Jaký osud čeká deník Metro
Nejdůležitější změna se bude týkat formátu: Mafra bude použít malý formát, který je stejný jako jeji nepodařený bezplatný deník Metropolitní expres. Bohužel, to porvzuje podezření, že Mafra nemá skutečný zájem, aby Metro přežilo. Když proběhli porady v nejvyšším managementu této Dusseldorfské skupiny předloni, otevřeně se mluvilo o budoucím projektu Metropolitního expresu, jako o investici na pouhých 5 roků. Tehdy Mafra měla za plán jen zaplavit trh bezplatnýma deníkama, aby 24h i Metro zanikly.
Posléze by pak i Metropolitní expres skončil, neboť Mafra nevěřila, aspoň v roce 2005, že je to výhodná investice. Tehdy nechápali, že bezplatné deníky se dostanou do ruky lidem, kteří si normálně nekupují noviny a poté si můžou zvyknout na ranní čtení zpráv a za několik let se stát ctenáři MfD. Například mladí lidé, kteří by se jinak uspokojili se čtením zpráv na internetu, kvůli bezplatným deníkům začínají mít vztah s papírovýma novinama. A to, že bezplatné noviny se nesnaží řešit politiku je přijatelné pro vetšinu mladých čtenářů i "paní Hanáková", na její cestě do supermarketu.
Jeden z hlavních důvodů, proč Metro vyhrálo boj o čtenáře na trhu bezplatných deníků byl, že čtenáři ho měli za tzv. "opravdové noviny", právě pro jeho velký formát. Na malém formátě čtenář nemá pocit, že dostal něco, co je sice zadarmo, ale něco stojí. Nejhorší je, že na malém formátě a s omezeným počtem stránek, jak mají bezplatné noviny, se nedá vytisknout všechno, co je důležité vědět. Když jsem srovnával v tabulce, kolik a jaké zprávy měly mí konkurenti a my, když jsem šéfoval Metru, vždy vycházelo, že jsme měli skoro o 50 procent více zpráv.
Podstatná změna také bude v layoutu. Současný design Metra je opravdu strašně barevně chaotický a prostě nevkusný. Byl vytvořen ve Švédsku a uměle exportován do Česka. Doufejme, že Mafra bude mít lepší lidi na tento úkol.
Další věc, co se změní, je závislost na ČTK. Když jsem šéfoval Metru, můj hlavní cíl, byl skončit se špatnou pověstí deníku, který nebyl moc kvalitní právě proto, že prakticky nevytvořil vlastní materiál, pouze editoval texty z ČTK. U Mafry a podle vzoru Metropolitního expresu, Metro bude spíš reprodukovat materiál z iDnesu a upoutávat na články, které se najdou v MfDnes nebo Lidovkách. To pravděpodobně bude znamenat pokles jeho kvality.
Redakce bude složena z mixu týmů Metra i Metropolitního expresu, tím určitě přijde o práci několik lidí. Víme, jak kamarádšoft ještě kraluje v českých médií, tak...
Mafra se rozhodla nechávat původní marketingové oddělení Metra a taky prozatím nebude změnit tým ani způsob distribuce. Pravdou je, že marketingový tým Metra velmi úspěšně zaštítil mnoho kulturně mediálních akcí, od koncertů přes film až po další různé eventy.
Hledá se šéfredaktor externě, ale šeptá se v kavárně u Anděl Media Centrum, že to nakonec bude jeden ze zastupců MfDnes.
Takže paradoxně je nejvyšší čas pro Libuši Šmuclerovou a Ringier, vyhrát válku bezplatných deníků. Ringier chtěl koupit Metro, ale vzhledem k tomu, že Libuše Šmuclerová je zodpovědná s rozpočtem a také nechtěla platit za deník Metro více než kolik je jeho skutečná hodnota, vzdala boj s Mafrou, když viděla, jak majitelé Mladé fronty Dnes byli rozhodnutí zaplatit cokoliv, jen aby ho získali. Ale deník Metro po celých téměř jedenácti let, co je na českém trhu, byl prakticky vždy ztrátový, přestože byl třetím nejčtenějším deníkem v ČR po Blesku a MfD. Tak proč ho koupili?