Proč se pád letadla Tu-154 tak málo shoduje s jinými jemu podobnými haváriemi?

01. 01. 2017 | 20:15
Přečteno 6758 krát
K tomu, co bylo řečeno na vrub pádu letounu Tu-154 ruským hercem a blogerem Stanislavem Sadalskim se sluší a patří říci také b – tedy některá další fakta, která se objevila na ruských webových stránkách http://www.solonin.org/article_vyisota-skorost-oblomki a v deníku www.gazeta.ru.

Probíhající “šetření“ ruských úřadů o pádu letadla Tu- 154 vzbuzují více otázek než odpovědí. O tom ve svém blogu píše historik, novinář, inženýr Mark Solonin: „V Moskvě proběhla 29. 12. 2016 tisková konference, během níž novináři zveřejnili první výsledky vládní komise, vyšetřující havárii Tu-154, ke které došlo v časných ranních hodinách 24. prosince 2016 v oblasti Soči. Zaznělo na ní mnoho zvláštních slov, pojmů, například šéf komise ministr dopravy Sokolov řekl: "Je zřejmé, že práce techniky byla nestandardní“, ale podle velitele ozbrojených sil bezpečnostních služeb v letectví generála Bajnetova "k jasnému selhání techniky - podle předběžných údajů – nedošlo.“ Z tohoto důvodu se nebudeme rozptylovat slovíčkařením
a zaměříme se na sdělená čísla, parametry, tím spíše, že se jedná o první jakkoli nějak spolehlivé údaje (letadlo, přestože se jedná o civilní dopravní letadlo, figuruje ve struktuře Vojenských vzdušných sil Ruské federace, a proto informace o parametrech tohoto letu v systému leteckého provozu FlightRadar24 není uváděna).

To znamená, že "maximální výška, kterou nabral tento velký dopravní letoun, činila 250 metrů při rychlosti 360 až 370/km za hodinu... Nalezeno a vyzvednuto bylo 12 velkých a téměř 2000 malých úlomků letadla, 19 těl a 230 zlomků těl.“ Nespočetné fotografie úlomků se objevily na internetu: na kousky rozervaný plášť trupu, zkroucené vrtule rámů silové soustavy, na kusy roztrhaný základ (to jest nejpevnější) části křídla, roztrhané takovou nepředpokládanou silou pák jakéhosi mechanismu... To vše v důsledku pádu letadla na vodní hladinu z výšky 250 metrů v rychlosti 370 kilometrů za hodinu? A po lidských tělech, která od přímého střetu s vodní hladinou dělila konstrukce trupu letadla, a uvnitř na jeho palubě s dekorativním obložením interiéru a masivními sedadly, zůstaly po takovém pádu pouhé “zlomky|“? To je to, k čemu při takových haváriích dochází?

Chcete-li odpovědět na poslední otázku, obraťme se na Wikipedii, článek Water Landing* ("přistání na vodě"). K dispozici jsou stručné popisy pečlivě vybraných třech desítek případů “přistání“, dopravního letadla na vodní hladinu.

Okolnosti nehod jsou nejrůznější. Někdy to byl docela rozumem kontrolovaný pokus zachránit posádku letadla, nacházejícího se v tísni. Jedna z nejznámějších takových havárií (posloužila jako předloha k hranému filmu) - "zázrak na řece Hudson", když 15. ledna 2009 šedesátitunový airbus A-320, který se po vzlétnutí z letiště v New Yorku, střetl při stoupání s hejnem ptáků, následkem čehož se zhasnutými motory šťastně a zdařile přistál na řece.

Letadlo nebylo zničeno, 150 cestujících a 5 členů posádky zůstalo naživu, 78 lidí utrpělo lehká zranění, a jen pět z nich bylo vážně zraněno. Přistávací rychlost airbusu, mající vzletovou hmotnost, se pohybovala v rozmezí od 230 do 250 kilometrů za hodinu, byla samozřejmě menší než 370 km (stejně jako kinetická energie byla dvakrát menší), ale výsledek byl nesrovnatelnými s oněmi “dvěma tisíci úlomky“ Tu-154.

Jindy ke kolizi s vodní hladinou došlo náhle, vynuceně. Takovým syžetem pro natočení hororového filmu může rovněž posloužit událost, která se stala 27. ledna 1996 při únosu letadla Boeing 767 etiopských aerolinií. Letadla se zmocnili únosci, ale tak tupí, že vyvolali rvačku s posádkou v kokpitu letadla. V důsledku čehož se letadlo střetlo s vodami Indického oceánu v letové konfiguraci (se zavřenými vztlakovými klapkami) při vysoké rychlosti a otáčením kolem podélné osy.
Letadlo se rozpadlo na tři části; cestující, ponecháni bez jakékoli pomoci letové a palubní posádky, začali v panice nafukovat záchranné vesty, které pak většině překážely dostat se ven z potopených trosek letadla. Zahynulo 125 lidí ze 175, kteří byli na palubě. Ale ani v této politováníhodné události po nešťastných obětech nezůstaly pouhé “zlomky těl“.

Nepředvídaná hrozná okolnost se stala cestujícím, kteří 9. února 1982 nastoupili na palubu letadla “Douglas“ DC-8-61 japonské letecké společnosti. Při přistávání letadla v Tokiu, velitel palubní posádky v záchvatu šílenství vypnul motory a obrátil letadlo do vod Tichého oceánu. Při rychlosti asi 240 kilometru za hodinu došlo při nárazu letadla do vody k odtržení pravého křídla a přední části trupu; ze 174 lidí, kteří se nacházeli v letadle, jich zahynulo 24.

Nejméně ke třem nehodám došlo u letadel sovětské výroby. Dopravní osobní letadlo Tu-124 po vyčerpání paliva a poté, co se šťastně vyhnulo všem mostům přes řeku Něvu, na ní nakonec bezpečně přistálo 21.srpna 1963. První letoun Tu-154 rumunské letecké společnosti minul 7. srpna 1980 přistávací dráhu a zřítil se do moře u pobřeží Mauretánie, jeden člověk zemřel a 167 jich přežilo. K havárii dopravního letadla An-24 došlo 11. července 2011. Jeden ze dvou motorů shořel nad obcí Střeževoj. Letadlo poté spadlo do vod řeky Ob, přičemž při nárazu o vodní hladinu se odtrhla zadní část motoru a také hořící motor. Ze 37 lidí na palubě zahynulo 7 lidí, 20 pak utrpělo zranění různé závažnosti.

V závěru autor uzavírá: "Nemám žádnou odpověď, pouze otázku: Proč se zatímní výsledky pádu letadla Tu-104 do Černého moře tak nápadně liší od od ostatních podobných leteckých havárií?“

Mezitím si Gazeta.ru všímá dalšího problému, spojeného s touto leteckou katastrofou: "Zkáza letounu Tu-154 nad Černým mořem, která stála život 92 lidí, vyvolala možná největší odezvu, kterou v posledních letech pád letadla v Rusku zaznamenal.

Vedlo k tomu hned několik faktorů. Vojenské letadlo, šedesát hudebníků největšího uměleckého kolektivu Ruska a cíl, kam mířilo – do Sýrie, kde se Rusko účastní války proti teroristům, vyčleňuje tuto katastrofu z řady těch, k nimž dochází u civilních letadel. Katastrofa letounu se stala příčinou mnoha sporů – o účasti Ruska v syrské válce, spolehlivosti domácích letadel, a dokonce, co s těmi, kteří "nesprávně" reagovali na tragédii v sociálních sítích.

Přesto však tragédie, k níž došlo nad Černým mořem, podtrhla, a díky odezvě, snad vyzdvihne úroveň jiného, pod povrchem opomíjeného problému – totiž, že v Rusku nejsou zveřejňovány výsledky šetření vojenských leteckých katastrof“.

https://charter97.org/ru/news/2016/12/30/236084
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_landing#Survival_rates_of_passenger_airplane_water_ditchings

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Alvarová Alexandra · Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděk Vladimír · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cimburek Ludvík · Cvrček Václav · Cyrani Pavel Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra E Ehl Martin F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gattermayer Josef · Gazdík Petr · Gregor Kamil H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubatka Miloslav · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hudema Marek · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janouch František · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kania Ondřej · Karfík Filip · Kasl Jan · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klepal Jakub · Klíma Vít · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Lešenarová Hana · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Mihulka Stanislav · Michalčák Ján · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mládek Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel · Musil Aleš N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Opatrný Martin P Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pírko Štěpán · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Polák Milan · Potměšilová Hana · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Rezková Alice · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Soukenka Petr · Sportbar · Spurný Matěj · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchardová Michaela · Sůva Lubomír · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip T Tejc Jeroným · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tutter Jiří U Uhl Petr · Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek · Vondráček Ondřej W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy