale málo se mluví o tom, jaké byly prostředky, jimiž bylo proměněno toto právo na vlastní stát v realitu...

Izraelcům pomáhají elektronická média a Bílý dům. Televizní zpravodajství musí shrnout fakta během několika vteřin a sdělovat informace především prostřednictvím pohyblivých obrázků. Televizní zpravodajství se málokdy vrací v čase a poskytuje pro konflikty, jako je konflikt Izraelců a Palestinců, řádný kontext. A vzhledem k tomu, že záběry násilí z Blízkého východu jsou kolem nás už tak dlouho, mnozí předpokládají, že všichni znají celou tuto historii. (Většina lidí se ale asi ani nezajímá o to, co se děje v tomto vyprahlém prostředí silných náboženských emocí...) To pak vede k rychlému závěru, že jsou Palestinci jen samí fundamentalisté a chudáci Izraelci jsou jen oběti jejich sebevražedného šílenství.

Lidi však nepomyslí na to, že na Blízkém východě existuje více než 3,7 miliony palestinských uprchlíků a mnoho dalších jich žije po celém světě - a tito lidé chtějí právo navrátit se domů. Stejně, jako to učinili židé po holocaustu. Během arabsko-izraelské války, která následovala v roce 1947 poté, co Palestinu rozdělila na arabský a na židovský stát, uprchla vlna Palestinců - mnozí z nich vyhnaly z jejich domovů židovské jednotky.

Poté, co v roce 1967 vypukla nová arabsko-izraelská válka, další vlna Palestinců přišla o své domovy - mnoho z nich už napodruhé. Izrael rozšířil své území a 300 000 Palestinců opustil západní břeh Jordánu a pásmo Gaza, většina z nich se usadila v Jordánsku.

Izrael neústupně trvá na tom, že se Palestinci a jejich potomci nesmějí vrátit. Izraelským receptem na řešení tohoto problému je, aby byli všichni uprchlíci absorbováni do arabských zemí...

Spojené státy se postavily na stranu Izraele a požádaly vedení Palestinců, aby se "vzdalo" práva na návrat uprchlíků.

Samozřejmě, že je arabský svět rozhněvaný, že je mu vnucován tento násilný, hromadný exodus obyvatelstva, které žilo v Palestině po dlouhá staletí!

Palestinci nebyli vinni tím ani nenesli odpovědnost za to, že židé neměli vlastní zemi. Palestinci přišli do Palestiny stovky let poté, co byli židé vyhnáni ze své zaslíbené země. Proč by měli najednou přijmout, že mají bývalí obyvatelé jejich vlasti tuto zemi dostat zpět? A co je ještě horší: nejenže se tito noví příchozí rozhodli přistěhovat se zpět, ale ještě se rozhodli zbavit se těch, kteří v této zemi nyní žili...

Izrael vznikl na základě politiky znepříjemňování života palestinské komunitě, vyhánění Palestinců z jejich domovů, systematického ničení jejich osobních olivových plantáží a osad. Izraelci byli iniciátory tohoto konfliktu, nikoliv jeho prvními obětmi.

Kolik lidí si položí onu nesmírně důležitou otázku: pročpak asi přistupuje tolik Palestinců na extrém spáchat sebevraždu tím, že odpálí bombu v kavárně s židy? Jestliže se tolik Palestinců stáli sebevražednými atentátníky, je to proto, že v celém palestinském národě vládne všeobecné zoufalství. A buďme rozumní, taková abnormalita musí mít někde kořeny. A zde sdělovací prostředky selhávají.
Obyčejným lidem, masám, chybí kontext, na jehož základě by mohly řádně hodnotit události - a ten kontext by měly poskytovat sdělovací prostředky. Málokdo je podrobněji seznámen s historií nekonečného konfliktu na Blízkém východě, a tak většina lidí reaguje jen na základě naprosto útržkovitých informací.

Říká se, že historii píší vítězové. Historii, která teprve vzniká, taky píší vítězové. Izraelci jsou už dlouhé desítky let v tomto konfliktu zjevnými vítězi. Ve Spojených státech stojí na jejich straně mediální průmysl, Izrael podporuje jeden celý stát (USA) a financuje izraelskou věc. Lidé také mají všeobecně pocit, že po holocaustu mají židé mimořádné právo na to, aby byli odškodněni za dlouhá staletí, kdy je Evropané pronásledovali.

Ve Spojených státech žije více židů než v samotném Izraeli. Velký počet z nich je velmi úspěšných. Mnoho židů zastává čelná postavení ve sdělovacích prostředcích a v politice. Nelze říct, že by existovalo nějaké složité spiknutí ve prospěch propagandy izraelské věci, avšak existuje přirozená inklinace k tomu lépe chápat izraelský úhel pohledu. A oni samotní - američtí židé - jsou jen produktem svého vlastního prostředí, odrážejí to, co slyší od svých známých a ze sdělovacích prostředků.

Většina amerických židů ví málo o realitě života na Blízkém východě - vědí jen to, co jim řeknou vedoucí židovští představitelé a co vidí v mediálních stereotypech. Pro americké židy je dnešní mapa Izraele, s rozšiřujícími se hranicemi a účinnou vojenskou kontrolou Jeruzalému, západního břehu Jordánu a pásma Gazy, plna hesel o jednotě a nutnosti obrany. Pro americké židy je nyní Izrael ohrožován nelítostným terorismem, který hrozí židům v Izraeli novým holocaustem. Dojde-li k válce, bude to z jejich hlediska obranná válka.

A tady je dilema, jemuž židé nyní čelí. Po více než celé jedno století se v Evropě a v Americe židé pyšnili svou etickou tradicí. Židé stáli v čele četných hnutí za sociální spravedlnost, od boje za lidská práva až po feminismus. Pro většinu amerických židů je židovská totožnost definována prostřednictvím témat lidského pokroku a spravedlnosti. Existuje-li v současném světě židovský mesianismus, lze ho najít tady, v aréně lidských záležitostí, v rozšiřování společnosti pro každého a v úsilí v zájmu dobra. I po holocaustu, a možná i kvůli němu, zůstal tento impuls silný. Na židovském společenství po holocaustu je právě fascinující, že si odmítlo zoufat nad lidmi, přestože by bylo zoufalství židů po zkušenostech z druhé světové války naprosto přirozené.

A dále. Odmítnutí si zoufat přijali židovští myslitelé po celém světě a vytvořili tradici kritického myšlení, která soupeří s kulturní tradicí všech ostatních komunit a pravděpodobně je všechny předčí. Součástí této tradice byli i američtí židé, jak je zjevné z jejich práce na univerzitách, ve výzkumných ústavech a jako poradců pro vládu i pro průmysl.

Právě proto jsou záběry bombardování do Gazy tak znepokojující a je tak obtížné se s nimi vyrovnat. Jaké hledání spravedlnosti či jaké kritické myšlení je schopno dovolit tuto vládu teroru? Jak může tak inteligentní, tak artikulovaně se vyjadřující společnost náhle skandovat zbožná hesla a ignorovat realitu moci, která možná, zejména vzhledem k tomu, že má Izrael jaderné zbraně, nebude mít žádné hranice?

Vždycky existuje výmluva, že jsou Palestinci teroristé a že dokonce posílají děti, aby sebevraždou vyhodili židy do povětří.

No ale pravda není tak jednoduchá. Palestinci se stali mesmerizovaným národem, který je ochoten dát život za ukončení existence toho, co považují za represivní, okupační stát. Stát, kterému je dovoleno, aby se choval rasisticky, vzhledem k výrokům (nepředstavitelným na dnešním moderním Západě) politiků i jiných osob ve sdělovacích prostředcích na adresu Arabů. Stát, který je diskriminuje dokonce o ohledně množství vody, jaké smějí dostat! Stát, který je ovládá, jako by to byli cizinci a zločinci.

Jsou-li dnes Palestinci absolutně hypnotizováni proti izraelským židům, je to proto, že všichni cítí, že mají něco společného: něco tak nesmírně silného proti těm, které považují za utlačitele, takže jsou ochotni v důsledku toho zemřít. Musí to být nesmírně hluboké zoufalství. Je to důsledek mnoha desetiletí přehnaného izraelského jednání vůči nim.

Potřeba židů mít svůj vlastní stát a i přístup k vlastním posvátným místům je přijatelná. Ale to, jakým způsobem židé toto právo získali, bylo z morálního hlediska zanedbáno. Mělo dojít k dohodě s arabským světem ohledně určitého území a přístupu k posvátným místům, nemělo se to získávat mocí tanků. A i kdyby si toto právo Izraelci vymohli silou tanků, neměly se vyhánět rodiny z domovů, zabíjet odpůrci a potlačovat celý národ. Začalo to všechno špatně. A dál to pokračovalo stejně špatným způsobem po celá desetiletí.

V Izraeli je nyní zapotřebí, aby to někdo přiznal a pokusil se uzavřít s Palestinci skutečnou dohodu. Je nutno zastavit příchod ruských rodin se vzdálenou vazbou na judaismus. Je pravda, že palestinské úřady chtějí příliš mnoho, ale to je proto, že takovým způsobem mohou zůstat u moci. Hamas nemá zájem na tom pokusit se konflikt řešit, protože pak by byl nahraditelný.

Jako nechtění obyvatelé Evropy, kteří byli ve třicátých a ve čtyřicátých letech minulého století segregováni, ponižováni a vražděni po milionech, neměli židé jinou možnost než založit si na Blízkém východě vlastní stát.

Avšak Palestinci se stali obětí tohoto evropského sylogismu. Je to bezbranný národ, z něhož se stali vytvořením státu Izrael uprchlíci. Triumf pro židy. Katastrofa pro Palestince.

Ale katastrofa holocaustu už dávno zmizela. Izrael rozšířil své hranice a touha po moci v něm, jako u každého jiného státu, dávno nahradila jeho etické právo na místo na slunci.

Palestinská katastrofa se mezitím prohloubila, se ztrátou území i s rostoucím počtem uprchlíků. Izrael nabízí mír jako základ pro bezpečnost a spravedlnost, jenže podrobnosti nejsou příliš lákavé. Mapa konečného vyrovnání s Palestinci, kterou nabídl Izrael, příliš silně připomíná segregovaná evropská ghetta, v nichž žili židé během skoro celé evropské historie a jejichž obnovení ve dvacátém století vedlo ke katastrofě.

V izraelsko-palestinském konfliktu máme situaci, kdy se znovu a znovu přehrává tentýž starý příběh, takže si ho už nevšímáme. Už nás to ani nezajímá. Většinu z nás nudí poslouchat každý den řeči o naději v konfliktu na Blízkém východě, o mírových rozhovorech, o sebevražedných atentátnících, o bombách, odpálených formou odplaty, a tak dál.

Američané, hlavní důvod, proč smí Izrael existovat, mají pocit odcizení od arabského světa; židovský svět je součástí jejich vlastní kultury. Vidí strašlivé bomby, které usmrcují nevinné civilisty, přičlení si k tomu vlastní zkušenosti s Araby a samozřejmě, pociťují solidaritu s Izraelci.



Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy