Nejde o soud, ale změnu
Různá nařčení, která od představitelů asociací cestovních kanceláří v posledních týdnech míří na naši adresu, mají jednoho jmenovatele –jde vám o peníze, zviditelnění, útočíte na dobré jméno cestovky, ale praxe potvrzuje, že jinak než s oddělenými příplatky a poplatky v cenách zájezdů to nejde.
Celkem se mi dnes už nechce polemizovat, že jde uvádět ceny bez poplatků, protože to jinde dělají taky a že v koutku duše doufám, že německé cestovky mířící na náš trh, budou pro něj znamenat další silný tlak na zprůhlednění cenových nabídek od domácích „andělů“. Strašáky o zdražení po započtení poplatků do celkové ceny, kterými se někteří zástupci asociací snaží působit na klienty, jsou už jen drobnou třešničkou na dortu obrovské konkurence stovek cestovních kanceláří u nás podnikajících. A je třeba počítat i se zahraniční konkurencí. I dnes už je totiž pro mnohé klienty výhodnější vyjet na dovolenou se zahraničními cestovkou, protože je to vyjde (i s cestou na zahraniční letiště) levněji a služby jsou lepší.
Když se k rozvoji téhle kauzy připočte ještě vliv mediální okurkové sezony, která staví celý spor jako nesmiřitelnou „rvačku“ mezi SOS a asociacemi, není to nejšťastnější řešení. Jsme zástupci běžných spotřebitelů, žádná soukromá firma, která by za takovou žalobu získala další prostředky na svou činnost. A jsou to právě spotřebitelé, kteří nám v těchto dnech vyjadřují podporu. Pod některé články na různých serverech, které si ani nehrají na zdání objektivity a na SOS útočí, píší do komentářů, že jde o dobré PR Asociace. My, na rozdíl od ní, nemáme opravdu nikomu co nabídnout…a peníze na PR se nám nedostávají…
Nechme soudu, co jeho jest. Ať dá za pravdu jedné ze stran, cílem není zostudit (jak je nám podsouváno) jednu cestovku, ale nastavit pravidla na trhu tak, aby se spotřebitelé mohli jasně rozhodnout na základě úplných informací. Aby také obchodní podmínky byly v rovnováze, nikoliv jen odrážely silné postavení organizátora zájezdu oproti tomu, kdo je mu po zaplacení vydán všanc, kromě reklamace vlastně nemůže nic a když se zájezd opravdu nevyvede, tak je i daleko od domova a utéct není kam.
Chci se spíš zabývat tím, že žaloba na podnikatele vždy byla a je pro nás až to poslední na dlouhé cestě, během níž se snažíme s firmou v dobrém dohodnout, dosáhnout toho, aby změnila své jednání, dokázat jí, že jedná v rozporu se zákonem.
Každý rok řešíme tímto způsobem desítky sporů, o nichž se veřejnost nedozví, protože se držíme pravidla, že nebudeme upozorňovat na pochybení někoho, kdo má zájem být vůči spotřebitelům vstřícný a dělá třeba chyby z neznalosti. Jak se říká, i pánbůh má větší radost z jednoho polepšeného než z deseti spravedlivých.
Cílem je zlepšit situaci a podmínky na trhu, který občas připomíná jeden aforismus:“Řetězce se chovají jako utržené ze řetězu“. U nás se tak ale bohužel občas chovají i někteří malí obchodníci, pro něž je reklamující zákazník roven obtížnému hmyzu, kterého je nutno se zbavit účinným repelentem zamítnutí reklamace.
Jak už bylo mnohokrát řečeno – jsme občanské sdružení závislé mj. na dotaci ministerstva průmyslu a obchodu a na dalších projektech, které si seženeme ať z evropských zdrojů nebo z domácích, které podporují rozvoj občanské společnosti. Dalším zdrojem jsou příjmy od našich členů, kterým samozřejmě nabízíme kromě dvou časopisů i další služby. Domnívá-li se někdo, že díky podání žaloby se nám zvýší příliv peněz, je to směšné a nepochopil princip fungování nezávislého občanského spotřebitelského sdružení.
Celkem se mi dnes už nechce polemizovat, že jde uvádět ceny bez poplatků, protože to jinde dělají taky a že v koutku duše doufám, že německé cestovky mířící na náš trh, budou pro něj znamenat další silný tlak na zprůhlednění cenových nabídek od domácích „andělů“. Strašáky o zdražení po započtení poplatků do celkové ceny, kterými se někteří zástupci asociací snaží působit na klienty, jsou už jen drobnou třešničkou na dortu obrovské konkurence stovek cestovních kanceláří u nás podnikajících. A je třeba počítat i se zahraniční konkurencí. I dnes už je totiž pro mnohé klienty výhodnější vyjet na dovolenou se zahraničními cestovkou, protože je to vyjde (i s cestou na zahraniční letiště) levněji a služby jsou lepší.
Když se k rozvoji téhle kauzy připočte ještě vliv mediální okurkové sezony, která staví celý spor jako nesmiřitelnou „rvačku“ mezi SOS a asociacemi, není to nejšťastnější řešení. Jsme zástupci běžných spotřebitelů, žádná soukromá firma, která by za takovou žalobu získala další prostředky na svou činnost. A jsou to právě spotřebitelé, kteří nám v těchto dnech vyjadřují podporu. Pod některé články na různých serverech, které si ani nehrají na zdání objektivity a na SOS útočí, píší do komentářů, že jde o dobré PR Asociace. My, na rozdíl od ní, nemáme opravdu nikomu co nabídnout…a peníze na PR se nám nedostávají…
Nechme soudu, co jeho jest. Ať dá za pravdu jedné ze stran, cílem není zostudit (jak je nám podsouváno) jednu cestovku, ale nastavit pravidla na trhu tak, aby se spotřebitelé mohli jasně rozhodnout na základě úplných informací. Aby také obchodní podmínky byly v rovnováze, nikoliv jen odrážely silné postavení organizátora zájezdu oproti tomu, kdo je mu po zaplacení vydán všanc, kromě reklamace vlastně nemůže nic a když se zájezd opravdu nevyvede, tak je i daleko od domova a utéct není kam.
Chci se spíš zabývat tím, že žaloba na podnikatele vždy byla a je pro nás až to poslední na dlouhé cestě, během níž se snažíme s firmou v dobrém dohodnout, dosáhnout toho, aby změnila své jednání, dokázat jí, že jedná v rozporu se zákonem.
Každý rok řešíme tímto způsobem desítky sporů, o nichž se veřejnost nedozví, protože se držíme pravidla, že nebudeme upozorňovat na pochybení někoho, kdo má zájem být vůči spotřebitelům vstřícný a dělá třeba chyby z neznalosti. Jak se říká, i pánbůh má větší radost z jednoho polepšeného než z deseti spravedlivých.
Cílem je zlepšit situaci a podmínky na trhu, který občas připomíná jeden aforismus:“Řetězce se chovají jako utržené ze řetězu“. U nás se tak ale bohužel občas chovají i někteří malí obchodníci, pro něž je reklamující zákazník roven obtížnému hmyzu, kterého je nutno se zbavit účinným repelentem zamítnutí reklamace.
Jak už bylo mnohokrát řečeno – jsme občanské sdružení závislé mj. na dotaci ministerstva průmyslu a obchodu a na dalších projektech, které si seženeme ať z evropských zdrojů nebo z domácích, které podporují rozvoj občanské společnosti. Dalším zdrojem jsou příjmy od našich členů, kterým samozřejmě nabízíme kromě dvou časopisů i další služby. Domnívá-li se někdo, že díky podání žaloby se nám zvýší příliv peněz, je to směšné a nepochopil princip fungování nezávislého občanského spotřebitelského sdružení.